Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken!

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 7 July 2004, 12:33   #51
MasterB
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door not-known
Er zijn inderdaad sporen gevonden die duiden op de mogelijkheid van leven. Wat we daarentegen niet weten, is of er ook op andere manier leven mogelijk is, dus zonder cellen, of zelfs maar gebruik te maken van eiwitten. Daarmee bedoel ik dus niet dingen als virussen. Is ook wel leven, maar komt niet de buurt van leven wat we nou zochten
Het klinkt natuurlijk onwaarschijnlijk, maargoed zolang we niet weten welke atomen er exact bestaan mogen we niks uitsluiten
Wanneer ik hierover filosofeer dan heeft het geen zin om over die dingen na te denken zolang er geen bewijzen voor zijn. Echter, ik sluit het ook niet uit.

Het leven dat wij kennen binnen de biologie voldoet aan een aantal voorwaarden en virussen voldoen daar niet geheel aan en leven dus ook niet op een manier zoals wij dat leven noemen.
  Met citaat antwoorden
Oud 7 July 2004, 16:20   #52
jarno109
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

er is al heel veel bekend en men denkt dat er een kans is geweest dat er inderdaad leven op mars was.
  Met citaat antwoorden
Oud 7 July 2004, 17:32   #53
not-known
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jarno109
er is al heel veel bekend en men denkt dat er een kans is geweest dat er inderdaad leven op mars was.
Hoe meer men te weten komt, hoe meer men weet dat men eigenlijk niets weet
  Met citaat antwoorden
Oud 7 July 2004, 20:10   #54
jarno109
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door not-known
Hoe meer men te weten komt, hoe meer men weet dat men eigenlijk niets weet
jah........

  Met citaat antwoorden
Oud 8 July 2004, 12:44   #55
Impressions
Lid
 
Impressions's Avatar
 
Geregistreerd op: 21 October 2003
Locatie: Brabant
Berichten: 10.885
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jarno109
er is al heel veel bekend en men denkt dat er een kans is geweest dat er inderdaad leven op mars was.
Er is ook een kans dat er leven op Venus is...

Ik heb ooit op Discovery / National Geographic gezien dat er in Amerika, in Death Valley, bij temperaturen van best hoog ( weet niet meer precies.. tussen de 60 en 80?) bacterieën leven..
Impressions is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 July 2004, 19:18   #56
SpiNe
Trots van het noorden.
 
SpiNe's Avatar
 
Geregistreerd op: 13 August 2002
Locatie: grunn
Berichten: 3.893
Stuur een bericht via MSN naar SpiNe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door elvenkindje
Er is ook een kans dat er leven op Venus is...

Ik heb ooit op Discovery / National Geographic gezien dat er in Amerika, in Death Valley, bij temperaturen van best hoog ( weet niet meer precies.. tussen de 60 en 80?) bacterieën leven..
op 1 van die manen van jupiter ook europa geloof ik
__________________
Sick liaisons raised this monumental mark the sun sets forever over Blackwater park.
SpiNe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 July 2004, 00:09   #57
MasterB
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door elvenkindje
Er is ook een kans dat er leven op Venus is...

Ik heb ooit op Discovery / National Geographic gezien dat er in Amerika, in Death Valley, bij temperaturen van best hoog ( weet niet meer precies.. tussen de 60 en 80?) bacterieën leven..
Micro-organismen hebben de mogelijkheid (sommigen in ieder geval) om over te gaan in sporen. Deze sporen kunnen extreme omstandigheden overleven. Enkele bacterien hebben ook een speciale heat-shock-factor die ervoor zorgt te overleven. Het is bijna een jaar terug dat ik dat op college kreeg geloof ik, dus ik kan er niet echt opkomen. Het getal 70 kwam er in voor.

Morgen even googlen.
  Met citaat antwoorden
Oud 9 July 2004, 00:09   #58
WhizzCat
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Mensen zijn veel te kortzichtig. Ons denken gaat meestal niet verder dan hetgeen wij zien. Dat is een van onze grote tekortkomingen.

Science-fiction zoals Star Trek is niet eens zo gek ver weg hoor, maar het feit wil dat mensen er misschien niet over na willen denken.

Ontopic weer

Het universum dijdt uit met een snelheid die steeds sneller wordt. Wat wil zeggen dat de massa van het universum gelijk blijft, maar de omvang wordt groter. Op een gegeven moment zal dat tot een gigantisch hoge druk leiden. Met alle gevolgen vandien, een nieuwe Big Bang. Misschien zijn wij al wel het resultaat van de zoveelste Big Bang
  Met citaat antwoorden
Oud 9 July 2004, 00:16   #59
MasterB
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Whizzcat,

Je vergeet even het vlakke of het eeuwige expanderende heelal te noemen als theorie. Zou alleen druk (waar is de zwaartekracht?) genoeg zijn om een inkrimpend heelal te bewerkstelligen? (bron?)
  Met citaat antwoorden
Oud 9 July 2004, 00:18   #60
WhizzCat
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MasterB
Whizzcat,

Je vergeet even het vlakke of het eeuwige expanderende heelal te noemen als theorie. Zou alleen druk (waar is de zwaartekracht?) genoeg zijn om een inkrimpend heelal te bewerkstelligen? (bron?)
Volgens Einstein wel dacht ik.

Dat er een Big Bang is geweest zijn we het allemaal wel mee eens denk ik. Dat moet het resultaat van een ongelofelijk spanning geweest zijn. Ik denk dat die zich alleen op deze manier kan opbouwen.

Kijk maar naar een zwart gat, dat is min of meer hetzelfde principe als een Big Bang op hele kleine schaal. Alles is en niks is, alles tegelijk.
  Met citaat antwoorden
Oud 9 July 2004, 11:02   #61
MasterB
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door WhizzCat
Volgens Einstein wel dacht ik.

Dat er een Big Bang is geweest zijn we het allemaal wel mee eens denk ik. Dat moet het resultaat van een ongelofelijk spanning geweest zijn. Ik denk dat die zich alleen op deze manier kan opbouwen.

Kijk maar naar een zwart gat, dat is min of meer hetzelfde principe als een Big Bang op hele kleine schaal. Alles is en niks is, alles tegelijk.

Er zijn meerdere theorieen voor het eind van het heelal. Dus ook het inkrimpende (lijkt mij wel wat), maar ook het vlakke en het eeuwige uitdijende heelal.

Of de Big Bang heeft plaatsgevonden dat zal vooralsnog gissen blijven. Er zijn natuurlijk belangrijke argumenten voor en dus is het de meest plausibele theorie.
  Met citaat antwoorden
Oud 9 July 2004, 11:32   #62
MasterB
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door elvenkindje
Er is ook een kans dat er leven op Venus is...

Ik heb ooit op Discovery / National Geographic gezien dat er in Amerika, in Death Valley, bij temperaturen van best hoog ( weet niet meer precies.. tussen de 60 en 80?) bacterieën leven..
Ik heb het opgezocht.

Dit gaat over RNA-synthese. Er is een enzym dat zorgt voor RNA-synthese en die heeft bij een prokaryoot (E.coli) een sigmafactor erop. Bij een extreme verandering van temperatuur komt er een andere sigmafactor in werking dan eerst. Sigma32 zorgt ervoor dat heat-shock-genen worden aangeschakeld, daar wordt RNA van gemaakt en de eiwitten worden gemaakt. Zo zorgt E. coli ervoor dat hij beter met de abrupte hitte om kan gaan.

Zoals ik eerder al zei kunnen bacterien over gaan in sporen. Bacterien verliezen een groot gedeelte van hun cytoplasme en krijgen een harde wand. Zo overleven ze extreme omstandigheden.

Als laatste zijn er gewoon extreme micro-organismen. Zie hier: http://www.planet.nl/planet/show/id=...6324/sc=294b95
  Met citaat antwoorden
Oud 9 July 2004, 13:21   #63
Ar-Tuur
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Even zo goed en zo kwaad als het ging dit topic opgeschoond.
  Met citaat antwoorden
Oud 21 October 2004, 20:28   #64
13370
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door not-known
Hoe meer men te weten komt, hoe meer men weet dat men eigenlijk niets weet
"ik weet niets, behalve dat ik niets weet"

na deze wijsheid (ahum) efkes de theorieën rond het universum zeggen ('t meeste gaat ier waarschijlijk wel al staan mr toch)

men denkt dat het universum onstaan is door een 'big bang' een explosie van een oneindig grote massa met een oneindig klein volume, bestaande uit energie, die zich splitst in materie en anti-materie (de huidige theorieën zeggen dat elk deeltje een antideeltje heeft). deze materie en antimaterie komt weer samen tot energie en splits daarna weer in 2, dit gebeurt enorm veel, maar ondertussen (door de big bang) breidt alles uit, waardoor sommige materie niet meer bij antimaterie kan, maar samenkoekt met materie en energie opneemt, zo ontstaan uiteindelijk clusters, melkwegen en planeten. nu zijn er 2 theorieën die daarop verder gaan: ofwel zal deze materie blijven uitbreiden, en uiteindelijk uitdoven, ofwel zal de interne zwaartekracht de kracht van de big bang overwinnen en zal alles weer in elkaar krimpen (waarna misschien weer een nieuwe big bang volgt). het gaat dus over een bepaalde hoeveelheid materie, in een oneindig groote ruimte bestaande uit niets, helemaal niets.
  Met citaat antwoorden
Antwoord


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 20:55.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.