Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken!

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 2 February 2005, 18:57   #1
Stevie
Lid
 
Stevie's Avatar
 
Geregistreerd op: 19 December 2002
Berichten: 13.264
Standaard voortaan altijd afkomst daders bij nieuwsberichten vrijgeven

Citaat:
'Verzwijgen afkomst dader werkt averechts'

Uitgegeven: 2 februari 2005 07:31
Laatst gewijzigd: 2 februari 2005 10:48

RIJSWIJK - Over de achtergrond van verdachten moet meer openheid komen. Dat zegt directeur H. Fermina van het Landelijk bureau ter Bestrijding van Rassendiscriminatie (LBR) woensdag in een interview met het Algemeen Dagblad. Volgens hem werkt het verzwijgen van de etnische afkomst vaak juist averechts.

Als voorbeeld noemt hij het incident, vorige maand in Amsterdam, waarbij een automobiliste een Marokkaanse verdachte van een tasjesroof doodreed. Als eerder bekend was geworden dat de 43-jarige vrouw van Surinaamse afkomst is, waren de spanningen misschien minder hoog opgelopen, denkt de directeur van het LBR. Veel mensen dachten dat er een autochtone vrouw achter het stuur zat.

"In het buitenland -ja, ook op de Antillen, in Marokko en Turkije- wordt met naam en toenaam over verdachten geschreven. Na de moord op Fortuyn zijn problemen voorkomen door niet geheimzinnig te doen over Volkert van der G.", aldus Fermina, zelf Antilliaan.
wat denken jullie, zal het iets helpen de afkomst van daders van misdrijven voortaan altijd in nieuwsberichten bekend te maken? zal het speculaties tegengaan of zal het juist de 'groepen' nog meer tegen elkaar opzetten?
__________________
We were somewhere around Barstow, on the edge of the desert, when the drugs began to take hold.
Stevie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 February 2005, 19:57   #2
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Dan volstaat gewoon steeds het woord marokkaan, sorry hoor volgens mij is dat al lang duidelijk
  Met citaat antwoorden
Oud 2 February 2005, 20:01   #3
Stevie
Lid
 
Stevie's Avatar
 
Geregistreerd op: 19 December 2002
Berichten: 13.264
Standaard

tot nog toe werd alleen de afkomst vermeld als het ging om religieuze motieven, zoals bij mohammed b. ze hebben natuurlijk wel een punt hoor, de speculaties gaan altijd: ach dat zal wel weer een marokkaan zijn geweest, terwijl het ook weleens NIET zo is.
__________________
We were somewhere around Barstow, on the edge of the desert, when the drugs began to take hold.
Stevie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 February 2005, 20:05   #4
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Als er op 4 mei kransen in de gracht worden gegooid, dan voel ik al aan dat het niet om Nederlanders gaat

Als ik hoor dat een buurt wordt geterroriseerd door een groep van 50 jongeren dan weet ik het ook al.

Als een homo paar wordt weggepest in Amsterdam

etc etc
  Met citaat antwoorden
Oud 2 February 2005, 20:07   #5
Stevie
Lid
 
Stevie's Avatar
 
Geregistreerd op: 19 December 2002
Berichten: 13.264
Standaard

het is niet altijd zo, het gaat ook om misdrijven als moord, zoals laatst die roofmoord hier in brabant dat waren geen marokkanen hoor. ik vind het een beetje loos om te zeggen doe maar niet het is toch altijd een marokkaan
__________________
We were somewhere around Barstow, on the edge of the desert, when the drugs began to take hold.
Stevie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 February 2005, 20:09   #6
not-known
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PFP
Als er op 4 mei kransen in de gracht worden gegooid, dan voel ik al aan dat het niet om Nederlanders gaat

Als ik hoor dat een buurt wordt geterroriseerd door een groep van 50 jongeren dan weet ik het ook al.

Als een homo paar wordt weggepest in Amsterdam

etc etc
Dan kunnen het Marokkanen, Antilianen of Lonsdalers zijn. Oja? Ja. Dat zijn inmiddels wel de hoofdgroepen. Daar valt geen speld meer tussen te krijgen.

/edit: wegens verveling van derden veranderd

Laatst aangepast door not-known : 2 February 2005 om 22:25
  Met citaat antwoorden
Oud 2 February 2005, 20:10   #7
Stevie
Lid
 
Stevie's Avatar
 
Geregistreerd op: 19 December 2002
Berichten: 13.264
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door not-known
Dan kunnen het Marokkanen, Antilianen of Lonsdalers zijn. Oja? Ja. Dat zijn inmiddels wel de hoofdgroepen. Daar valt geen spelt meer tussen te krijgen.
ook geen speld denk ik
__________________
We were somewhere around Barstow, on the edge of the desert, when the drugs began to take hold.
Stevie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 February 2005, 20:13   #8
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stevie
het is niet altijd zo, het gaat ook om misdrijven als moord, zoals laatst die roofmoord hier in brabant dat waren geen marokkanen hoor. ik vind het een beetje loos om te zeggen doe maar niet het is toch altijd een marokkaan
Niet altijd maar wel verdomd vaak
  Met citaat antwoorden
Oud 3 February 2005, 10:34   #9
klootzak
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

het moet natuurlijk een niet-helemaal nederlander zijn om in het nieuws te komen met een dergelijke mening.

de extreem rechtse partijen zeggen dit al jaren, en rechts durft het niet omdat ze bang te worden geassocieerd met extreem recht, want Janmaat was slecht
  Met citaat antwoorden
Oud 3 February 2005, 10:49   #10
Era
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik ben het eens met de stelling.
Wij hebben het recht om de waarheid te weten.
Het negatieve beeld van allochtonen en dan vooral marokannen bestaat toch al en dat zal alleen maar verergeren.
Als er in nieuwsberichten er gewoon bij staat van welke afkomst de dader is, dan hoeven we niet meer zelf iets in te vullen.
Het is toch godsgeklaagd dat dit uberhaupt nodig is. Dat komt allemaal maar naar Nederland en wie moeten zich aanpassen? De Nederlanders. :@
Nou sorry, maar ik weiger Engels tegen een allochtoon te gaan praten als hij mij niet kan verstaan. "Ik niej begrijp"
Dan moet hij maar Nederlands leren. Je wilt toch ook graag een uitkering hebben?
  Met citaat antwoorden
Oud 3 February 2005, 10:52   #11
Sanne
Whooohooo
 
Sanne's Avatar
 
Geregistreerd op: 17 December 2003
Locatie: Tilburg
Berichten: 7.664
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Era
Ik ben het eens met de stelling.
Wij hebben het recht om de waarheid te weten.
Het negatieve beeld van allochtonen en dan vooral marokannen bestaat toch al en dat zal alleen maar verergeren.
Als er in nieuwsberichten er gewoon bij staat van welke afkomst de dader is, dan hoeven we niet meer zelf iets in te vullen.
Het is toch godsgeklaagd dat dit uberhaupt nodig is. Dat komt allemaal maar naar Nederland en wie moeten zich aanpassen? De Nederlanders. :@
Nou sorry, maar ik weiger Engels tegen een allochtoon te gaan praten als hij mij niet kan verstaan. "Ik niej begrijp"
Dan moet hij maar Nederlands leren. Je wilt toch ook graag een uitkering hebben?
*diepe zucht*

De discussie ging over of het goed zou zijn om de nationaliteit er altijd bij te zeggen of dat het groepen tegen elkaar op zou zetten.
__________________
Well they said it changes when the sun goes down
Around here
Sanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 February 2005, 13:32   #12
BlackTurtle
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

afkomst en van mij mag de voor en achternaam er ook volledig bij met een foto, nix privacy rechten optiefen dat was vroeger ook neit zo, mijn pappie heeft ook nog eens met voor en achternaam in de krant gestaan omdat ie stout was, vroeger deed men dat gewoon.

ja maar dan sta je voor lul voor heel je omgeving zeggen de politici dan, dan schend je privacy.

dat klopt, en dat helpt alleen maar, kijk eens als je veroordeelt word en iedereen uit je omgeving weet het dan word het schaamte gevoel groot, en ik denk dat als je je schaamt voor je daden je al een heel eind op weg bent om het niet weer te doen, ze in de anonimiteit houden werkt juist averechts.

als iedereen bijv. weet dat de buurman een pedo is zal er beter op de kinderen worden gelet dan wanneer niet.

tis maar een voorbeeld. maar toch.
  Met citaat antwoorden
Oud 4 February 2005, 16:33   #13
Daaniejelluh
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

De namen worden nu toch ook al bekend gemaakt, alleen geen achternamen. Maar dat lijkt me ook niet nodig...een foto + voornaam + eerste letter van de achternaam is genoeg! Ze moeten ook niet teveel aandacht krijgen...
  Met citaat antwoorden
Oud 4 February 2005, 16:56   #14
The Phit
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Dat die vrouw die achteruit reed een Surinaamse is, was toch allang bekend? En dan nog steeds vind ik het heel normaal dat ze achter dr tas aangaat.. Poeh, net alsof alleen Nederlandse vrouwen mogen Komaaaaaan!!!
  Met citaat antwoorden
Oud 4 February 2005, 20:17   #15
K@rima!
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ja, ik zie dat wel zitten! Dat je die mensen met naam en toe naam noemt! Zo voorkom je ook dat mensen zeggen: 'Vast wééér een Marokkaan.', terwijl dat niet het geval is
Voorkom je dus ook dat de spanningen hoog oplopen tussen bijv. Marokkanen en Nederlanders.
  Met citaat antwoorden
Antwoord


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 19:31.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.