Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Psychologie & Filosofie
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Psychologie & Filosofie Een forum waar je je hart kunt luchten en naar hartelust kunt filosoferen.

Antwoord
 
Onderwerpopties Waardering: Onderwerp waardering: 1 stemmen, 5,00 gemiddeld. Weergavemodus
Oud 28 January 2003, 15:49   #51
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by A-Man

Maar goed..
Naast wat eneri al zei, heb ik zeer m'n trijwels over wat jij een "reflex" noemt.
Ten eerste onderschat jij de reactie snelheid van je hersenen misschien en de snelheid waarmee het nog steeds weloverwogen beslissingen kan maken. Wat is volgens jouw dan precies de reflex?
neuh hoor, alleen je hebt toaal geen kans om te relativeren e.d. Bij zo goed als alle problemen waar je een oplossing voor zoekt denk je lang over na, van seconde, tot minuten, tot dagen tot jaren...

dan is een heel klein tijdje een reflex vergeleken met die langere tijd.

Citaat:
Laten we de REFLEX even uit elkaar halen:
Ten eerste
1 je hebt al bepaald dat het een dief is met een gestolen tasje (ja we hebben het hier nog steeds over een reflex hoor... (sarcastisch)
2 je weet al dat je een dief moet stoppen, maakt niet om welke reden dat is... (opgevoed, teveel films gezien, is gewoon goed)
3 je weet al hoe je iemand moet tackelen, en timed dat op precies het goede moment... anders valt ie niet namelijk.
1) zie boven
2) dat is niet zomaar....Is het wel zeker dief of geintje? Heeft hij wapen en moet ik opassen of niet? etc.... het is niet zo logisch op zomaar 'de dief' in de kraag te grijpen.
3) eh dus?


Citaat:
Kijk, dit is dan alleen met dit voorbeeld maar zo kan je bijna elk reflex uiteensplitsen.
Ik bedoel hiermee te zeggen, wat is er dan een reflex aan? het is gewoon een snelle combinatie van goede keuzes, ONBEWUST (tja anders denk je weer dat ik gek ben) voorgeprogrammeerd door je hersenen.
als je over het daadwerkelijke reflex wilt hebben dan wordt die helemaal niet door de hersenen gestuurd, maar wordt de impuls direct vanuit het (dichtsbijzijnde) zenuwstelsel teruggestuurd en gaat niet eerst naar de hersenen.

MAar met reflex doelde ik dus op 'actie zonder te relativeren'

Citaat:
En dan nog iets...
veel belangrijker eigenlijk, maar daarvan kan ik jullie niet genoeg mee overtuigen over mijn manier van denken, denk ik, daarom heb ik ook eerst over het "reflex" gehad. Vraag jezelf dit eens kritisch af(anderen naast Fol mogen dat ook doen ); Zou JIJ die dief gestopt hebben?
hoeveel mensen uit de 10 zouden dat gedaan hebben? (ben ik benieuwd naar)
En hallo, voordat mensen gaan zeggen: "Jah tuurlijk had ik die dief gestopt, dat zou jij toch ook doen? blabla..." Dan is het geen reflex meer he? als het zo stelt. want dan weet je al het een dief is enz enz zoals ik hierboven al zei dus.
[/B]
HEt is me nooit overkomen, en omdat ik niet weet hoe ikzelf met zulke 'reflexen' omga, kan ik dat niet overdenken en er dus geen antwoord op geven....
  Met citaat antwoorden
Oud 28 January 2003, 16:07   #52
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by A-Man

Vraag jezelf dit eens kritisch af(anderen naast Fol mogen dat ook doen ); Zou JIJ die dief gestopt hebben?
hoeveel mensen uit de 10 zouden dat gedaan hebben? (ben ik benieuwd naar)
ik heb geen idee of ik dat zou doen, heb nog nooit in deze situatie gezeten en met dit soort dingen weet je dat toch pas op t moment dat je t meemaakt.
  Met citaat antwoorden
Oud 28 January 2003, 22:24   #53
A-Man
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Karma-Killer
Helpen doe je in de eerste plaats voor de ander, pas op de 2e plaats voor jezelf!
Dat is wel waar.

Alleen ik vind dat je die tweede plaats niet zomaar moet denken dat die er niet is want die is er zkr wel. bij iedereen.
  Met citaat antwoorden
Oud 28 January 2003, 22:45   #54
A-Man
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Fade of Light


neuh hoor, alleen je hebt toaal geen kans om te relativeren e.d. Bij zo goed als alle problemen waar je een oplossing voor zoekt denk je lang over na, van seconde, tot minuten, tot dagen tot jaren...

dan is een heel klein tijdje een reflex vergeleken met die langere tijd.

je moet dus altijd relativeren een heel goed nadenken voor dat je een beslissing maakt? als je dat heel snel doet dan is het een soort reflex?


Citaat:
1) zie boven
2) dat is niet zomaar....Is het wel zeker dief of geintje? Heeft hij wapen en moet ik opassen of niet? etc.... het is niet zo logisch op zomaar 'de dief' in de kraag te grijpen.
3) eh dus?
2-> Daarom, daar heb je meer tijd voor nodig om te overwegen.
tenzij je het je (jezelf) een beetje aangeleerd is dat je direct moet helpen en weet hoe.




Citaat:
als je over het daadwerkelijke reflex wilt hebben dan wordt die helemaal niet door de hersenen gestuurd, maar wordt de impuls direct vanuit het (dichtsbijzijnde) zenuwstelsel teruggestuurd en gaat niet eerst naar de hersenen.

MAar met reflex doelde ik dus op 'actie zonder te relativeren'

> ok

HEt is me nooit overkomen, en omdat ik niet weet hoe ikzelf met zulke 'reflexen' omga, kan ik dat niet overdenken en er dus geen antwoord op geven....
Echt een relfex is het niet dus. of wel? Naja boeieh

--
Je helpt zeker de vrouw, als je in staat bent van zo'n "relfex"/actie. Waarschijnlijk doe je dat gewoon omdat je weet dat het goed is. (onbewust/bewust makt niet uit je weet het ergens)
Als je alleen al zo'n actie probeert om de dief te stoppen heb je iig al een rede om te denken dat je iets "goed" gedaan hebt, helemaal natuurlijk als de actie succesvol is. Misschien meer onbewust dan bewust kan je daar trots op zijn, dat is voor jezelf.
Niet voor de vrouw van het gestolen tasje.
  Met citaat antwoorden
Antwoord


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 04:05.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.