Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken!

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 3 January 2003, 00:20   #1
GregoorvanDijk
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Studenten en 'rechts' stemmen..

Tja beste mensen, ik vraag me wel eens af. Wat is het nut van een student om bijvoorbeeld op de VVD te gaan stemmen. Iedereen mag vrij zijn keuze maken, maar toch tast ik wat betreft de reden meestal in het duister. Wat kan het nut van een student zijn om daarop te stemmen?
Is het omdat het 'stoer' overkomt? 'Ik stem op de VVD, kijk mij eens'? Iedereen weet namelijk dat met die partij voor studenten het nóg armzaliger en moeilijker wordt om rond te komen. Je stemt toch zeker wel voor je eigen belangen? Benieuwd naar de motiveringen..
  Met citaat antwoorden
Oud 3 January 2003, 00:25   #2
Plankje
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

hmz dat snap ik niet, want als student lijkt het me gunstiger als je links stemt, omdat studenten t over t algemeen niet zo breed hebben enzow en links over het algemeen meer voor subsidies en belastingkortingen is enzow (tog??)
  Met citaat antwoorden
Oud 3 January 2003, 00:29   #3
GregoorvanDijk
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by RickClan
hmz dat snap ik niet, want als student lijkt het me gunstiger als je links stemt, omdat studenten t over t algemeen niet zo breed hebben enzow en links over het algemeen meer voor subsidies en belastingkortingen is enzow (tog??)
Zoiets ja.. Maar ik zag net ook al in een topic van iemand die VVD ging stemmen..
  Met citaat antwoorden
Oud 3 January 2003, 09:03   #4
anemic
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ja bij mij in mijn omgeving ook en dan vraag ik waarom doe je dat? veterl ik van de ideeen van rechtse partijen over studenten en dan weten ze dat nniet eens. Ze weten niet eens waarom ze rechts stemmen ja ''omdat mijn ouders dat ook altijd doen en die zijn rijk''? :S jaja
  Met citaat antwoorden
Oud 3 January 2003, 10:40   #5
ik_ben_de_man
www.funing.nl
 
ik_ben_de_man's Avatar
 
Geregistreerd op: 23 February 2001
Locatie: Arnemuiden
Berichten: 1.475
Stuur een bericht via AIM naar ik_ben_de_man Stuur een bericht via Yahoo naar ik_ben_de_man
Standaard

ik snap er ook niks van , het zouden mischien studenten kunnen zijn die de rest van de rechtse standpunten zoals vluchtelingenbeleid enzow wel goed vinden
__________________
betaal nooit meer te veel voor games, want games vergelijk je simpel en snel op www.budgetgaming.nl
ik_ben_de_man is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 January 2003, 11:02   #6
The Phit
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

de studiefinanciering zal de komende 4 jaar toch niet echt veel veranderen in positieven of negatieve perspectieven. En verder ben ik het veel eens met het programma van VVD. Juist als een student SP gaat stemmen, denk ik: waar is die nou mee bezig.
  Met citaat antwoorden
Oud 3 January 2003, 11:13   #7
theo tank
Nostalgisch lid
 
Geregistreerd op: 11 January 2002
Berichten: 1.672
Standaard

Zo gek vind ik dat niet als een HBO'er of iemand van de Universiteit VVD stemt, zij zullen later over het algemeen ook de bovenklasse zijn van samenleving (qua inkomen). Die jaren dat je als 'arme' student door het leven gaat zijn niet zo gek lang, dus stem je voor iets dat na je studentencarriere van belang kan zijn.
__________________
"BESTUUR TEGEN DE MUUR!"
theo tank is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 January 2003, 11:22   #8
Ar-Tuur
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by theo tank
Zo gek vind ik dat niet als een HBO'er of iemand van de Universiteit VVD stemt, zij zullen later over het algemeen ook de bovenklasse zijn van samenleving (qua inkomen). Die jaren dat je als 'arme' student door het leven gaat zijn niet zo gek lang, dus stem je voor iets dat na je studentencarriere van belang kan zijn.
Ik denk dat dit het is inderdaad.. zoiets was me bij maatschappijleer in ieder geval verteld.
  Met citaat antwoorden
Oud 3 January 2003, 11:31   #9
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by thePhit
de studiefinanciering zal de komende 4 jaar toch niet echt veel veranderen in positieven of negatieve perspectieven. En verder ben ik het veel eens met het programma van VVD. Juist als een student SP gaat stemmen, denk ik: waar is die nou mee bezig.
leuk dat je dat zegt, want in het verkiezingsprogramma van de SP staat dat ze willen dat studies langer mogen duren, maar dat er niet meer stof bij moet komen, zodat studenten meer tijd hebben om te feesten, en niet zo hard hoeven te werken. Lijkt mij wel aantrekkelijk voor studenten..maar ja ik ben geen student.
  Met citaat antwoorden
Oud 3 January 2003, 11:42   #10
Ar-Tuur
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Volgens mij is D'66 als partij het meest bezig met onderwijs, tenminste het meest in het nieuws gekomen.
  Met citaat antwoorden
Oud 3 January 2003, 11:54   #11
Ivo
Beheerder
 
Ivo's Avatar
 
Geregistreerd op: 27 January 2002
Locatie: Utrecht
Berichten: 493
Standaard

Dus eigenlijk ga je nu stemmen voor een party die veel voor studenten wil, totdat je straks van school bent met je diploma want dan wil je (lijkt me) veel geld verdienen en ga je dus zelf ook VVD stemmen?



[Deze post zegt niets over de party waar ik voor ga stemmen of de mening van leerlingen.com hierover, het is een simpele persoonlijke opmerking die ik me afvroeg.]
__________________
Creativity is the key to life.
Ivo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 January 2003, 11:55   #12
theo tank
Nostalgisch lid
 
Geregistreerd op: 11 January 2002
Berichten: 1.672
Standaard

Citaat:
Originally posted by eneri

leuk dat je dat zegt, want in het verkiezingsprogramma van de SP staat dat ze willen dat studies langer mogen duren, maar dat er niet meer stof bij moet komen, zodat studenten meer tijd hebben om te feesten, en niet zo hard hoeven te werken. Lijkt mij wel aantrekkelijk voor studenten..maar ja ik ben geen student.
Het lijkt me erg kortzichtig om alleen vanwege deze reden SP te gaan stemmen. Dit soort ideeen zijn een leuke bijkomstigheid maar dit lijkt me nou niet echt een hoofdzaak om SP te gaan stemmen....
__________________
"BESTUUR TEGEN DE MUUR!"
theo tank is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 January 2003, 12:21   #13
The Phit
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by theo tank


Het lijkt me erg kortzichtig om alleen vanwege deze reden SP te gaan stemmen. Dit soort ideeen zijn een leuke bijkomstigheid maar dit lijkt me nou niet echt een hoofdzaak om SP te gaan stemmen....
Precies, SP wil ook dat de inkomensverschillen dichterbij elkaar worden gebracht, als het aan hun ligt verdient een putjesschepper evenveel als de directeur van de nederlandse bank. En waarvoor studeer je dan?
  Met citaat antwoorden
Oud 3 January 2003, 12:30   #14
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

nee je moet het niet alleen hierom doen, maar ook wat betreft andere punten vind ik de sp wel ok
  Met citaat antwoorden
Oud 3 January 2003, 12:50   #15
Arie-Kanarie
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by eneri
nee je moet het niet alleen hierom doen, maar ook wat betreft andere punten vind ik de sp wel ok
En welke zijn dat dan?
  Met citaat antwoorden
Oud 3 January 2003, 14:44   #16
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

www.sp.nl
ik heb geen zin ze allemaal te beschrijven
  Met citaat antwoorden
Oud 3 January 2003, 14:52   #17
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by eneri
nee je moet het niet alleen hierom doen, maar ook wat betreft andere punten vind ik de sp wel ok
geld is nou eenmaal (helaas of niet) belangrijk in deze wereld.... en je kunt wel zeggend at je geld niet belangrijk vindt, maar het is toch een groot deel van je leven dat DAARVAN afhangt en je gaat er iedere dag weer mee om....
  Met citaat antwoorden
Oud 3 January 2003, 14:53   #18
appelshampoo
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by thePhit

Precies, SP wil ook dat de inkomensverschillen dichterbij elkaar worden gebracht, als het aan hun ligt verdient een putjesschepper evenveel als de directeur van de nederlandse bank. En waarvoor studeer je dan?
omdat je een baan wil die je leuk vindt ?? blijkbaar ga jij alleen werken om veel geld te verdienen, wat heb je aan al dat geld als je geen tijd hebt om het uit te geven ?
  Met citaat antwoorden
Oud 3 January 2003, 14:56   #19
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Fade of Light


geld is nou eenmaal (helaas of niet) belangrijk in deze wereld.... en je kunt wel zeggend at je geld niet belangrijk vindt, maar het is toch een groot deel van je leven dat DAARVAN afhangt en je gaat er iedere dag weer mee om....
wat wil je hier nou precies mee duidelijk maken?ik volg je even niet..
  Met citaat antwoorden
Oud 3 January 2003, 15:33   #20
theo tank
Nostalgisch lid
 
Geregistreerd op: 11 January 2002
Berichten: 1.672
Standaard

Citaat:
Originally posted by annestacia
omdat je een baan wil die je leuk vindt ?? blijkbaar ga jij alleen werken om veel geld te verdienen, wat heb je aan al dat geld als je geen tijd hebt om het uit te geven ?
Geld is wel een grote stimulans om iets te doen. Tuurlijk kies je werk wat je interesse heeft. Maar waarom zou je in godsnaam 2x zoveel werk verzetten, en veel verantwoordelijkheid dragen als je een baan kan nemen waar je achterover kan zitten en gewoon hetzelfde zou verdienen?
De keuze die ik later neem voor een baan is de combinatie interesse en salaris. Want tenslotte is werk voor je eigen welvaart.
__________________
"BESTUUR TEGEN DE MUUR!"
theo tank is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 January 2003, 16:48   #21
Bird Of Prey
the bearded lady
 
Bird Of Prey's Avatar
 
Geregistreerd op: 14 January 2002
Locatie: Amsterdam
Berichten: 6.828
Standaard

Citaat:
Originally posted by theo tank
Zo gek vind ik dat niet als een HBO'er of iemand van de Universiteit VVD stemt, zij zullen later over het algemeen ook de bovenklasse zijn van samenleving (qua inkomen). Die jaren dat je als 'arme' student door het leven gaat zijn niet zo gek lang, dus stem je voor iets dat na je studentencarriere van belang kan zijn.
dit zou t idd kunnen zijn, en daarnaast zullen mensen waarschijnlijk wel zaken als een strenger asielbeleid hebben en dat de sociale zekerheid blijft bestaan zols ie is, maar er dan wel minder belasting voor willen betalen, daarom vinnik dat er ook meer gecontroleerd moet worden op mensen die enkel van onze sociale zekerheid profiteren terwijl ze prima in staat zijn om te werken, en ook al kun je nie meteen je droombaan krijgen, dan wees je gewoon wat minder selectief en neem je een ander baantje, zijn er zat open
__________________
What do the innocent know, except what the guilty teach them.
Bird Of Prey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 January 2003, 18:18   #22
Kampie
LuisterNietNaarJeMoeder
 
Kampie's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 August 2001
Locatie: Groningen
Berichten: 9.448
Stuur een bericht via ICQ naar Kampie
Standaard

Ik stem ook VVD puur vanwege hun programma met als oog punt alles behalve geld en dergelijken! Qua inkomens zullen we de komende jaren echt geen vooruit/achteruit gang zien!!
__________________
Te horen elke woensdag op SluttieFM (http://www.sluttiefm.nl)
WeekBreek LIVE van 19.00u tot 22.00u, met daarna de GrooveMix.
Verhaaltjes?? http://www.plaintext.nl (ook voor de belgen)
Kampie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 January 2003, 19:40   #23
GregoorvanDijk
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by theo tank


Het lijkt me erg kortzichtig om alleen vanwege deze reden SP te gaan stemmen. Dit soort ideeen zijn een leuke bijkomstigheid maar dit lijkt me nou niet echt een hoofdzaak om SP te gaan stemmen....
Dat geldt ook voor de VVD.. Het enige wat veel mensen van die partij weten is de paar % belastingvoordeel. Voor de rest weet niemand iets ervan.. Namelijk weinig geld naar zorg/onderwijs/migratie en maar zoveel mogelijk geld naar de bovenlaag. Ik zal nooit vergeten waar ik officieel vandaan kom, namelijk een gewoon, standaard gezin. Niet arm, niet rijk. Maar het heeft ook te maken met dat ik denk aan mijn medemens, en aan mensen die het waarschijnlijk minder breed hebben dan ik later. Voor die mensen vind ik het van belang dat ook zij een behoorlijk leven zullen leiden. Het inkomen gelijk verdelen dus. Geld interesseert mij geen ene moer.
  Met citaat antwoorden
Oud 3 January 2003, 19:44   #24
GregoorvanDijk
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by theo tank


Geld is wel een grote stimulans om iets te doen. Tuurlijk kies je werk wat je interesse heeft. Maar waarom zou je in godsnaam 2x zoveel werk verzetten, en veel verantwoordelijkheid dragen als je een baan kan nemen waar je achterover kan zitten en gewoon hetzelfde zou verdienen?
De keuze die ik later neem voor een baan is de combinatie interesse en salaris. Want tenslotte is werk voor je eigen welvaart.
En dit is dezelfde Theo Tank die maar zanikt over profvoetballers die teveel verdienen?! En die niet willen werken voor hun centen! Theo, die voetballers hebben ook het geluk gehad, en ervoor moeten werken om profvoetballer te worden.
Wat is nu het belang van geld? Ik heb het geluk dat ik redelijk wat hersens heb gekregen, en ben niet (veel) te lui om er wat mee te doen. Ik zal later vast wel een redelijk goede baan krijgen, en niet een arm leven hoeven lijden. Maar denk je nu echt dat (om eens een voorbeeld aan te halen) de meeste putjesscheppers hebben gekozen voor die baan? Nee, dan gingen ze wel in de bijstand thuis zitten. Ook die mensen hebben recht op redelijk wat inkomen. Als we de VVD zijn gang laten gaan dan verdient rijk nog veel meer, en arm nog veel minder. Ik stem ook niet SP, omdat me dat te ver gaat. Iemand met de verantwoordelijkheid als een bankdirecteur moet nu eenmaal meer verdienen dan een bakker bijvoorbeeld. Maar de verschillen zijn mij te waanzinnig..
  Met citaat antwoorden
Oud 3 January 2003, 19:45   #25
GregoorvanDijk
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Kampie
Ik stem ook VVD puur vanwege hun programma met als oog punt alles behalve geld en dergelijken! Qua inkomens zullen we de komende jaren echt geen vooruit/achteruit gang zien!!
Jij weet kennelijk geen fatsoenlijke reden te noemen?
  Met citaat antwoorden
Oud 3 January 2003, 20:40   #26
anemic
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik hoorde een of ander jong wicht van de VVD met de kansloze opmerking die vvders wel vaker maken en absoluut fout is. Ze zei: ''iedereen start op hetzelfde punt en bepaalt zelf waar hij/zij terecht komt''Dit is de meest fucking bs die ik ken. Leg mij eens uit hoe een gescheiden moeder die leeft van de bijstand een studie voor 2 dochters gaat betalen? juist ... NIET!
Hoe gaat een 3e generatie imigrant hier studeren als hij om zich heen alleen maar buitenlandse talen hoort.. juist ook niet. Zonder overheidsinvloed is er GEEN manier om iedereen gelijke kansen te geven voor studie en als de VVD hier haar handen van aftrekt door alles onder deze opmerking weg te stoppen denk ik toch dat de SP van deze 2 partijen de beste keuze is.
  Met citaat antwoorden
Oud 3 January 2003, 21:22   #27
theo tank
Nostalgisch lid
 
Geregistreerd op: 11 January 2002
Berichten: 1.672
Standaard

Citaat:
Originally posted by anemic
ik hoorde een of ander jong wicht van de VVD met de kansloze opmerking die vvders wel vaker maken en absoluut fout is. Ze zei: ''iedereen start op hetzelfde punt en bepaalt zelf waar hij/zij terecht komt''Dit is de meest fucking bs die ik ken. Leg mij eens uit hoe een gescheiden moeder die leeft van de bijstand een studie voor 2 dochters gaat betalen? juist ... NIET!
Hoe gaat een 3e generatie imigrant hier studeren als hij om zich heen alleen maar buitenlandse talen hoort.. juist ook niet. Zonder overheidsinvloed is er GEEN manier om iedereen gelijke kansen te geven voor studie en als de VVD hier haar handen van aftrekt door alles onder deze opmerking weg te stoppen denk ik toch dat de SP van deze 2 partijen de beste keuze is.
Een derde migratie emigrant heeft toch gewoon de kans om de taal te beheersen? Of mis ik een onderdeel?
Ik ben het met je eens dat de mensen die het nodig zouden hebben (de bijstand moeder bv) de financiele ondersteuning moeten krijgen. Maar we moeten ook maar eens ophouden door te denken dat elke arbeider buiten zijn of haar schuld om zo weinig verdient. Kijk alleen maar op scholen hoeveel jongeren maken liever geen huiswerk, of zitten liever in de coffeeshop dan dat ze les volgen. Dat vind ik allemaal best, maar dan moeten ze op hun 23e niet eens komen klagen dat het hele leven zo duur is geworden, puur omdat zij nauwelijks een diploma hebben.
Gedeeltelijk klopt die uitspraak, mensen hebben voor een groot gedeelt zelf in de hand hoe leven er later uit komt te zien, tuurlijk zijn er uitzonderingen en deze moeten worden op worden gevangen. Maar netzo goed als jij vind dat mensen met een economische achterstand een kans moeten kunnen krijgen, vind ik dat mensen die met opleidingen en dergelijk hard gewerkt hebben daar later (dmv een goede baan) daarvoor beloond mogen worden.

Maar ging het topic niet om het feit waarom studenten op de VVD stemmen en niet op een socialere partij omdat ze meestal krap bij kas zitten hehe
__________________
"BESTUUR TEGEN DE MUUR!"
theo tank is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 January 2003, 21:51   #28
anemic
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by theo tank


Een derde migratie emigrant heeft toch gewoon de kans om de taal te beheersen? Of mis ik een onderdeel?
Ik ben het met je eens dat de mensen die het nodig zouden hebben (de bijstand moeder bv) de financiele ondersteuning moeten krijgen. Maar we moeten ook maar eens ophouden door te denken dat elke arbeider buiten zijn of haar schuld om zo weinig verdient. Kijk alleen maar op scholen hoeveel jongeren maken liever geen huiswerk, of zitten liever in de coffeeshop dan dat ze les volgen. Dat vind ik allemaal best, maar dan moeten ze op hun 23e niet eens komen klagen dat het hele leven zo duur is geworden, puur omdat zij nauwelijks een diploma hebben.
Gedeeltelijk klopt die uitspraak, mensen hebben voor een groot gedeelt zelf in de hand hoe leven er later uit komt te zien, tuurlijk zijn er uitzonderingen en deze moeten worden op worden gevangen. Maar netzo goed als jij vind dat mensen met een economische achterstand een kans moeten kunnen krijgen, vind ik dat mensen die met opleidingen en dergelijk hard gewerkt hebben daar later (dmv een goede baan) daarvoor beloond mogen worden.

Maar ging het topic niet om het feit waarom studenten op de VVD stemmen en niet op een socialere partij omdat ze meestal krap bij kas zitten hehe
ik laat zien dat het milieu waarin je opgroeit zeker van belang is bij waar je terecht komt. Als je hele familie bouwvakker is zeg je niet zo snel ''ik word advocaat'' Als iedereen om je heen een andere taal spreekt, ga je een taal niet goed beheersen.
Leerinstelling heeft met opvoeding te maken, opvoeding met milieu,
Verder is er wel degelijk een verschil tussen ''hard werken '' en gestudeerd hebben. Maar daar heb ik al een hele discussie met koelkast over gehad.
En de VVD zal zeker neit meehelpen met de bijstandsgezinnen om ze te helpen hun kind te laten studeren. Niet verder dan waar het nu is en dat is te weinig. De VVD trekt haar hele handen ervan af. Zij waren ook de ENIGE partij die zich niet uitsprak TEGEN bezuinigingen op 12 november. Tevens waren zij VOOR inmenging van het bedrijfsleven in de financiering van opleidingen. Het gaat mij niet zo zeer om de STufi daar kan je toch niet van leven. Ik werk hard verdien +/- 500 euro in de maand naast mijn studie en toch stem ik SP. Ben dus niet zo lui om op me reet te zitten en mn handje op te houden. Zie gewoon mensen om me heen die geen kansen krijgen.
  Met citaat antwoorden
Oud 3 January 2003, 22:52   #29
theo tank
Nostalgisch lid
 
Geregistreerd op: 11 January 2002
Berichten: 1.672
Standaard

Citaat:
Originally posted by anemic


ik laat zien dat het milieu waarin je opgroeit zeker van belang is bij waar je terecht komt. Als je hele familie bouwvakker is zeg je niet zo snel ''ik word advocaat'' Als iedereen om je heen een andere taal spreekt, ga je een taal niet goed beheersen.
Leerinstelling heeft met opvoeding te maken, opvoeding met milieu,
Verder is er wel degelijk een verschil tussen ''hard werken '' en gestudeerd hebben. Maar daar heb ik al een hele discussie met koelkast over gehad.
En de VVD zal zeker neit meehelpen met de bijstandsgezinnen om ze te helpen hun kind te laten studeren. Niet verder dan waar het nu is en dat is te weinig. De VVD trekt haar hele handen ervan af. Zij waren ook de ENIGE partij die zich niet uitsprak TEGEN bezuinigingen op 12 november. Tevens waren zij VOOR inmenging van het bedrijfsleven in de financiering van opleidingen. Het gaat mij niet zo zeer om de STufi daar kan je toch niet van leven. Ik werk hard verdien +/- 500 euro in de maand naast mijn studie en toch stem ik SP. Ben dus niet zo lui om op me reet te zitten en mn handje op te houden. Zie gewoon mensen om me heen die geen kansen krijgen.
Allereerst wil ik toch zeggen dat ik geen VVD aanhanger ben, maar opzich ben ik wel rechtser geneigd (mede doordat me ouders ook een eigen winkel hebben en je dus ook de dingen van een totaal andere kant te zien krijgt).
Omgevingsfactoren zullen altijd iemands keuze bepalen daar zal zelfs de SP niks aan kunnen veranderen. Maar ik ben net als jou dan ook van mening dat je wel iedere mens de kans moet kunnen geven zich te ontwikkelen hoe hij zij dat wil, zonder dat dat financiele opstakels zijn.
De Stufi is idd een lachtertje als de hotelschool wil gaan doen, nou weet ik niet wat het hoogste bedrag aan Stufi is (krijg zelf 68 euro, is verhoogd met het nieuwe jaar naar 71). Maar je kan wel een studentenlening afsluiten, probleem dan wel is dat je als jong persoon al wel meteen schulden heb staan die je moet af betalen.
Ik vind inmeniging van het bedrijfsleven niet eens zo gek idee, mits er het wel aan hele scherpe regels is verbonden.
Maar jij ziet mensen die de kans niet krijgen, ik zie dus ook veel mensen die de kans wel krijgen maar niet pakken. maar waar we als samenleving later wel met z'n alle voor kunnen opdraaien. Of mensen die gewoon misbruik maken van onze sociale voorzieningen. Ik kots daar gewoon van.
Mensen die wil hebben om iets te bereiken maar niet kunnen van wege financiele opstakels, moeten geholpen worden. Deze mensen zouden van mij, mij 68 euro mogen hebben, want die gaan bij mij toch alleen maar op aan bier en andere dingen en niet aan de opleiding (want die financieren me ouders).
De SP zie ik niet als de oplossing, is mij veels te extreem. Dingen als een maximum inkomen zullen mensen er alleen maar van weer houden verder te gaan studeren.
__________________
"BESTUUR TEGEN DE MUUR!"
theo tank is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 January 2003, 22:56   #30
theo tank
Nostalgisch lid
 
Geregistreerd op: 11 January 2002
Berichten: 1.672
Standaard

Citaat:
Originally posted by bartje518

Dat geldt ook voor de VVD.. Het enige wat veel mensen van die partij weten is de paar % belastingvoordeel. Voor de rest weet niemand iets ervan.. Namelijk weinig geld naar zorg/onderwijs/migratie en maar zoveel mogelijk geld naar de bovenlaag. Ik zal nooit vergeten waar ik officieel vandaan kom, namelijk een gewoon, standaard gezin. Niet arm, niet rijk. Maar het heeft ook te maken met dat ik denk aan mijn medemens, en aan mensen die het waarschijnlijk minder breed hebben dan ik later. Voor die mensen vind ik het van belang dat ook zij een behoorlijk leven zullen leiden. Het inkomen gelijk verdelen dus. Geld interesseert mij geen ene moer.
Interesseert geldt je echt geen ene moer? Geloof ik niks van als later voor jou beroep het salaris gehalveerd wordt stap ook wel over naar een baan waar je beter betaald krijgt. Tuurlijk zal voor de een geld een belangrijke rol spelen dan voor de ander.

Maar het valt me op Bart dat jij opeens de discussie laat kantelen. Jij vroeg je af waarom studenten op de VVD zouden gaan stemmen, terwijl ze zo 'arm' zijn. Antwoord hierop was omdat studenten over het algemeen de bovenlaag zullen vormen later, en nu ga je ineens in de aanval waarom mensen uberhaupt rechts stemmen. Had dan zo je topic genoemd, nu val je dus ook mensen aan die gewoon puur antwoord geven op de door jouw gestelde vraag.

Overigens ben ik ook maar opgegroeid in een simpel wijkje en hadden me ouders toen ze trouwden nauwelijks een cent te makken. Sterker nog toen ze getrouwd waren woonden ze in het begin allebei nog bij de ouders omdat ze geen geld hadden voor een huis. Later zijn ze met een drogisterij als winkel begonnen. Mijn vader had een baan en stond in de winkel en in ze avonduren deed hij nog een opleiding om te scholen voor zijn drogistpapieren. Mijn moeder heeft ook een lange tijd twee banen gehad. Toen kwamen er kinderen. Denk maar niet dat dat wij het toen breed hadden thuis. De eerste jaren werden de schulden alleen maar groter en moesten er ook 3 kinderen gevoed worden. Maar door altijd keihard te werken hebben ze toch een mooi bedrijf opgezet. 3 winkels en uiteindelijk hebben ze ook de beloning gekregen voor hun keiharde inzet. Me ouders verdienen goed en we zijn verhuist naar een mooi huis met twee garages. Ik heb van huis uit ook mee gekregen dat je altijd moet inzetten, en keihard moet werken om iets te bereiken. En daar ontbreekt het veel mensen ook aan. Er zijn idd gevallen van mensen die door omstandigheden in een slechte situatie terecht zijn gekomen. En voor deze mensen moet er sociale opvang zijn. Maar teveel mensen maken er misbruik van, of missen de mentaliteit om zich naar boven te knokken. Want zeg nou zelf hoeveel mensen zijn er nou echt arm?
__________________
"BESTUUR TEGEN DE MUUR!"

Laatst aangepast door theo tank : 3 January 2003 om 23:19
theo tank is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 January 2003, 23:18   #31
theo tank
Nostalgisch lid
 
Geregistreerd op: 11 January 2002
Berichten: 1.672
Standaard

Citaat:
Originally posted by bartje518


En dit is dezelfde Theo Tank die maar zanikt over profvoetballers die teveel verdienen?! En die niet willen werken voor hun centen! Theo, die voetballers hebben ook het geluk gehad, en ervoor moeten werken om profvoetballer te worden.
Wat is nu het belang van geld? Ik heb het geluk dat ik redelijk wat hersens heb gekregen, en ben niet (veel) te lui om er wat mee te doen. Ik zal later vast wel een redelijk goede baan krijgen, en niet een arm leven hoeven lijden. Maar denk je nu echt dat (om eens een voorbeeld aan te halen) de meeste putjesscheppers hebben gekozen voor die baan? Nee, dan gingen ze wel in de bijstand thuis zitten. Ook die mensen hebben recht op redelijk wat inkomen. Als we de VVD zijn gang laten gaan dan verdient rijk nog veel meer, en arm nog veel minder. Ik stem ook niet SP, omdat me dat te ver gaat. Iemand met de verantwoordelijkheid als een bankdirecteur moet nu eenmaal meer verdienen dan een bakker bijvoorbeeld. Maar de verschillen zijn mij te waanzinnig..
Wil jij soms beweren dat die voetballers zich de pleuris werken voor het salaris wat ze krijgen?? Het geld dat die gasten op hun bankrekening bij geschreven staat, verdien je nauwelijks in het 'normale' bedrijfsleven. En zeker niet gezien de inspanning die ze leveren (zeker in de kuip de laatste tijd )
__________________
"BESTUUR TEGEN DE MUUR!"
theo tank is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 January 2003, 23:40   #32
GregoorvanDijk
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik heb die discussie eigenlijk geheel onbewust laten kantelen, theo. Goed dat je me er op wijst. Maarja, dat kan gebeuren, want ik vrijwel elke topic gebeurt dat na verloop van tijd.

Ik snap nog steeds studenten niet, en daar blijf ik bij. Ik denk dat je me niet zo goed kent, Theo. Geld interesseert mij serieus bar weinig. Als ik 'genoeg' verdien later ben ik tevreden. Genoeg dat houdt in: een goed, gewoon huis, een normale auto, en genoeg geld om van te leven. Ik hoef niet zo nodig een BMW, of een vila. Natuurlijk ga ik niet voor niets werken, of voor de helft. Mij gaat het erom dat ik gelukkig ben later. Dat ik een baan heb waar ik plezier in heb. Ik had VWO kunnen doen op de middelbare, maar koos voor Havo, omdat ik toen al wist welke opleiding voor mij perfect was. Ik hoef niet zo nodig een enorm salaris. Wat heb ik daaraan als ik een vak uitoefen dat niet het leukste is voor mij? Nee, tis geen luiheid . Ik ben er inmiddels achter dat ik hierna maybe nog vrijetijdskunde ga doen. Maar dat zie ik wel. Geloof me, geld is voor mij een van de minst belangrijke dingen in mijn leven. Mij gaat het erom dat ik gelukkig en gezond ben.

Maar terug naar de discussie. Naast dat ik zelf gelukkig wil zijn later vind ik dat vele mensen verdienen gelukkig te zijn. Je hebt altijd profiteurs natuurlijk. Maar zou je daarom bejaarden die wél hun leven hard gewerkt hebben moeten ontzien? Of gehandicapten? Of al die mensen die daadwerkelijk werkloos thuis zitter terwijl ze liever willen werken?

Daarnaast vind ik dat je die ontspoorde jeugd ook dient te helpen. We klagen steen en been over de criminaliteit, maar in plaats van de oorzaak aan te pakken heeft de VVD het slechts over meer rechters, meer cellen enzovoorts. Als je er eens voor zorgt dat ONDERWIJS (om terug te komen op de discussie) beter wordt dan ontsporen een hele hoop minder jongeren. Want wat kun je een kind van 12 met een rot-jeugd thuis nu kwalijk nemen dat ie ontspoort en in de coffee-shop hangt? Niets natuurlijk. Mensen denken daar veel te makkelijk over. Maar wat wil je als op de middelbare de helft van de lessen uitvalt ongeveer door te weinig leraren?

Ach ja.. Ik wijk een stuk af van de discussie idd.. Maar ik vind deze eigenlijk nog boeiender
  Met citaat antwoorden
Oud 4 January 2003, 00:00   #33
theo tank
Nostalgisch lid
 
Geregistreerd op: 11 January 2002
Berichten: 1.672
Standaard

Citaat:
Originally posted by bartje518
Ik heb die discussie eigenlijk geheel onbewust laten kantelen, theo. Goed dat je me er op wijst. Maarja, dat kan gebeuren, want ik vrijwel elke topic gebeurt dat na verloop van tijd.

Ik snap nog steeds studenten niet, en daar blijf ik bij. Ik denk dat je me niet zo goed kent, Theo. Geld interesseert mij serieus bar weinig. Als ik 'genoeg' verdien later ben ik tevreden. Genoeg dat houdt in: een goed, gewoon huis, een normale auto, en genoeg geld om van te leven. Ik hoef niet zo nodig een BMW, of een vila. Natuurlijk ga ik niet voor niets werken, of voor de helft. Mij gaat het erom dat ik gelukkig ben later. Dat ik een baan heb waar ik plezier in heb. Ik had VWO kunnen doen op de middelbare, maar koos voor Havo, omdat ik toen al wist welke opleiding voor mij perfect was. Ik hoef niet zo nodig een enorm salaris. Wat heb ik daaraan als ik een vak uitoefen dat niet het leukste is voor mij? Nee, tis geen luiheid . Ik ben er inmiddels achter dat ik hierna maybe nog vrijetijdskunde ga doen. Maar dat zie ik wel. Geloof me, geld is voor mij een van de minst belangrijke dingen in mijn leven. Mij gaat het erom dat ik gelukkig en gezond ben.
Dan schelen wij niet eens zoveel van mening. Ik hecht ook meer waarde aan mij welzijn dan aan mijn welvaart. Maar dat neemt niet weg, als ik een verantwoordelijke baan heb, dat ik daar wel naar betaald wil worden

Citaat:

Maar terug naar de discussie. Naast dat ik zelf gelukkig wil zijn later vind ik dat vele mensen verdienen gelukkig te zijn. Je hebt altijd profiteurs natuurlijk. Maar zou je daarom bejaarden die wél hun leven hard gewerkt hebben moeten ontzien? Of gehandicapten? Of al die mensen die daadwerkelijk werkloos thuis zitter terwijl ze liever willen werken?

Daarnaast vind ik dat je die ontspoorde jeugd ook dient te helpen. We klagen steen en been over de criminaliteit, maar in plaats van de oorzaak aan te pakken heeft de VVD het slechts over meer rechters, meer cellen enzovoorts. Als je er eens voor zorgt dat ONDERWIJS (om terug te komen op de discussie) beter wordt dan ontsporen een hele hoop minder jongeren. Want wat kun je een kind van 12 met een rot-jeugd thuis nu kwalijk nemen dat ie ontspoort en in de coffee-shop hangt? Niets natuurlijk. Mensen denken daar veel te makkelijk over. Maar wat wil je als op de middelbare de helft van de lessen uitvalt ongeveer door te weinig leraren?

Er is dus helemaal geen rot jeugd voor nodig om je school niet af te maken (niet dat het een niet met het andere te maken heeft). Maar als ik om me heen kijk zie ik genoeg gasten die geen opleiding af hebben gemaakt, en toch gewoon uit een goed gezin kwamen waar de ouders niet van gescheiden waren enz. Die gasten vergooien de hele leven omdat ze nu aan de coke, crack, en speed zitten. En vervolgens door het Riagg afgekeurd worden en nu een uitkering ontvangen. Dan word ik echt pissig, omdat het wel gewoon gasten waren die allemaal genoeg kwaliteit hadden om voor zich zelf te zorgen.
Ik ben er ook idd voor dat gehandicaten en bejaarden (enz) recht moeten hebben op een sociale zekerheid.
Maar wat heet in Nederland tegenwoordig nog arm? De zogenaamde arbeider heeft een auto voor stoep, een breedbeeld tv, en als het ff een kan een surround boxen systeem.
En als ik dan kijk naar het bedrijfsleven, hoeveel beperkende regels daar gelden voor werkgevers. Terwijl deze 'klasse' minstens zo belangrijk is voor het instand houden van onze samenleving.

Citaat:
Ach ja.. Ik wijk een stuk af van de discussie idd.. Maar ik vind deze eigenlijk nog boeiender
hehe het zijdt u vergeven
__________________
"BESTUUR TEGEN DE MUUR!"
theo tank is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 January 2003, 00:12   #34
GregoorvanDijk
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Discusiëren met Theo midden in de nacht, heerlijk . Ik was eigenlijk van plan al lang te gaan phitten, maar kan niet naleten weer te reageren.
Op dat gebied verschillen we weinig. Maar ik hoef niet 'veel', ik neem genoegen met 'genoeg'.
Waarom zou je in Nederland niet gewoon een auto mogen hebben? Er zijn inderdaad zat mensen die genoeg verdienen. Wij hebben sinds kort ook breedbeeld en surround komt er ook aan (ja, erfenis, anders hadden we t ook nie ). Maar wat is daar mis mee? Feit blijft dat toch echt meer dan de helt van Nederland dat niet heeft. Hoeft ook niet. Gewoon TV is voldoende. En dat heeft inmiddels iedereen wel bijna.
Er zijn inderdaad zat voorbeelden van mensen die gewoon zelf hun toekomst hebben vergooid. Maarja, wie bewijst dat? Ik vind niet dat anderen daarvan de dupe zouden moeten worden. Helemaal perfect doe je het toch nooit. Je kunt niet anderen de schuld geven van mensen die hun toekomst zelf vergooien. Je zou er iets aan kunnen doen. Tuchtschool, zoiets. Ik heb trouwens verder ook niks tegen middenstand-werkgevers. De kans zit er zelfs in dat ik dat zelf later ook wordt. Het gaat mij om de écht hoge inkomens. Daarvan zou best wat afkunnen. Vooral dan die mensen 'die hun geld nooit op kunnen maken'. Waarom moet veel nóg meer verdienen? Maar dat is gewoon mijn politieke voorkeur. Natuurlijk moet er verschil blijven. Daar drijft de hele economie op. En mensen die dat graag willen en daar jaren voor gestudeert hebben (zoals een directeur van de bank, komt ie weer) die mogen best meer hebben. Veel meer zelfs, maar niet té veel
  Met citaat antwoorden
Oud 4 January 2003, 17:08   #35
anemic
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by theo tank


Allereerst wil ik toch zeggen dat ik geen VVD aanhanger ben, maar opzich ben ik wel rechtser geneigd (mede doordat me ouders ook een eigen winkel hebben en je dus ook de dingen van een totaal andere kant te zien krijgt).
Omgevingsfactoren zullen altijd iemands keuze bepalen daar zal zelfs de SP niks aan kunnen veranderen. Maar ik ben net als jou dan ook van mening dat je wel iedere mens de kans moet kunnen geven zich te ontwikkelen hoe hij zij dat wil, zonder dat dat financiele opstakels zijn.
het milieu waarin personen opgroeien kan beinvloed worden door de overheid. VVD trekt haar handen danig af van integratiebeleid. Verder is een lening voor arme mensen meestal geen optie, gewoon omdat ze niet gewend zijn geld uit te geven aan dit soort dingen. Er moet meer voorlichting komen vanuit ministerie van onderwijs over deze opties
  Met citaat antwoorden
Oud 5 January 2003, 10:26   #36
Unexplained.
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik stem VVD omdat ik geloof in het neo-liberale gedachtengoed.

Ik geloof in eigen verantwoordelijkheden en zelfredzaamheid.


Laten we authoritair/liberaal en links/rechts even uit elkaar houden. Want ook ik vind de VVD te rechts (economisch gezien).
Maar er is nou eenmaal geen andere liberale partij. D'66 is mij te links, en ik houd niet van dat democratische gedeelte.

Laatst aangepast door Unexplained. : 5 January 2003 om 10:30
  Met citaat antwoorden
Oud 5 January 2003, 17:17   #37
klootzak
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Studenten en 'rechts' stemmen..

Citaat:
Originally posted by bartje518
knip
Je hele inspringmoment is verkeert, je gaat er van uit door het zo te omschrijven zoals jij, dat links goed is.

dat is een mening, ik deel hem niet.

ten tweede schilder je rechts meteen af als "iets om stoer mee te zijn"

en ten derde, Studenten, zijn gewoon mensen, met dezelfde keuzen als mensnen van 80 of 40 of 50 die rechts stemmen, dus waarom is het ineens bijzonder dat studenten/jongeren rechts stemmen ?

I.m.o gezien rechts het afgelopen jaar verruit het meest in de belangstelling is geweest enigsinds te begrijpen.

maargoed een discussie met deze inslag is geen discussie maar een nutteloos links versus rechts.


overginds vind ik de vvd helemaal een kut-partij maar dat terzijde.
  Met citaat antwoorden
Oud 5 January 2003, 23:58   #38
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

Ik ken een oude wijsheid:
'Als je studeert stem je met je hart (links!!), als je werkt stem je met je verstand (rechts)'

Dit komt trouwens uit de jaren '60 ofzo, maar ik vind dat het naar mijn mening nog steeds veel zegt. Alleen het type student van tegenwoordig is veranderd. Pappie en mammie betalen alles, er niets om je nog druk over te maken...
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 January 2003, 09:23   #39
anemic
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by tyskie
Ik ken een oude wijsheid:
'Als je studeert stem je met je hart (links!!), als je werkt stem je met je verstand (rechts)'

Dit komt trouwens uit de jaren '60 ofzo, maar ik vind dat het naar mijn mening nog steeds veel zegt. Alleen het type student van tegenwoordig is veranderd. Pappie en mammie betalen alles, er niets om je nog druk over te maken...
inderdaad en dan maar stemmen wat pappie en mammie stemmen, want zij betalen immers alles voor mij.....

(niet voor MIJ persoonlijk, just in het algemeen)
  Met citaat antwoorden
Oud 6 January 2003, 09:29   #40
GregoorvanDijk
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Re: Studenten en 'rechts' stemmen..

Citaat:
Originally posted by klootzak


Je hele inspringmoment is verkeert, je gaat er van uit door het zo te omschrijven zoals jij, dat links goed is.

dat is een mening, ik deel hem niet.

ten tweede schilder je rechts meteen af als "iets om stoer mee te zijn"

en ten derde, Studenten, zijn gewoon mensen, met dezelfde keuzen als mensnen van 80 of 40 of 50 die rechts stemmen, dus waarom is het ineens bijzonder dat studenten/jongeren rechts stemmen ?

I.m.o gezien rechts het afgelopen jaar verruit het meest in de belangstelling is geweest enigsinds te begrijpen.

maargoed een discussie met deze inslag is geen discussie maar een nutteloos links versus rechts.


overginds vind ik de vvd helemaal een kut-partij maar dat terzijde.
Dit slaat natuurlijk nergens op. Ik veronderstelde slechts dat studenten 'rechts' zouden kunnen stemmen omdat dat 'stoer' over zou komen. Mijn mening is verder dat 'links' inderdaad beter is dan 'rechts'. Maar daar hoeft verder niemand het mee eens te zijn.
In eerste instantie ging de discussie erover dat ik niet snap dat studenten 'rechts' zouden stemmen. Ik geef toe dat de discussie langzaam afgedwaald is van het onderwerp, maar verder niet minder relevant geworden vind ik.
  Met citaat antwoorden
Antwoord


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 19:07.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.