Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Multi Media > Kunst
FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Kunst Leuke cabaretier gezien? Of spannende expositie in een museum? Schrijf je recensie hier! Mooi verhaal, gedicht of kunstig plaatje? Deel het hier met anderen!

Antwoord
 
Onderwerpopties Waardering: Onderwerp waardering: 1 stemmen, 5,00 gemiddeld. Weergavemodus
Oud 8 January 2004, 14:04   #1
0Vera
Lid
 
Geregistreerd op: 24 February 2003
Locatie: Lelystad
Berichten: 5.130
Standaard Column hok

Speciaal op verzoek van 2D (e.a.) hier een topic waar je je inspiratievolle kritiekspuisels in de vorm van een column kunt droppen

Eventuele discussie hieropvolgend mag, zeker ook commentaar leveren maar het zou jammer zijn als het echt offtopic wordt en de bedoeling "columns" te plaatsen verloren gaat.

Zie hier mijn columnschrijfsels, ik heb ze al eens eerder gepost dus link ik jullie gewoon naar dat oude topic:
http://forum.leerlingen.com/vbb/show...threadid=30509
__________________
2-4-04 21:51 Getrouwd met Sandraatje :)

Laatst aangepast door 0Vera : 22 January 2004 om 23:25
0Vera is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 January 2004, 21:40   #2
lieve colafles
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

"vroeger toen de hemel nog hemelsblauw was, een gesprek met de buren nog normaal was, en mijn achtertuin nog niet veranderd was in een geasfalteerde racebaan voor malafide autorijders, toen had ik nog dromen en idealen, toen was de wereld nog wonderschoon. Nu ben ik oud en verlept en woon ik samen met wat afgedankte tantes in een bejaardenflat in Amsterdam West "

Idealen had ze wel, de arme vrouw, ze heeft wat mee moeten maken in haar leven.
zulke gebeurtenissen in een mensenleven zijn, om het niet in een al te dramatisch licht te zetten natuurlijk nooit leuk, maar deze waren ook nog eens behoorlijk pijnlijk voor de gemoedsrust binnen de familie.

Mijn nicht en ik, ach het is al sinds haar geboorte een moeilijk kind, hebben ruzie.. zij wilde de klok van oma, en ik ook. Ik kreeg eigenlijk het servies en zij het schilderij wat altijd boven het bed van oma hing, maar die waren al verdwenen toen wij in oma's huis aankwamen. Toen wilde ik de klok, en dat secreet wat altijd met mij meeloopt, mijn kleding steelt en mijn cd's luistert, wilde plots ook dat ding. Toen heb ik er een rood stickertje op geplakt
en oma een brief laten schrijven dat ALLES met een rood stickertje voor mij was. Nu hangt die klok aan mijn muur in Mijn kamer.

En oma, ja oma , ja die is nog niet dood hoor, maar ja die tijd komt nog wel. Ja dan is het wel zo makkelijk om van te voren alles geregeld te hebben. We hebben de plek op het kerkhof waar ze komt te liggen ook alvast uitgegraven, het kan ieder moment gebeurd zijn. Het wordt werkelijk een juweel van een begrafenis, oma zou er trots op zijn geweest.....

Ach oma, die merkt toch niets, het enige wat zij nog weet is dat ze alles vergeet.

..........

ik weet het het is niet echt een column maar wat het wel is
willen jullie alsjeblieft even zeggen wat er mis mee is.. want ik moet het nog verbeteren

edit: en owja voor de mensen die net zo dom zijn als 2-D dit is dus verzonnen he

edit edit: omdat ik geirriteerd raak van mensen die voor de dood van iemand al zijn/haar inboedel aan het verdelen zijn

[edit edit edit by 0Vera] spellingsfouten gefilterd Vind het een goed verhaal, en tis zeker geen column maar zet de lezer wel heel erg aan het denken. top meissiej!

Laatst aangepast door 0Vera : 14 January 2004 om 13:09
  Met citaat antwoorden
Oud 11 January 2004, 22:13   #3
WhizzCat
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

verder is het een über cool verhaal :respect:

[edit by 0Vera] ik heb de spelfouten al verwijderd

Laatst aangepast door 0Vera : 22 January 2004 om 23:21
  Met citaat antwoorden
Oud 13 January 2004, 00:30   #4
Bird Of Prey
the bearded lady
 
Bird Of Prey's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 January 2002
Locatie: Amsterdam
Berichten: 6.828
Standaard

Ik hoor de laatste tijd wel vaker dat er plannen zijn om de OV-jaarkaart af te schaffen omdat de overheid en de Nederlandse Spoorwegen anders teveel geld zouden mislopen.

Van de NS had ik niet anders verwacht. Die proberen ons immers, zeker na de privatisering, aan alle kanten te naaien. Treinkaartjes die elk jaar duurder worden, terwijl in deze wat mindere economische tijden de koopkracht van de consument sowieso al achteruit gaat. En dan blijft de overheid maar pleiten om de consument met het openbaar vervoer te laten rijden. In dat geval heb ik voor de NS 2 oplossingen. Of zorg voor een betere samenwerking met de overheid of (nog beter) wordt gewoon weer een staatsbedrijf. Het is immers bekend dat de NS verlies draait, daar waar de NS dat als staatsbedrijf nooit had, (mede) vanwege de subsidies die het destijds kreeg.

Van de mensen in de Tweede Kamer had ik echter wel beter verwacht. Het gebeurt de laatste tijd steeds vaker dat mensen vanuit het bedrijfsleven de politiek in stappen. Daar zullen toch vast ook wel mensen tussen zitten die weten dat een investering vaak pas effect heeft op de langere termijn!? Zo is dat met het verstrekken van de OV-jaarkaart niet anders. Studeren kost tegenwoordig klauwen met geld. Alleen met het collegegeld en de boeken zit je al gauw tegen de 2 ruggen aan en dan komen er nog variabele kosten bij, zoals het betalen van kantinevoedsel en/of faciliteiten die binnen de school aanwezig zijn. En dan wil de overheid studenten ook nog eens tientallen euro’s laten uitgeven aan busabonnementen en treinkaartjes. Hoe dwazig kun je zijn.

De jeugd is de toekomst. Door die OV-jaarkaarten af te schaffen, maakt dat studeren niet bepaald aantrekkelijker gezien de (extra) kosten. Hierdoor hebben er minder mensen de mogelijkheid om te studeren, behalve dan de financieel beter gefortuneerde mensen, waardoor de rijken op den duur weer rijker worden en de armen armer, waardoor de bevolking van ons land (enigszins) verloederd. Juist door subsidies en het verstrekken van een OV-jaarkaart, geef je de financieel zwakkeren onder ons ook een kans op een beter bestaan. En dan betaald zo’n gratis OV-jaarkaart zich op den duur vanzelf wel uit.

Mocht de NS dan toch zo wanhopig enige opbrengsten willen halen uit de doelgroep studenten, dan heb ik een mogelijk voorstel wat tot een compromis kan leiden. Zo’n OV-jaarkaart is er voornamelijk voor bedoeld om studenten kosteloos naar school te kunnen laten reizen. Nou zijn er weinig mensen die in het weekend naar school gaan, evenals doordeweeks ’s nachts. Schaf dan anders de weekendkaart af en zorg dat op de doordeweekse dagen van 0:00 tot 6:00 de weekkaart geen wettig vervoersbewijs is. Verder zou de korting in het weekend voor weekkaarthouders ook afgeschaft kunnen worden. De opbrengsten zullen dan weliswaar evengoed nog niet al te snel toenemen, maar zodoende zullen de meeste studenten mijns inziens de minste last gaan ondervinden van de geldzucht van de NS, maar haalt de NS op deze manier toch nog een klein extra bedrag op met dank aan deze doelgroep. Wie het kleine immers niet eert, is het grote niet weerd.

Amsterdam, 13 januari 2004, 0:30
__________________
What do the innocent know, except what the guilty teach them.
Bird Of Prey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 January 2004, 09:25   #5
lieve colafles
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

bop: wow tis bijna een betoog
maargoed een andere:...


weet je? waar ik schijtziek van word? Van die collectieve vrolijkheid die er op bepaalde dagen schijnt te moeten heersen. Neem oud en nieuw. Hele straten vol met volmaakte gezinnetjes die in hun voortuin netjes de boel de lucht in staan te jensen, sorry maar daar kan ik met mijn pet niet bij.
Terwijl vaderlief het vuurwerk aansteekt wensen de moeders hun buren, waarmee ze gister nog ruzie hadden over de te hoog gebouwde pergula, een gelukkig nieuwjaar. En de kinderen? Die bekogelen elkaar met rotjes.
Waar gaat dit heen mensen?

De nacht verstrijkt, de gezinnetjes zoeken hun bedden op.
Dan breekt de morgen aan. De straat ziet rood van al het vuurwerk, maar verder is hij leeg. Volkome rust in tegenstelling tot de nacht daarvoor. De dagen verstrijken, de straat blijft rood, en de kat komt lanzaam weer onder de kast vandaan. Hier en daar beginnen de eerste burenruzies weer op te laaien.
Maar de straat blijft rood, en het jaar blijft nieuw

Laatst aangepast door 0Vera : 14 January 2004 om 13:11
  Met citaat antwoorden
Oud 13 January 2004, 14:27   #6
Bird Of Prey
the bearded lady
 
Bird Of Prey's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 January 2002
Locatie: Amsterdam
Berichten: 6.828
Standaard

Citaat:
Originally posted by lieve colafles
bop: wow tis bijna een betoog
Aangezien ik het je niet kan PM'en omdat je PM-box vol zit:

Ik ben niet iemand die meer een soort verhaaltje vertelt. Ik hou er meer van om columns te maken waar eventueel nog een discussie in zit. Het gezegde luidt dat Nederlanders altijd wat te zeiken moeten hebben. Daar sluit ik mij graag bij aan.
__________________
What do the innocent know, except what the guilty teach them.
Bird Of Prey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 January 2004, 19:54   #7
Mozzel
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

koel topic....


ik denk alleen niet dat ik collums kan schrijven, ik denk dat mijn schrijfstijl te doorelkaar is

maar misschien dat ik het binnenkort tog inet kan laten


de andere collums zijn echt top
  Met citaat antwoorden
Oud 13 January 2004, 20:11   #8
Riddler
Lid
 
Riddler's Avatar
 
Geregistreerd op: 20 July 2002
Berichten: 6.856
Standaard

ik zal ook eens gana proberen ene coumn of iets dergelijks te schrijven, ideen genoeg, maar nu nog op papier zetten
Riddler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 January 2004, 20:53   #9
0Vera
Lid
 
Geregistreerd op: 24 February 2003
Locatie: Lelystad
Berichten: 5.130
Standaard

Mensen ik ben blij met het enthousiasme, en nu wacht ik af

Verder ben ik het heel erg met je eens wat die OV betreft Jeroen
__________________
2-4-04 21:51 Getrouwd met Sandraatje :)

Laatst aangepast door 0Vera : 22 January 2004 om 23:21
0Vera is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 January 2004, 22:08   #10
L_angeldc
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik vind het idee zowieso leuk, ik weet alleen niet of ik zo goed ben in dingen schrijven. Hoewel ik over en alles nog wat zit na te denken en te kletsen tegen me vrienden, weet ik niet of ik daarvan een columnpje kan schrijven of iets dergelijks.
maar ik ga het wel proberen

[edit by 0Vera] offtopic reactie verwijderd, al heeft Angel hierin niks verkeerds gedaan

Laatst aangepast door 0Vera : 14 January 2004 om 13:01
  Met citaat antwoorden
Oud 13 January 2004, 23:00   #11
0Vera
Lid
 
Geregistreerd op: 24 February 2003
Locatie: Lelystad
Berichten: 5.130
Standaard

Reactie op jou (en op anderen) die er 'zin an' hebben, ik wacht nog steeds geduldig (papier is trouwens nog geduldiger zegt het spreekwoord )

[edit] Alle offtopic (inclusief mijn eigen) reacties verwijderd
__________________
2-4-04 21:51 Getrouwd met Sandraatje :)

Laatst aangepast door 0Vera : 14 January 2004 om 13:03
0Vera is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 January 2004, 16:06   #12
Bird Of Prey
the bearded lady
 
Bird Of Prey's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 January 2002
Locatie: Amsterdam
Berichten: 6.828
Standaard

En weer een nieuwe column van mijn hand

Toegegeven; de gedachte is enigszins egoïstisch, maar ik zat mij laatst af te vragen waarom ik (als postbode) eigenlijk mensen fooi zou moeten geven aan mensen die het beroep beoefenen van barman, taxichauffeur, pizzakoerier, piccolo, of wat voor beroep dan ook waarbij de kans op het vergaren van fooien groot is.

Een klant bestelt iets en een werknemer moet die bestelling leveren. In grote lijnen komen bovengenoemde beroepen hierop neer. Als postbode moet ik datgene bezorgen wat de klant heeft besteld. Een klant van een café bestelt een drankje en de barman levert dat drankje. Een passagier ‘bestelt’ een rit van punt A naar punt B, en de taxichauffeur zorgt er voor dat die passagier van punt A naar punt B wordt gebracht. Een hongerige klant bestelt een pizza en een pizzakoerier levert die pizza en een gast van een hotel vraagt om een piccolo om zijn of haar koffers naar de desbetreffende kamer te brengen en de piccolo zorgt dat de klus geklaard wordt.

Waarom zouden de barmannen, taxichauffeurs, pizzakoeriers en piccolo’s dan wel een fooi verwachten voor hun diensten terwijl het doodgewoon een onderdeel van hun baan is waar ze doodgewoon voor worden betaald, daar waar ik dat als postbode ook gewoon wordt voor de werkzaamheden die ik verricht?

Noem mij maar een krent, noem mij maar een gier, noem mij maar een vrek, noem mij zoals jullie willen dat ik genoemd zou moeten worden in dit geval, maar dan ben ik er tenminste wel 1 die uit principe geen of zelden fooien geeft.
__________________
What do the innocent know, except what the guilty teach them.
Bird Of Prey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 January 2004, 00:17   #13
2-D
The Consultant
 
2-D's Avatar
 
Geregistreerd op: 30 January 2002
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.927
Standaard

Het staat er echt wel slecht voor met de wereld. Als je voorpagina’s van de nationale kranten mag geloven staat de wereld op de rand van de afgrond en zullen we alleen maar meer kans krijgen op tegenslagen. Het nieuws op tv is al niet veel beter hoewel het weer altijd wel vrolijk gepresenteerd wordt.

Toen ik vroeger nog jong was nam ik nog wel eens de tijd om een Metro op te pikken, of een Spits. Zo bleef je, als wereldbewuste student, toch een beetje op de hoogte van de ontwikkelingen in het nieuws. Maar het gevoel om een krantje op te pikken bij de aardige man met de snor is verdwenen. Nog erger zelfs, ik loop er met een wijde boog omheen. De constante stroom van negativisme heeft mij weg geduwd van het wereldnieuws. Wat is het eerste wat je ziet als je een krant aanpakt?

Je kunt het wel raden; Bom ontploft in Bagdad, 4 doden. Of Bush of Balkenende die met een grijns op hun gezicht het slechte economische klimaat aankondigen. Ja, het positieve straalt meteen van de krant af. Zoeken naar een positief artikel is voor sommige mensen zelfs een hobby geworden aangezien deze zeer schaars zijn. Op zoek naar positieve berichten werpen mensen zich massaal op de horoscoop, als deze een beetje positief uitvalt voor hun sterrenbeeld. Zo niet, dan valt deze ook op te tellen bij de eeuwig voortdurende negatieve reeks van berichten die een krant ons opzadelt. Columns zijn ook altijd negatief (neem deze maar als voorbeeld), en brengen nog nauwelijks een lach op mijn gezicht.Het tv-nieuws brengt alleen maar dezelfde bagger, of je moet Hart van Nederland kijken waar ze het hebben over roze schapen en jarige bejaarden.

Willen de nieuwsmakers soms dat wij ons slecht voelen. Waarom word er keer op keer herhaald dat het slecht gaat met de economie, denken ze soms dat we doof zijn? Ik denk van wel. Ik wacht daarom met smart op de dag dat positief nieuws mijn oren en/of ogen zal bereiken.

Tot groets,
2-D
2-D is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 January 2004, 20:17   #14
Mozzel
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard



Zo.. Weer een drukke week achter de rug. Een tentamenweek van de oh zo beruchte 2e fase... De 2e Fase, daar zou onze kersverse minister van Onderwijs zich wel eens goed druk ommaken. Zover ik heb mogen begrijpen van onze plaatselijke schooloverheden is de 2e fase totaal anders dan de vorige jaargangen op de Havo. Je zou zelfstandig moeten kunnen werken, huiswerk maken dmv studiewijzer. Persoonlijk heb ik 1 vak waar de "regels" van de 2e fase duidelijk gelden: Aardrijkskunde. Laat dat nou het vak zijn waar ik de afgelopen tentamens he-le-maal niets van snapte. Ik wacht nog op mijn cijfer.

Zoals ik al zei, de Minister mag wel nagaan of het hele idee van de 2e Fase wel goed inelkaar zit. Mijn voorbeeld van aardrijkskunde kan ik hiervoor goed gebruiken. Wat de leraar dus in de les zegt is:"deze week maak je dit af en de week erop dit alla". Hier komt praktisch helemaal niets van terecht. Want denk je dat wij met zun allen de dicipline hebben om ons in de les in te spannen terwijl we er ook een gezellige les van kunnen maken. Dat laatste gebeurd dus elke les. Nu zal het zo zijn dat het later dit jaar wel beetje bij beetje word op gepakt.
Maar dit is dus niet zoals de 2e fase bedoelt is. Want dit is alleen maar bij 1 vak. Stel dat dit bij elke vakken zou gebeuren dat zou er van onze cijfers en examens geen spaan heel blijven.

Ik denk dat je de 2e fase beter zou kunnen schrappen of geheel heropzetten want deze slimme mensen die de hele theorie hebben opgezet moeten bedenken dat er bij de meesten in onze leeftijdsgroep niet dezelfde instelling heerst dan dat er op universeiteiten en HBO scholen heerst.
  Met citaat antwoorden
Oud 19 January 2004, 20:27   #15
0Vera
Lid
 
Geregistreerd op: 24 February 2003
Locatie: Lelystad
Berichten: 5.130
Standaard

Helemaal mee eens Mozzel, en leuk dat je iets met mijn idee hebt gedaan
toen de tweede fase net was ingevoerd zat ik er middenin, en toen was er een SCHOLIERENSTAKING in Den Haag.
De grootste rel allertijden helaas en hoewel ik erbij was wilde ik ook zo snel mogelijk weer weg, zo grimmig was de sfeer. Erg jammer de relschoppers hebben er ook voor gezorgd dat dit nooit meer mag, fijn he, zo'n mislukt experiment terwijl ik (en genoeg andere leerlingen!) er juist met zulke goede bedoelingen heen gingen.
De tweede fase is in mijn beleving wel een stuk verbeterd sinds het allereerste begin, en geloof mij, ZELFS al vind je de zelfwerkzaamheid nu al teveel van het goeie, op de Universiteit is het nog VEEL en VEEL erger (vertel mij wat )
dus op zich kun je er zeker wel je voordeel mee doen!!

hopelijk gingen je andere toetsen wel goed
en gefeli met de 5.7 voor AK heb je reactie ff weggehaald
*maakt zich ook schuldig aan offtopicheid *
__________________
2-4-04 21:51 Getrouwd met Sandraatje :)

Laatst aangepast door 0Vera : 20 January 2004 om 14:48
0Vera is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 January 2004, 14:50   #16
Bird Of Prey
the bearded lady
 
Bird Of Prey's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 January 2002
Locatie: Amsterdam
Berichten: 6.828
Standaard

Citaat:
Originally posted by 0Vera
De tweede fase is in mijn beleving wel een stuk verbeterd sinds het allereerste begin, en geloof mij, ZELFS al vind je de zelfwerkzaamheid nu al teveel van het goeie, op de Universiteit is het nog VEEL en VEEL erger (vertel mij wat )
dus op zich kun je er zeker wel je voordeel mee doen!!
Bij ons is het nog ironischer. Bij ons op school in de 2e fase wordt het je echt afgeleerd om vragen te stellen aan leraren. Zorg er voor dat je zo veel mogelijk zelfstandig kan werken. En nu krijg ik op het HBO te horen dat je van alles met betrekking tot het project aan je leraren kan vragen, en sommigen geven op het HBO nog beter uitleg dan enkelen op de HAVO...
__________________
What do the innocent know, except what the guilty teach them.
Bird Of Prey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 January 2004, 15:23   #17
Riddler
Lid
 
Riddler's Avatar
 
Geregistreerd op: 20 July 2002
Berichten: 6.856
Standaard

mijn allereerste soort van column, opbouwende kritiek is altijd welkom.

webcam

Sinds de opkomst van de webcam, is het naakt ook toegenomen.
Om de haverklap worden er naaktfoto's gemaakt, op fora geplaatst of gewoon gemaild naar elkander.
De veelal jongere -meestal vrouwelijk- webcammers vinden het klaarblijkelijk spannend dat er een ouwe vieze vent en
ander gespuis zoals puisterige pubers, turende tietenkijkers, of vieze voyeurs hun lichaam kunnen bekijken, compleet naakt al dan niet een beetje bedekking in de vorm van lingerie.
wat krijgen ze ervoor terug? Vaak niks, en soms een compliment.

Wat beweegt de veelal vrouwelijke bevolkingsgroep ertoe om dit te doen? is het de aandacht? de spanning?
Stoppen ze ermee zodra ze een relatie hebben? of gaan ze ermee door?
Doen ze het wel vrijwillig, of worden ze indirect gedwongen?

Webcam, de nieuwste generatie van verkrachting.

Laatst aangepast door 0Vera : 22 January 2004 om 23:23
Riddler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 January 2004, 15:47   #18
Riddler
Lid
 
Riddler's Avatar
 
Geregistreerd op: 20 July 2002
Berichten: 6.856
Standaard

lees der ene keer overheen en wat ene grammaticafouten , maar goed, volgende keer beter
Riddler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 January 2004, 15:50   #19
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Riddler
lees der ene keer overheen en wat ene grammaticafouten , maar goed, volgende keer beter
mja beetje teveel vragen en verkeerde eindzin.
  Met citaat antwoorden
Oud 20 January 2004, 16:20   #20
Ar-Tuur
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik vind BoP tot nu toe de beste columnist aardig geschreven!

Riddler: Op zich een aardige boodschap in je column, maar vind em aan de korte kant en daardoor wat nietszeggend. Ook misschien wat overdreven (hoeveel meisjes lenen zich hier nou voor, even afgezien van betaalde sexsites om te stellen 'om de haverklap'. Maar goed, zo'n column is er ook om een beetje te overdrijven De slotzin vind ik helemaal niet zo verkeerd, zou hem misschien wat anders formuleren, maar zo'n 'statement-einde' vind ik juist wel leuk.

En 0Vera, dit commentaar, complimenten enzo in het topic is toch niet zo erg? Misschien moeten dr twee topics komen, een sticky voor de columns zelf en eentje voor reacties? Want om dat nou allemaal via PM te doen? Als er een beetje discussie ontstaat is juist wel aardig en als iemand een goede column schrijft, kan hij/zij tenminste openbaar veren in zijn/haar reet krijgen
  Met citaat antwoorden
Oud 22 January 2004, 23:20   #21
0Vera
Lid
 
Geregistreerd op: 24 February 2003
Locatie: Lelystad
Berichten: 5.130
Standaard

Citaat:
Originally posted by Ar-Tuur
En 0Vera, dit commentaar, complimenten enzo in het topic is toch niet zo erg? Misschien moeten dr twee topics komen, een sticky voor de columns zelf en eentje voor reacties? Want om dat nou allemaal via PM te doen? Als er een beetje discussie ontstaat is juist wel aardig en als iemand een goede column schrijft, kan hij/zij tenminste openbaar veren in zijn/haar reet krijgen
True ik heb tot nu toe ook echt alleen maar _echt_ offtopic reacties verwijderd, en ben discussie zelf ook niet uit de weg gegaan. Op zich loopt dit topic zo ook erg goed, een beetje commentaar ertussen hindert anderen niet om ook een eigen column neer te zetten dus ik denk dat ik mn begintekst even aanpas en dan kunnen we op deze toer verder

@ Mazzol: die was weer iets TE offtopic

[edit] aangepast

btw @ Riddler: op zich leuk idee maar ben et wel met PFP eens wat die vele vragen betreft, je geeft er ook geen grappig antwoord op (mist iets). Misschien kun je em ietsje uitbreiden?
__________________
2-4-04 21:51 Getrouwd met Sandraatje :)

Laatst aangepast door 0Vera : 22 January 2004 om 23:27
0Vera is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 January 2004, 15:36   #22
Bird Of Prey
the bearded lady
 
Bird Of Prey's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 January 2002
Locatie: Amsterdam
Berichten: 6.828
Standaard

Heel soms kijk ik op zondagavond wel eens naar het programma 1 tegen 100. Daarin wordt op een gegeven moment de straatprijs uitgereikt. Als 1 bepaalde straat in de prijzen is gevallen, is iedereen die lid is van de Postcode Loterij en meespeelt met 1 of meer loten in de prijzen gevallen. Daarin valt het mij op dat er veel mensen zijn die beweren mee te doen vanwege de goede doelen. Persoonlijk vind ik dat de grootste flauwekul die ik op dit moment kan bedenken.

Het is uiteraard een goede zaak dat de Postcode loterij goede doelen steunt, maar ik vind het schijnheilig dat mensen die in de prijzen zijn gevallen beweren mee te doen vanwege de goede doelen. Als mensen zo graag goede doelen willen steunen, waarom worden ze dan lid van de Postcode Loterij? En niet gewoon van Unicef, War Child, het Wereld Natuur Fonds of 1 van die vele andere instanties die opkomen voor een zeker doel?

Mij lijkt het dat als je meedoet met de Postcode Loterij, je dat doet omdat je hoopt om ooit eens goed financieel binnen te raken. Net zoals de goede doelen bij de Postcode Loterij zelf ook maximaal de een na hoogste prioriteit kunnen hebben. De Postcode Loterij moet immers allereerst zorgen voor lijfsbehoud of, nog beter, winst.

Natuurlijk zal er ook wel een enkeling zijn die het winnen van geld als een bijzaak ziet en zich graag neerlegt bij het feit dat de Postcode Loterij vele goede doelen steunt, maar de mensen bij wie het incasseren van geld een grotere nadruk heeft dan het uitgeven van geld (aan goede doelen), moeten gewoon lak hebben aan het feit dat de Postcode Loterij een bepaalde ideologie nastreeft.

Dan kom je maar niet met je harses op tv omdat je niet gezegd hebt wat zij willen dat je zegt. Dat geld heb je toch wel binnen en dat mogen ze je niet meer ontnemen, willen ze niet de Wet op de Kansspelen overtreden. Ze kunnen je daarom dus niets maken. Wees daarom gewoon op dat moment lekker egocentrisch, daar heb je op dat moment alle reden toe. Eerlijkheid en openheid, dat is wat men (tegenwoordig) toch wil? Dan zullen ze het krijgen ook!
__________________
What do the innocent know, except what the guilty teach them.
Bird Of Prey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 January 2004, 23:30   #23
AmbyPur
Lid
 
Geregistreerd op: 12 April 2002
Locatie: Groningen
Berichten: 13.799
Standaard

ik vind de columns van bop helemaal niet goed.. ik vind het wel hele goede betogen je bent naar mijn idee te voorzichtig voor een column..
van riddler vind ik al ietsje beter.. je zet er een hele eigenwijze mening neer .. maar te weinig en onduidelijke argumentatie naar mijn idee.
die van 2D vind ik nog de beste denk ik zo lekker zeurderig.. hou ik wel van ;p
mozzel: wel leuk, alleen totaal verkeerd gekozen onderwerp kom je zo puberig mee over (no offence ) en er is al zoveel over dat onderwerp geluld... niet echt vernieuwend
ennnn nynke hij is wel heul kunstzinnig vind ik en iets waar je niet elke dag wat over hoort

ik vind dat een column interessant moet zijn, de lezer moet trekken, en bij mij is dat door brutaal en sarcastisch en humoristisch te zijn DAN vind ik een column leuk en als ik er dan echt om kan lachen of als ik er echt over ga nadenken, en als het ergens over gaat, een nieuwe visie heeft zeg maar, da nvind ik hem ook goed.

mja, ik zeg ook maar nix, ik doe het vast niet beter
AmbyPur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 January 2004, 19:09   #24
appelshampoo
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Een zeik-op-kerst-column (niet echt van deze tijd maar ach

Vreten op Aarde

Het is weer zo ver, het is kerstmis, vrede op aarde.
Het begint 's ochtends al bij het ontbijt, iedereen vreet zich vol en moet bijna overgeven.. maar ja, het is zo lekker. De rest van de morgen liggen we op de bank omdat we te vol zijn om iets anders te doen.

En dan zo rond een uur of half 2 gaat de deurbel. En ja hoor daar is de familie al weer. De rest van het jaar is er alleen maar ruzie maar nu gaan we gezellig met de hele familie kerstliedjes zingen onder de kerstboom, want het is vrede op aarde. Ondertussen eten de irritante neefjes en nichtjes alle kerstkransjes uit de boom en zitten de pappa's en mamma's aan de kaas en worst en de wijn. Om een uur of vier gaan we gezellig een wandeling maken in de regen, want het regent altijd met kerstmis. Ik slenter een beetje achter de rest aan en wordt er weer van beschuldigd ongezellig te zijn.

Om 6 uur is het tijd voor het diner. Maar voor we gaan eten moet er eerst nog even gebeden worden voor de mensen die niet zo'n heerlijk kerstdiner hebben, ik zit met mijn ogen open en tel de snorharen van mijn tante. Als ze eindelijk uitgebeden zijn gaan we eten. Hazenpeper in stroganoff-saus.. ik was blij dat ik mijn eigengemaakte groente en fruit salade op kon eten, na duizend keer uitgelegd te hebben dat ik met kerst altijd vegetariër ben. Na het eten is iedereen zo vol dat het toetje wat later komt. Om 10 uur vertrekt de hele meute weer naar huis en kan ik eindelijk gezellig gaan slapen. "Kerstmis ? Vreten op aarde!"
  Met citaat antwoorden
Oud 24 January 2004, 19:59   #25
Mozzel
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by appelshampoo

Vreten op Aarde
niet echt actueel maar toch... leuke column.. ik kwam er makkelijk doorheen

edit: @overa: alvast excuses voor het offtopic gedrag maar waar blijft het commentaar topic ??
  Met citaat antwoorden
Oud 25 January 2004, 02:13   #26
Bird Of Prey
the bearded lady
 
Bird Of Prey's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 January 2002
Locatie: Amsterdam
Berichten: 6.828
Standaard

Citaat:
Originally posted by AmbyPur
ik vind de columns van bop helemaal niet goed.. ik vind het wel hele goede betogen je bent naar mijn idee te voorzichtig voor een column..
Laat een column nou niet altijd aanvallend bedoeld zijn. En als ik al iets onderuit wil schoppen, dan vind ik dat zoiets goed onderbouwd moet worden. En daarin moet je nou eenmaal kunnen nuanceren.

Citaat:
die van 2D vind ik nog de beste denk ik zo lekker zeurderig.. hou ik wel van ;p
Lekker makkelijk oordelen op 1 column, nietwaar?

Citaat:
mja, ik zeg ook maar nix, ik doe het vast niet beter
Zegt al genoeg
__________________
What do the innocent know, except what the guilty teach them.
Bird Of Prey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 January 2004, 02:35   #27
2-D
The Consultant
 
2-D's Avatar
 
Geregistreerd op: 30 January 2002
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.927
Standaard

Citaat:
Originally posted by Bird Of Prey
Lekker makkelijk oordelen op 1 column, nietwaar?
kwaliteit over kwantiteit beste bop
2-D is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 January 2004, 13:26   #28
appelshampoo
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Toen ik vanmorgen rustig op het station op mijn trein zat te wachten gebeurde het weer. Ik hoorde het al aan de sjokkende voetstappen en gerinkel van kettingen. Er kwamen twee kleine gothic-meisjes uit de trein. Uit hun sony-discmans kwamen de klanken van evanescence en op hun zwarte rugtassen stonden pentagrammen en anarchy-logo's. Hun zwarte haar zat in twee knoetjes met kleurige elastiekjes. Toen ik hen vriendelijk vroeg of ze wel wisten wat anarchisme precies inhoudt keken ze me met eyeliner beschilderde ogen aan. Ja tuurlijk dat is een teken van mensen die gewoon zichzelf zijn net als wij. Toen deed een van de meisjes haar jas uit en zat in een hemdje zonder mouwen. De littekens op haar armen waren duidelijk zichtbaar en ze deed geen enkele moeite om ze te verbergen, ze leek er zelfs enigzins trots op. Ik wende vol afgrijzing mijn gezicht af en zet mijn casualties-cd op. Toen deed de ander haar mond open en begon over mijn haar. "Wat cool twee hanekammen, ik wil dat ook graag maar dat mag niet van mijn moeder" Waarop ik reageerde dat ze als ze dat graag wilde het maar gewoon moest doen. Dat begreep ze volgens mij niet want ze keek me vol ongeloof aan. Ik wende me weer af, ik denk dat ze toen de boodschap begrepen hadden want ze begonnen samen te praten. Ik ving dingen op over een leraar die ze blijkbaar erg haten want ze hadden het over vervloeken en pijnigen. Op dat moment sprongen ze ineens op want er kwamen twee andere kleine gothicmeisjes aan die natuurlijk ook geknuffeld moesten worden.
  Met citaat antwoorden
Oud 25 January 2004, 13:47   #29
dext0r
veteraan
 
dext0r's Avatar
 
Geregistreerd op: 24 November 2001
Locatie: Zwolle
Berichten: 14.938
Stuur een bericht via ICQ naar dext0r
Standaard

volgens mij kon jij je vinden in alle personages uit je column sjappie
__________________
hoi ik koop mijn vette dag aanbiedingen op http://aanbiedingvandaag.nl
dext0r is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 January 2004, 13:54   #30
appelshampoo
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by dext0r
volgens mij kon jij je vinden in alle personages uit je column sjappie
wie ik ? helemaal niet ik ben echt geen gothic
  Met citaat antwoorden
Oud 25 January 2004, 14:11   #31
dext0r
veteraan
 
dext0r's Avatar
 
Geregistreerd op: 24 November 2001
Locatie: Zwolle
Berichten: 14.938
Stuur een bericht via ICQ naar dext0r
Standaard

Citaat:
Originally posted by appelshampoo
wie ik ? helemaal niet ik ben echt geen gothic
maar alto is alto toch
anywayz..dit commentaar schijnt hier niet te horen huh

0vera? hoe fixen we dat
__________________
hoi ik koop mijn vette dag aanbiedingen op http://aanbiedingvandaag.nl
dext0r is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 January 2004, 17:17   #32
Bird Of Prey
the bearded lady
 
Bird Of Prey's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 January 2002
Locatie: Amsterdam
Berichten: 6.828
Standaard

Citaat:
Originally posted by 2-D
kwaliteit over kwantiteit beste bop
Mwah, ik zie het verschil in mate van voorzichtigheid niet echt tussen mijn columns en de jouwe.

Trouwens, een column hoeft alleen maar iemands mening weer te geven, het hoeft geen oorlog uit te lokken. Alleen daarom is het verstandig om enigszins voorzichtig te zijn, al begrijp ik niet helemaal wat Amber er mee wil zeggen dat ik te voorzichtig ben.

Ze kan zoiets overigens wel zeggen, maar als ze het niet onderbouwt (met voorbeelden) neem ik t met een flinke korrel zout op. Met onbeargumenteerd gelul in de ruimte schiet niemand immers wat op.
__________________
What do the innocent know, except what the guilty teach them.
Bird Of Prey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 January 2004, 18:40   #33
dext0r
veteraan
 
dext0r's Avatar
 
Geregistreerd op: 24 November 2001
Locatie: Zwolle
Berichten: 14.938
Stuur een bericht via ICQ naar dext0r
Standaard

lol@column in de metro van vandaag...van ria kerstens...richting die griet die rob oudkerk genaaid heeft
__________________
hoi ik koop mijn vette dag aanbiedingen op http://aanbiedingvandaag.nl
dext0r is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 January 2004, 16:26   #34
AmbyPur
Lid
 
Geregistreerd op: 12 April 2002
Locatie: Groningen
Berichten: 13.799
Standaard

lol.. bop: ik kan ook moeilijk wachten tot er een boek van jullie uitkomt ik zeg alleen wat ik vind. en dat ik het te voorzichtig vind.. bijvoorbeeld: "Persoonlijk vind ik dat de grootste flauwekul die ik op dit moment kan bedenken." Wat nou op dit moment, het is je reinste onzin, geen discussie mogelijk

mja, wat ik bedoel, het zou mij niet aantrekken. zoals ik al zei, ik vind het wel hele goede betogen. het is heel goed geschreven en de boodschap komt wel goed over! maar ik (ik, en dat heb je wat ) vind het veel leuker als er bijvoorbeeld lekker iemand afgekraakt wordt of als er een gigantische afwijkende mening instaat. iets wat een discussie losmaakt bij mensen!

maaarjaaa, nogmaals, ik zou het niet beter doen dus kom maar weer op met de columns
AmbyPur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 January 2004, 16:39   #35
Bird Of Prey
the bearded lady
 
Bird Of Prey's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 January 2002
Locatie: Amsterdam
Berichten: 6.828
Standaard

Citaat:
Originally posted by AmbyPur
Wat nou op dit moment, het is je reinste onzin, geen discussie mogelijk
Ik zeg er "op dat moment" bij, omdat ik op een ander moment iets anders wel weer nog grotere flauwekul kan vinden

Citaat:
mja, wat ik bedoel, het zou mij niet aantrekken. zoals ik al zei, ik vind het wel hele goede betogen. het is heel goed geschreven en de boodschap komt wel goed over! maar ik (ik, en dat heb je wat ) vind het veel leuker als er bijvoorbeeld lekker iemand afgekraakt wordt of als er een gigantische afwijkende mening instaat. iets wat een discussie losmaakt bij mensen!
Ieder kraakt op zijn/haar eigen manier af, en ik doe dat nou eenmaal op een wat gediplomeerder verwoorde manier. Als je iets of iemand gewoon bot afkraakt, neig je veel vlugger naar een ruzie te gaan dan naar een discussie. En ik wil liever een discussie losmaken bij mensen dan een ruzie.
__________________
What do the innocent know, except what the guilty teach them.

Laatst aangepast door Bird Of Prey : 27 January 2004 om 16:41
Bird Of Prey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 January 2004, 23:23   #36
2-D
The Consultant
 
2-D's Avatar
 
Geregistreerd op: 30 January 2002
Locatie: Amsterdam
Berichten: 3.927
Standaard

Ik ben ook meer een Ranter...
De echt kenners weten wat dit is...
2-D is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 February 2004, 15:19   #37
0Vera
Lid
 
Geregistreerd op: 24 February 2003
Locatie: Lelystad
Berichten: 5.130
Standaard

Citaat:
Originally posted by Mozzel
@overa: alvast excuses voor het offtopic gedrag maar waar blijft het commentaar topic ??
Citaat:
Originally posted by dext0r
maar alto is alto toch
anywayz..dit commentaar schijnt hier niet te horen huh

0vera? hoe fixen we dat
Citaat:
Op zich loopt dit topic zo ook erg goed, een beetje commentaar ertussen hindert anderen niet om ook een eigen column neer te zetten dus ik denk dat ik mn begintekst even aanpas en dan kunnen we op deze toer verder
Dat commentaar wordt alleen maar verwijderd als het gebruikers hindert om columns te plaatsen, maar het gaat tot nu toe geweldig!

__________________
2-4-04 21:51 Getrouwd met Sandraatje :)
0Vera is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 February 2004, 17:53   #38
lieve colafles
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

MOORD

Per jaar worden er in Nederland rond de 200 mensen vermoord, om precies te zijn in
2002 waren dit er 195. Een definitie van moord is volgens het Van Dale woordenboek:
“het opzettelijk en met voorbedachten rade een ander van het leven beroven”. Het aantal moorden per jaar was voor mij schrikbarend hoog, aangezien ik verwachtte dat dit aantal rond de 30 zou liggen. Schokkender was voor mij echter het aantal dieren dat per jaar geslacht werd voor consumptie. Dit aantal lag in 2003 op zo een 125.656.907 dieren. Daarbij kwamen nog zo’n 715.000 dieren die dood gingen doordat zij gebruikt werden als proefdieren,en een aantal dieren dat om het leven kwam door zinloos geweld. Gek genoeg wordt over dergelijk dierenleed weinig ophef gemaakt, sterker nog het opzettelijk en met voorbedachten rade een dier van het leven beroven wordt in Nederland niet als moord beschouwd. Doordat Volkert van der Graaf, moordenaar van Pim Fortuyn, veel media aandacht trok met deze opmerkelijke moord, ben ik mij gaan verdiepen in de persoon achter de moordenaar. Ik verdiepte mij in de denkbeelden van Volkert van der Graaf, losgezien van de moord op Pim Fortuyn. Ik las een artikel van hem waarin hij schreef: “het deugt niet wat er in de bio-industrie gebeurt met dieren”. Ik ben gaan denken over het standpunt, en het bewoog mij er uiteindelijk toe in dit betoog de slachting van 125.656.907 dieren te betrekken. Vandaar mijn volgende vraagstelling:


<< Waarom is moord wel een maatschappelijk probleem maar wordt het doden van
dieren gezien als iets vanzelfsprekends? >>



Wekelijks kun je uitgebreide verslagen op het nieuws horen over verschillende moorden. Er wordt nauw uiteengezet hoe de moord verlopen is, wat het motief was, wie de vermoedelijke dader is, en waar deze moord plaatsvond. Er zijn een aantal redenen te bedenken waarom er zoveel aandacht besteed wordt aan moord en er een stilzwijgen heerst op het gebied van het doden van dieren.

Ten eerste reden is dat mensen zich over het algemeen meer betrokken voelen bij mensen dan bij dieren. Moord wordt gezien als een aspect dat de maatschappij onveiliger maakt. Bij moord ontstaat er een soort onrust binnen de samenleving, terwijl bij het doden van dieren niet eens meer wordt nagedacht. Mensen realiseren zich niet meer dat voor het eten van vlees een dier gedood wordt. Een moord wordt door mensen eerder met de dood geassocieerd dan het slavinkje op hun bord.

Ten tweede is er een enorm economisch belang bij het verzwijgen van de gebeurtenissen in de bio-industrie. Als het doden van dieren in Nederland gelijk komt te staan aan moord, zal niemand meer vlees eten. Het gevolg hiervan zal zijn dat er een overschot aan vee ontstaan waardoor vele boeren in de problemen komen. Dit zal de overheid miljoenen gaan kosten, aangezien de dieren alsnog afgevoerd en verwerkt moeten worden en de schades die boeren oplopen door een dergelijke wet vergoed moeten worden. Veehouderijen zullen failliet gaan, en veel boeren zullen massaal ander werk moeten gaan zoeken. Daarom zal de overheid dergelijke plannen nooit steunen. Dit is ook de verklaring waarom de erbarmelijke toestanden waarin dieren leven in de bio-industrie zo veel mogelijk uit de media gehouden worden.
Dierenactivisme is sinds de moord op Fortuyn in de aandacht gekomen. Politie en justitie zijn hard bezig met het opsporen van radicale milieugroeperingen, die zich bezighouden met het vrijlaten van dieren in gevangenschap, vernieling, bedreiging en zelfs fysiek geweld. In de tweede kamer zijn er verschillende fracties die moties hebben ingediend die het dierenrechten activisme onder de antiterrorisme wet zouden willen laten vallen. Hieruit blijkt duidelijk dat voor de wet moord op mensen niet gelijk wordt gesteld aan het opzettelijk doden van dieren, zij het als proefdier of als product voor de consumptie.
Natuurlijk is het ook van invloed dat mensen, over het algemeen, graag vlees eten. Daardoor willen zij liever niet inzien dat wat zij aan het eten zijn ooit een levend wezen is geweest. En zij daarmee goedkeuring geven aan het doden van dieren om zo hun behoeftes te bevredigen. Dit is het essentiële verschil tussen moord en het opzettelijk met voorbedachte raden doden van dieren; bij moord hebben niet veel mensen belang, daarentegen hebben wel veel mensen belang bij het opzettelijk doden van dieren.


Mijn mening over dit onderwerp is vrij duidelijk, zij het een tikkeltje extreem. Ik ben tegen het doden van zowel dieren als mensen. Ik ben van mening dat, aangezien de mens bij het rijk der dieren hoort, wij niet het recht hebben het leven van een dier in onze handen te nemen. Ook wij zijn dieren, ondanks er vaak gedacht wordt dat de mens superieur is aan andere diersoorten. Helemaal schrikbarend vind ik de positie waarin wij andere diersoorten plaatsen voor onze behoeftes, dat recht hebben wij niet en zouden wij ook niet mogen nemen. Zoals Leonardi da Vinci ooit mededeelde: “ de tijd zal komen, waarin de mensen de moord op dieren net zo misdadig zullen vinden als de moord op mensen”

En zo zal het ooit zijn, helaas zullen er tot die tijd zullen er wereldwijd miljarden dieren geslacht worden ten behoeven van de mens.
  Met citaat antwoorden
Oud 23 February 2004, 20:44   #39
appelshampoo
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

"Neo Nazi's"

Bomberjackje aan, nederlandse vlag op de rechtermouw, kisten met witte veters, luisterent naar hardcore: de nieuwe nazi's.
Ik vind het best vreemd dat de mensen waarmee ik vroeger in de zandbak heb gespeeld nu voor hun hobby negers in elkaar slaan.
En ligt het aan mij of zijn het alleen de gemiddeld lager opgeleide mensen die nazi's zijn ? Dit kan je een vooroordeel noemen maar ik ken geen nazi die havo of vwo doet. Maar waarom ? Is het echt hun domheid, hun hang naar een groep of komt het toch door alle asielzoekers. Ik denk dat het vooral de hang naar een groep is, het erbij willen horen in combinatie met domheid ofwel onwetendheid. Voorbeeld: Bijna alle nazi's vullen op hun cu2 bij hun favoriete film American History X in, want jah dat gaat over negers in elkaar slaan. Maar de clou van die film is dat een nazi erachter komt dat zijn idealen gebakken lucht zijn en dat er niks van klopt. Maar goed dat zullen ze dan wel niet snappen. ALs je ze vraagt wat ze nou eigenlijk vinden ropen ze allemaal: "Eigen land eerst ! Alle nikkers het land uit !" Maar waarom weten ze eigenlijk ook niet, maar ja al hun vrienden roepen het.. en alle negers maken toch ook rotzooi.. als je vraagt hoeveel negers ze kennen roepen ze: "Geen één natuurlijk met die lui wil ik niks te maken hebben !" Waarom oordelen ze dan over mensen die ze helemaal niet kennen ? Idealen hebben ze eigenlijk niet, ja dat alle negers eruit moeten.. maar verder eigenlijk niks. Neonazi's ? Hitler draait zich om zijn graf !

disclaimer: ik bedoel met deze column geenszins dat mensen met een lagere opleiding als gemiddeld nazi's zijn integendeel ! ik heb deze column geschreven na het ondervragen van een paar nazi's dus zonder vooroordelen
  Met citaat antwoorden
Oud 16 March 2004, 02:07   #40
0Vera
Lid
 
Geregistreerd op: 24 February 2003
Locatie: Lelystad
Berichten: 5.130
Standaard

ik vind die van jou erg goed, appel! Scherpzinnig, objectief, relativerend en heel logisch.
lekker leesbaar ook

[edit]die eindzin
ook echt een belangrijke column eigenschap: een goeie eindzin!
__________________
2-4-04 21:51 Getrouwd met Sandraatje :)
0Vera is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 March 2004, 01:05   #41
0Vera
Lid
 
Geregistreerd op: 24 February 2003
Locatie: Lelystad
Berichten: 5.130
Standaard

oke een prachtig stukje van mijn hand voor de Qzwets, het blaadje van mijn dispuut in mijn allerprachtigste studentenvereniging
vertel maar wat je ervan vindt
(heb trouwens even de locatiedata weggefilterd)

Column

Een mooie dag. Net uit werk, dus een kleine maar mooie wandeling langs het park. Een tijd om mn leven te overdenken – een leven wat in drie maanden tijd een enorme ontwikkeling heeft doorgemaakt. Amsterdam in aanbouw – net als ik eigenlijk – schiet door m’n hoofd, als ik denk aan de Noord-Zuidlijn, en alle weg-, straat- en tramwerkzaamheden, en ik, die haar financiele en persoonlijke zelf aan het aftasten en uitbuiten is (net als Amsterdam dus).
Verder denk ik aan de economische recessie die mij had gedwongen mijn toevlucht te zoeken tot zo’n – en ik generaliseer niks maar presenteer gewoon een feit – kansloze baan als kassamedewerker bij de Dirk. Op zich leuk maar niet winstgevend noch kennisverrijkend. Want kennisverrijkende goedverdienende banen liggen momenteel niet bepaald voor het oprapen. Met een beetje spijt denk ik terug aan mijn mooie baan in de vishandel waar weliswaar een luchtje aan hing (niet alleen omdat ik daar zwart werkte) maar er altijd wat te doen was maar-ook-weer-niet-teveel en er een bijzonder betrokken sfeer hing omdat je alle klanten zowat kende. Ja wat wil je, een dorp hè. Maarja, achter de kassa... Soms heb je wel een leuk gesprekje maar 5 op een hele werkdag zijn er veel, en is uitzonderlijk. Vis verkoopt ook niet, heb ik gemerkt (tot mijn grote spijt).
Maar om van mijn hoogst oninteressante baan terug te keren naar mijn korte maar mooie wandeling, ik zag bij het passeren van een beetje Amsterdams groen een boom VOL met vogels. En als ik zeg VOL, BEDOEL ik ook VOL, want als zelfs andere voorbijgangers hun ogen opslaan in Amsterdam, heb je et toch snel over een heel uitzonderlijk verschijnsel. Allemaal vrolijk door elkaar heen kwebbelend zat er een hele horde zwarte kwetteraars in één hoge boom in het ***park. En dat was mooi. Natuur is altijd mooi maar in Amsterdam vind ik het altijd uitzonderlijk mooi, net zoals de eenzame vogel die ik om half 11 ’s ochtends, voor mij een redelijk vroeg tijdstip, hoor kwetteren op mijn prachtige hoge appartementje aan de ***weg. Of als ik tijdens het vallen van de avond mijn korte werk-huis afstand afleg en een schitterend avondrood de huizen en mijn blikveld kleurt. Eenvoud, harmonie, rust. In Amsterdam, een stad die mij juist aantrok vanwege het onstuitbare bruisende leven, zo anders dan ik in mijn rustige dorp gewend was.
In deze staat van onthutsing, verbazing en een klein beetje ontroering kom ik vaak bij huis aan. Mijn vier trappen opsjouwend ben ik bijna al mijn indrukken alweer vergeten – maar toch niet helemaal. Hier woon ik. De ongekunstelde natuur en de uitgedachte menselijke cultuur naast elkaar. Dat is Amsterdam. En met ongekende trots kan ik iedereen vertellen: hier woon ik!
__________________
2-4-04 21:51 Getrouwd met Sandraatje :)

Laatst aangepast door 0Vera : 17 March 2004 om 20:02
0Vera is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 March 2004, 12:50   #42
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ja ik vind het wel goed, een goede sfeer zet je neer, maar ik vind dat stukje over het werk dat je doet en hebt gedaan er dan weer niet bijhoren en best wel onboeiend.
  Met citaat antwoorden
Oud 17 March 2004, 13:59   #43
Stevie
Lid
 
Stevie's Avatar
 
Geregistreerd op: 19 December 2002
Berichten: 13.264
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 0Vera

[edit]die eindzin
ook echt een belangrijke column eigenschap: een goeie eindzin!
ja, maar dan moet ie wel kloppen. het moet toch zijn: "hitler draait zich om in zijn graf"?

trouwens, die column van jou is ook wel mooi, maar ik ben het wel eens met wat pfp zegt.
__________________
We were somewhere around Barstow, on the edge of the desert, when the drugs began to take hold.
Stevie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 March 2004, 19:58   #44
0Vera
Lid
 
Geregistreerd op: 24 February 2003
Locatie: Lelystad
Berichten: 5.130
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stevie
ja, maar dan moet ie wel kloppen. het moet toch zijn: "hitler draait zich om in zijn graf"?

trouwens, die column van jou is ook wel mooi, maar ik ben het wel eens met wat pfp zegt.
over dat eerste, sjah typefoutje he moet kunnen.

en over mijn column, misschien is dat wel een beetje studentikoos, lullen over niks. In mijn geval dus MOOI lullen over niks
mss kan ik idd nog wel iets veranderen aan dat stuk over mn werk ja. zal t ff overdenken

[edit] oke aangepast zo loopt ie idd wat lekkerder
__________________
2-4-04 21:51 Getrouwd met Sandraatje :)

Laatst aangepast door 0Vera : 17 March 2004 om 20:03
0Vera is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 March 2004, 20:38   #45
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik heb zo'n idee dat je dat hele stuk over je werk zou moeten schrappen en in plaat daarvan iets vertellen over iets typisch students. Bijvoorbeeld een dialoog met een kamergenoot/mede student of een stukje over hoe je dag was geweest tijdens een hoorcollege Dat lijkt mij namelijk veel meer in de sfeer passen
  Met citaat antwoorden
Oud 18 March 2004, 15:19   #46
0Vera
Lid
 
Geregistreerd op: 24 February 2003
Locatie: Lelystad
Berichten: 5.130
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PFP
ik heb zo'n idee dat je dat hele stuk over je werk zou moeten schrappen en in plaat daarvan iets vertellen over iets typisch students. Bijvoorbeeld een dialoog met een kamergenoot/mede student of een stukje over hoe je dag was geweest tijdens een hoorcollege Dat lijkt mij namelijk veel meer in de sfeer passen
mmmmmmmjah dat wordt moeilijk aangezien ik als ik uit mn werk kom niet echt een medestudent spreek en huisgenoten heb ik niet, althans, die studeren niet, iedereen heeft trouwens alles voor zichzelf hier, dus je ziet elkaar alleen een x op de gang, per ongeluk ofzo.
Mijn overdenking ging trouwens ook over mn werk dus daar ga ik niets aan veranderen zo zat het niet in mn hoofd snap je? de volgende keer zal ik een stukje schrijven over iets typisch studentikoos zonder dat ik uitwijk over werk enzo
wel een goeie tip btw, thnx
__________________
2-4-04 21:51 Getrouwd met Sandraatje :)
0Vera is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 March 2004, 00:09   #47
Bird Of Prey
the bearded lady
 
Bird Of Prey's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 January 2002
Locatie: Amsterdam
Berichten: 6.828
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 0Vera
en over mijn column, misschien is dat wel een beetje studentikoos, lullen over niks. In mijn geval dus MOOI lullen over niks
Dat is geen eens zo heel studentikoos. Iets moois kunnen vertellen over iets heel simpels is hetgene wat mijns inziens de goede schrijvers onderscheidt van de mindere schrijvers.
__________________
What do the innocent know, except what the guilty teach them.
Bird Of Prey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 March 2004, 09:52   #48
lieve colafles
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

dit is weer zo'n stukje van mij wat geen collumn is maar wat het wel is weet ik niet

(Op)gewekt

Goh wat ziet ze er eigenlijk opgewekt uit!; zei mijn moeder laatst tijdens een van haar wekelijkse bezoekjes. Ironisch, want dat is ze ook.

Emelie, heb ik haar genoemd. In de korte tijd dat ze er is, heeft ze haar plek in de familie al veroverd. Naast de portretfoto, genomen tijdens het laatste familieweekend, waarin tante Nel en ik nog ruzie hadden omdat zij mij herhaaldelijk vertelde dat ik er zo dik uitzag door mijn zwangerschap en dat ik echt moest stoppen met roken. En naast haar grote broer Jonas, staat ze daar, al duimend veilig weggekropen in haar schulp. Aandoenlijk is het wel.

Ik heb nooit kinderen gewild, het zijn aandachtseisende mormels, die je in je doen en laten ernstig beperken.
Emelie was een ongelukje, net als haar broer Jonas.
Haar vader heb ik leren kennen in een uitgaansgelegenheid tijdens mijn verblijf op een zeer warm eiland. Zijn naam was Juan, don Juan. Het was een zeer aantrekkelijke jongen van begin twintig met een goed gevoel voor humor, je kent het wel. Na een gezellige avond uit en een lange nachtwandeling over het strand, waarbij we elkaar vertelden over onze levens en alle beschamende momenten die we meegemaakt hadden, kwam het ervan.
Emelie is verwekt in een subtropisch bosje aan de rand van een exotisch strand onder een prachtige sterrenhemel en een flauw maanlicht. Vandaar de naam Emelie, klinkt exotisch vind je niet?

Bij jonas is het allemaal niet zo exotisch verlopen. Het gebeurde op een kamertje van twee bij twee in een lawaaierige studentenflat, die mijn toevluchtsoord was geworden na een fikse regenbui. Na een kort voorspel hebben zijn vader en ik Jonas veroorzaakt.
Ik baalde toen ik merkte dat ik niet meer ongesteld werd, en ik baalde nog erger toen bleek dat de dader met de noorderzon vertrokken was. Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen. Jonas was een goedkoop kind, de dokter vertelde mij dat de behandeling voor het eerste kind altijd gratis was, dus heb ik het gedaan. Bij Emelie was het een stuk moeilijker, zij was mijn tweede en werd dus niet meer vergoed door de overheid. Uiteindelijk hebben mijn moeder en ik de kosten gedeeld. Zij betaalde de behandeling en ik de wekfles. De behandeling was een nare ervaring, het was veel pijnlijker dan bij Jonas, en ook de tijd bleek opeens tien keer zo langzaam te verstrijken. Emelie was een behoorlijk sterk kind vertelden de artsen me later. Sterke kinderen horen, naar mijn mening, op sterk water.
Nu staat ze daar op de schoorsteenmantel. Opgewekt, maar toch wat bleekjes. Dat komt door het azijn zegt de dokter.
  Met citaat antwoorden
Oud 22 March 2004, 01:18   #49
0Vera
Lid
 
Geregistreerd op: 24 February 2003
Locatie: Lelystad
Berichten: 5.130
Standaard

het is een beetje moeilijk om eruit te halen wat er precies met emilie is gebeurd. Ze was wel op het familieweekend en nu is ze dood, naar het lijkt doodgeboren. Of begrijp ik et nu niet helemaal goed?

Wel superaparte schrijfstijl heb je, vestigt de aandacht op een bepaald 'typetje' dat je niet zelf bent. Zoiets kan ik dus echt niet, knap
__________________
2-4-04 21:51 Getrouwd met Sandraatje :)
0Vera is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 March 2004, 09:50   #50
lieve colafles
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 0Vera
het is een beetje moeilijk om eruit te halen wat er precies met emilie is gebeurd. Ze was wel op het familieweekend en nu is ze dood, naar het lijkt doodgeboren. Of begrijp ik et nu niet helemaal goed?

Wel superaparte schrijfstijl heb je, vestigt de aandacht op een bepaald 'typetje' dat je niet zelf bent. Zoiets kan ik dus echt niet, knap
nee kijk zij was niet op het familieweekend.. dat was de moeder, die zwanger van haar was... (ik ben ook nog steeds niet tevreden met die zin) en emelie is geaborteerd en is uiteindelijk op sterk water gezet en staat nu op de schoorsteenmantel
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 17:24.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.