Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden
FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken!

Bekijk resultaten enquête: ben je het er mee eens dat erik o. is vrijgesproken
ja 9 100,00%
nee 0 0%
geen mening 0 0%
Stemmers: 9. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 27 September 2004, 12:00   #1
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Marinier Erik O. voor de rechter

Marinier Erik O. voor de rechter

Gepubliceerd op maandag 27 september 2004

Maandag begint voor de militaire rechtkamer in Arnhem, negen maanden na zijn arrestatie in Irak, het proces tegen sergeant-majoor der mariniers Erik O.
Het openbaar ministerie verdenkt O. ervan dat hij op 27 december vorig jaar een Irakees heeft doodgeschoten in Irak. Hij zou daarbij de voor Nederlandse militairen in Irak geldende geweldsinstructie hebben overtreden. O. loste een waarschuwingsschot in de richting van een groep Irakezen. Dat had volgens het OM niet gemogen. Het waarschuwingsschot ketste waarschijnlijk af en doodde daarna een Irakees.

O. werd op oudejaarsdag aangehouden in Irak en overgebracht naar een cel op de marechausseekazerne in Soesterberg. Het OM verdacht hem toen nog van moord, doodslag, dan wel dood door schuld. Die ruime verdenking heeft het OM later laten vallen. O. werd overigens na zes dagen cel in Soesterberg vrijgelaten op last van de rechter-commissaris.

Rapport
De arrestatie van Erik O. leidde tot veel onrust bij militairen in Irak en bij vakbonden voor defensiepersoneel en tot ruzie tussen Defensie en het openbaar ministerie.Erik O. had zelf graag terug gewild naar Irak, maar minister Kamp besloot op een gegeven moment dat O. zich beschikbaar moest houden voor verder verhoor door het OM. O. ging vervolgens weer aan het werk op de marinierskazerne in Doorn. Volgens O. is geknoeid met het eindrapport over het schietincident. Het rapport staat volgens O. en zijn advocaten bol van insinuaties en tegenstrijdigheden. Het zaak in Arnhem dient maandag en woensdag, met een mogelijke uitloop naar donderdag.

Bron: ANP
  Met citaat antwoorden
Oud 27 September 2004, 12:02   #2
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik vind het echt belachelijk en het lijkt me dat hij wordt vrijgesproken, aangezien er uberhaupt al geen lijk is. Gevolg is dat hij een flinke schadeclaim eist en er weer belastingcenten over de balk zijn gesmeten.
  Met citaat antwoorden
Oud 27 September 2004, 13:34   #3
BlackTurtle
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

dit is nou typisch zo'n geval van een officier van justitie die naam wil maken.

ze hebben geen lijk.
ze hebben geen autopsie.
ze mogen het '' vermeende '' lichaam nieteens opgraven.

en zover ik nog iets van nederlands strafrecht afweet. moet er redelijk vermoeden van schuld zijn. ok dat is er. feiten en omstandigheden, de omstandigheden kloppen, maar welke feiten in godsnaam? ze hebben neits.

en daar loopt de hele rechtzaak al spaak.

dus wat proberen ze nou te doen, die jongen die daar komt voor vrede en een plunderaar neerknalt veroordelen voor het overtreden van de geweldsinstructie?

waardeloos gedoe.
  Met citaat antwoorden
Oud 29 September 2004, 13:08   #4
Ar-Tuur
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Er zullen in Irak vast fouten gemaakt worden en in een oorlog sterven onnodig mensen. Wie weet was de geweldsinstructie niet duidelijk, misschien hadden verantwoordelijken in de splitsecond anders moeten handelen. Maar vergeten wordt nogal eens dat Irak in feite gewoon nog een land in oorlog is, waar andere wetten gelden en de situatie verschrikkelijk onoverzichtelijk is. Ik ga er gewoon van uit dat die marinier in goede bedoelingen gehandeld heeft en een veroordeling zou belachelijk zijn. Als we besluiten mee te werken aan een vredesmissie in een oorlogsgebied, dan moet je dit soort voorvallen incalculeren en accepteren als onvermijdelijk. Dat wil niet zeggen dat onze militairen zomaar roekeloos op alles wat los en vast zit moet gaans schieten, maar dat lijkt me niet het geval.
  Met citaat antwoorden
Oud 30 September 2004, 09:32   #5
BlackTurtle
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

die eric o had dit tegen de officier van justitie gezegd:

ik raad u aan eens in irak te gaan kijken


en daarmee heeft die genoeg gezegd lijkt mij , hoe kan een kantoorpik nou in godsnaam oordelen over wat er in een oorlogs situatie gebeurt.

niet dus.
  Met citaat antwoorden
Oud 3 October 2004, 07:12   #6
klootzak
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik vind een geweldinstructie zoweizo nergens op slaan, Nedeland moet eens een keer nadenken voordat ze troepen sturen, of zouden we nog een keer scebrenica(zal vast niet geheel correct geschreven zijn) willen ?

Als je oorlog voert vallen er doden, onschuldig en niet onschuldig punt.
Het is ziekelijk dat het om een militair zo afvalt door hem hierop te vervolgen en ik hoop dat ze goed op hun bek gaan.

Voorzover ik dit bericht eerder heb gelezen ging het hier ook niet om een geval van duidelijk over de spreekwoordelijke streep maar een geval van misschien te vroeg misschien te laat dat bewijst dat waarschuwingschot ook wel.
(ook dat vind ik een regel lijdt tot extra lijken aan onze zijde)
Dus is er in mijn ogen niet spprake van een zaak die je moet vervolgen, in een oorlogsituatie moet je een militair niet als politieman behandelen, de risico's liggen anders.

Wat was er gezegt als deze militair was doorzeefd nadat hij een waarschuwingschot had gelost ?

kut foutje in de instructie ?
sorry mama sorry papa ?
  Met citaat antwoorden
Oud 18 October 2004, 15:28   #7
BlackTurtle
Guest
 
Berichten: n/a
Question Poll: Erik o. vrijgesproken terecht of niet

ik vind het terecht dat hij vrijgesrpoken is, want zoals de rechter al zei hij heeft goed gehandeld.

ik heb ook nooit gesnapt waarom het OM zo'n hetze tegen de man was begonnen.
  Met citaat antwoorden
Oud 18 October 2004, 15:44   #8
LexS
BeHeerser
 
Geregistreerd op: 25 March 2004
Locatie: Amsterdam
Berichten: 1.800
Standaard

Terecht vrijgesproken. Komop het is oorlog zeg...
LexS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 October 2004, 17:17   #9
SpiNe
Trots van het noorden.
 
SpiNe's Avatar
 
Geregistreerd op: 13 August 2002
Locatie: grunn
Berichten: 3.893
Stuur een bericht via MSN naar SpiNe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LexS
Terecht vrijgesproken. Komop het is oorlog zeg...
dat is geen reden wat wel een reden is dat ze nooit een lijk hebben gevonden
__________________
Sick liaisons raised this monumental mark the sun sets forever over Blackwater park.
SpiNe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 October 2004, 17:32   #10
not-known
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LexS
Terecht vrijgesproken. Komop het is oorlog zeg...
Zo kan je natuurlijk iedereen vrijspreken

Maar, ben et eens met SpiNe, er is onvoldoende bewijs om hem ooit te kunnen berechten. Aanklagers zonder voldoende achtergronden om te oordelen over de situatie, blindstaren, etc. Reden te meer om z'n vrijspraak goed te keuren.
  Met citaat antwoorden
Oud 18 October 2004, 17:35   #11
xLesjuhx
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ja,terecht..lijkt me wel duidelijk..Vond het hele gedoe al belachelijk..
  Met citaat antwoorden
Oud 18 October 2004, 18:42   #12
Ar-Tuur
Guest
 
Berichten: n/a
Exclamation

Heb hier even twee topics samengevoegd, want de twee topics sluiten goed op elkaar aan en in het eerste topic van PFP was al een beginnetje gemaakt over deze zaak.
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 00:37.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.