Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken!

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 9 March 2006, 17:54   #1
appelshampoo
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Mark Rutte wil nieuw gezicht VVD worden.

Mark Rutte wil nieuwe leider VVD worden
Mark Rutte, staatssecretaris van Onderwijs, heeft zich kandidaat gesteld voor het lijsttrekkerschap van de VVD. 'Ik heb mezelf afgevraagd of ik het wil en of ik het kan en beide vragen met "ja" beantwoord,' zei hij tijdens een persconferentie.


Rutte wil VVD-lijsttrekker worden
Rutte zei af te willen van het vooroordeel dat de VVD er alleen is voor de mensen die het al goed hebben. De VVD is er volgens hem voor iedereen die iets wil bereiken. 'Dat heeft niets te maken met links of rechts, met soft of hard.'

Ook zei Rutte graag lijsttrekker te willen worden om het optimisme terug te brengen in Nederland en de 'deken van negativisme weg te trekken'. Hij denkt dat Nederland een van de best presterende landen van Europa zou kunnen worden.

Imago
De VVD is volgens hem de partij van de toekomst en niet de partij van de parelkettingen en dassen, zoals veel Nederlanders zouden denken. Rutte hoopt als lijsttrekker te bereiken dat al die mensen die nu vanwege een 'fout beeld' niet op de VVD stemmen, dat in de toekomst wel zullen doen.

Een koerswijziging van de VVD heeft Rutte niet voor ogen, zei hij. Hij vindt dat zijn voorganger, Jozias van Aartsen, het uitstekend deed. Tot diens vertrek was hij dan ook niet van plan om zich als kandidaat voor het lijsttrekkerschap beschikbaar te stellen.

Etiket
Mark Rutte krijgt vaak het etiket 'sociaal liberaal', maar zelf heeft hij zich nooit zo genoemd. Feit is dat Rutte thema's aanroert die doorgaans niet worden geassocieerd met liberalisme. Zo pleit hij voor meer bezieling in de samenleving, meer inspiratie en meer enthousiasme.

Maar hij vindt wel dat iedereen de verantwoordelijkheid draagt - en zelfs de plicht heeft - om de samenleving vooruit te helpen. En dat is wel weer heel liberaal. Zijn kijk op het Nederland van nu verwoordde hij al eerder in een essay.

Tegenkandidaten
Rutte is de eerste die zich kandidaat heeft gesteld voor het lijsttrekkerschap. Eventuele tegenkandidaten kunnen zich nog tot 20 april opgeven. Als er geen andere kandidaten komen, is het mogelijk dat Rutte al eerder dan begin juli tot nieuwe lijsttrekker wordt gekozen.

Het is geen verrassing dat Rutte zich opwerpt als opvolger van Van Aartsen, die zich terugtrok na de teleurstellende resultaten in de gemeenteraadsverkiezingen (lees ook Van Aartsen weg; Wiegel keert niet terug).

Rutte wilde even bedenktijd, maar hij was eigenlijk de enige overgebleven kandidaat, nadat de ministers Rita Verdonk (Vreemdelingenzaken) en Henk Kamp (Defensie) lieten weten geen interesse te hebben in het VVD-leiderschap. Verdonk denkt dat anderen geschikter zijn, en Kamp wil zijn ministerschap op Defensie afmaken.

Strijd
De VVD had gehoopt dat na het vertrek van Van Aartsen een strijd om het leiderschap zou ontstaan, maar die lijkt uit te blijven. Ook Rutte zei te hopen op een 'leuke competitie' (lees ook het Elsevier-commentaar Nieuwe VVD-leider krijgt moeilijke taak).

Willibrord van Beek blijft voorzitter van de VVD-fractie in de Tweede Kamer totdat de leden van de partij in juli, of eventueel al eerder, de nieuwe lijsttrekker kiezen (lees ook VVD kiest Van Beek als fractievoorzitter).

Door Ingrid van der Chijs

bron: www.elsevier.nl

--------------------------------------------------------------------------------

Wat vinden jullie van deze ontwikkeling? Zou de VVD linkser worden? En ben je daar blij mee? Of juist niet?
  Met citaat antwoorden
Oud 9 March 2006, 18:51   #2
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Daar gaat de VVD geen stemmen mee winnen, hoewel ik hem wel een goede bestuurder vind denk ik niet dat hij de aangewezen persoon is om de lijst aan te voeren.

Hij is ten eerste te jong en onervaren, nu kan jong een voordeel zijn en als magneet werken voor de jonge kiezers (18-30 jaar) maar die stemmen al redelijk veel VVD en daar valt niet veel meer te halen en of hij de oudere kiezers aanspreekt valt nog maar te bezien.

Aan de links liberale vleugel valt ook niet veel meer te halen, gezien de massale leegloop van d66

En je mag concluderen dat van Aartsen het helemaal niet zo slecht heeft gedaan, geloof dat de vvd in de peilingen voor de 2e kamer maar op 1 zetel minder staat en dat met de rechtse koers, ik denk dat er nog heel wat zieltjes te winnen zijn aan de centrum rechtse kant. En met bijvoorbeeld Wiegel als premierkandidaat hadden er best wel 40 zetels in gezeten.

nu gok ik dat de volgende peilingen een daling laten zien in het aantal zetels die de vvd zou halen als er nu verkiezingen waren. Ik hoop dat Rita zich nog bedenkt en toch de kar gaat trekken.
  Met citaat antwoorden
Oud 9 March 2006, 19:27   #3
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

Van Aartsen is netjes weggewerkt, en de jongere, frisse Rutte mag de strijd aan gaan met zijn linkse equivalent Wouter Bos.

Toch knap gedaan van de VVD dat iedereen er in trapt dat de fractievoorzitter (van de tweede kamer: landelijk!!) vanwege de slechte verkiezingsuitslagen het veld ruimt voor de campagneleider van die gemeenteraadsverkiezingen...
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 March 2006, 19:46   #4
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Het staat nog helemaal niet vast dat rutte het gaat worden
  Met citaat antwoorden
Oud 9 March 2006, 19:50   #5
K@rima!
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PFP
Het staat nog helemaal niet vast dat rutte het gaat worden
Grote kans dat hij het wel wordt natuurlijk. Er zullen zich misschien nog andere kandidaten aanmelden, maar ik geloof dat de strijd al gestreden is. Mark Rutte wordt gewoon de nieuwe leider van de VVD.
  Met citaat antwoorden
Oud 9 March 2006, 19:59   #6
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door K@rima!
Er zullen zich misschien nog andere kandidaten aanmelden
Precies, als bijvoorbeeld Dales zich naar voren schuift dan kan het heel anders uitpakken

Kamp zei gister al, dat hij Rutte een goede kandidaat vond maar hij wacht met zijn steun te geven totdat alle kandidaten bekent zijn. Kan me namelijk niet voorstellen dat er in een partij met zoveel potentie onder zijn bestuurders en leden maar 1 iemand de klus wil proberen te klaren
  Met citaat antwoorden
Oud 9 March 2006, 20:04   #7
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

Ik geloof er niets van dat er nog een ander komt dan Rutte. De VVD heeft het niet bijzonder goed gedaan onder de wat oudere fractievoorzitters, tijd om te verjongen.. Fris koppie moet het nu gaan doen en dat is Rutte bij uitstek.

Het kan bijna niet anders dan dat dit een voorgekookt plan is. Als het Rutte nou niet wordt, dan gaat die ook af als een gieter.
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 March 2006, 20:34   #8
Google
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Hm, ik juich het wel toe. Laat d'r maar eens een nieuwe wind waaien in het conservatieve zooitje dat de VVD heet.

Laatst aangepast door Google : 9 March 2006 om 20:39
  Met citaat antwoorden
Oud 9 March 2006, 23:23   #9
3rd boetah
Stondvettekakkershierzo
 
3rd boetah's Avatar
 
Geregistreerd op: 14 June 1999
Locatie: Stasjawahahhala
Berichten: 2.267
Standaard

Ik vind Verdonk het gezicht van de VVD. Er is nooit een betere vrouwelijke minister geweest. Puikwerk wat ze verzet
__________________
neen, zijt ge zot of zo?
3rd boetah is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 March 2006, 14:17   #10
AriesNL
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

de VVD is zoieso geen gezicht
  Met citaat antwoorden
Oud 5 April 2006, 18:34   #11
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tyskie

Het kan bijna niet anders dan dat dit een voorgekookt plan is. Als het Rutte nou niet wordt, dan gaat die ook af als een gieter.
Het begint er op te lijken dat dit toch een afgang gaat worden voor Rutte.

Jammer, want Rutte staat me toch meer aan dan het Verdonk die nu vooral nog bezig lijkt te zijn om telkens weer haar imago te herbevestigen.
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 April 2006, 19:14   #12
Google
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tyskie
Het begint er op te lijken dat dit toch een afgang gaat worden voor Rutte.

Jammer, want Rutte staat me toch meer aan dan het Verdonk die nu vooral nog bezig lijkt te zijn om telkens weer haar imago te herbevestigen.
Waaraan ontleed je dit?

Verdonk is niet verstandig voor de VVD, de "post-Fortuynistische-rechtse-wind" is gaan liggen.
  Met citaat antwoorden
Oud 5 April 2006, 19:37   #13
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PFP
Het staat nog helemaal niet vast dat rutte het gaat worden
en mijn voorspelling kwam uit
  Met citaat antwoorden
Oud 5 April 2006, 19:38   #14
Foetsy
aber, warum?
 
Geregistreerd op: 23 May 2002
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 657
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PFP
en mijn voorspelling kwam uit
1 woord, geweldig
__________________
It is the things you believe in which make you human
Foetsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 April 2006, 19:47   #15
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Google
Waaraan ontleed je dit?

Verdonk is niet verstandig voor de VVD, de "post-Fortuynistische-rechtse-wind" is gaan liggen.
Het is tijd voor de rechtse zomer, met Rita zal de vvd meer zetels halen dan met mark

Rita is niet voor niets met kop en schouders, de populairste minister van dit kabinet. Ze spreekt mensen aan met haar harde rechtvaardige beleid terwijl Rutte eigenlijk nog niemand aanspreekt behalve mensen die van de vvd een soort pvda willen maken, zoals Dijkstal, maar die tijden komen niet meer terug.
  Met citaat antwoorden
Oud 5 April 2006, 19:52   #16
Google
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Verdonk is een one-issue lady. Rutte is van meer markten thuis.
En ja, het ligt misschien ook wel aan mijn d'66 achtergrond dat hij mij aanspreekt.
  Met citaat antwoorden
Oud 5 April 2006, 19:56   #17
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Google

En ja, het ligt misschien ook wel aan mijn d'66 achtergrond dat hij mij aanspreekt.
Wat moet ik me daar bij voorstellen of bedoel je 3 zetels bij de eettafel?
  Met citaat antwoorden
Oud 5 April 2006, 19:59   #18
Google
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Komisch.

Nee zoals jij goed weet is d'66 een sociaal liberale partij.
Dus een jonge links georienteerde liberaal vind ik wel interessant.
  Met citaat antwoorden
Oud 5 April 2006, 21:07   #19
appelshampoo
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PFP
Rita is niet voor niets met kop en schouders, de populairste minister van dit kabinet. Ze spreekt mensen aan met haar harde rechtvaardige beleid.
Maar wat heeft ze nou eigenlijk werkelijk gepresteerd?
  Met citaat antwoorden
Oud 5 April 2006, 22:35   #20
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door appelshampoo
Maar wat heeft ze nou eigenlijk werkelijk gepresteerd?
Dat mensen niet meer zo makkelijk hier binnen komen
Dat de 28000 illegalen nu sneller worden afgewikkeld
Dat het beleid van job Cohen nu eens strikt wordt uitgevoerd

Volg eens het nieuws zou ik zeggen
  Met citaat antwoorden
Oud 5 April 2006, 22:38   #21
Chrizlybeer
Beheerder
 
Chrizlybeer's Avatar
 
Geregistreerd op: 4 January 2003
Locatie: Hel
Berichten: 4.989
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Google
Verdonk is niet verstandig voor de VVD, de "post-Fortuynistische-rechtse-wind" is gaan liggen.
Ik word er ook een beetje moedeloos van dat alles wat ook maar een beetje rechts lijkt, meteen met fortuyn wordt vergeleken.
__________________
Kijk.... Poep.... Poep is mooi.... Jij bent niet mooi....
Chrizlybeer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 April 2006, 07:35   #22
appelshampoo
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PFP
Dat mensen niet meer zo makkelijk hier binnen komen
Citaat:
In 2005 vestigden zich bijna 92.000 mensen in Nederland. Het CBS verwacht dat het aantal immigranten in Nederland stijgt tot een kleine 109.000 per jaar in 2010 (lees Meer invloed immigratie op bevolkingsgroei).
  Met citaat antwoorden
Oud 6 April 2006, 09:23   #23
Google
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chrizlybeer
Ik word er ook een beetje moedeloos van dat alles wat ook maar een beetje rechts lijkt, meteen met fortuyn wordt vergeleken.
Volgens mij begreep je m'n statement niet helemaal. Geeft niet hoor.
  Met citaat antwoorden
Oud 6 April 2006, 10:08   #24
3rd boetah
Stondvettekakkershierzo
 
3rd boetah's Avatar
 
Geregistreerd op: 14 June 1999
Locatie: Stasjawahahhala
Berichten: 2.267
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 3rd boetah
Ik vind Verdonk het gezicht van de VVD. Er is nooit een betere vrouwelijke minister geweest. Puikwerk wat ze verzet
En ze wordt het dus naar alle waarschijnlijkheid ook nog.
__________________
neen, zijt ge zot of zo?
3rd boetah is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 April 2006, 11:26   #25
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door appelshampoo
ja wat zegt zo'n quote nu, een groot deel van die mensen zijn terugkerende Nederlanders en andere westerse immigranten die van harte welkom zijn.

Helaas zit er ook gezinshereniging bij, dat wettelijk niet is aan te pakken
  Met citaat antwoorden
Oud 6 April 2006, 11:35   #26
Google
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Zoals ik al zei, ze is een one-issue lady. En nu pretendeerd ze ook dat zij een stuk daadkrachtiger is dan de heer Rutte. Dit demonstreerd alleen maar dat het haar ontbreekt aan het ó zo belangrijke beetje tact.
  Met citaat antwoorden
Oud 6 April 2006, 13:41   #27
Foetsy
aber, warum?
 
Geregistreerd op: 23 May 2002
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 657
Standaard

Die cijfers zeggen niet zo veel, zonder Verdonk was de stijging misschien wel veel groter geweest.
__________________
It is the things you believe in which make you human
Foetsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 April 2006, 18:57   #28
Chrizlybeer
Beheerder
 
Chrizlybeer's Avatar
 
Geregistreerd op: 4 January 2003
Locatie: Hel
Berichten: 4.989
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Google
Volgens mij begreep je m'n statement niet helemaal. Geeft niet hoor.
Dan word ik er nog steeds moedeloos van dat alles wat naar rechts neigt te gaan met fortuyn wordt vegeleken.
Maar goed als ik jou "statement" niet heb begrepen wees eens zo lief het dan toe te lichten
__________________
Kijk.... Poep.... Poep is mooi.... Jij bent niet mooi....
Chrizlybeer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 April 2006, 19:13   #29
Google
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik vergeleek niks, ik zei alleen dat de rechtse periode die Fortuyn inluidde nee weer een beetje gaat liggen.
  Met citaat antwoorden
Antwoord


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 20:26.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.