Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden
FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken!

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 27 June 2006, 17:44   #1
Sander
Medewerker
 
Sander's Avatar
 
Geregistreerd op: 2 December 2003
Locatie: Noord-Brabant
Berichten: 13.129
Standaard ‘Boze droom’ voor Duitse supporters

Door Leo Nierse

Dinsdag 27 juni 2006 - BREDA – Nederlanders vinden Duitsers steeds ‘sympathieker’ en volgens recent onderzoek zouden de meesten tegen een Duitse buurman helemaal geen bezwaar hebben. Daar moet je bij Ingrid de Wispelaere maar niet mee aankomen.



Het Nederlands-Duitse paar Ingrid de Wispelaere en Kai Jansen uit Breda heeft het als Duitslandsupporters momenteel zwaar te verduren in de 'oranjegekke'wijk Heuvelkwartier. Foto Peter van Trijen


Daarvoor kreeg de Bredase de afgelopen dagen te veel bewijzen van het tegendeel voor de kiezen. Die werden haar niet enkel naar het hoofd, maar ook letterlijk tegen de gevel van haar woning geslingerd.

Supporter

Ingrid de Wispelaere, die sinds 1999 met haar Duitse partner een flat in het Heuvelkwartier bewoont, is openlijk supporter van het Duitse elftal. Maar dat valt in deze koortsige WK-weken blijkbaar niet in goede aarde in haar woonomgeving. Het momenteel met vlaggen en wimpels overwoekerde Heuvelkwartier is zo oranjegek, dat zelfs de uitschakeling van het Nederlands elftal nog niets aan het uitbundig versierde straatbeeld heeft kunnen veranderen. Dat er de afgelopen dagen op éénhoog in het Heuvelkwartier zomaar een Duitse driekleur achter het raam zichtbaar was - dat kón dus niet. Sinds die zwart-rood-gele steen des aanstoots werd opgemerkt, staan De Wispelaere en haar man Kai Jansen - zijn Nederlandse achternaam ten spijt - bloot aan de meest platvloerse scheldkanonnades.

Maar met het vorderen van de kampioenschappen groeit kennelijk ook de onverdraagzaamheid jegens de ‘afwijkende’ wijkgenoten.

Vrijdagavond bleef het niet bij onwelvoeglijkheden. Na de Duitse 2-0 overwinning op Zweden kletterden er ook kiezels tegen de flatramen.

Het voorlopige dieptepunt volgde zondagavond. Pal na de door Oranje verloren wedstrijd tegen Portugal, materialiseerden de anti-Duitse sentimenten in witkalk, waarmee slaapkamerraam en achterbalkon van het hoekappartement besmeurd werden.

„Het is net een boze droom“, verzucht De Wispelaere. „Zo extreem heb ik het nog nooit meegemaakt. Ik voel me bedreigd in mijn eigen huis. Tegelijkertijd durven we ook bijna niet meer naar ons werk te gaan, bang voor wat we bij thuiskomst zullen aantreffen. Duitsland is immers nog niet uitgespeeld. Wat gaat er in hemelsnaam gebeuren als de Mannschaft wereldkampioen wordt? Daar denken wij nu met schrik aan.“ Het paar heeft gistermorgen zijn Duitse vlag maar opgeborgen. „Uit angst, ja! Is het niet dieptriest, dat je zoiets niet eens in je eigen huiskamer kunt ophangen? Omdat er mensen zijn die zeggen: ‘Ik wil niet dat jij die vlag ophangt’.“

Wijkjeugd

De intimidaties zijn niet alleen van de wijkjeugd afkomstig, vertelt het paar, dat het vandalisme van zondagavond inmiddels bij de politie heeft gemeld.

„De stenen werden dan wel door jongeren gegooid, maar de beledigingen komen net zo goed van oudere buurtgenoten. En zodra die witkalk gegooid was, zagen wij een vader en zijn zoon de hoek om rennen. We moesten de troep trouwens vliegensvlug wegpoetsen, voordat die kon opdrogen, want het was gemeen spul.“ Verontwaardiging, frustratie en schaamte strijden om voorrang in het gemoed van het Nederlands-Duitse duo.

„Ik geneer me voor mijn landgenoten“’ zegt Ingrid de Wispelaere. „Dat hele oranjelegioen is in Duitsland met open armen ontvangen. Maar hier word je gestraft voor je sportieve voorkeur. We staan echt perplex over zoveel bekrompenheid. Het is toch maar gewoon voetbal!“

Een politiewoordvoerder, die de melding van Jansen en De Wispelaere bevestigt, zegt niet te kunnen nagaan of er de afgelopen week meer van dergelijke meldingen bij zijn organisatie zijn binnengekomen.

Ongevraagd voegt hij daaraan toe: „Zelf ben ik trouwens ook voor Duitsland, want die gasten spelen momenteel erg goed. Als je het mij vraagt, zijn die mensen terecht trots op hun elftal.“
Sander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 June 2006, 17:47   #2
Sander
Medewerker
 
Sander's Avatar
 
Geregistreerd op: 2 December 2003
Locatie: Noord-Brabant
Berichten: 13.129
Standaard

Ik woon zelf in Prinsenbeek net buiten Breda, en ik ken deze wijk goed.
Er wonen niets anders dan een hoop associalen en allochtonen.

Ik weet dat het gedrag van de mensen in die wijk helemaal niet goed te praten is, maar ik vind het ook wel een beetje hun eigen schuld.
Je weet in wat voor soort wijk je woont, dus weet je ook dat je zulke reacties kunt verwachten.
Sander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 June 2006, 21:41   #3
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

oprotten naar je eigen land, *ahum*
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 00:18.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.