Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden
FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken!

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 25 February 2005, 11:24   #1
silverchair
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard [stelling] In Nederland moeten alle scholen openbaar worden.

Wat vind jij van deze stelling?
Ik moet hier een debat over houden.. nu was ik wel benieuwd naar de verschillende argumenten en meningen.
  Met citaat antwoorden
Oud 25 February 2005, 11:33   #2
LoeLoe
 
LoeLoe's Avatar
 
Geregistreerd op: 16 October 2000
Locatie: VenrayCity
Berichten: 4.876
Standaard

Hmm nou jah ik zit op de PABO dus ik weet der wel wat van

Ik vind niet dat alle scholen openbaar moeten worden. Op dit moment is het zo dat een school zelf mag kiezen wat voor vorm het zich aan neemt en dat kan alle kanten op (o.a. openbaar, jenaplan, montesorri, vrije school, iederwijs.. noem het maar op).

Een ouder kan er zelf voor kiezen naar welke school het kind dan wordt gestuurd. Voor ieder wat wils. Als jij graag wilt dat het kind vooral opgroeit met allerlei andere culturen, nou wat let je dan om je kind naar het openbaar onderwijs te sturen?

Als een kind een bepaalde stijl van leren heeft, of juist makkelijk wat van anderen leert.. waarom dan niet gewoon het jenaplan?

Al die visies en soorten school zijn er om kinderen te plaatsen waar zij het beste presteren. En ik vind dat we dat moeten blijven behouden.
__________________
Tjah...
LoeLoe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 February 2005, 11:38   #3
silverchair
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LoeLoe
Hmm nou jah ik zit op de PABO dus ik weet der wel wat van

Ik vind niet dat alle scholen openbaar moeten worden. Op dit moment is het zo dat een school zelf mag kiezen wat voor vorm het zich aan neemt en dat kan alle kanten op (o.a. openbaar, jenaplan, montesorri, vrije school, iederwijs.. noem het maar op).

Een ouder kan er zelf voor kiezen naar welke school het kind dan wordt gestuurd. Voor ieder wat wils. Als jij graag wilt dat het kind vooral opgroeit met allerlei andere culturen, nou wat let je dan om je kind naar het openbaar onderwijs te sturen?

Als een kind een bepaalde stijl van leren heeft, of juist makkelijk wat van anderen leert.. waarom dan niet gewoon het jenaplan?

Al die visies en soorten school zijn er om kinderen te plaatsen waar zij het beste presteren. En ik vind dat we dat moeten blijven behouden.
Fenks!
Dit kan ik zeker wel goed gebruiken!
  Met citaat antwoorden
Oud 25 February 2005, 13:34   #4
dext0r
veteraan
 
dext0r's Avatar
 
Geregistreerd op: 23 November 2001
Locatie: Zwolle
Berichten: 14.938
Stuur een bericht via ICQ naar dext0r
Standaard

ik vind dat betoog van loeloe dus niets met de stelling te maken hebben?

de stelling heeft volgens mij te maken met het feit dat er nu islamitische en christelijke en openbare scholen bestaan en verder niets met de vorm van onderwijs te maken heeft.

(overigens een montessori school en jenaplan zijn openbare scholen )

Ik ben overigens voor openbare scholen. weg met islamitische en christelijke scholen, maar gewoon een vorm, waar iedereen wat aan heeft en waar je niet direct in een keurslijf gegoten wordt of op basis van overtuiging al geweigerd kan worden....
__________________
hoi ik koop mijn vette dag aanbiedingen op http://aanbiedingvandaag.nl
dext0r is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 February 2005, 14:08   #5
appelshampoo
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

LoeLoe, jij weet duidelijk niet wat een openbare school is? Een Jenaplan of Dalton is een bepaalde onderwijsvorm. Of het een katholieke, christelijke of islamitische school is staat daar helemaal los van. Zo geeft mijn vader les op een katholieke dalton-school.
  Met citaat antwoorden
Oud 25 February 2005, 15:57   #6
LoeLoe
 
LoeLoe's Avatar
 
Geregistreerd op: 16 October 2000
Locatie: VenrayCity
Berichten: 4.876
Standaard

Jah mee dat ik het typte haalde ik dus het een en ander door elkaar.. Foutje!

Wat ik noemde waren inderdaad stromingen, die los staan van geloofsovertuiging.

Maar dan nog blijf ik bij het punt dat ik vind dat er openbare scholen moeten zijn, zelfe als christelijke scholen en protestante scholen, islamitische scholen...

We mogen blij zijn heir in Nederland dat we zoveel vrijheid daarin hebben. Een ouder mag nu zelf bepalen naar wat voor soort stroming zijn kind gaat.

Ik heb genoeg artikelen voor school daarover moeten lezen en op alle scholen leren ze precies hetzelfde want alle scholen zullen zich toch aan de kerndoelen moeten houden. Alleen, door de stroming van die school mag de school daar zelf invulling aan geven hoe hij die doelen gaat bereiken.

Dus jah.. een kind dat naar een islamitische schoo lgaat, zal op het einde van rit evenveel moeten/kunnen, als een kind dat naar een christelijke school gaat. Die kerndoelen zijn er niet voor niets.
__________________
Tjah...
LoeLoe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 February 2005, 17:47   #7
dext0r
veteraan
 
dext0r's Avatar
 
Geregistreerd op: 23 November 2001
Locatie: Zwolle
Berichten: 14.938
Stuur een bericht via ICQ naar dext0r
Standaard

maar dan kun je je de vraag stellen, heeft die specifieke vorm van onderwijs nut voor de samenleving? zoals ik het nu bezie veroorzaakt het alleen maar verdeeldheid en onbegrip.
__________________
hoi ik koop mijn vette dag aanbiedingen op http://aanbiedingvandaag.nl
dext0r is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 February 2005, 22:04   #8
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Ik ben voor het afschaffen van Islamitische scholen e.d. We leven nu eenmaal in een Westers land en daar zullen dus ook de normen op aangepast moeten worden. Het bezwaar tegen Christelijke scholen zie ik niet zo. Per slot van rekening is dat nu eenmaal de godsdienst van 90% van het land. De Christelijke moraal komt naadloos overeen met onze idealen in dit land.
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 February 2005, 23:05   #9
not-known
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje518
Ik ben voor het afschaffen van Islamitische scholen e.d. We leven nu eenmaal in een Westers land en daar zullen dus ook de normen op aangepast moeten worden. Het bezwaar tegen Christelijke scholen zie ik niet zo. Per slot van rekening is dat nu eenmaal de godsdienst van 90% van het land. De Christelijke moraal komt naadloos overeen met onze idealen in dit land.
Dat vind ik dan raar.
Schaf álle godsdienstige scholen af, of hou er over op. Dit slaat ook als een tang op een varken.
  Met citaat antwoorden
Oud 25 February 2005, 23:19   #10
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door not-known
Dat vind ik dan raar.
Schaf álle godsdienstige scholen af, of hou er over op. Dit slaat ook als een tang op een varken.
Geenszins als je logisch nadenkt. Hoe kun je ooit integreren in een samenleving als je op school als grondbeginselen volstrekt andere idealen aangeleerd krijgt?! Dan begin je bij de wortel dus al verkeerd.

Je moet beseffen dat je in een land binnenkomt waar andere idealen en beginselen gelden. Waarom zouden wij onze Christelijke scholen die we al járen hebben af moeten schaffen 'omdat we de Islamitische afschaffen'? Wat een onzin zeg.
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 February 2005, 09:05   #11
annomeisje
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik vind dat Christelijke (protestante en katolieke) scholen mogen bestaan. En dat er openbare scholen mogen bestaan. Gezien dat je daar van alle afkomsten tegen komt, dus dat men de taal goed kan leren.
Bij Islamitische scholen is het 99.9999% buitenlander, en spreken de taal niet goed en zo blijven ze een aparte groep met een enorm taalachterstand waardoor je dus weer problemen krijgt. Waardoor je dus weer extremistme krijgt.
  Met citaat antwoorden
Oud 26 February 2005, 11:24   #12
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Talking

Dat wilde ik dus zeggen
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 February 2005, 14:10   #13
AmbyPur
Lid
 
Geregistreerd op: 12 April 2002
Locatie: Groningen
Berichten: 13.799
Standaard

Met wat Annomeisje en Bartje zeggen ben ik het dus niet eens. Het is toch niet zo dat 10% van de nederlandse bevolking niet-christen is, en de overige 90% allemaal christen? Als je christelijke scholen wel toe staat en scholen vanuit een andere (oost europese) geloofsovertuiging niet, dan ben je toch eigenlijk aan het werken aan een christelijk Nederland?

Ik vind dat alle scholen openbaar moeten worden. Ik ben bijvoorbeeld altijd naar een r-katholieke basisschool geweest maar ik wist niet beter dus voor mij was dat normaal. Nu leer ik dat ik echt op een katholieke basisschool heb gezeten met eigen (katholieke) normen en waarden, die op mij zijn over gedragen en die nu deel van mij zijn. Niet perse slecht, maar het had dus ook anders kunnen zijn.
Oftewel de ouders bepalen waar het kind naar school gaat en leggen het kind in feite bepaalde normen en waarden op die al dan niet samenhangen met een geloofsovertuiging, het kind kan daar geen keuze in maken omdat het niet anders weet..

Voornamelijk omdat we tegenwoordig zo'n multiculturele samenleving hebben lijken openbare scholen mij een heel goede zaak. Op een openbare school kun je een kind heel objectief iets van alle geloofsovertuigingen aanreiken. Ik denk dat dat nu ontbreekt en dat dat een van de belangrijkste oorzaken is van de "haat" en onbegrip jegens mensen met een andere geloofsovertuiging en dus met andere normen en waarden; onwetenheid.
AmbyPur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 February 2005, 14:36   #14
not-known
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje518
Geenszins als je logisch nadenkt. Hoe kun je ooit integreren in een samenleving als je op school als grondbeginselen volstrekt andere idealen aangeleerd krijgt?! Dan begin je bij de wortel dus al verkeerd.

Je moet beseffen dat je in een land binnenkomt waar andere idealen en beginselen gelden. Waarom zouden wij onze Christelijke scholen die we al járen hebben af moeten schaffen 'omdat we de Islamitische afschaffen'? Wat een onzin zeg.
Nee helemaal niet. Waarom zouden wij het christendom moeten opdringen aan islamieten en mogen ze niet hun eigen geloof aanhouden? Dat zou het zelfde zijn dat ik als geloofsloze opeens weer wordt gedwongen om als christen te leven. In mijn dagelijks leven kom ik buiten een aantal feestdagen en wat verouderde regeltjes hier en daar weinig christelijk ideaal tegen. Gelukkig zelfs.
  Met citaat antwoorden
Oud 26 February 2005, 15:34   #15
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door not-known
Nee helemaal niet. Waarom zouden wij het christendom moeten opdringen aan islamieten en mogen ze niet hun eigen geloof aanhouden? Dat zou het zelfde zijn dat ik als geloofsloze opeens weer wordt gedwongen om als christen te leven. In mijn dagelijks leven kom ik buiten een aantal feestdagen en wat verouderde regeltjes hier en daar weinig christelijk ideaal tegen. Gelukkig zelfs.
Ik dring het hen ook niet op, zij hoeven niet naar een Christelijke basisschool. Maar ik wil niet dat zij in dit westelijke land generatie op generatie Islamtische idealen ingeprent krijgen.

Wat jij zojuist zei is dat als we Islamitische scholen afschaffen we dat ook moeten doen met de Christelijke, en daar ben ik het absoluut niet mee eens. We zijn altijd een overwegend Christelijk land geweest, en daarom hoeven we dat niet af te schaffen vanwege de Islamitische scholen. Die moet je wél afschaffen om te voorkomen dat we dezelfde fout maken als eerst, namelijk complete buitenlandse wijken in steden bijvoorbeeld. Ze mogen van mij rustig hun geloof houden, maar ze moeten niet in hun vroege jeugd al alleen maar met 'soortgenoten' in aanraking komen.
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 February 2005, 16:30   #16
LoeLoe
 
LoeLoe's Avatar
 
Geregistreerd op: 16 October 2000
Locatie: VenrayCity
Berichten: 4.876
Standaard

Wat wil je ermee bereiken dat alle scholen openbaar worden gemaakt?

Die kinderen zullen thuis toch voornamelijk buitenalnds blijven praten, net als wat nu gebeurt. Op islamitische scholen is het ook hoofdzaak dat er gewoon Nederlands wordt gesproken EN dat daarnaast misschien ook Arabisch wordt gegeven ofzo.. jah daar mag de school zelf invullen aan geven.

Da;'s het zelfde dat op een christelijke school de kapelaan langs komt om elke week te preken.

Ik ben van mening dat als je kinderen die nu op een islamitische school zitten, op een openbare school neer zet, dat je dan niet of nauwelijks meer vooruitgang boekt dan wat nu gebeurt.

Wat wil je er zowiezo mee bereiken om islamitische scholen af te schaffen?

Ik ben het er niet mee eens dat buitelandse kinderen daarom zogenaamd beter Nederlands gaan praten. Dat moeten ze op een islamtischie school ook. De drempel is daar misschien wat lager om nederlands te praten in de pauze omdat iedereen islamiet is maar dat neemt nog niet weg dat daar in de les gewoon Nederlands gepraat wordt. Die scholen moeten zich ook aan de kerndoelen houden. En als het er nou werkelijk zo slecht aan toe gaat op die scholen, dan zouden ze allang door de minister van onderwijs worde ngesloten want mijn inziens heeft die het zowiezo niet op die buitenlanders...Ze moet ze iedere keer weer hebben als je het mij vragat.
__________________
Tjah...
LoeLoe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 February 2005, 17:01   #17
not-known
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje518
Ik dring het hen ook niet op, zij hoeven niet naar een Christelijke basisschool. Maar ik wil niet dat zij in dit westelijke land generatie op generatie Islamtische idealen ingeprent krijgen.

Wat jij zojuist zei is dat als we Islamitische scholen afschaffen we dat ook moeten doen met de Christelijke, en daar ben ik het absoluut niet mee eens. We zijn altijd een overwegend Christelijk land geweest, en daarom hoeven we dat niet af te schaffen vanwege de Islamitische scholen. Die moet je wél afschaffen om te voorkomen dat we dezelfde fout maken als eerst, namelijk complete buitenlandse wijken in steden bijvoorbeeld. Ze mogen van mij rustig hun geloof houden, maar ze moeten niet in hun vroege jeugd al alleen maar met 'soortgenoten' in aanraking komen.
En jij denkt dat te kunnen bereiken door christelijke scholen wel toe te staan, maar islamitische niet? Vreemde gedachtegang.
Ik zal je het voorbeeld geven: de islamieten gaan naar de openbare school, net als de rest van de ongelovigen. Islamieten naar een christelijke school kan je vergeten, utopie. Maar waarom dan de christelijke scholen ook niet meteen afschaffen? Ipv dat we islamitische wijken krijgen, houden we maar streng christelijke scholen in streng christelijke gemeenschappen waar extremisme en indoctrinatie door de kerk ook niet van de lucht is. Wat is nu het verschil dan?
Het enige verschil met de moslims is dat zij nu in het nieuws zijn omdat een enkeling toevallig wat onrust veroorzaakt. We zullen eens zien wat er gaat gebeuren als we de christenen op dezelfde manier gaan bejegenen.
Dat 'we' hier van origine christelijk zijn is totaal niet interessant. Geloof en staat moeten gescheiden zijn en daarom moet dit totaal niet als argument gelden voor behoud van christelijke scholen. Een staat die drijft op een bepaalde geloofsovertuiging is achterhaald en niet van deze tijd.
  Met citaat antwoorden
Oud 26 February 2005, 19:38   #18
BlackTurtle
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik vind dat geloof en educatie, net zoals geloof en staat, totaal los van elkaar moeten staan.
  Met citaat antwoorden
Oud 26 February 2005, 19:47   #19
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door not-known
En jij denkt dat te kunnen bereiken door christelijke scholen wel toe te staan, maar islamitische niet? Vreemde gedachtegang.
Ik zal je het voorbeeld geven: de islamieten gaan naar de openbare school, net als de rest van de ongelovigen. Islamieten naar een christelijke school kan je vergeten, utopie. Maar waarom dan de christelijke scholen ook niet meteen afschaffen? Ipv dat we islamitische wijken krijgen, houden we maar streng christelijke scholen in streng christelijke gemeenschappen waar extremisme en indoctrinatie door de kerk ook niet van de lucht is. Wat is nu het verschil dan?
Het enige verschil met de moslims is dat zij nu in het nieuws zijn omdat een enkeling toevallig wat onrust veroorzaakt. We zullen eens zien wat er gaat gebeuren als we de christenen op dezelfde manier gaan bejegenen.
Dat 'we' hier van origine christelijk zijn is totaal niet interessant. Geloof en staat moeten gescheiden zijn en daarom moet dit totaal niet als argument gelden voor behoud van christelijke scholen. Een staat die drijft op een bepaalde geloofsovertuiging is achterhaald en niet van deze tijd.
Mag ik vragen waar jij geleefd hebt de afgelopen jaren, of je hele leven eigenlijk Op een boerderij ver weg van de wereld? Op een zolderkamertje?

Wtf zeg, ik heb zelf op een Katholieke Basisschool gezeten en het enige wat we deden was vrijwillig de communie (schrijf je dat zo? ) en in groep 8 het vormsel. Voor het gemal ga je ervan uit dat christelijke scholen direct streng christelijk zijn?! Er liep alles door elkaar heen, hoor, ook buitenlandse kinderen die zonder meer geaccepteert werden. Zo is dat eigenlijk op alle scholen in mijn stad. Vrienden zaten op een andere school en daar was het net zo. Extreme scholen moet je sowieso niet toestaan maar ik vraag mij af of dat er erg veel zijn.

Op Islamitische scholen zul je echter helemaal geen Nederlandse kinderen zien. Ze zullen er ongetwijfeld Nederlands leren maar verder leert men daar volstrekt andere idealen dan wij op Nederlandse scholen leren.

Een enkele moslim veroorzaakt toevallig onrust?! Tja, dan vraag ik me echt af of je wel eens buiten komt.. Natuurlijk zijn er ook meer dan genoeg Nederlanders die onrust veroorzaken maar ik geloof niet dat ik discrimineer dat buitenlanders en zeker moslims toch voor meer overlast en onrust zorgen. Niet dat ze daar altijd iets aan kunnen doen want met name in de opvoeding is het misgegaan en juist daarom is het van belang dat ze opgroeien volgens westerse normen en waarden en westerse idealen.
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 February 2005, 20:11   #20
not-known
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje518
Mag ik vragen waar jij geleefd hebt de afgelopen jaren, of je hele leven eigenlijk Op een boerderij ver weg van de wereld? Op een zolderkamertje?

Wtf zeg, ik heb zelf op een Katholieke Basisschool gezeten en het enige wat we deden was vrijwillig de communie (schrijf je dat zo? ) en in groep 8 het vormsel. Voor het gemal ga je ervan uit dat christelijke scholen direct streng christelijk zijn?! Er liep alles door elkaar heen, hoor, ook buitenlandse kinderen die zonder meer geaccepteert werden. Zo is dat eigenlijk op alle scholen in mijn stad. Vrienden zaten op een andere school en daar was het net zo. Extreme scholen moet je sowieso niet toestaan maar ik vraag mij af of dat er erg veel zijn.

Op Islamitische scholen zul je echter helemaal geen Nederlandse kinderen zien. Ze zullen er ongetwijfeld Nederlands leren maar verder leert men daar volstrekt andere idealen dan wij op Nederlandse scholen leren.

Een enkele moslim veroorzaakt toevallig onrust?! Tja, dan vraag ik me echt af of je wel eens buiten komt.. Natuurlijk zijn er ook meer dan genoeg Nederlanders die onrust veroorzaken maar ik geloof niet dat ik discrimineer dat buitenlanders en zeker moslims toch voor meer overlast en onrust zorgen. Niet dat ze daar altijd iets aan kunnen doen want met name in de opvoeding is het misgegaan en juist daarom is het van belang dat ze opgroeien volgens westerse normen en waarden en westerse idealen.
Voor het gemak ga ik nergens van uit. Ik generaliseer dus ook niet dat álle scholen extremistisch zijn, ik zeg alleen dat ze er wel zijn. Dat er bijna niets christelijks aan jouw school was, zegt meer wat over jouw school. Het beginsel van een christelijke school herken ik dus ook totaal niet meer in jouw verhaal en kan zonder probleem dus wel zeggen dat de toevoeging 'katholiek' overbodig is. Wat was de meerwaarde van de geloofsverbintenis nog? 0,0

Dat je op islamitische scholen andere dingen leer dan op openbare scholen, is ook niet vreemd. Daarom zei ik al dat je dus die geloofsverbintenis moet opheffen. Het is niet nodig, welk geloof dan ook.
Verder vind ik het verhaal van je over de onrust totaal overtrokken. Jij gaat duidelijk alleen af op wat de media jou voorschotelt. Er heerst zeker een gespannen sfeer, dit heb ik ook niet ontkend. Maar omdat de media wil verkopen zal zij zich juist richten op de kleinere groepen waar relatief gezien vaker problemen zijn. Zo te zien lusten de burgers daar wel pap van en geloven blind dat 'alle' moslims slecht zijn. Dit zie ik ook duidelijk terugkomen in jouw betoog. Moslims zijn zogenaamde hot items, omdat ze makkelijk aan te vallen zijn. Ze vallen op aan klederdracht en huidskleur en belijden een ander geloof. De geschiedenis vertelt mij dat dit soort dingen al tig keer zijn voorgekomen en dat het steeds weer een andere bevolkingsgroep is. Juist door nu bepaalde geloofsgroepen aparte rechten te geven, christelijke scholen wel / islamitische scholen niet verergert het alleen maar.
Voor mij zijn dit al genoeg redenen om dus af te stappen van dit soort 'hokjes' gedrag.
  Met citaat antwoorden
Oud 26 February 2005, 20:31   #21
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door not-known
Voor het gemak ga ik nergens van uit. Ik generaliseer dus ook niet dat álle scholen extremistisch zijn, ik zeg alleen dat ze er wel zijn. Dat er bijna niets christelijks aan jouw school was, zegt meer wat over jouw school. Het beginsel van een christelijke school herken ik dus ook totaal niet meer in jouw verhaal en kan zonder probleem dus wel zeggen dat de toevoeging 'katholiek' overbodig is. Wat was de meerwaarde van de geloofsverbintenis nog? 0,0

Dat je op islamitische scholen andere dingen leer dan op openbare scholen, is ook niet vreemd. Daarom zei ik al dat je dus die geloofsverbintenis moet opheffen. Het is niet nodig, welk geloof dan ook.
Verder vind ik het verhaal van je over de onrust totaal overtrokken. Jij gaat duidelijk alleen af op wat de media jou voorschotelt. Er heerst zeker een gespannen sfeer, dit heb ik ook niet ontkend. Maar omdat de media wil verkopen zal zij zich juist richten op de kleinere groepen waar relatief gezien vaker problemen zijn. Zo te zien lusten de burgers daar wel pap van en geloven blind dat 'alle' moslims slecht zijn. Dit zie ik ook duidelijk terugkomen in jouw betoog. Moslims zijn zogenaamde hot items, omdat ze makkelijk aan te vallen zijn. Ze vallen op aan klederdracht en huidskleur en belijden een ander geloof. De geschiedenis vertelt mij dat dit soort dingen al tig keer zijn voorgekomen en dat het steeds weer een andere bevolkingsgroep is. Juist door nu bepaalde geloofsgroepen aparte rechten te geven, christelijke scholen wel / islamitische scholen niet verergert het alleen maar.
Voor mij zijn dit al genoeg redenen om dus af te stappen van dit soort 'hokjes' gedrag.
Als er iemand zich niks aantrekt van wat de media mij voorschotelt dan ben ik het wel. Ik ben trouwens ook volstrekt niet van mening dat alle molsims slecht zijn. Sterker nog: op mijn werk werken meer dan voldoende moslims en ik heb met niemand problemen. Meestal doen we lacherig over de situatie. Als eentje wat uitvreet op het werk dan zegt hij: ik mag hier alles, want in ben te gast. Lachen joh..

Neen, het gaat mij met name om het geweld en de overlast die veroorzaakt worden in uitgaansgelegenheden en het centrum van mijn woonplaats. Hangjeugd die oudere mensen en ander winkelend volk lastigvalt, vechtpartijen en ander soort geweld in café's en discotheken, met grote groepen 1 of 2 mensen belagen, van dat soort dingen. Meestal hebben dat soort jongens ook geen autochtone vrienden. Waarom niet? Simpel: ze komen ze ook niet op school tegen.
Hiermee wil ik trouwens niet zeggen dat er nooit Nederlandse jeugd problemen vooroorzaken, hoor, maar ik overdrijf niet dat het in 75% van de gevallen om allochtone jeugd gaat.

Ik denk dat je toch eens moet kijken hoe het zit met Christelijke scholen. Ik denk niet dat er veel van dat soort extreme scholen gaat zoals je hierboven schetst. Het zijn voor zover ik weet gewoon scholen waar chistelijke waarden en normen aangeleerd worden, maar je wordt daar niet op geselecteerd en je wordt ook niets opgedrongen
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 February 2005, 20:55   #22
BlackTurtle
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje518
dan zegt hij: ik mag hier alles, want in ben te gast. Lachen joh..

het lijkt een geintje, maar ik heb vrienden, allochtonen, die denken echt zo, en ze zijn geen uitzondering.

en t is nou net die instelling die problemen veroorzaakt.


wat me wel opvalt aan jullie gesprek, is dat de neiging om met het vingertje richting de moslim te wijzen erg groot is, t gaat om scholen , niet om het feit dat een moslim meer of minder overlast veroorzaakt. Want ik ben van mening at het pobleem niet echt zo zeer bij scholen ligt , maar eerder bij de ouders, die doen er geen fuck mee, als ik hier in de buurt kijk ook, hele dagen op straat geen ouder in de buurt, tot s'avonds laat en dan heb ik t over hele jonge kinderen.


nee christelijke waarden en normen zijn fijn, moet ik weer over homo's en de kerk beginnen? of de kerk en abortus, ook al is de zwangerschap door verkrachting? nee, geloven zijn niet fijn, neem dan liever boehdisme dat is geen geloof, dat is een levenswijze, geen regels, maar richtlijnen.

mijn gebod, gij zult niet schijnheilig doen en uwzelf verhelderen met een spiegel.
  Met citaat antwoorden
Oud 26 February 2005, 21:03   #23
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Ach wat stelt de kerk nu nog voor.. Hoeveel echt gelovigen hebben we nu nog werkelijk in dit land?

Maar hoe verklaar je trouwens dat die kinderen de hele dag op straat hangen? Dat zou al minder schadelijk zijn als ze gemengd met autochtone kinderen op straat spelen. Nu hebben ze niet eens de kans hen te leren kennen!

Geen geloof.. Nee, dat ging lekker in Rusland toen Stalin aan de macht was. Tuurlijk is het ook prima om met richtlijnen te werken, maar die richtlijnen komen in Nederland prima in grote lijnen overeen met de Christelijke richtlijnen. Abortus en Homoseksualiteit zijn door de staat reeds toegestaan, dus dat kan ook het probleem niet zijn. Er zijn in Nederland zoveel christelijke scholen en ik heb daar geen enkel probleem mee omdat het van oorsprong overheersend ons geloof is..
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 February 2005, 00:43   #24
not-known
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Je zegt het zelf.. de kerk stelt idd geen klote meer voor, op een paar kleine gemeenschappen na dan. Waarom zou ik dan nog een christelijke school willen hebben? Ze hebben dezelfde waarden en normen (sinds dit kabinet heb ik hier een nare bijsmaak van, maargoed) als elke andere school. Wat ik al 5x heb gezegd ofzo, er is in dit land totaal geen behoefte meer aan. Sterker nog.. waar zou er wél behoefte zijn aan zulke scholen. Als je alle bevolkingsgroepen wil bereiken en laten integreren of what ever you want, dan moet je de drempel laag houden. Wat door BT al gezegd is.. kerk en onderwijs gescheiden houden lijkt mij een goed begin in deze maatschappij.
Maargoed volgens mij zijn we het fundamenteel oneens, dat mag.
  Met citaat antwoorden
Oud 27 February 2005, 00:59   #25
WhizzCat
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje518
. Per slot van rekening is dat nu eenmaal de godsdienst van 90% van het land. De Christelijke moraal komt naadloos overeen met onze idealen in dit land.
Heb je enig idee wat je hiermee zegt? Neem me niet kwalijk, maar ik lig echt even helemaal in een deuk.

Christelijke moraal, okay, kruistochten, Islamieten onthoofden, gepeupel van de paus met de nazi's in WO II, need I go on?

Er vind steeds minder kerkbezoek plaats, ik zou raar staan te kijken als 10% in ons land christelijk is. Wat jij nu zegt, Islamitsche scholen afschaffen en Christelijke toestaan is per definitie een ondemocratische en nazistische uitspraak. In de grondwet staat "vrijheid van geloofsovertuiging". Dat slaat op de _hele_ samenleving en dus ook op opvoeding en scholing.

Dit soort uitspraken kan ik echt onzettend pissig om worden. De bekrompen visie van "dit is hier het grootst, dus moet dat ook maar zo blijven" is ronduit ouderwets en getuigt van een slechte smaak.
  Met citaat antwoorden
Oud 27 February 2005, 01:09   #26
BlackTurtle
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

  Met citaat antwoorden
Oud 27 February 2005, 08:33   #27
LoeLoe
 
LoeLoe's Avatar
 
Geregistreerd op: 16 October 2000
Locatie: VenrayCity
Berichten: 4.876
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door WhizzCat
Verhaaltje
Daar ben ik het volledig mee eens
__________________
Tjah...
LoeLoe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 February 2005, 10:03   #28
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door WhizzCat
Heb je enig idee wat je hiermee zegt? Neem me niet kwalijk, maar ik lig echt even helemaal in een deuk.

Christelijke moraal, okay, kruistochten, Islamieten onthoofden, gepeupel van de paus met de nazi's in WO II, need I go on?

Er vind steeds minder kerkbezoek plaats, ik zou raar staan te kijken als 10% in ons land christelijk is. Wat jij nu zegt, Islamitsche scholen afschaffen en Christelijke toestaan is per definitie een ondemocratische en nazistische uitspraak. In de grondwet staat "vrijheid van geloofsovertuiging". Dat slaat op de _hele_ samenleving en dus ook op opvoeding en scholing.

Dit soort uitspraken kan ik echt onzettend pissig om worden. De bekrompen visie van "dit is hier het grootst, dus moet dat ook maar zo blijven" is ronduit ouderwets en getuigt van een slechte smaak.
Wat een ONZIN lul je nu weer, je hebt klaarblijkelijk helemaal niets gelezen verder alleen deze zin. In de overige 10 alinnea's verklaar ik deze zin. Ik kan ronduit pissig worden wanneer er hier mensen beschuldigt worden van nazistische uitspraken.

Waar het helemaal om ging was namelijk dat islamitische scholen zorgen voor een gebrek aan integratie bij jongeren en dáárom moeten die worden afgeschaft, niet omdat zíj hun geloof niet mogen beleiden en Christenen wel.

Je beschuldigt mij van ouderwets zijn maar als ik het woord christelijke moraal noem dan kom je aankakken met kruistochten, Islamieten onthoofden enzovoorts, neem me niet kwalijk maar ik lig in een deuk
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 February 2005, 15:04   #29
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Openbare scholen in amsterdam staan gelijk aan zwartescholen, nou nee bedankt. Ik stuur mijn kind later veel liever naar een blanke christelijke school dan dat ik iedere dag bang moet zijn dat het wel goed afloopt. Zelf de rietveldschool in ons dorp, daar zitten nu al 1500 leerlingen omdat blank amsterdam hun kinderen absoluut niet op een zwarte school willen hebben.
  Met citaat antwoorden
Oud 27 February 2005, 18:42   #30
not-known
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Totaal geen last van hier? Ook randstad en vol gestampt met allochtonen. Alles is netjes gemengd en totaal geen problemen op basisscholen in de buurt bekend.
  Met citaat antwoorden
Oud 27 February 2005, 18:45   #31
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door not-known
Totaal geen last van hier? Ook randstad en vol gestampt met allochtonen. Alles is netjes gemengd en totaal geen problemen op basisscholen in de buurt bekend.
Urk is toch geen randstad?
  Met citaat antwoorden
Oud 27 February 2005, 19:17   #32
Ar-Tuur
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Tjezus er wordt weer van alle kanten gretig misbruik gemaakt van de geschiedenis Laat Stalin en de nazi's en hun schandalige denkbeelden er buiten, die staan totaal niet in verhouding met de inhoud van deze discussie. Ook de misdaden uit naam van het geloof uit een ver verleden hebben niets van doen met deze discussie, dat je het überhaupt durft in te brengen zeg. Vroeger is veel geweld verantwoord met religie, maar dat staat los van de Christelijke moraal of Christelijke of Islamitische basisscholen.

Ik denk dat de gematigde katholieke en islamitische basisscholen in de kern met hun 'moraal' niet zozeer van elkaar verschillen. Bij beide geloven staan ongeveer de zelfde belangrijke waarden, deugden e.d. centraal. Het zijn juistde radicale scholen die wat mij betreft verboden moeten worden. Wat Bart zegt, scholen moeten wel passen in de Nederlandse cultuur en de daarin geldende normen en waarden. Ondanks dat ik persoonlijk liever alleen openbare scholen zie, begrijp ik niet waarom een gematigde katholieke of protestante school wel zou mogen en een islamitische niet? Voorbeeld: mag een oer-conservatieve christelijke school in een streng gelovig, afgesloten dorp wel? Islamitsche scholen zijn niet per defintie broedplaatsen voor alles wat radicaal, terroristisch, asociaal en anti-integratie is...
  Met citaat antwoorden
Oud 27 February 2005, 19:37   #33
not-known
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PFP
Urk is toch geen randstad?
Waar haal jij Urk vandaan
  Met citaat antwoorden
Oud 27 February 2005, 19:54   #34
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Ik ben ook van mening dat streng gelovige scholen sowieso niet toegestaan moeten zijn. Kinderen moeten de ruimte krijgen om hun eigen denkbeelden te ontwikkelen.

Wat mij vooral tegenstaat aan Islamitische scholen is het feit dat dat meestal 'zwarte' scholen zijn waardoor die kinderen niet of moeilijker in contact komen met de autochtone bevolking.
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 15:19.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.