Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken!

Bekijk resultaten enquête: Mogen vrouwen die hiv of aids hebben gewoon zwanger raken?
Jah natuurlijk, iedereen mag kinderen krijgen als hij wil 0 0%
Neej joh, kom op, weet je hoeveel kinderen er al aids hebben door overgave..! 2 18,18%
Jah, maar je moet er goed over nadenken en het is je eigen keuze 2 18,18%
Neej er moeten eerst echt goede medicijnen zijn, zodat het 100 % niet overdraagt 7 63,64%
Stemmers: 11. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 30 January 2003, 18:12   #1
miss_maartje6
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard zwangerschap en aids, mag dat?reageer ff!

Hoi mensen,

Ik ga mijn spreekbeurt doen over: zwangerschap en aids. Mijn stelling zal zijn: Als je aids of hiv hebt mag je gewoon zwanger worden ondanks de risico's , en daar ben ik het dus NIET mee eens. Ik wil weten wat andere mensen daarvan vinden en of ze me kunnen helpen met argumenten voor meningen.

Iedereen vind het aids een probleem. Het IS gewoon een probleem. In 2002 schatte UNAIDS dat er 42 miljoen mensen waren met HIV en aids. Per dag overlijden er duizenden mensen als gevolg van aids, en worden er 15.000 geïnfecteerd met het hiv-virus. Er zijn er nu ongeveer al 22 miljoen aan overleden. En dat is veel. Tegen aids als gevolg van veilig vrijen kun je alleen voorkomen door veilig te vrijen. Daar kan ik verder weinig aan doen. Dat is je eigen verantwoordelijkheid. Maar..

Kinderen die Hiv hebben over gekregen van zijn of haar moeder, kunnen daar helemaal niets aan doen. En ik vind dat er iets aan gedaan moet worden.

MIJN MENING: Ik vind dat als een vrouw Hiv of aids heeft, dat deze dan GEEN kinderen mag krijgen.

Unicef schatte dat er zo'n 2,5 miljard kinderen op de wereld zijn. Uit onderzoek is gebleken dat 800.000 kinderen per jaar worden geinfecteerd met het hiv virus. Dat betekent dus dat ongeveer 1400 kinderen per dag worden geinfecteerd. 500.000 van de 800.000 hebben het gekregen door verticale transmissie( van moeder overbrengen naar het kind). Volgens Unicef zijn er nu ruim 3 miljoen kinderen die HIV of aids hebben. Er zijn al 4,3 kinderen dood gegaan aan aids. En dat is veel. Het is TE veel.

Wat zijn mijn argumenten :

ten 1: Het risico:

Het risico zonder medicijnen is groot. Het totale risico op overdragende aids is 15-25% voor vrouwen die geen borstvoeding geven en 25-45% voor vrouwen die borstvoeding geven. Er zijn tegenwoordig wel medicijnen waarmee je het risico heel erg veel kunt verlagen. Dat geef ik toe. Maar.. er is toch veel kans op afwijkingen op het kind. Bovendien kan ze zich er zelf ook mee schaden want ze kan ernstige bijwerkingen krijgen. Bijwerkingen die men nog niet eens kent en waar men dus ook geen middel tegen heeft.

Als je dan toch medicijnen wilt nemen is er toch een probleem:

ten 2e: Het geld

Medicijnen zijn tegenwoordig hartstikke duur, en mensen die in arme landen wonen kunnen het natuurlijk niet betalen. - - - - > Gevolg: meer mensen krijgen aids - - - - - > Het zijn vooral de jonge mensen die dood gaan. - - - - - > Dat is een belangrijk deel van de mensen die werken - - - - - - > Gevolg: een tekort aan mensen in bedrijven, bij de regering, maar ook in het onderwijs. Vaak worden deze kinderen ook op straat gelegd, gewoon achtergelaten.

ten 3e: Het kind

situatie 1 : Stel je voor.. Jij als vrouw hebt Hiv of misschien al aids. Je hebt het niet aan je kind overgedragen maar je weet van jezelf dat je niet meer zo heel lang te leven hebt. Misschien een paar jaar. Hoe vertel je dat een kind, en hoe zal zo'n kind zich voelen? Het zal een hele ongelukkige jeugd hebben, ze raakt haar moeder kwijt. Ook zal je je man achter moeten laten en hij zou het kind op moeten voeden. Misschien kan hij het helemaal niet aan.

situatie 2: Stel je voor.. Jij als vrouw hebt Hiv of aids, en je hebt het WEL aan je kind doorgegeven. Natuurlijk is het zoiezo een probleem hoe je het je kind zal vertellen. Het zal geschokeerd zijn, het zal boos zijn, verdrietig. Hoe zou jij het vinden als je moeder zou zeggen: sorrie ik heb Hiv en jij hebt het ook. Je zou misschien nog maar heel even leven en met dat idee zou ik dus geen fijn leven hebben. Weet je hoe zielug dat is voor je kind en voor je eigen. Ik denk niet dat je er zelf ook mee zou kunnen leven. Voor je man zou het ook een ramp zijn. Hij weet dat hij na een tijdje zijn vrouw EN zijn kind kwijt zal raken.

Situatie 3: Stel je voor.. Jij hebt hiv of aids, en je man heeft het ook want je hebt het aan hem doorgegeven(of andersom). Jullie krijgen een kindje en het kind heeft het niet. Jullie hebben nog maar even te leven en ook al hebben jullie nog een tijdje, ooit zullen jullie het achter moeten laten en dan zou het naar familie of vrienden moeten. Wat je een kind aandoet.. allebei je ouders kwijt..

Bijna 13 miljoen kinderen hebben door aids hun ouders verloren (waarvan 8 miljoen kinderen in Afrika)

Ten 4: Hoe ga je het kind opvoeden? Het kind zal misschien weinig aandacht krijgen van de ouders omdat hun steeds naar het ziekenhuis moeten, te weinig kracht hebben om veel spelletjes te doen, terwijl dat kind(zeker als het zelf ook HIV heeft) een zo normaal mogelijk leven hoort te hebben.

Tegenargumenten:

1: Het risico

Dat heb ik al bij het voor argument verworpen

2: Iedereen heeft recht op een kind

Oke, dat is ook wel zo. Ik snap dat mensen een kindje willen, dat geeft kei veel voldoening aan je leven. Ik snap het wel, maar wat is nou belangrijker? Jou eigen willetje of de gezondheid en de kans op een leuk leven van je kind? Ook al heb ik natuurlijk nog geen kinderen, ik weet wel dat alles voorgaat als het om je kind gaat. Unaids had een onderzoek gedaan(ze hadden mensen gevraagd over het recht of je een kind mag hebben) en 40 % vond dat iedereen het recht had.
  Met citaat antwoorden
Oud 30 January 2003, 20:11   #2
Jochemmm
jocking
 
Jochemmm's Avatar
 
Geregistreerd op: 17 March 2002
Locatie: EnschedeHengelo
Berichten: 2.745
Stuur een bericht via ICQ naar Jochemmm Stuur een bericht via AIM naar Jochemmm
Standaard

sorry, heb niet je hele post gelezen, maar ik dacht dat met behulp van de juiste medicijnen een kind van een moeder met HIV vrijwel zeker zonder HIV geboren kan worden?

Oke, de medicijnen hebben ze natuurlijk niet in de afrikaanse probleem landen, maar ga aan de andere kant daar maar eens zeggen dat ze geen kinderen mogen krijgen.
Jochemmm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 February 2003, 15:27   #3
--jessie--
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik denk dat je de stemming wel beinvloed door uitgebreid je mening te geven.Zo is iemand niet meer objectief als die het moet invullen.ik weet niet wat ik ervan vindt.Ik denk toch ook van niet(en ik ben dan toevallig niet beinvloed tenminste dat denk ik)
  Met citaat antwoorden
Oud 5 February 2003, 15:55   #4
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

tegen:
- Kind kan hiv hebben
- kind kan moeder al op jonge leeftijd kwijt raken (Verhoogd risico vanwege de hiv)
  Met citaat antwoorden
Oud 5 February 2003, 16:37   #5
LoeLoe
 
LoeLoe's Avatar
 
Geregistreerd op: 16 October 2000
Locatie: VenrayCity
Berichten: 4.876
Standaard

Citaat:
Originally posted by Fade of Light
tegen:
- Kind kan hiv hebben
- kind kan moeder al op jonge leeftijd kwijt raken (Verhoogd risico vanwege de hiv)
__________________
Tjah...
LoeLoe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 February 2003, 17:26   #6
Zolena
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Tegen, onder andere door de redenen die jullie geven. Ik vind het slecht wanneer je in zo'n situatie kinderen krijgt, tenzij je dat medicijn kunt krijgen of daar genoeg geld voor hebt. Wel zit je natuurlijk met het probleem dat het gewoon niet te tegen te houden is, je kunt mensen niet ongewild een operatie laten ondergaan om iemand te steriliseren en de pil werkt natuurlijk al helemaal niet bij mensen die kinderen willen krijgen. Daarbij in ontwikkelingslanden maakt het ouders vast niet altijd uit dat de kinderen grote kans hebben op hiv, zij hebben tenslotte kinderen nodig die voor hen kunnen zorgen wanneer zij oud zijn, dat begrijp ik ook wel. Maar opzich ben ik tegen.
  Met citaat antwoorden
Antwoord


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 17:22.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.