Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Psychologie & Filosofie
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Psychologie & Filosofie Een forum waar je je hart kunt luchten en naar hartelust kunt filosoferen.

Antwoord
 
Onderwerpopties Waardering: Onderwerp waardering: 1 stemmen, 5,00 gemiddeld. Weergavemodus
Oud 27 February 2006, 19:51   #51
Igna
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foetsy
ok, ik bedoel eigenlijk dat niemands leven een algemeen doel heeft.
ok dan kan het kloppen. maar een kwestie van juist zijn é
  Met citaat antwoorden
Oud 27 February 2006, 21:52   #52
Doperwt
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

de zin van het leven: geboren worden, slapen, eten, overleven, jezelf voortplanten en uiteindelijk doodgaan.
  Met citaat antwoorden
Oud 27 February 2006, 22:06   #53
Igna
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doperwt
de zin van het leven: geboren worden, slapen, eten, overleven, jezelf voortplanten en uiteindelijk doodgaan.
en wat voor zin heeft dat?
  Met citaat antwoorden
Oud 28 February 2006, 05:50   #54
Doperwt
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

geen. thats my point
  Met citaat antwoorden
Oud 28 February 2006, 20:29   #55
sigur ros...
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Als je nu stelt dat het leven compleet geen zin heeft, dat we allemaal toevallig hier zijn en toevallig weer zullen verdwijnen, moet je inderdaad je leven zelf zin geven om mentaal nog te kunnen overleven. Dan doe ik dat of probeer ik dat te doen. Maar ik voel me daar zo slecht bij, want heel mijn leven staat dan in teken van zelf-'bevrediging" als het ware. Alles wat je doet, komt voort uit egoïsme. Geld geven aan goeie doelen=> dan voel je jezelf weer eventjes goed omdat je "een goed mens" bent geweest. Luisteren naar de problemen van anderen=>dan voel je jezelf weeral goed omdat jij de eer krijgt van de hulpgevende persoon te zijn.....Enzoverder.... Alles wat iedereen doet, valt te herleiden naar zichzelf. Nu kan je wel zeggen "natuurlijk, overlevingsinstinct blabla". Maar Ik word kotsmisselijk van zo een gedrag (zeker als k et merk bij mezelf). Het leven heeft dan opnieuw totaal geen zin meer. Wat doet het ertoe?.. het is toch alleen maar om mijn miezerige zelf te plezieren.

Waar haal je dan je motivatie in het leven??
  Met citaat antwoorden
Oud 28 February 2006, 20:35   #56
luie-donder
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sigur ros...
Als je nu stelt dat het leven compleet geen zin heeft, dat we allemaal toevallig hier zijn en toevallig weer zullen verdwijnen, moet je inderdaad je leven zelf zin geven om mentaal nog te kunnen overleven. Dan doe ik dat of probeer ik dat te doen. Maar ik voel me daar zo slecht bij, want heel mijn leven staat dan in teken van zelf-'bevrediging" als het ware. Alles wat je doet, komt voort uit egoïsme. Geld geven aan goeie doelen=> dan voel je jezelf weer eventjes goed omdat je "een goed mens" bent geweest. Luisteren naar de problemen van anderen=>dan voel je jezelf weeral goed omdat jij de eer krijgt van de hulpgevende persoon te zijn.....Enzoverder.... Alles wat iedereen doet, valt te herleiden naar zichzelf. Nu kan je wel zeggen "natuurlijk, overlevingsinstinct blabla". Maar Ik word kotsmisselijk van zo een gedrag (zeker als k et merk bij mezelf). Het leven heeft dan opnieuw totaal geen zin meer. Wat doet het ertoe?.. het is toch alleen maar om mijn miezerige zelf te plezieren.

Waar haal je dan je motivatie in het leven??
OP sommige punten ben ik het niet met je eens, ten eerste wat je zegt over het geld geven aan goede doelen, waarom zou dat iets van egoisme zijn, je hoeft jezelf toch niet goed te voelen. Is het niet nromaal dat je andere mensen kan helpen? En de eer krijgen, vind ik wel vergezocht, het is een compliment. Die kan je rustig accepteren en je mss 2 seconden goed voelen. Maar het leven is echt geen "zelf-bevrediging" hoor.
  Met citaat antwoorden
Oud 28 February 2006, 20:36   #57
Igna
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

kijk naar dieren, is dat egoïsme of overlevingsinstinct? mensen zijn ook dieren.
  Met citaat antwoorden
Oud 28 February 2006, 21:04   #58
sigur ros...
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

overlevingsinstinct is egoïsme toch? plus, wij mensen zijn veel gecompliceerder dan dieren. Wij leven met 'moraal', dingen die je mag of niet mag door de maatschappij,... Dieren zullen niet aan liefdadigheid gaan doen, denkik. Het is zoveel ingewikkelder dan dat in mijn hoofd...


Citaat:
OP sommige punten ben ik het niet met je eens, ten eerste wat je zegt over het geld geven aan goede doelen, waarom zou dat iets van egoisme zijn, je hoeft jezelf toch niet goed te voelen. Is het niet nromaal dat je andere mensen kan helpen? En de eer krijgen, vind ik wel vergezocht, het is een compliment. Die kan je rustig accepteren en je mss 2 seconden goed voelen. Maar het leven is echt geen "zelf-bevrediging" hoor
Het is moeilijk voor mij om uit te leggen waarom dat egoïsme is, maar ik voel het wel zo aan. pgoch, ik wou dat ik zo dacht zoals jij. Ik ga een poging doen. het is heel normaal om andere mensen te helpen.Stel :je helpt iemand, Die persoon is superblij dat je hem hebt kunnen helpen, je wordt overlaad met dankbetuigingen. Bijgevolg wordt jij ook blij. Mss deels omdat de andere persoon blij is, maar grotendeels omdat je een goed gevoel krijgt over jezelf. "ik beteken iets voor een ander, ik heb een verschil uitgemaakt,..." Je krijgt nog eens de kans om iemand te helpen. je zal er met veel plezier op toehappen....Grotendeels om opnieuw dat goede gevoel te krijgen toch? Door mensen te helpen, krijg je een gevoel van zelfvoldaanheid toch? Of ben ik de enige die dat zo aanvoelt /durft toegeven? Dusss wordt mensen helpen egoïstisch...als je er echt goed over nadenkt, alles ...
  Met citaat antwoorden
Oud 28 February 2006, 21:10   #59
Igna
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ja op een bepaalde manier heb je wel gelijk dat alles egoïsme is. maar dat vind ik toch niet de zin van mijn/ het leven. en nog even over dat goede gevoel na bedankingen, niet iedereen wordt bedankt als hij iets voor het goede doel doet.
  Met citaat antwoorden
Oud 28 February 2006, 21:35   #60
Doperwt
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Waar haal je dan je motivatie in het leven??
Gewoon mezelf zijn en het leven nemen zoals het komt. Ik heb hier geen doel opgekregen bij mijn geboorte. wat gebeuren moet, zal gebeuren, maar mensen hebben geen doel in het leven, buiten uideindelijk te sterven
  Met citaat antwoorden
Oud 28 February 2006, 22:33   #61
sigur ros...
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Gewoon mezelf zijn en het leven nemen zoals het komt. Ik heb hier geen doel opgekregen bij mijn geboorte. wat gebeuren moet, zal gebeuren, maar mensen hebben geen doel in het leven, buiten uideindelijk te sterven
Zo denken demotiveert een mens toch? waarom doe je dan nog dingen? Waarom engageer je je dan nog voor bepaalde zaken, als "wat gebeuren moet, toch zal gebeuren" ? Wat drijft uw doen en laten echt?

Citaat:
ja op een bepaalde manier heb je wel gelijk dat alles egoïsme is. maar dat vind ik toch niet de zin van mijn/ het leven. en nog even over dat goede gevoel na bedankingen, niet iedereen wordt bedankt als hij iets voor het goede doel doet.
Inderdaad, niet iedereen wordt bedankt. Maar liefdadigheid wordt in de maatschappij aanzien als een 'ultieme' daad van goedheid, dus wordt je dan blij omdat je door wat je doet als een goed mens kan beschouwd worden....

Wat is de zin van jouw leven? Waarom sta je elke ochtend op? Waarom doe je bepaalde dingen in je leven?
  Met citaat antwoorden
Oud 3 March 2006, 08:24   #62
kurobu
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

wat jullie hier allemaal zeggen is wat ik al de hele tijd duidelijk probeer te maken.

het leven op zich heeft geen doel of nut.
enkel persoonlijke doelen zijn er.
en die geven het leven nut.

maar het totaal heeft geen zin ... want alles wat je bereikt laat je na je dood toch achter.
dit wil imo niet zeggen dat je daarom als een zwerver door het leven moet.
  Met citaat antwoorden
Oud 7 September 2006, 17:02   #63
little girl
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Jullie vragen je allemaal af wat voor zin het leven heeft. het leven heeft geen zin. maar dood gaan heeft nog minder zin. Dus in feiten moet er meer zin in het leven zitten. Dus zit er wel zin in het leven.
ik moet alleen nog ontdekken welke.
  Met citaat antwoorden
Oud 7 September 2006, 17:05   #64
Pakspul
Banned
 
Pakspul's Avatar
 
Geregistreerd op: 11 February 2002
Locatie: Hengelo
Berichten: 12.521
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door little girl
Jullie vragen je allemaal af wat voor zin het leven heeft. het leven heeft geen zin. maar dood gaan heeft nog minder zin. Dus in feiten moet er meer zin in het leven zitten. Dus zit er wel zin in het leven.
ik moet alleen nog ontdekken welke.
Dood gaan heeft geen zin? Dood gaan hoort bij het leven
Pakspul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 September 2006, 20:05   #65
little girl
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

doodgaan hoort in zeker opzicht bij het leven. het is het einde er van en dood zijn is het tegenovergestelde van het leven. En aangezien je een tegenovergestelde nodig hebt om het een betekenis te geven, hoort het er wel bij.
Maar omdat het hoort bij het leven heeft het nog geen nut. Dood gaan is 1 van de minst nuttige dingen die ik ken. Nauwja voor jezelf dan. andere kunnen je opeten.
  Met citaat antwoorden
Oud 7 September 2006, 20:48   #66
Pakspul
Banned
 
Pakspul's Avatar
 
Geregistreerd op: 11 February 2002
Locatie: Hengelo
Berichten: 12.521
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door little girl
doodgaan hoort in zeker opzicht bij het leven. het is het einde er van en dood zijn is het tegenovergestelde van het leven. En aangezien je een tegenovergestelde nodig hebt om het een betekenis te geven, hoort het er wel bij.
Maar omdat het hoort bij het leven heeft het nog geen nut. Dood gaan is 1 van de minst nuttige dingen die ik ken. Nauwja voor jezelf dan. andere kunnen je opeten.
Minst nuttig? Jij wil liever later een kasplantje worden omdat je lichaam niks meer kan?
Pakspul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 September 2006, 18:47   #67
maresha
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

als k me daar mee bezig ga houden ben k nog jaren bezig!
  Met citaat antwoorden
Oud 14 January 2007, 14:53   #68
LoekJuhh
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Je kan overal wat achter gaan zoeken. Maar daar schiet je weinig mee op!
Ik denk dat je beter je bij het nu kan houden de toekomst in het vizier nemen. En het verleden als een leermeester meenemen. maar niet over ieder ding dat gebeurd is een rede zoeken!
  Met citaat antwoorden
Oud 20 April 2007, 16:30   #69
anoniempje34
Lid
 
anoniempje34's Avatar
 
Geregistreerd op: 13 April 2007
Locatie: roffa
Berichten: 76
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door for_sale_rules Bekijk Bericht
Volgens mij heeft het leven absoluut geen enkele zin.
jij ben zwaar depri
anoniempje34 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 April 2007, 16:31   #70
anoniempje34
Lid
 
anoniempje34's Avatar
 
Geregistreerd op: 13 April 2007
Locatie: roffa
Berichten: 76
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Doperwt Bekijk Bericht
Gewoon mezelf zijn en het leven nemen zoals het komt. Ik heb hier geen doel opgekregen bij mijn geboorte. wat gebeuren moet, zal gebeuren, maar mensen hebben geen doel in het leven, buiten uideindelijk te sterven
als je doel is uiteindelijk sterven kan je net zo goed nu er al een eind aan maken
anoniempje34 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 April 2007, 16:50   #71
Pakspul
Banned
 
Pakspul's Avatar
 
Geregistreerd op: 11 February 2002
Locatie: Hengelo
Berichten: 12.521
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door anoniempje34 Bekijk Bericht
jij ben zwaar depri
Of hij bekijkt de zaak gewoon nuchter
Pakspul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 April 2007, 16:51   #72
Pakspul
Banned
 
Pakspul's Avatar
 
Geregistreerd op: 11 February 2002
Locatie: Hengelo
Berichten: 12.521
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door anoniempje34 Bekijk Bericht
als je doel is uiteindelijk sterven kan je net zo goed nu er al een eind aan maken
Wat is jou doel in je leven dan en dan mag je die je jezelf hebt gegeven niet mee tellen.
Pakspul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 April 2007, 19:22   #73
blabla1993
Super Lid
 
blabla1993's Avatar
 
Geregistreerd op: 1 October 2006
Berichten: 10.729
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door anoniempje34 Bekijk Bericht
jij ben zwaar depri
Nee hij heeft gelijk. Het leven opzich heeft geen zin maar je kan van jou leven wel iets nuttigs maken. En btw, jij bent een necrofiel.
__________________
1234hoedjevanpapier
blabla1993 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 April 2007, 19:25   #74
3rd boetah
Stondvettekakkershierzo
 
3rd boetah's Avatar
 
Geregistreerd op: 14 June 1999
Locatie: Stasjawahahhala
Berichten: 2.267
Standaard

Als het leven geen zin heeft kunnen we net zo goed allemaal van een rots springen. Spring ik stiekem niet, en is alles van mij.
__________________
neen, zijt ge zot of zo?
3rd boetah is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 July 2007, 13:42   #75
jojo 12
Lid
 
Geregistreerd op: 24 May 2006
Berichten: 40
Standaard

Ja natuurlijk heeft het leven zin, als je er ook iets van wilt maken. Ik vind dat mensen echt vreselijk ondankbaar zijn, wanneer ze eigenlijk niets te klagen hebben. Jij bent een van de vele gelukzakken die het privilege hebben van op de aarde te kunnen leven, jij en niet honderd anderen. Dus als je het moeilijk hebt, wat natuurlijk heel goed mogenlijk is, probeer dan met alle kracht die je hebt om er toch nog iets van te maken.
jojo 12 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 July 2007, 15:44   #76
blabla1993
Super Lid
 
blabla1993's Avatar
 
Geregistreerd op: 1 October 2006
Berichten: 10.729
Standaard

Waarom zouden we blij zijn met het 'privilege' om op aarde te mogen leven? Tis hier grotendeels een klotezooi hoor.
__________________
1234hoedjevanpapier
blabla1993 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 August 2007, 19:43   #77
BroodjeBeton
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ligt er aan wat je zelf zinnig vind tijdens het leven zijn we snel uitgepraat niemand weet alles te noemen ik zeg de aarde en haar atmosfeer en alles daarbinnen gezond en natuurlijk houden maar dan zit ik uren achter de computer en dan slik ik het maar weer in, halleluja. vaak vind mensen hun hobby zinnig in het leven maar dat is natuurlijk grootse onzin het is zinnig voor die persoon niet al te zinnig voor het bestaan je hebt natuurlijk ook wel labielen die anders zelfmoord zouden hebben gepleegt maar die buiten schot gehouden zijn er natuurlijk ook gevaarlijke hobby's die je wel een goed gevoel kunnen geven en hobby's waarbij je leven doelbewust vernietigt ik weet niet of dat altijd zo zinnig zou zijn maargoed; zinnigheid is iets wat mensen zelf bepalen al hebben ze er geen flauw idee van wat werkelijk van belang is
  Met citaat antwoorden
Oud 8 August 2007, 19:48   #78
BroodjeBeton
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Igna Bekijk Bericht
kijk naar dieren, is dat egoïsme of overlevingsinstinct?
mensen zijn ook dieren.
ja, zeker.
  Met citaat antwoorden
Oud 8 August 2007, 19:50   #79
BroodjeBeton
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

waarom hebben jullie er, bijna allemaal, totaal geen benul van wat er wordt gevraagd?
  Met citaat antwoorden
Oud 8 August 2007, 22:26   #80
blabla1993
Super Lid
 
blabla1993's Avatar
 
Geregistreerd op: 1 October 2006
Berichten: 10.729
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door BroodjeBeton Bekijk Bericht
Ligt er aan wat je zelf zinnig vind tijdens het leven zijn we snel uitgepraat niemand weet alles te noemen ik zeg de aarde en haar atmosfeer en alles daarbinnen gezond en natuurlijk houden maar dan zit ik uren achter de computer en dan slik ik het maar weer in, halleluja. vaak vind mensen hun hobby zinnig in het leven maar dat is natuurlijk grootse onzin het is zinnig voor die persoon niet al te zinnig voor het bestaan je hebt natuurlijk ook wel labielen die anders zelfmoord zouden hebben gepleegt maar die buiten schot gehouden zijn er natuurlijk ook gevaarlijke hobby's die je wel een goed gevoel kunnen geven en hobby's waarbij je leven doelbewust vernietigt ik weet niet of dat altijd zo zinnig zou zijn maargoed; zinnigheid is iets wat mensen zelf bepalen al hebben ze er geen flauw idee van wat werkelijk van belang is
Poging tot serieuze post, mislukt.
__________________
1234hoedjevanpapier
blabla1993 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 October 2007, 21:54   #81
Feeling_Girl
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik denk dat het leven niet echt zinvol is.
okej het is leuk als je lol hebt met je vrienden. en als je mooie momenten hebt zeg maar.
maar.. life sucks! overal pijn, verdriet, oorlog, armoede, pesterijen, eenzaamheid..
wat heeft het leven in godsnaam nog zin?! ik denk soms: mss kan iedereen beter dood zijn.
ik geloof dat er een andere, betere wereld is na de dood.
  Met citaat antwoorden
Oud 1 October 2007, 22:24   #82
blabla1993
Super Lid
 
blabla1993's Avatar
 
Geregistreerd op: 1 October 2006
Berichten: 10.729
Standaard

Mensen die geloven in een 'hiernamaals' of een betere wereld hierna, kunnen volgens mij niet beseffen dat hun leven eigenlijk nutteloos en soms klote is en zal blijven. Sommige mensen voelen zich helemaal nuttig en die geloven dan dat ze zijn gecreëerd door een hogere macht om een doel te dienen. (Is redelijk moeilijk als die hogere macht 'ondoorgrondelijk' is, maargoed.) Ik zou soms ook wel willen dat het leven hierna beter wordt maar, het is nou eenmaal niet anders. Dus maak er het beste van, doe wat je wilt, je leeft maar één keer en als je dood bent maakt het toch niks meer uit.
__________________
1234hoedjevanpapier
blabla1993 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 08:44.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.