Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Multi Media > Kunst
FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Kunst Leuke cabaretier gezien? Of spannende expositie in een museum? Schrijf je recensie hier! Mooi verhaal, gedicht of kunstig plaatje? Deel het hier met anderen!

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 19 March 2005, 17:10   #1
Saarah
Girls JustWannaHave Fun
 
Saarah's Avatar
 
Geregistreerd op: 17 August 2003
Locatie: Heist O/D Berg
Berichten: 2.764
Standaard Manier van schrijven

Voor degenen die verhalen schrijven:
Als jullie aan een verhaal beginnen, hoe schrijven jullie dan?
Werken jullie het eerst helemaal uit in jullie hoofd, of beginnen jullie gewoon impulsief te schrijven? Bedenken jullie eerst de personages en hun gedachtengang, of zie je in de loop van het verhaal wel welke personages erbij komen en hoe die denken?

En, waarmee schrijven jullie? (Computer, met de hand, ...)


TS begint:
Ikzelf begin meestal gewoon aan een verhaal, en 'zie wel' hoe het verder gaat. Er zijn uitzonderlijke gevallen, waarin ik al op voorhand een verhaallijn uitwerk en de personages bedenk. Meestal ben ik daar echter te ongeduldig voor , wil ik meteen beginnen met schrijven. En stop er dan na een tijdje mee omdat ik het verhaal niets waard vind. Zo staan er al gigantisch veel beginselen van verhalen op mijn computer.
En ik schrijf altijd met de computer. Met de hand duurt veel te lang en is lastig!
Alleen als ik soms ineens een ideetje krijg en ik niet thuis, onthoud ik het gewoon óf zet ik het in mijn GSM (in kernwoorden dus). Als ik op school zit en m'n GSM dus niet mag gebruiken, kribbel ik snel ff wat woordjes op een blaadje.
__________________
** You're pulling me close, I just say no...
I say I don't like it, but you know I'm a liar...
'Cause when we kiss, oooh, fire! **
Saarah is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 March 2005, 21:52   #2
AMF
Super Lid
 
AMF's Avatar
 
Geregistreerd op: 23 December 2002
Locatie: Utrecht
Berichten: 8.609
Standaard

Ik schrijf tegenwoordig amper verhalen meer, maar meer artikelen, columns en songteksten/gedichten. Vroeger (nouja niet echt vroeger..een jaar geleden ofzo) schreef ik wel veel verhalen maar ik heb volgens mij haast nooit een verhaal echt afgeschreven. In ieder geval krijg ik meestal een idee voor een verhaallijn en die ga ik dan verder uitwerken en de personages etc. komen dan vanzelf wel. Ik schrijf áltijd op papier en pas als het af is (wat dan ook: een hoofdstuk van een verhaal, een column, een songtekst) typ ik het op de computer. Als ik het met de hand schrijf kan ik me veel beter concentreren op dat waar ik mee bezig ben, dan wanneer ik het op de computer doe. Op mijn kamer zwerven ook allerlei kladblaadjes rond met tekstjes en zinnetjes die ik ooit een keer heb bedacht in de hoop het later nog eens uit te werken.
__________________
Uw advertentie hier?
AMF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 March 2005, 22:09   #3
yor
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik schrijf niet echt verhalen, vaker songteksten

heb niet echt een standaard formule ervoor.
meestal heb ik een idee van een onderwerp of een leuk sprekend zinnetje dat op de weg naar college in me opkwam en daar bouw ik een tekst omheen. meestal uiteindelijk bedenk ik dan een pakkende titel die de tekst omvat en ook gelijk sprekend en uitdagend is om te lezen.

aan structuren van liedjes (coupletten en refreinen) doe ik niet zo. mede omdat de muziek die erop later voor kan worden gemaakt vaak toch niet vanuit standaard muziek structuren is opgebouwd en ik er later vaak nog mee ga schuiven en aanvullen om alles goed op elkaar af te stemmen.

wel probeer ik in iedere tekst een paar pakkende rijmpjes of woordspelingen te gebruiken zodat sommige passages memorabel blijven en je songs iets catchier kunnen maken.

edit: oh ik schrijf trouwens alle teksten eerst altijd op klad, meestal een keer of drie, want dan haal je sneller foutjes en slechte stukjes eruit en zet ze daarna over in word bestandjes en haal vaak nog even de spellingschecker eroverheen
ik hou al mn teksten bij in mappen zodat ik deze op ieder geschikt moment makkelijk kan terugvinden

voorbeeldje van een tekst die nog niet geheel af is:

werktitel (kan nog veranderen): it's cool to curse:

the elevator is counting up till thirteen
are we even to say
that the burning eyes were everywhere?
that your tears melted away?
dancing women on the bed
laughing with coffee in hand
while you sink in deep drain regret

are you here alone?
or is it something you can't help
ugly voices, high frequency noises
they'll punch you all right in the face
why be afraid when you can be mad?

she was the chorus and she was the verse
this is patience is reverse
this is the curse
and all you do is curse yourself


ik had het idee om een nummer te schrijven over een persoon die het zichzelf soms zo moeilijk maakt en daarom vaak ook anderen om hem/haar heen. hij/zij vervloekt zichzelf eigenlijk daarbij, vandaar de titel die dus een beetje cynisch is. de lift tot 13 slaat eigenlijk gewoon op 13 het ongeluksgetal want hij/zij is ook nogal bijgelovig, dus ik wilde er zoiets in de tekst verwerken.

maar goed, tis maar voorbeeldje

Laatst aangepast door yor : 22 March 2005 om 22:24
  Met citaat antwoorden
Oud 6 April 2005, 14:58   #4
sprankle
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik schrijf meestal gedichten en af en toe verhalen, maar meestal begin ik er gewoon aan en je ziet wel waar het eindigd... ik denk dat dat ook de beste manier is, dan komt er het meeste echt van jezelf...
  Met citaat antwoorden
Oud 15 April 2005, 22:44   #5
bootje
Meest gerespecteerde forummer
 
bootje's Avatar
 
Geregistreerd op: 30 December 2001
Locatie: België
Berichten: 7.675
Standaard

ik schrijf de laatste tijd enkel wanneer ik een idee heb, waarvan ik denk dat het er mag zijn. tijdens het schrijven werk ik dat dan verder uit. gedichten schrijf ik nog nauwelijks, misschien komt die periode nog terug. nu eerst mijn teksten afwerken, daarna pas is er plaats voor iets anders. heb ooit eens geprobeerd met een bandopnemer, maar die tekstjes staan er nog steeds op, dus dat werkt eigenlijk niet
__________________
We'll meet again, don't know where, don't know when, but I know we'll meet again some sunny day.
bootje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 01:41.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.