Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > School
FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

School Problemen met een verslag? Enquete houden? Plaats het hier als het met school te maken heeft.

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 25 January 2010, 22:02   #1
Mr. Macphisto
Lid
 
Mr. Macphisto's Avatar
 
Geregistreerd op: 16 June 2008
Locatie: Rome.
Berichten: 10.493
Standaard Studiefinanciering.

Ik snap er bijster weinig van. Ik zat dat allemaal eens te bekijken en kom er niet uit met een paar dingen.

Ten eerste: Wanneer heb je recht op je aanvullende beurs? Moet je die terugbetalen? Of is dat ook een gift als je binnen 10 jaar je opleiding afmaakt(zoals bij de prestatiebeurs)?

Ten tweede: Mijn ouders zijn gescheiden en mijn moeder betaald niks voor mij. Dat is niet erg ofzo, maar ik moet wel haar belastbaar inkomen invullen. Mijn stiefmoeder werkt niet ivm een jonger broertje en zusje, dus dat zou in principe nul zijn. Je stiefouders tellen niet mee en dat vind ik maar vaag. Ik bedoel, ik heb geen zak met m'n moeder te maken en ik woon er niet. Ik ga er regelmatig heen maar verder doe ik er weinig.

Misschien is het wijs als ik ze gewoon eens bel, maar ik wil eerst een indicatie krijgen van hoe en wat. Anders krijg ik €96,- en als mijn ma haar inkomen er niet bij zit net wat meer.
__________________
Alles heeft een eind en een worst wel twee.
Mr. Macphisto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 January 2010, 22:07   #2
ash-hôôle
Super Lid
 
ash-hôôle's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 August 2005
Berichten: 15.694
Standaard

Het ligt aan de hand van je ouders hoeveel stufi je krijgt en of je recht hebt op de aanvullende beurs.

En je moeders belastbaar inkomen dat telt gewoon voor de IB-groep. Daar ga je weinig aan kunnen veranderen. Tenzij ze een papiertje invult dat ze niks met je te maken wil hebben, maar dan heb je nog weer het probleem van dat je op hetzelfde adres waarschijnlijk staat ingeschreven.

De aanvullende beurs hoef je verder niet terug te betalen, mocht je binnen 10 jaar afstuderen.

Je kunt een lening aanvragen naast je studie, dan moet je die dus terugbetalen nadat je afgestudeerd bent volgens mij?
__________________
I never would have loaded up a 44 and put myself behind a jail house door if it hadn't been for love. Four cold walls against my will but at least I know she's lying still. Four cold walls without parole, Lord have mercy on my soul.
ash-hôôle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 January 2010, 22:15   #3
Mr. Macphisto
Lid
 
Mr. Macphisto's Avatar
 
Geregistreerd op: 16 June 2008
Locatie: Rome.
Berichten: 10.493
Standaard

Ahá.

Dat van me ma geloof ik dan wel, ik ga de boel niet naaien ofzo, ze vinden me toch wel en ik woon toch nog thuis. Waarom de boel besodemieteren rite? Dat van die aanvullende beurs ga ik even uitzoeken dan, het is wel zo dat ik nu het belastbaar inkomen van me ma in moet vullen en dan blijft het €96,- Trouwens, bijlenen is dom mits je het écht nodig hebt..
__________________
Alles heeft een eind en een worst wel twee.
Mr. Macphisto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 January 2010, 07:54   #4
Chrizlybeer
Beheerder
 
Chrizlybeer's Avatar
 
Geregistreerd op: 4 January 2003
Locatie: Hel
Berichten: 4.989
Standaard

Ik denk niet dat je een aanvullende beurs krijgt als je moeder jou niets wil geven. Er wordt namelijk gekeken naar het inkomen van je moeder, als dat hoog genoeg ligt krijg je geen aanvullende beurs.
Afhankelijk van je situatie met je moeder kan je rechterlijk afdwingen dat je moeder je een deel tegemoet komt aangezien je ouders tot je 21e financieel verantwoordelijk voor je blijven. Dat zou ik echter alleen doen als je relatie met je moeder toch al verneukt is want op die manier gaat ie er niet beter op worden. Anders zou ik gewoon eens echt goed met haar praten, met een "begroting" zodat ze zelf ook kan zien dat je dat niet zelf op kan hoesten.

Daarnaast is het een domme opmerking om te zeggen dat bijlenen dom is. Een betere lening kan je niet krijgen, lage rent, lange afbetaal termijn en mocht je financieel mislukken kan ie worden kwijt gescholden.
Dus waarom zou je je hele studietijd op een houtje bijten als je ook een klein financieel duwtje in de rug kan krijgen?
__________________
Kijk.... Poep.... Poep is mooi.... Jij bent niet mooi....
Chrizlybeer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 January 2010, 11:10   #5
Mr. Macphisto
Lid
 
Mr. Macphisto's Avatar
 
Geregistreerd op: 16 June 2008
Locatie: Rome.
Berichten: 10.493
Standaard

Omdat ik geen geld ga uitgeven wat niet van mij is.
En die (bijna) 4% rente is ook niet echt een lokkertje. Ik zit er niet om verlegen maar het zou alleen handig zijn als ik dat wel kreeg.
__________________
Alles heeft een eind en een worst wel twee.
Mr. Macphisto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 January 2010, 12:47   #6
Chrizlybeer
Beheerder
 
Chrizlybeer's Avatar
 
Geregistreerd op: 4 January 2003
Locatie: Hel
Berichten: 4.989
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Mr. Macphisto Bekijk Bericht
Omdat ik geen geld ga uitgeven wat niet van mij is.
En die (bijna) 4% rente is ook niet echt een lokkertje. Ik zit er niet om verlegen maar het zou alleen handig zijn als ik dat wel kreeg.
die (bijna) 4% is zeker wel een lokkertje. Misschien moet je je nog wat oriënteren op de financiële markt.
Maar goed je komt er nog wel achter dat het allemaal niet zo makkelijk is als je op jezelf woont en van 250 in de maand je huur, levensonderhoud, boeken, collegegeld, kleding, uitgaan enz. moet betalen.
__________________
Kijk.... Poep.... Poep is mooi.... Jij bent niet mooi....
Chrizlybeer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 January 2010, 14:37   #7
Jamiel
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Als je genoeg spaart, een uitwonende beurs krijgt en een bijbaan hebt kun je een huurhuis prima betalen hoor
  Met citaat antwoorden
Oud 26 January 2010, 14:50   #8
Wortelbrood
Tietenlied?
 
Wortelbrood's Avatar
 
Geregistreerd op: 10 May 2009
Locatie: Beerput
Berichten: 8.533
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Jamiel Bekijk Bericht
Als je genoeg spaart, een uitwonende beurs krijgt en een bijbaan hebt kun je een huurhuis prima betalen hoor
Hebben jullie dan nooit gedacht aan lenen? Speciale studieleningen, ik snap niet dat iedereen daar nu zo huiverig voor is. Dan krijg je na je studie geloof ik 10 of 20 jaar te tijd om elke maand een deel terug te betalen. Dat bedrag zal dan rond de 60 euro liggen (of natuurlijk iets meer of iets minder) en dat is dan dus vrijwel niks, als je een salaris hebt. Ennn niet onbelangrijk; lage rentes.
__________________
Nee hoor, grapje.
Wortelbrood is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 January 2010, 15:39   #9
Mr. Macphisto
Lid
 
Mr. Macphisto's Avatar
 
Geregistreerd op: 16 June 2008
Locatie: Rome.
Berichten: 10.493
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Chrizlybeer Bekijk Bericht
die (bijna) 4% is zeker wel een lokkertje. Misschien moet je je nog wat oriënteren op de financiële markt.
Maar goed je komt er nog wel achter dat het allemaal niet zo makkelijk is als je op jezelf woont en van 250 in de maand je huur, levensonderhoud, boeken, collegegeld, kleding, uitgaan enz. moet betalen.
Dat zal allemaal zwaar zijn ja, het punt is dat ik dat niet hoef. Als je wat verder zou lezen zei ik dat je best kan lenen als je het nodig hebt. Jij hebt het kennelijk nodig, dan moet je dat natuurlijk gewoon doen. Ik daarentegen woon thuis en ga niet lenen als het nergens goed voor is. Dat heeft weinig met oriënteren te maken, uiteindelijk moet je toch alles terugbetalen, ( plus rente) ook al is het een lokkertje.
__________________
Alles heeft een eind en een worst wel twee.
Mr. Macphisto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 January 2010, 15:40   #10
Mr. Macphisto
Lid
 
Mr. Macphisto's Avatar
 
Geregistreerd op: 16 June 2008
Locatie: Rome.
Berichten: 10.493
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Wortelbrood Bekijk Bericht
Hebben jullie dan nooit gedacht aan lenen? Speciale studieleningen, ik snap niet dat iedereen daar nu zo huiverig voor is. Dan krijg je na je studie geloof ik 10 of 20 jaar te tijd om elke maand een deel terug te betalen. Dat bedrag zal dan rond de 60 euro liggen (of natuurlijk iets meer of iets minder) en dat is dan dus vrijwel niks, als je een salaris hebt. Ennn niet onbelangrijk; lage rentes.
Ja joepie. 60 eu blijft veel geld hoor.
__________________
Alles heeft een eind en een worst wel twee.
Mr. Macphisto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 January 2010, 20:56   #11
Mr. Macphisto
Lid
 
Mr. Macphisto's Avatar
 
Geregistreerd op: 16 June 2008
Locatie: Rome.
Berichten: 10.493
Standaard

Natuurlijk wel. Ik kan zat dingen bedenken waar ik het aan kan besteden ipv het iedere maand af te lossen aan de Ib-groep door een kutlening.
__________________
Alles heeft een eind en een worst wel twee.
Mr. Macphisto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 January 2010, 21:07   #12
ash-hôôle
Super Lid
 
ash-hôôle's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 August 2005
Berichten: 15.694
Standaard

als je daardoor nu wel genoeg geld hebt om rond te komen..
__________________
I never would have loaded up a 44 and put myself behind a jail house door if it hadn't been for love. Four cold walls against my will but at least I know she's lying still. Four cold walls without parole, Lord have mercy on my soul.
ash-hôôle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 January 2010, 21:45   #13
Mr. Macphisto
Lid
 
Mr. Macphisto's Avatar
 
Geregistreerd op: 16 June 2008
Locatie: Rome.
Berichten: 10.493
Standaard

Dat ontken ik ook niet, mensen die het nodig hebben gaan lenen. Zou ik ook doen als ik uitwonend was. Ik ben dat niet. En als Henkus roept dat 60 euro weinig is, kijk ik ook even raar. Op schaal van wat? Voor mij is 60 euro veel. Al zou ik een maandsalaris verdienen, dan blijft 60 euro veel geld.
__________________
Alles heeft een eind en een worst wel twee.
Mr. Macphisto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 January 2010, 22:02   #14
ash-hôôle
Super Lid
 
ash-hôôle's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 August 2005
Berichten: 15.694
Standaard

Die ga je pas terugbetalen als je afgestudeerd bent, en dus als het goed is een fulltime baan hebt en meer verdient dan nu als het goed is.

Daarnaast, ga nog eens met je moeder praten. Dat ze in principe verplicht is om jou het aanvullende bedrag te betalen.

En anders kun je voor jezelf een begroting opstellen van hoeveel er in en uit gaat, en bespreken met je moeder hoeveel je te kort komt in de maand ofzo.
__________________
I never would have loaded up a 44 and put myself behind a jail house door if it hadn't been for love. Four cold walls against my will but at least I know she's lying still. Four cold walls without parole, Lord have mercy on my soul.
ash-hôôle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 January 2010, 22:15   #15
Mr. Macphisto
Lid
 
Mr. Macphisto's Avatar
 
Geregistreerd op: 16 June 2008
Locatie: Rome.
Berichten: 10.493
Standaard

Ik ga sowieso met m'n ma nog even kletsen erover.
__________________
Alles heeft een eind en een worst wel twee.
Mr. Macphisto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 January 2010, 17:17   #16
Chrizlybeer
Beheerder
 
Chrizlybeer's Avatar
 
Geregistreerd op: 4 January 2003
Locatie: Hel
Berichten: 4.989
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Mr. Macphisto Bekijk Bericht
Dat ontken ik ook niet, mensen die het nodig hebben gaan lenen. Zou ik ook doen als ik uitwonend was. Ik ben dat niet. En als Henkus roept dat 60 euro weinig is, kijk ik ook even raar. Op schaal van wat? Voor mij is 60 euro veel. Al zou ik een maandsalaris verdienen, dan blijft 60 euro veel geld.
Als ik later afgestudeerd arts ben dan is die 60 e 0,24% van mn maandelijks inkomen. Nee 60 euro is niet veel.
__________________
Kijk.... Poep.... Poep is mooi.... Jij bent niet mooi....
Chrizlybeer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 January 2010, 17:19   #17
ash-hôôle
Super Lid
 
ash-hôôle's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 August 2005
Berichten: 15.694
Standaard

Dat is voor hem niet helemaal relevant denk ik
__________________
I never would have loaded up a 44 and put myself behind a jail house door if it hadn't been for love. Four cold walls against my will but at least I know she's lying still. Four cold walls without parole, Lord have mercy on my soul.
ash-hôôle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 January 2010, 17:19   #18
tommy almighty
pastafari
 
tommy almighty's Avatar
 
Geregistreerd op: 3 March 2009
Locatie: ken je toch niet
Berichten: 1.593
Standaard

verdient een arts serieus zo veel (ik was van plan om iets in de geneeskunde te gaan doen). maar volgens mij gaat hier nog wel een hele hoop belasting en andere kosten van af.
__________________
just because i'm losing, doesnt mean i'm lost.
I will be what I set out to be, without a doubt undoubtely!
tommy almighty is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 January 2010, 18:20   #19
Wortelbrood
Tietenlied?
 
Wortelbrood's Avatar
 
Geregistreerd op: 10 May 2009
Locatie: Beerput
Berichten: 8.533
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door ash-hôôle Bekijk Bericht
Dat is voor hem niet helemaal relevant denk ik
Dat is het waarschijnlijk wel. Het is zoals Michiel zegt, en dat bedoelde ik dus ook. Op schaal van je salaris na je studie, is dat vrijwel niks.
__________________
Nee hoor, grapje.
Wortelbrood is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 January 2010, 18:24   #20
ash-hôôle
Super Lid
 
ash-hôôle's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 August 2005
Berichten: 15.694
Standaard

Als afgestudeerd arts verdien je lijkt mij, stukken meer dan wat mac van plan is te gaan doen.

Maar dat kan ik mis hebben hoor
__________________
I never would have loaded up a 44 and put myself behind a jail house door if it hadn't been for love. Four cold walls against my will but at least I know she's lying still. Four cold walls without parole, Lord have mercy on my soul.
ash-hôôle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 January 2010, 18:24   #21
ash-hôôle
Super Lid
 
ash-hôôle's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 August 2005
Berichten: 15.694
Standaard

Als afgestudeerd arts verdien je lijkt mij, stukken meer dan wat mac van plan is te gaan doen.

Maar dat kan ik mis hebben hoor
__________________
I never would have loaded up a 44 and put myself behind a jail house door if it hadn't been for love. Four cold walls against my will but at least I know she's lying still. Four cold walls without parole, Lord have mercy on my soul.
ash-hôôle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 January 2010, 21:41   #22
Mr. Macphisto
Lid
 
Mr. Macphisto's Avatar
 
Geregistreerd op: 16 June 2008
Locatie: Rome.
Berichten: 10.493
Standaard

Ik weet nog niet eens wat ik wil, maar volgende jaar verder op het HBO.
__________________
Alles heeft een eind en een worst wel twee.
Mr. Macphisto is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 18:25.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.