Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken!

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 1 February 2003, 21:11   #1
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard Het Nederlandse rechtssysteem: falend of niet?

In de ogen van velen bestaat er veel onrecht met betrekking tot ons rechtssysteem. Maar wat ik vaak zie is dat dit komt door onwetendheid.
Neem het geval van de twee AH-mederwerkers die een overvaller een tikje te veel hadden gegeven.
Velen zien dat als onrecht als twee helden die een overvaller pakken zelf gestraft worden. Vanuit het recht gezien is hier echter een zeer logische verklaring voor. (iemand interesse om hem ook te horen? )
Verder zullen ook lage straffen regelmatig genoemd worden verwacht ik. Op zich vind ik de straffen niet te laag, maar wel aan de lage kant soms. Zeker gezien het feit dat veel gevangenen vervroegd vrijkomen wegens goed gedrag en dergelijke.
Een laatste punt zijn de minimumstraffen. Hier ben ik op tegen. Een rechter heeft jarenlange opleiding en ervaring achter de rug en is m.i. dus zeer goed in staat een deugdelijke straf uit te spreken, waarbij hij wel rekening kan houden met de omstandigheden van een geval. Leg je hem minimumstraffen op, dan gaat de wetgevende macht in feite op de stoel zitten van de rechtsprekende macht. De wetgevende macht (regering en staten generaal) heeft de taak wetten te maken, maar laat de rechter dan de vrijheid om met al zijn deskundigheid te bepalen welke straf hij oplegt.

Nou, zeg het maar. Wat vinden jullie er van?
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 February 2003, 21:30   #2
Hertog_Joost
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Het Nederlandse rechtssysteem: falend of niet?

Citaat:
Originally posted by tyskie
In de ogen van velen bestaat er veel onrecht met betrekking tot ons rechtssysteem. Maar wat ik vaak zie is dat dit komt door onwetendheid.
Neem het geval van de twee AH-mederwerkers die een overvaller een tikje te veel hadden gegeven.
Velen zien dat als onrecht als twee helden die een overvaller pakken zelf gestraft worden. Vanuit het recht gezien is hier echter een zeer logische verklaring voor. (iemand interesse om hem ook te horen? )
Eigenlijk wil ik dat wel horen ja! Niet tot in al te veel detail hoor... Het enige wat ik kon verzinnen is dat die ene jongen al eens wat geflikt had, maar verder...

Dit soort dingen zijn bij mij eigenlijk de grootste doorn in het ook wat betreft de Nederlandse rechtspraak, maar ja, ik weet er dan ook niks van af...
  Met citaat antwoorden
Oud 2 February 2003, 12:12   #3
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

http://forum.leerlingen.com/vbb/show...threadid=22032
kijk s hier..misschien niet geheel de strekking van jouw onerwerp, maar wel voor n groot deel
  Met citaat antwoorden
Oud 2 February 2003, 17:58   #4
A-Man
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik heb niet hele topic gelezen die Eneri gelinkt heeft.
Maar die eerste is wel het belangrijkste.

Verder is het wel grappig om te zien dat discussie vaak terug te leiden zijn naar 1 woord of gedachte.
In dit geval ieders persoonlijke menig over wat
Rechtvaardigheid
is.

Citaat:
Preventief
De straf moet mensen afschrikken de misdaad te begaan.

Curatief
We hopen dat mensen door de straf hun leven beteren en 'op het rechte pad' komen.

Isolatief
In de periode dat de dader opgesloten zit, kan hij geen strafbare feiten plegen en geen gevaar voor de samenleving opleveren.

Wraak gevoel van slachtoffer(s)
Het geeft een slachtoffer, van bijvoorbeeld verkrachtig, genoegdoening als de dader wordt gestraft.

Gevoel van rechtvaardigheid in maatschappij
Het wordt als goed gezien dat daders flink gestraft worden.
Ik geloof dat de meeste mensen vinden dat straffen in het algemeen zwaarder moeten.
Of beter aangepast moeten worden op de gepleegde misdaad.

Wat we dus eigenlijk zeggen is dat we het niet mee eens zijn met het wat rechters voor straffen geven.

Is hun opleiding niet goed?
Laat de maatschappij niet duidelijk genoeg zien dat men vind dat het strafrechtelijk systeem te lage straffen op legt?

Vinden de meeste mensen wel dat de straffen in veel gevallen zwaarder moeten?

Criminaliteit is een maatschappelijk probleem,
er zijn ook meerdere kanten van verbetering.
  Met citaat antwoorden
Oud 2 February 2003, 18:05   #5
A-Man
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Enneh
even als reactie op het titel van dit topic.

Als je het hebt over een falend rechtsysteem dan vergelijk je het dus met iets anders wat wel zou werken.

Nou weet ik niet de precies cijfers van misdaad in Nederland in vergelijking met andere landen, maar wat ik daarvan gezien/gelezen heb, is het in Nederland helemaal zo slecht nog niet d8 ik.

(beter kan altijd, en dat mag ook wel in NL)
  Met citaat antwoorden
Antwoord


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 23:29.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.