Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden
FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken!

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 18 November 2005, 16:54   #1
Bazzemans
Super Lid
 
Bazzemans's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 January 2002
Locatie: Ulft & Enschede
Berichten: 5.522
Stuur een bericht via MSN naar Bazzemans
Standaard Stellingenspel

Het concept is simpel: Er wordt een stelling gegeven over een bepaald onderwerp. Je post je mening over die stelling voorzien van argumenten. Daarop wordt vervolgens ingepikt. De persoon die als vijfde op een stelling reageert, mag een nieuwe stelling/probleem voorleggen.

Als de discussie over een bepaalde stelling interessant lijkt of je wilt er dieper op ingaan, mag hiervoor een nieuw topic geopend worden om daar dan verder over te discusiëren.

------------------------------------------------


Eerste stelling:
Onrechtmatig verkregen bewijs bij ernstige misdrijven moeten alsnog als geldig bewijs gebruikt worden.
Bazzemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 November 2005, 12:20   #2
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard

We gaan van de eerste keer de criminele toer op. (Wel een moeilijke stelling.)

Ik denk dat zoiets afhankelijk van de manier waarop het bewijsmateriaal verkregen is en hoe ze eraan zijn geraakt.
Ik geloof dat bewijsmateriaal dat gevonden wordt tijdens een huiszoeking zonder papier van de procureur (ofweetikveelwat), onder onrechtmatig valt?
Stel dat ik iets te verbergen zou hebben, dan zou ik het eigenlijk niet op prijs stellen dat de politie zonder dat papier mijn hele huis komt onderzoeken en ik zou dan zeker het argument aanhalen dat het onwettelijk is, als het tegen mij zou gebruikt worden.
Het is enerzijds wel moeilijk, want dit gaat in tegen de wetten van de privacy, waar iedereen wel gesteld op is en als de politie het recht heeft om die zomaar te schenden, denk ik dat er vaak onterecht gebruik van zal gemaakt worden. Als men nu een huis binnenvalt, is daar op voorhand toch al vrij goed over nagedacht, terwijl men met dit recht zomaar wanneer, bij gelijk wie een huiszoeking zou mogen doen.
Anderzijds denk ik dat het in sommige zaken wel veel verschil zou uitmaken, aangezien veel zaken gewoon verworpen worden wegens gebrek aan wettelijk verkregen bewijsmateriaal. Eén foto kan soms het verschil uitmaken en als die foto dan op de verkeerde wijze verkregen is, dan blijft de zaak onbeslist.
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 November 2005, 23:41   #3
Ienke
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Volgens mij is het moeilijk om de grens te trekken. Stel:bij een huiszoekingsbevel voor een huis gaat een politieman toevallig nog even in het schuurtje kijken en vindt daar bezwarend materiaal tegen een moordenaar. Beetje stom dat dit dan niet telt als bewijsmateriaal terwijl daarmee een moord kan opgelost worden, ook al is dit in feite schending van de privacy.

Of nog: mag een rechercheur een diefstal "vergeten" om informatie te verkrijgen over een moord?
  Met citaat antwoorden
Oud 23 November 2005, 15:10   #4
Bazzemans
Super Lid
 
Bazzemans's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 January 2002
Locatie: Ulft & Enschede
Berichten: 5.522
Stuur een bericht via MSN naar Bazzemans
Standaard

Ik had eigenlijk al lang gehoopt op een reactie van Tyskie hier ..

Ergens vind ik het vreemd dat de politie niet gewoon alle mogelijkheden mag aanpakken om een dader te vinden. Aan de andere kant kan je stellen dat hierdoor misschien de privacy van onschuldigen mogelijk wordt geschonden. Als ik mezelf in deze even als een onschuldige zie dan vraag ik mij af wat deze te verbergen heeft? Natuurlijk zal er door politie e.d. met discretie te werk moeten worden gegaan en zullen niet zomaar de gegevens op straat mogen komen te liggen, maar als hiermee moordenaars, afpersers, verkrachters, pedoseksuelen (dus niet pedofielen per defenitie) e.d. gepakt kunnen worden die anders vrij uit gaan door vormfoutjes dan vind ik dat ze dit soort belastend bewijs gewoon toe moeten laten in de rechtbank.
Bazzemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 November 2005, 16:51   #5
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

Tegen.
Je privacy is zo'n beetje het grootste goed dat een mens heeft. Je kunt stellen dat je als eerlijk burger toch niets te verbergen hebt, maar dan ga je naar mijn idee te kort door de bocht. Als je je Justitiele apparaten onbeperkte mogelijkheden geeft om bewijs te verkrijgen verdwijnen alle grenzen. De stap naar een totalitair Big Brother-regime is dan erg snel gezet.



Ienke schreef:
Citaat:
Volgens mij is het moeilijk om de grens te trekken. Stel:bij een huiszoekingsbevel voor een huis gaat een politieman toevallig nog even in het schuurtje kijken en vindt daar bezwarend materiaal tegen een moordenaar. Beetje stom dat dit dan niet telt als bewijsmateriaal terwijl daarmee een moord kan opgelost worden, ook al is dit in feite schending van de privacy.
Dit is dus geen onrechtmatig verkregen bewijs, dit mag gewoon gebruikt worden. Lang lastig verhaal over het verschil tussen opsporings- en controlesituaties, maar dat zal ik je besparen.

En even ter uwer aller informatie... Om een verdachte schuldig te verklaren is het nodig dat de rechter tot de overtuiging is gekomen dat verdachte schuldig is. Er zijn bewijsminima, maar eerlijk gezegd is daar erg snel aan voldaan. Onrechtmatig verkregen bewijs kan de rechter echter wel over de streep trekken in zijn overtuiging dat een verdachte schuldig is, terwijl hij het bewijs moet verwerpen... Iedereen snapt de paradox wel natuurlijk.

De vormfoutjes van Bas hebben hier overigens niets mee van doen, tenzij je formele, processuele eisen die aan de rechtsgang worden gesteld ook wilt afschaffen. Maar dan is het einde helemaal zoek imho.
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 November 2005, 17:01   #6
Bazzemans
Super Lid
 
Bazzemans's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 January 2002
Locatie: Ulft & Enschede
Berichten: 5.522
Stuur een bericht via MSN naar Bazzemans
Standaard

Met andere woorden het bewijs wordt wel ter zijde gelegd, maar maakt nog wel degelijk onderdeel uit van de keuze die een rechter hieromtrent maakt?

We gaan HIER verder..

Nieuwe stelling:
Geestelijk gehandicapte koppels zouden geen kinderen mogen krijgen.

Laatst aangepast door Bazzemans : 23 November 2005 om 17:09
Bazzemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 November 2005, 19:10   #7
Ienke
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bazzemans
Met andere woorden het bewijs wordt wel ter zijde gelegd, maar maakt nog wel degelijk onderdeel uit van de keuze die een rechter hieromtrent maakt?

We gaan HIER verder..

Nieuwe stelling:
Geestelijk gehandicapte koppels zouden geen kinderen mogen krijgen.
http://forum.leerlingen.com/vbb/show...n+AND+handicap


ik heb daar ooit een topic over geopend
  Met citaat antwoorden
Oud 23 November 2005, 19:14   #8
Bazzemans
Super Lid
 
Bazzemans's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 January 2002
Locatie: Ulft & Enschede
Berichten: 5.522
Stuur een bericht via MSN naar Bazzemans
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ienke
http://forum.leerlingen.com/vbb/show...n+AND+handicap


ik heb daar ooit een topic over geopend
Oke.. Een nieuwe stelling..

Stelling:
De msn- en sms-taal voegt totaal niets toe aan de Nederlandse taal.
Bazzemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 November 2005, 19:31   #9
Ienke
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bazzemans
Oke.. Een nieuwe stelling..

Stelling:
De msn- en sms-taal voegt totaal niets toe aan de Nederlandse taal.
Nee nee, ik bedoelde niet dat er een andere stelling moet komen, ik wou gewoon al de discussie wat op gang brengen

Om op deze stelling te antwoorden, ik denk idd dat de smstaal niet echt bijdragen tot het goed leren beheersen van de algemene schrijf-en spreektaal.
Anderzijds draagt het wel bij tot de Nederlandse taal doordat er een "nieuw soort taal" wordt ontwikkeld.
  Met citaat antwoorden
Oud 25 November 2005, 22:35   #10
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard

Ik ga akkoord met de stelling. Het is inderdaad zo dat de echte chattaal nauwelijks iets toevoegt aan het Nederlands. Bovendien zorgt het ervoor dat vele jongeren niet meer weten hoe ze iets precies moeten schrijven.
De afkortingen zijn echter wel handig om te gebruiken in je notities ook, maar eigenlijk duiden die meer op luiheid.

Wel heb ik op internet al nieuwe woorden uitgevonden, maar het gebruik van die woorden is zo beperkt dat ze nooit in de Van Dale zullen komen.
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 November 2005, 23:44   #11
Bazzemans
Super Lid
 
Bazzemans's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 January 2002
Locatie: Ulft & Enschede
Berichten: 5.522
Stuur een bericht via MSN naar Bazzemans
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thaliaaglaja

De afkortingen zijn echter wel handig om te gebruiken in je notities ook, maar eigenlijk duiden die meer op luiheid.
Dan zie je dus wel enige voordelen aan de msn en sms taal.. Tenminste dat zijn de voordelen die ik er aan zie. Zolang de verloedering van de taal in officiële stukken tegen wordt gegaan is er weinig aan de hand in mijn ogen. Het is dus van belang dat jongeren duidelijk wordt gemaakt wat goed Nederlands is en ook vooral wat niet. Los van het feit of ze dit dan op hun populariteits-sites of via msn en sms nog gebruiken.
Bazzemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 November 2005, 02:37   #12
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

Je moet een onderscheid maken tussen sms-taal (afkortingen) en msn-taal. Met dat eerste is niets mis, je moet creatief zijn als je hele boodschappen in 160 tekens wilt proppen... Creativiteit is een groot goed.

Maar zodra creativiteit omslaat in taalverloedering moet ik walgen. "SkAtjEuH k0m JuH NoUwWwW?!?!" slaat nergens op en je ziet naar mijn idee steeds vaker ook in serieuzere schrijfwerken dingen als 'nouw' staan.
Nee, MSN-taal is bepaald geen verrijking van de schone Nederlandse taal... sms-taal is gewoon heel handig.
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 November 2005, 19:16   #13
Bazzemans
Super Lid
 
Bazzemans's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 January 2002
Locatie: Ulft & Enschede
Berichten: 5.522
Stuur een bericht via MSN naar Bazzemans
Standaard

Daar sluit ik me graag bij aan..

Nieuwe stelling:
Als ik bij iemand in de auto stap die ik volledig vertrouw, hoef ik geen riem om te doen.
Bazzemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 November 2005, 19:29   #14
Impressions
Lid
 
Impressions's Avatar
 
Geregistreerd op: 21 October 2003
Locatie: Brabant
Berichten: 10.885
Standaard

Natuurlijk moet je altijd een riem omdoen, er zijn immers nog andere weggebruikers.
Impressions is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 November 2005, 20:44   #15
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard

Ik klik mij altijd vast als ik in een wagen stap. De chauffeur mag de beste formule 1-piloot zijn ter wereld of zo ontzettend veilig rijden dat hij/zij nog nooit een ongeval heeft gehad, dan nog vind ik het logisch dat je een gordel omdoet. Er hoeft niet veel gebeuren om in een ongeval betrokken te raken.
Ik ben dus tegen.
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 December 2005, 19:41   #16
Ienke
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ook ik ben helemaal tegen.

Ik heb in september een ongeval gehad, dankzij mijn gordel kan ik het nog navertellen.

Ik zat bij bij vriend die een heel betrouwbaar chauffeur is en ook nog nooit een ongeval had gehad....
  Met citaat antwoorden
Oud 1 December 2005, 19:45   #17
Bazzemans
Super Lid
 
Bazzemans's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 January 2002
Locatie: Ulft & Enschede
Berichten: 5.522
Stuur een bericht via MSN naar Bazzemans
Standaard

Ik ben ook absoluut tegen de stelling. Waarom opper ik hem dan? Ik wilde even bekijken in hoeverre er hier mensen zijn met deze gedachtengang. Aan het begin van het voetbalseizoen en met de eerste uitwedstrijd stapte ik in de auto bij mijn trainer. Deze persoon vertrouw ik volledig op zijn rijkunsten, hij is namelijk beroepschauffeur. Ik deed mijn riem om en een medespeler vroeg toen aan mij: "vertrouw je hem niet ofzo?". Waarop ik antwoorde: "ik vertrouw hem volledig, maar er zijn jammer genoeg ook genoeg mensen op de weg die ik niet vertrouw".
Bazzemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 December 2005, 00:46   #18
Bazzemans
Super Lid
 
Bazzemans's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 January 2002
Locatie: Ulft & Enschede
Berichten: 5.522
Stuur een bericht via MSN naar Bazzemans
Standaard

Gezien het feit dat niemand hier meer op deze stelling gaat reageren..

Stelling:
Volgens de evolutietheorie van Darwin (the struggle for life & the survival of the fittest) is het bestaan van muziek en poëzie iets controversieels.

Laatst aangepast door Bazzemans : 17 December 2005 om 00:51
Bazzemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 December 2005, 15:36   #19
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard

Op zich zijn muziek, poëzie en eender welke kunstvorm overbodig. De mens heeft zoiets niet nodig normaal gesproken, maar toch wordt er de laatste jaren meer kunst gemaakt dan ooit.
Iedereen brengt een boek of een cd uit als hij denkt dat hij enigszins talent heeft.

In principe hebben we ook geen wetenschap nodig als we uitgaan van de evolutietheorie.
Waarom is er dan kunst in deze wereld? Het is een manier om zichzelf te uiten en te begrijpen en iets unieks te scheppen op een andere manier dan de wetenschap, hierdoor bereikt de kunst waarmee men bezig is in de fysica: wat is de werkelijkheid? De mens is voortdurend op zoek naar de werkelijkheid en via kunst vindt men een antwoord op die vraagt of probeert men een antwoord te vinden.
Volgens mij zouden heel wat mensen zichzelf verliezen moest er geen kunst zijn of geen mogelijkheid tot kunst vervaardigen. Op die manier zou men als zwakker uit de bus komen denk ik.
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 December 2005, 16:25   #20
Bazzemans
Super Lid
 
Bazzemans's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 January 2002
Locatie: Ulft & Enschede
Berichten: 5.522
Stuur een bericht via MSN naar Bazzemans
Standaard

Wat betreft de theorie van Darwin zijn deze dingen in mijn ogen inderdaad overbodig, maar dat is misschien juist wel hetgeen wat de mens zo bijzonder maakt. D'r schuilt in mijn ogen veel meer in de mens dan alleen de wil om te overleven. Sommige dieren die willen overleven vreten na het paren of het krijgen van een jong hun eigen man of hun moeder naar gelang de tijd op. Dit is in een menselijk bestaan totaal niet voor te stellen. We kennen wel de verhalen van de kannibalen die ook mensen eten, maar zelden waren dit stamgenoten (familileden dus). Hoogstens een afvallige. De genegenheid die een mens kan tonen is iets ongekends en heeft weinig met evolutie te maken.
Bazzemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 December 2005, 17:35   #21
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bazzemans
Wat betreft de theorie van Darwin zijn deze dingen in mijn ogen inderdaad overbodig, maar dat is misschien juist wel hetgeen wat de mens zo bijzonder maakt. D'r schuilt in mijn ogen veel meer in de mens dan alleen de wil om te overleven. Sommige dieren die willen overleven vreten na het paren of het krijgen van een jong hun eigen man of hun moeder naar gelang de tijd op. Dit is in een menselijk bestaan totaal niet voor te stellen. We kennen wel de verhalen van de kannibalen die ook mensen eten, maar zelden waren dit stamgenoten (familileden dus). Hoogstens een afvallige. De genegenheid die een mens kan tonen is iets ongekends en heeft weinig met evolutie te maken.
Je vergelijkt nu insecten die elkaar opeten met mensen. 2 soorten die ongeveer zo ver van elkaar afstaan als de zon en pluto. Daar tegenover zijn er weer oneindig veel voorbeelden te noemen van dieren die wel genegenheid kennen tegenover soortgenoten en vooral tegenover hun jongen natuurlijk. Denk bijvoorbeeld maar aan vrijwel alle grote en kleine zoogdieren. Olifanten die zieke soortgenoten helpen of werkelijk rouwen bij een dood groepslid. Maar ook alle grote aapsoorten kennen dit soort gedrag.

Dat gedrag van elkaar helpen, wat genegenheid eigenlijk is, heeft wel met evolutie te maken. De kans dat je in een groep overleeft is namelijk gewoon veel groter. De genegenheid is om de sociale verhoudingen in een groep te versterken, denk maar aan het vlooien bij apen of het likken bij honden.

Wist je overigens dat in het late Paleolithicum ook de Neanderthalers soorten "kunst" hadden en zelfs begrafenis rituelen. Dus ik zie kunst gewoon als een product van ontwikkeling die zeker gepaard is gegaan met de opkomst van religie, dus een hoger intelligentie van de mens soort die probeert te verklaren waar hij vandaan komt.
  Met citaat antwoorden
Oud 1 January 2006, 18:48   #22
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PFP
Dat gedrag van elkaar helpen, wat genegenheid eigenlijk is, heeft wel met evolutie te maken. De kans dat je in een groep overleeft is namelijk gewoon veel groter. De genegenheid is om de sociale verhoudingen in een groep te versterken, denk maar aan het vlooien bij apen of het likken bij honden.

Wist je overigens dat in het late Paleolithicum ook de Neanderthalers soorten "kunst" hadden en zelfs begrafenis rituelen. Dus ik zie kunst gewoon als een product van ontwikkeling die zeker gepaard is gegaan met de opkomst van religie, dus een hoger intelligentie van de mens soort die probeert te verklaren waar hij vandaan komt.
Maar een groep is slechts zo sterk als zijn zwakste individu. Soms word je als groep geconfronteerd met dilemma's die je liever niet zou nemen: de groep of ieder voor zich?
Kunst is een vorm om zichzelf te uiten en contact te zoeken met anderen binnen de mensengroep. Persoonlijk denk ik dat een mens een groep nodig heeft om te overleven, want zonder enig menselijk contact wordt hij/zij gewoon gek. Een mens is een kuddedier en heeft gewoonweg al iemand anders nodig om zichzelf te bevestigen.

En die religie brengt ons terug bij de basisvraag die ik een paar berichten hierboven al even aanhaalde: wat is de werkelijkheid?
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 January 2006, 00:45   #23
Bazzemans
Super Lid
 
Bazzemans's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 January 2002
Locatie: Ulft & Enschede
Berichten: 5.522
Stuur een bericht via MSN naar Bazzemans
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PFP
Je vergelijkt nu insecten die elkaar opeten met mensen. 2 soorten die ongeveer zo ver van elkaar afstaan als de zon en pluto. Daar tegenover zijn er weer oneindig veel voorbeelden te noemen van dieren die wel genegenheid kennen tegenover soortgenoten en vooral tegenover hun jongen natuurlijk. Denk bijvoorbeeld maar aan vrijwel alle grote en kleine zoogdieren. Olifanten die zieke soortgenoten helpen of werkelijk rouwen bij een dood groepslid. Maar ook alle grote aapsoorten kennen dit soort gedrag.

Dat gedrag van elkaar helpen, wat genegenheid eigenlijk is, heeft wel met evolutie te maken. De kans dat je in een groep overleeft is namelijk gewoon veel groter. De genegenheid is om de sociale verhoudingen in een groep te versterken, denk maar aan het vlooien bij apen of het likken bij honden.

Wist je overigens dat in het late Paleolithicum ook de Neanderthalers soorten "kunst" hadden en zelfs begrafenis rituelen. Dus ik zie kunst gewoon als een product van ontwikkeling die zeker gepaard is gegaan met de opkomst van religie, dus een hoger intelligentie van de mens soort die probeert te verklaren waar hij vandaan komt.
Ik probeerde er mee aan te geven dat de mens idd dit gedrag anders is gaan gebruiken, maar in de dierenwereld is het nog steeds zo dat indien nodig de zwakste er gewoon aan moet geloven als deze te veel een last aan hun benen/poten is.

Maar de Neanderthalers hadden dus al "kunst", maar apen hebben dat niet.. De Neanderthalers zouden erg op de apen moeten lijken, dit is eerder een gróót verschil dan een overeenkomst. Genegenheid tonen heeft te maken met overleving, denk bijvoorbeeld aan het paren. Kunst en poëzie daarentegen zijn daarbij niet interessant. Dus volgens de theorie van Darwin zou het overbodig zijn, zéker voor de Neanderthalers.
Bazzemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 January 2006, 15:04   #24
Bazzemans
Super Lid
 
Bazzemans's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 January 2002
Locatie: Ulft & Enschede
Berichten: 5.522
Stuur een bericht via MSN naar Bazzemans
Standaard

Stelling:
De individualisatie van de mensheid kan worden tegengegaan.

edit: Ik verzin nu telkens stellingen, maar als mensen betere stellingen weten (zeker NIET ondenkbaar) dan zien we deze graag verschijnen!
Bazzemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 January 2006, 19:31   #25
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard

Ik vind anders dat je het niet slecht doet ;p.

Individualisatie kan wel voorkomen worden. Alleen niet met onze manier van leven. Alles moet snel snel snel gaan. Wat niet opbrengt, bestaat niet. Laatst las ik een column waarin alles economie was en economie alles. Rendeert het niet, dan is het niet belangrijk. Net omdat we zo materialistisch zijn, hebben we geen tijd meer voor sociale contacten en merken we "de andere" niet meer op.
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 January 2006, 18:12   #26
Bazzemans
Super Lid
 
Bazzemans's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 January 2002
Locatie: Ulft & Enschede
Berichten: 5.522
Stuur een bericht via MSN naar Bazzemans
Standaard

Niemand? (en dan bedoel ik niet de user)
Als de stelling ruk is, verzin dan zelf een betere..
Bazzemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 January 2006, 21:09   #27
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard

Beetje jammer, want ik vond het eigenlijk best wel een interessante stelling.

Maargoed, een nieuwe:
Fastfood moet verboden worden
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 February 2006, 14:01   #28
Igna
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

fastfood heeft zijn voor- en nadelen. zoals Saduf al zegt zorgt het voor veel werkgelegenheid. maar je kan makkelijk een vervanging vinden voor fastfood bv saladebars ofzo. daar kunnen dan al die jongeren gaan werken en deze kunnen ook tot 3 uur open blijven. en dat sommige mensen zeggen dat ze geen konijn zijn, wel ik ben liever een konijn dan moddervet. daarbij salades kunnen ook vreselijk lekker zijn. neem nu een bv tomaten gesneden in schijfjes, met daarbij plakjes mozzarella (light als je het echt super gezond wilt houden) een beetje olijfole en balsamico en dan nog wat peper, zout en basilicum. hmmm zalig en zoveel lekkerder als zo ne vettige hamburger. maar ik zeg niet dat het verboden moet worden, integendeel. mensen moeten zelf kiezen of ze zich wil vet vreten of niet. maar er moet wel genoeg geinformeerd worden aan mensen over wat overgewicht met je lichaam kan doen.
  Met citaat antwoorden
Oud 21 February 2006, 22:03   #29
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard

Goh, werkgelegenheid... daar kan ik nog enigszins inkomen, maar er zijn nog veel andere dingen waar je als jongere kan gaan werken. Schoonmakers zijn er ook massaal te kort en het verdient (van horen zeggen) heel erg goed.

Je zegt dat men in zo van die fastfoodzaken ook slaatjes verkopen, saduf? Met alle respect, maar wat zij je voorschotelen eet ik dus echt niet op. Je betaalt veel geld voor drie kerstomaten en twee bladen sla die hun beste tijd al hebben gehad. Ik weet niet of er al veel veranderd is sinds de laatste keer dat ik een fastfoodketen ben binnen gestapt, maar ik heb er slechte ervaringen mee.

Ik was een jaar of drie toen we op terugreis waren van Frankrijk. We stopten aan zo'n fastfoodwegrestaurant. Omdat we genoeg hadden aan de frieten alleen, gaf mijn papa de hamburgers aan de hond en die wou ze zelfs niet opeten. Sorry, maar als ik een voedselvergiftiging wil, dan drink ik wel een glas Scheldewater.
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 February 2006, 22:34   #30
Igna
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

nieuwe stelling mss? op deze wordt niet echt gereageerd.

de leeftijd waarop men sigaretten en sterke drank mag kopen moet van 16 jaar naar 18 verhoogd worden.
  Met citaat antwoorden
Oud 23 February 2006, 16:47   #31
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard

Voor mij persoonlijk maakt het weinig uit of ze die minimumleeftijd nu op 16 of 18 leggen. Ik weet alleen dat er dan nog meer in de illegaliteit zal gebeuren dan dat nu al het geval is.
Sinds men geen rookwaren meer mag verkopen aan 16-'ers, zijn er tabakswinkels waar men sigaretten per stuk verkoopt. Zelfs aan 12-jarigen.

Bovendien zorgen de 16- tot 18-jarigen volgens mij wel voor de meest inkomsten bij een krantenwinkel, zeker vlakbij scholen. Het zou "broodwinning" zijn en daarom zal men stiekem het toch blijven verkopen.

Hetzelfde geldt voor alcohol: hoeveel 14-jarigen (die vaak zelfs nog niet eens binnen mogen!) zie je niet op een fuif met een pint of een breezer in hun handen? Hoezo alcohol pas vanaf 16?

Eerlijk gezegd vind ik 16 wel een goede leeftijd daarvoor. Het is een leeftijd waarvan er verwacht wordt dat je toch al enkele keuzes kan nemen en als je alles op 18 legt, liggen er meer nieuwigheden bij het volwassen worden en mij stoot dat toch een beetje af.
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 February 2006, 23:33   #32
Igna
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

tja, het zou idd alleen maar de 'zwarte' handel in rookwaren en alcohol vergroten. als het van de wet niet mag, gebeurt het wel achter hun rug. kijk maar naar drugs. maar toch moet er iets gedaan worden aan het stijgende alcoholverbruik en sigaretten verbruik (enz.) ik zeg niet dat je niet eens wat mag drinken ofzo integendeel. maar het is vreselijk als je als jongere al verslaafd bent aan een van deze dingen. het maakt je geestelijk en fysiek kapot en de gevolgen blijf je de rest van je leven dragen.
  Met citaat antwoorden
Oud 25 February 2006, 01:04   #33
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard

Ik ken in mijn omgeving niet echt een jongere die echt alcoholverslaafd is, dus echt ervaring met de problematiek heb ik niet.

In andere landen heeft het openbaar rookverbod er wel voor gezorgd dat er een fixe daling van het aantal rokers was, misschien is dat een betere oplossing?
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 February 2006, 01:19   #34
Bazzemans
Super Lid
 
Bazzemans's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 January 2002
Locatie: Ulft & Enschede
Berichten: 5.522
Stuur een bericht via MSN naar Bazzemans
Standaard

Ik zie meer heil in het beter controleren op de verkoop van drank en rookwaren aan jongeren onder de 16. Bij supermarkten is het gewoon te makkelijk om drank en rookwaren te halen als je jonger bent. Voor de rest is het dan de verantwoordelijkheid van de ouders of ze op jongere leeftijd al aan alchohol of rookwaren kunnen komen.

Als ik toen ik 16 was wist wat voor narigheid je allemaal kan ervaren door alchohol dan was ik er toen wel verstandiger mee omgegaan, maar dat is juist het leerproces wat je dan door moet maken. Terwijl je aangeschoten bent bijvoorbeeld op de fiets stappen en vrolijk naar huis fietsen doe ik nu nog steeds, maar op langere afstanden is dat eigenlijk gewoon erg gevaarlijk. Het verkeer is wel minder druk, maar je kan nog altijd op wat voor manier dan ook verkeerd terecht komen..
Bazzemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 February 2006, 11:15   #35
Foetsy
aber, warum?
 
Geregistreerd op: 23 May 2002
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 657
Standaard

Laten we alles keihard verbieden, net als de VS, lekker effectief
__________________
It is the things you believe in which make you human
Foetsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 February 2006, 22:35   #36
Igna
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

weet iemand een nieuwe stelling? deze is blijkbaar niet echt interessant
  Met citaat antwoorden
Oud 10 March 2006, 14:17   #37
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard

Nieuwe stelling:
Aangezien man en vrouw zo goed als gelijkgesteld staan aan elkaar, moet een man ook recht hebben op weduwenpensioen.
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 March 2006, 16:26   #38
Foetsy
aber, warum?
 
Geregistreerd op: 23 May 2002
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 657
Standaard

Gebeurt dat niet al dan?
Ik weet er weinig van af, maar als een vrouw dat krijgt, dan zou een man dat toch ook moeten kunnen krijgen?
Ik kan ook niet echt zien hoe iemand hier tegen zou zijn
__________________
It is the things you believe in which make you human
Foetsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 March 2006, 19:39   #39
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foetsy
Gebeurt dat niet al dan?
In België is het niet het geval geloof ik. Mannen zouden minder krijgen omdat ze in verhouding vaak meer verdienen dan vrouwen.
Ook omdat huisvrouwen vaker voorkomen dan huismannen.
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 September 2006, 21:09   #40
little girl
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik vind van wel. maar je zou dan wel een beetje aan de situatie moeten denken. een vrouw die volwassen kinderen heeft, geen kinderen en een baan hoeft niet echt een bedrag te krijgen als haar man sterft een man ook niet. een man die zowiezo al het geld verdiende ook niet. Maar een huisman huisvrouw of man met werkende vrouw wel weer. Ik vind dat dat pensioen gewoon aangepast zou moeten worden aan situatie niet aan geslacht..
  Met citaat antwoorden
Oud 5 October 2006, 15:46   #41
WoodyWoodpecker
Lid
 
WoodyWoodpecker's Avatar
 
Geregistreerd op: 4 October 2006
Locatie: Apeldoorn
Berichten: 8
Standaard

Volgens mij gaat deze stelling niet op in Nederland, want ik dacht dat de man in Nederland ook al recht heeft op een weduwnaarpensioen.
WoodyWoodpecker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 January 2007, 13:02   #42
starflame
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door thali Bekijk Bericht
In België is het niet het geval geloof ik. Mannen zouden minder krijgen omdat ze in verhouding vaak meer verdienen dan vrouwen.
Ook omdat huisvrouwen vaker voorkomen dan huismannen.
Vrouwen worden ten eerste al vaker weduwe dan een man. En ten tweede vind ik dat een vrouw dan evenveel moet verdienen als een man als ze dezelfde functie beoefent.

Als ze daar geen verschil in maken moeten ze dat ook niet doen bij een weduwenpensieon

dus maw vrouwen moeten evenveel verdienen of moeten het als hun man dood is, of in alle geval, gelijk wanneer op een andere manier terugkrijgen, eerlijk is eerlijk, nietwaar
  Met citaat antwoorden
Oud 16 May 2007, 18:33   #43
neushoorn
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Nieuwe stelling:

Huiswerkvrije scholen verbeteren de prestaties van de leerlingen

Een huiswerkvrije school houdt in dat de leerlingen in principe geen huiswerk meer hoeven te maken. Het maak- en leerwerk dat ze anders mee naar huis zouden krijgen, moeten ze op school maken onder begeleiding van een leraar. Daarbij wordt vaak gebruik gemaakt van het KIT-lesmodel. Dat staat voor Kennisoverdracht en Integratie en Toepassing. De leraar is dan maximaal 20 minuten aan het woord en daarna moeten de leerlingen zelf aan de slag met integratie en toepassing, het vroegere huiswerk. Om alles toch gedaan te krijgen in een bepaalde periode, wordt de totale lestijd uitgebreid.
  Met citaat antwoorden
Oud 20 May 2007, 13:31   #44
ash-hôôle
Super Lid
 
ash-hôôle's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 August 2005
Berichten: 15.694
Standaard

Ik denk opzich wel dat het zou werken om de prestaties van leerlingen te verbeteren. Maar als ze van die school af zijn zullen ze al het huiswerk enzo wel zelf moeten maken maar discipline hebben ze zo niet. Als ze verplicht op school het huiswerk al moeten maken.
ash-hôôle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 May 2007, 15:08   #45
blabla1993
Super Lid
 
blabla1993's Avatar
 
Geregistreerd op: 1 October 2006
Berichten: 10.729
Standaard

Bij sommige leerlingen zou het werken, anderen zouden gewoon de hele les gaan kutten. En geen huiswerk betekend wel meer uren les/KITten .
__________________
1234hoedjevanpapier
blabla1993 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 July 2007, 10:39   #46
JKNY
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Beter systeem. De ervaring leert dat je het meeste opsteekt door zelf aan de slag te gaan. Als dit thuis moet gebeuren raffelen de meesten het snel af, en is het hele effect weg. Op school ben je er vrijwel toe verplicht serieus te werken, daarbij is er directe begeleiding door een docent. Uiteraard vergt dit wel een betere controle door leraren. Ik zeg...doen!
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 23:54.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.