Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken!

Bekijk resultaten enquête: mag een zedendelinquent zijn adres en foto openbaar gemaakt worden?
ja 7 53,85%
nee 6 46,15%
geen mening 0 0%
Stemmers: 13. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 27 October 2004, 12:36   #1
BlackTurtle
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Zedendilinquenten register?

ik kwam via fok op een amerikaanse site van een gevangenis terecht, vanwege een cam die ze daar hadden, nou ben ik nogal nieuwsgierig aangelegd en heb de hele site eens bekeken.

en dit kwam ik tegen:

*linkje*

het is een lijst van namen+foto+adres van mensen die zedendelicten hebben gepleegd, van aanranding, tot verkrachting en incest.

handig, als je bij zoiemand in de straat woont, maar, vind je dat iemand zijn privacy geschonden mag worden met als doel de veiligheid van de sameleving voorop te stellen?

ik vind van wel, als zo iemand bewezen heeft dat die gevaarlijk is voor kinderen,meisjes of vrouwen dan heb je dat recht in mijn ogen verspeeld. En ik zou het wel een fijn idee vinden dat iedereen het weet. Dan kun je er rekening mee houden(of wegjagen).

misschien een goed idee voor nederland.
  Met citaat antwoorden
Oud 27 October 2004, 13:24   #2
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Lijkt mij niet een goed idee, aangezien dan naast de dader ook de familie geen goede naam meer heeft.
  Met citaat antwoorden
Oud 27 October 2004, 14:00   #3
BlackTurtle
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PFP
Lijkt mij niet een goed idee, aangezien dan naast de dader ook de familie geen goede naam meer heeft.
dat is dus een argument van nix he.

het gaat niet om de famillie van die betrokken personen, het is misschien spijtig dat die er indirect mee te maken krijgen, maar zou jij nog om willen gaan met bijvoorbeeld je broer als hij een kind zou hebben misbruikt, neem van mij aan dat dat in 9 v.d. 10 gevallen niet zo is, zo iemand word vaak direct uitgekotst en afgestoten.

en buiten dat, het gaat hier om veroordeelde mensen, de naam van de famillie is a besmeurd op het moment dat diegene veroordeeld is.

het is niets meer dan een openbaarmaking van dingen die mensen al hadden kunnen weten.

het lijkt mij dan zowieso dat die bezwaren niet opwegen tegen het voorkomen van een eventuele herhaling. en zoals vastgesteld is door meerdere onderzoekers, iemand met een sexuele afwijking kan daar nooit van genezen, hij/zij kan er alleen mee leren omgaan.

is het dan niet beter dat je het weet?
  Met citaat antwoorden
Oud 27 October 2004, 14:14   #4
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BlackTurtle
dat is dus een argument van nix he.

het gaat niet om de famillie van die betrokken personen, het is misschien spijtig dat die er indirect mee te maken krijgen, maar zou jij nog om willen gaan met bijvoorbeeld je broer als hij een kind zou hebben misbruikt, neem van mij aan dat dat in 9 v.d. 10 gevallen niet zo is, zo iemand word vaak direct uitgekotst en afgestoten.
Ja, dus? De vergevingsgezindheid is natuurlijk niet relevant voor mijn argument. Stel dat je vader een kindje verkracht en met adres en naam in zo'n register wordt opgenomen, dan ga jij me niet vertellen dat je carrière daar niet onder gaat lijden.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BlackTurtle

en buiten dat, het gaat hier om veroordeelde mensen, de naam van de famillie is a besmeurd op het moment dat diegene veroordeeld is.
In hun wijk misschien wel, maar als je ergens anders gaat wonen dan weet vrijwel niemand meer wie je bent. Dat is echter wel zo als je in een register staat. Dan krijg je dat mensen eigen rechter gaan spelen en die criminelen gaan opzoeken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BlackTurtle

het is niets meer dan een openbaarmaking van dingen die mensen al hadden kunnen weten.
Als dat zo zou zijn dan zou er geen register hoeven te komen. Het is echter niet zo dat in een vonnis dat uiteindelijk openbaar wordt gemaakt, alle persoonlijke gegevens van de dader te lezen zijn. Ze worden namelijk gecensureerd
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BlackTurtle

het lijkt mij dan zowieso dat die bezwaren niet opwegen tegen het voorkomen van een eventuele herhaling. en zoals vastgesteld is door meerdere onderzoekers, iemand met een sexuele afwijking kan daar nooit van genezen, hij/zij kan er alleen mee leren omgaan.

is het dan niet beter dat je het weet?
Welke bron wijst erop dat zoiets kan worden voorkomen door een openbaar register? Ik geloof daar persoonlijk niets van.

Begrijp me goed, ik wil deze mensen niet verdedigen, maar ik denk dat je op deze manier meer kwaad dan goed doet, aangezien dit soort dingen veel gevoeliger liggen dan andere delicten.
  Met citaat antwoorden
Oud 27 October 2004, 15:05   #5
BlackTurtle
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ja, dus? De vergevingsgezindheid is natuurlijk niet relevant voor mijn argument. Stel dat je vader een kindje verkracht en met adres en naam in zo'n register wordt opgenomen, dan ga jij me niet vertellen dat je carrière daar niet onder gaat lijden.


stel jij nou serieus een carriere voor een jarenlang trauma?


In hun wijk misschien wel, maar als je ergens anders gaat wonen dan weet vrijwel niemand meer wie je bent. Dat is echter wel zo als je in een register staat. Dan krijg je dat mensen eigen rechter gaan spelen en die criminelen gaan opzoeken.


dat zou idd een neveneffect kunnen zijn, maar stel jezelf de vraag, zou je dat erg vinden?
van mij mogen ze namelijk de doodstraf geven voor dit soort dingen, dus ik vind het helemaal geen probleem hoor, als zo'n varken geen leven meer heeft omdat iedereen m met de rug aankijkt, en terecht zo hoort het ook


Als dat zo zou zijn dan zou er geen register hoeven te komen. Het is echter niet zo dat in een vonnis dat uiteindelijk openbaar wordt gemaakt, alle persoonlijke gegevens van de dader te lezen zijn. Ze worden namelijk gecensureerd


Door de pers ja, maar als jij naar zo'n zaak heen wilt om te kijken dan kan dat, en die vrijheid heb je namelijk, openbare rechtsgang heet dat


Welke bron wijst erop dat zoiets kan worden voorkomen door een openbaar register? Ik geloof daar persoonlijk niets van.

Begrijp me goed, ik wil deze mensen niet verdedigen, maar ik denk dat je op deze manier meer kwaad dan goed doet, aangezien dit soort dingen veel gevoeliger liggen dan andere delicten.

waarom geloof je daar niets van dan?
iedereen loopt altijd zo te schreeuwen dat de maatschappelijke controle weg is, ja vind je het gek, zoveel mensen grote steden waar niemand mekaar kent, maar als je weet waar je op moet letten als buurt of omgeving dan ben je toch actief bezig met preventie van een delict?
  Met citaat antwoorden
Oud 27 October 2004, 15:52   #6
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BlackTurtle



stel jij nou serieus een carriere voor een jarenlang trauma?
Ja dat doe ik ja zolang het ook levens van onschuldige betreft. Controle hoeft niet door de burger zelf gedaan te worden dmv een register. Zo'n register is compleet doelloos, omdat dit soort mensen ook bij justitie bekend zijn.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BlackTurtle



dat zou idd een neveneffect kunnen zijn, maar stel jezelf de vraag, zou je dat erg vinden?
van mij mogen ze namelijk de doodstraf geven voor dit soort dingen, dus ik vind het helemaal geen probleem hoor, als zo'n varken geen leven meer heeft omdat iedereen m met de rug aankijkt, en terecht zo hoort het ook
Dat is het grote verschil tussen ons, jij bent voor eigen rechtertje spelen en geweldadige straffen en ik ben voor beschaving.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BlackTurtle



Door de pers ja, maar als jij naar zo'n zaak heen wilt om te kijken dan kan dat, en die vrijheid heb je namelijk, openbare rechtsgang heet dat
Ja, dat weet ik ook wel
Zo'n zaak is zeker openbaar, maar ik heb het over de privacy. Er wordt niet gezegd waar de verdachte bijvoorbeeld woont. Het is maar een beperkte vorm van openbaarmaking in een klein zaaltje, in tegenstelling tot een haat register.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BlackTurtle


waarom geloof je daar niets van dan?
iedereen loopt altijd zo te schreeuwen dat de maatschappelijke controle weg is, ja vind je het gek, zoveel mensen grote steden waar niemand mekaar kent, maar als je weet waar je op moet letten als buurt of omgeving dan ben je toch actief bezig met preventie van een delict?
Jij moet zelf niet ACTIEF betrokken raken met de preventie van zedendelicten. Daarvoor is natuurlijk altijd nog de politie. Mensen die dat soort delicten hebben gepleegd krijgen een strafblad, maar worden ook nog gerigstreerd bij justitie zodat deze criminelen nooit voor de klas kan staan etc. Als je dat aanscherpt heb je al genoeg controle lijkt me zo.
  Met citaat antwoorden
Oud 27 October 2004, 16:05   #7
BlackTurtle
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

je gaat er steeds van uit dat de ''politie'' het wel oplost, nou dat doen ze dan knap beroerd, hoevaak hoor je niet ''de al eerder veroordeelde man uit ... is nu weer voor een eender zedendilct veroordeeld tot'', ow nog zon mooi voorbeeld die ontvoerder van wei wei hu? waar was de politie toen die een dag te laat was?

als al duidelijk is dat de polite niet lukt om het te voorkomen, laten we dan in elk geval eerlijk zijn en zeggen okee er is te weinig politie om het daadwerkelijk te voorkomen.

waarom zouden wij als maatschappij daar geen steen aan kunnen bijdragen?
  Met citaat antwoorden
Oud 27 October 2004, 16:12   #8
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BlackTurtle
je gaat er steeds van uit dat de ''politie'' het wel oplost, nou dat doen ze dan knap beroerd, hoevaak hoor je niet ''de al eerder veroordeelde man uit ... is nu weer voor een eender zedendilct veroordeeld tot'', ow nog zon mooi voorbeeld die ontvoerder van wei wei hu? waar was de politie toen die een dag te laat was?

als al duidelijk is dat de polite niet lukt om het te voorkomen, laten we dan in elk geval eerlijk zijn en zeggen okee er is te weinig politie om het daadwerkelijk te voorkomen.

waarom zouden wij als maatschappij daar geen steen aan kunnen bijdragen?
Je kan er een steentje aan bijdragen door te gaan stemmen...
  Met citaat antwoorden
Oud 28 October 2004, 15:19   #9
psychobunny
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Neen, omdat de onschuldige familie er ook gaat onder lijden.
Neen, omdat het niet de bedoeling is dat gewone burgers voor rechter gaan spelen.
  Met citaat antwoorden
Oud 28 October 2004, 16:27   #10
Ar-Tuur
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Het begon als een goede discussie, dus laten we het een goede inhoudelijke discussie houden. Dus graag posts met inhoud en posts die daadwerkelijk op elkaars argumenten ingaan en niet verzanden in afdwalend gebekvecht.

Het idee van een register klinkt op zich aantrekkelijk, iedereen zal er een goed gevoel bij hebben dat dergelijke delinquenten hard aangepakt worden en dat de kans op herhaling zo klein mogelijk gemaakt wordt.
Maar ik denk niet dat het een structurele oplossing is. Want wat is dan je plan met alle zedendelinquenten na hun straf? "Wegjagen"? De enige radicale oplossing voor mensen die de rest van hun leven verbannen worden uit de samenleving is dan levenslange opsluiting of zelfs executie.

Er moet naar mijn idee wel onderscheid gemaakt worden tussen een eenmalige aanrander en bijvoorbeeld een serieverkrachter. Ik bedoel dus niet dat serieverkrachters gewoon weer alsof er niets gebeurd is in de samenleving moeten worden opgenomen, maar voor andere, lichte vergrijpen moet er wel een manier zijn om het probleem écht op te lossen, namelijk ervoor zorgen dat iemand niet in herhaling valt. Definitieve stigmatisering en buitensluiting van álle zedendelinquenten zullen daar niet echt bij helpen, het zal eerder een averrechts effect hebben.
  Met citaat antwoorden
Oud 28 October 2004, 16:52   #11
BlackTurtle
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ar-Tuur
Het begon als een goede discussie, dus laten we het een goede inhoudelijke discussie houden. Dus graag posts met inhoud en posts die daadwerkelijk op elkaars argumenten ingaan en niet verzanden in afdwalend gebekvecht.

Het idee van een register klinkt op zich aantrekkelijk, iedereen zal er een goed gevoel bij hebben dat dergelijke delinquenten hard aangepakt worden en dat de kans op herhaling zo klein mogelijk gemaakt wordt.
Maar ik denk niet dat het een structurele oplossing is. Want wat is dan je plan met alle zedendelinquenten na hun straf? "Wegjagen"? De enige radicale oplossing voor mensen die de rest van hun leven verbannen worden uit de samenleving is dan levenslange opsluiting of zelfs executie.

Er moet naar mijn idee wel onderscheid gemaakt worden tussen een eenmalige aanrander en bijvoorbeeld een serieverkrachter. Ik bedoel dus niet dat serieverkrachters gewoon weer alsof er niets gebeurd is in de samenleving moeten worden opgenomen, maar voor andere, lichte vergrijpen moet er wel een manier zijn om het probleem écht op te lossen, namelijk ervoor zorgen dat iemand niet in herhaling valt. Definitieve stigmatisering en buitensluiting van álle zedendelinquenten zullen daar niet echt bij helpen, het zal eerder een averrechts effect hebben.

kijk hier kun je tenminste mee verder.

met wegjagen bedoel ik net wat jij zegt, verbannen uit de samenleving. en levenslange opsluiting of executie zou ik me ook wel in kunnen vinden, maar dat kost geld, dan is verschoppen beter.

waarom zou dat een averechts effect hebben? ik vind nogsteeds dat 1 van de grootste problemen het tekort aan cellen is , maar men gaat er meer van uit dat dit soort mensen te genezen zijn dan dat het beter is dan opsluiten, wat volgens mij een direct gevolg is van het niet uit willen/kunnen geven van geld voor het bouwen van nieuwe cellen.

maar even terug naar de delinqenten

ik ben ht met je eens dat je een groot onderscheid meot maken tussen iemand die zn vingers een keer niet thuis kon houden dan iemand die moedwillig de straat op gaat om iemand wat aan te doen, dat zou natuurlijk te gek zijn. mischien reageer ik wat extreem omdat iemand in mijn nabije omgeving dit is overkomen maar ik ken geen genade voor mensen die zedendilicten plegen en dat meen ik. geen straf is in mijn ogen zwaar genoeg.

wat vaak vergeten word is hetgeen waar het slachtoffer jarenlang door achtervolgd word, en de problemen die ze in het liefdesleven tegenkomen, het dagelijks leven is te doen, dat is zo ingebrand, maar het vertekende beeld wat men dan krijgt is niet goed en het kost ontzettend veel tijd om iemand daar weer bovenop te krijgen, en dat voor iets wat vaak vrij kort duurt.

ook al heeft het voor de daders misschien wat minder fijne effecten, zijn rechten heeft die verspeeld toen die de fout in ging.
  Met citaat antwoorden
Oud 29 October 2004, 02:01   #12
klootzak
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik vind het geen goed idee omdat het "eigen rechtertje spelen" stimuleert.
Natuurlijk wil iedereen weten of er misschien wel een kinderneuker naast hem woont, dan doe je er toch alles aan om zo persoon kwijt te raken, dus ik denk dat huurmoordenaars een gouden markt krijgen als dit zou worden gedaan.

Wellicht gebeurt dit niet in amerika en vergeet de machtsverhouding van de politie en gevangenisstraffen niet die liggen daar toch fors hoger.

Wel vind ik dat de politie, gemeente etc. verplicht zijn bewezen kinderneukers niet in een woonwijk te plaatsen maar ergens waar ze ver van kindertjes vandaan wonen.

maar dan ook weer niet de fout dat je een kinderneukerswijkje gaat bouwen maar hou 't allemaal netjes in de gaten.

zoals nu ook volgens de wet zou moeten gebeuren
  Met citaat antwoorden
Oud 29 October 2004, 15:47   #13
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BlackTurtle
kijk hier kun je tenminste mee verder.

met wegjagen bedoel ik net wat jij zegt, verbannen uit de samenleving. en levenslange opsluiting of executie zou ik me ook wel in kunnen vinden, maar dat kost geld, dan is verschoppen beter.
Levenslange opsluiting, daar kan ik me in sommige gevallen wel in vinden, maar verbanning in deze moderne tijden lijkt me vrijwel onmogelijk en absurd. Hetzelfde voor executie, hoe barbaars...


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BlackTurtle

waarom zou dat een averechts effect hebben? ik vind nogsteeds dat 1 van de grootste problemen het tekort aan cellen is , maar men gaat er meer van uit dat dit soort mensen te genezen zijn dan dat het beter is dan opsluiten, wat volgens mij een direct gevolg is van het niet uit willen/kunnen geven van geld voor het bouwen van nieuwe cellen.
Het cellentekort is meestal in het voordeel van de kruimeldieven en dus niet van de verkrachters. Het is naief om te denken dat als er meer cellen zijn, dat dan alle problemen zijn opgelost. Verder praat je natuurlijk ook over mensen die hun straf al hebben uitgezeten en de boete aan de maatschappij al hebben betaald.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BlackTurtle

maar even terug naar de delinqenten

ik ben ht met je eens dat je een groot onderscheid meot maken tussen iemand die zn vingers een keer niet thuis kon houden dan iemand die moedwillig de straat op gaat om iemand wat aan te doen, dat zou natuurlijk te gek zijn. mischien reageer ik wat extreem omdat iemand in mijn nabije omgeving dit is overkomen maar ik ken geen genade voor mensen die zedendilicten plegen en dat meen ik. geen straf is in mijn ogen zwaar genoeg.
Je herhaalt jezelf, ik kan me niet indenken dat iemand die ook maar enige opleiding heeft genoten er voor is om een eigen rechter systeem op poten te zetten...
En daarom moet een (straf)rechter ook neutraal zijn en niet een emotioneel wrak dat naar de publieke opinie gaat straffen, anders is het hek van de dam.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BlackTurtle

wat vaak vergeten word is hetgeen waar het slachtoffer jarenlang door achtervolgd word, en de problemen die ze in het liefdesleven tegenkomen, het dagelijks leven is te doen, dat is zo ingebrand, maar het vertekende beeld wat men dan krijgt is niet goed en het kost ontzettend veel tijd om iemand daar weer bovenop te krijgen, en dat voor iets wat vaak vrij kort duurt.

ook al heeft het voor de daders misschien wat minder fijne effecten, zijn rechten heeft die verspeeld toen die de fout in ging.
Volgens mij wordt dat helemaal niet vergeten, kijk eens om je heen hoeveel vrouwen en slachtoffer hulporganisaties wij wel niet in Nederland hebben.
  Met citaat antwoorden
Oud 29 October 2004, 16:48   #14
AMF
Super Lid
 
AMF's Avatar
 
Geregistreerd op: 23 December 2002
Locatie: Utrecht
Berichten: 8.609
Standaard

Nee, om dezelfde (laatste) reden die bunny aanvoert.
__________________
Uw advertentie hier?
AMF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 November 2004, 19:16   #15
Fallen_Engeltje
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik vind dat het best goed, alleen moet wel iets genuanceerder gebeuren, kijk als ik later moeder ben en ik heb het gevoel dat er iemand in de straat woont die mijn kind iets aan zou kunnen doen zou ik het register hiervoor kunnen gebruiken, dus zouden er mensen dit moeten beheren en zou ik daar terecht moeten kunnen met de vraag "kunt u kijken of deze man in het register" voorkomt,
jah dan lijkt me best makkelijk
  Met citaat antwoorden
Antwoord


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 01:25.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.