Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken!

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 22 May 2006, 18:30   #1
bootje
Meest gerespecteerde forummer
 
bootje's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 December 2001
Locatie: België
Berichten: 7.675
Standaard Engels in de samenleving

Is het Engels dat alsmaar meer invloed op het Nederlands heeft een verrijking? Of staat dit de ontwikkeling van het Nederlands in de weg?

Ben je voor Engelse lessen in het hoger onderwijs? (economie, buitenlandse studenten)
Of wordt alles hiermee nodeloos moeilijk gemaakt? (nieuwe syllabussen, lesgevers moeten Engels praten, lessen van mindere kwaliteit door communicatieproblemen)
__________________
We'll meet again, don't know where, don't know when, but I know we'll meet again some sunny day.
bootje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 May 2006, 15:35   #2
Foetsy
aber, warum?
 
Geregistreerd op: 23 May 2002
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 657
Standaard

Ikzelf vind het wel fijn, want je kan nu makkelijker studeren in het buitenland terwijl je maar 1 algemene taal kent.
__________________
It is the things you believe in which make you human
Foetsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 May 2006, 16:07   #3
Sander
Medewerker
 
Sander's Avatar
 
Geregistreerd op: 2 December 2003
Locatie: Noord-Brabant
Berichten: 13.129
Standaard

Engels is hartstikke handig als je het kent.

Ik heb het dagelijks nodig op mijn werk.
__________________
six is afraid of seven. because 7 8 9
Sander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 May 2006, 16:23   #4
ash-hôôle
Super Lid
 
ash-hôôle's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 August 2005
Berichten: 15.694
Standaard

Het is een wereldtaal toch?
Als alle mensen over de hele wereld dezelfde taal kunnen spreken verdwijnen er al heel wat barrieres zoals als je op vakantie bent en je wilt de weg weten.
Het word er niet moeilijker opgemaakt lijkt mij want iedereen kan Engels als hij van de middelbare school afkomt, dus in het hoger onderwijs zul je geen problemen hebben met al dat engels
__________________
I never would have loaded up a 44 and put myself behind a jail house door if it hadn't been for love. Four cold walls against my will but at least I know she's lying still. Four cold walls without parole, Lord have mercy on my soul.
ash-hôôle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 May 2006, 16:26   #5
AriesNL
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Sander0201
Engels is hartstikke handig als je het kent.

Ik heb het dagelijks nodig op mijn werk.
Ik schrijf mijn code commentaar en notitie's ook altijd in het engels
als je een programma schrijft ben je toch al half met engels bezig aangezien alle programmeertalen daar op gebaseerd zijn. En 2 talen door elkaar dat ziet er zo TUUP uit.
  Met citaat antwoorden
Oud 23 May 2006, 16:28   #6
Sander
Medewerker
 
Sander's Avatar
 
Geregistreerd op: 2 December 2003
Locatie: Noord-Brabant
Berichten: 13.129
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door AriesNL
Ik schrijf mijn code commentaar en notitie's ook altijd in het engels
als je een programma schrijft ben je toch al half met engels bezig aangezien alle programmeertalen daar op gebaseerd zijn. En 2 talen door elkaar dat ziet er zo TUUP uit.
Inderdaad, daarnaast hebben wij altijd veel mensen van andere europese vestigingen die tijdelijk in Nederland aan een project werken.

Alle vergaderingen zijn in het engels, documentatie etc.
__________________
six is afraid of seven. because 7 8 9
Sander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 May 2006, 16:34   #7
AriesNL
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Sander0201
Inderdaad, daarnaast hebben wij altijd veel mensen van andere europese vestigingen die tijdelijk in Nederland aan een project werken.

Alle vergaderingen zijn in het engels, documentatie etc.
alleen het engels van indiers......
  Met citaat antwoorden
Oud 23 May 2006, 16:35   #8
Sander
Medewerker
 
Sander's Avatar
 
Geregistreerd op: 2 December 2003
Locatie: Noord-Brabant
Berichten: 13.129
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door AriesNL
alleen het engels van indiers......
Dat is nu precies degene waar ik het meeste mee om ga
__________________
six is afraid of seven. because 7 8 9
Sander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 May 2006, 18:27   #9
Foetsy
aber, warum?
 
Geregistreerd op: 23 May 2002
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 657
Standaard

Maar door het overheersende engels wordt aan andere talen weinig aandacht besteed. Een taal bevat veel culturele informatie als het ware .
Als je het droog bekijkt zou Esperanto natuurlijk handiger zijn, maar ja, Engels is nu zo ingeburgerd...
Het ingeburgerde Engels is geen verrijking van de cultuur, maar het maakt de internationalisering wel makkelijker, toch?
__________________
It is the things you believe in which make you human
Foetsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 May 2006, 09:50   #10
Alpha
FORE!!!
 
Alpha's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 April 2003
Locatie: Den Bosch
Berichten: 3.523
Stuur een bericht via MSN naar Alpha
Standaard

Ik zit nu op de Hoge Hotelschool en hier is alles in het Engels, heel de opleiding. Vind dat persoonlijk goed, aangezien je later toch meer in/met het buitenland gaat werken, en je daarvoor toch Engels zult moeten praten.
__________________
(\_/)
(O.o) This is Hassan bin Ali.
(> <) Copy Hassan bin Ali into your signature to help him on his way to world Domination.
Alpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 May 2006, 10:52   #11
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Foetsy
Maar door het overheersende engels wordt aan andere talen weinig aandacht besteed. Een taal bevat veel culturele informatie als het ware .
Als je het droog bekijkt zou Esperanto natuurlijk handiger zijn, maar ja, Engels is nu zo ingeburgerd...
Het ingeburgerde Engels is geen verrijking van de cultuur, maar het maakt de internationalisering wel makkelijker, toch?
Blij dat ik niet de enige ben die er zo over denkt.

Daarnaast heb je nog eens het feit dat mensen die opgegroeid zijn in het Engels heel veel voordelen hebben in een internationaal bedrijf. Zo verzekeren de VSA en het VK zich van werkgelegenheid in de wereldeconomie én op gebied van internationale organisaties en regeringszaken hebben zij ook een voetje voor.

Ik vind het zonde, want het Nederlands is zo'n mooie taal...
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 May 2006, 13:54   #12
Foetsy
aber, warum?
 
Geregistreerd op: 23 May 2002
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 657
Standaard

Idd
Iedereen moet minstens 2 talen kennen, zijn moedertaal en een algemene wereldtaal (die overal hetzelfde is). Wel de voordelen, niet de nadelen.
Leuk idee, je kan er uren over door discusseren, maar het zal nooit gebeuren.
__________________
It is the things you believe in which make you human
Foetsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 May 2006, 18:55   #13
Roomsje
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Engels .
  Met citaat antwoorden
Oud 24 May 2006, 19:06   #14
Foetsy
aber, warum?
 
Geregistreerd op: 23 May 2002
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 657
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Roomsje
Engels .
das goed beargumenteerd
__________________
It is the things you believe in which make you human
Foetsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 June 2006, 11:12   #15
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Ik ben fel tegenstander van al dat Engels in onze samenleving. Engels leren is OK, maar wanneer Nederlandse auteurs in het Engels gaan lopen te schrijven dan vind ik dat zorgwekkend. Het is nergens voor nodig, je bent Nederlander en dus is Nederlands je moedertaal.

Ik betrap mezelf erop dat ik wanneer ik een Engels artikel moet lezen ik er vaak niet eens aan begin, ik wacht wel op de Nederlandse samenvatting. Nederlandse artikelen lees ik wel. Maar ik weiger complete Engelse boeken te gaan lezen..
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 June 2006, 11:46   #16
L_angeldc
Guest
 
Berichten: n/a
Arrow

Het een sluit het ander toch niet uit?
Engels heeft grote invloed op het Nederlands, dat is zeker waar, maar dat hoeft toch niet te betekenen dat het Nederlands minder waard wordt? Ik vind Engels een mooie taal, maar beschouw Nederlands nog steeds als mijn moedertaal. Ik denk dat iedereen die Engels als tweede taal kent nog steeds 'trouw' blijft aan hun moedertaal wat dat betreft.
Engels is nu eenmaal een wereldtaal, en dat is alleen maar handig. Mensen begrijpen elkaar meteen, je hoeft niet via een tolk te praten, geen misverstanden door een kromme vertaling.. het is gewoon makkelijker.

Ik ben niet voor Engelse lessen op het hoger onderwijs, behalve als het in de studie past. Als je internationale economie oid gaat studeren vind ik het niet meer dan terecht dat bepaalde vakken in het Engels worden gegeven, maar bij weet ik wat kunstgeschiedenis oid is dat helemaal niet nodig.
Helemaal geen Engels vind ik belachelijk, want zo beperk je de studenten in hun ontwikkeling. Andere hoogleraren uit het buitenland zouden dan geen college komen geven omdat ze geen Nederlands kunnen en college in het Engels mag dan niet. Dat slaat toch nergens op? Ik heb vorig jaar ook les gehad van een Duitser en die sprak gewoon Duits tegen ons, dus waarom zou een Engelsman dan geen Engels praten?

Sowieso de 'wetenschappelijke' voertaal is Engels, en nu kan je als Nederlandse hoogleraar wel een geniaal stuk schrijven in het Nederlands, het aantal mensen die je daarmee bereikt blijft erg klein. Daarom schrijft men in het Engels, zodat iedereen het kan begrijpen, van een professor in Azie tot in de VS. Je zou het wel door iemand anders kunnen laten vertalen, maar die heeft natuurlijk beperkte kennis van jouw zaken en dan zouden er zeker dingen fout gaan of krom overkomen in de vertaling. Dus ik snap het best waarom Nederlandse auteurs in het Engels schrijven. Zoiets werkt natuurlijk ook andersom, van Engelse boeken en artikelen naar het Nederlands, dingen blijven toch steken in de vertaling. Dus als je Engels kan, waarom zou je dat dan niet gebruiken? Als mensen vloeiend Duits of Frans kunnen dan is het toch ook logischer dat zij ook Duitse en Franse dingen lezen ipv de vertaling. Naja als ik vloeiend meerdere talen beheerste, zou ik dat doen, maar ik kan natuurlijk niet voor iedereen spreken
  Met citaat antwoorden
Oud 4 June 2006, 13:19   #17
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

al mijn studieboeken zijn in het engels, dus je zal wel meemoeten
  Met citaat antwoorden
Oud 4 June 2006, 14:00   #18
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Ik zie niet in waarom een Duitser of een Engelsman hier les zou moeten komen geven. We hebben meer dan voldoende docenten die dat prima in het Nederlands kunnen.

Waar ik zo moe van word is dat argument dat 'een Nederlander met een Engels boek meer landen bereikt, zodat ze het in Amerika ook kunnen lezen'. Nou en? Wat is nu de moeite om dat boek eerst gewoon in het Nederlands te schrijven en dan te vertalen? Een Engelse thriller van een Engelse schrijver vertalen wij toch ook? Het is maar een kleine moeite en het maakt het voor Nederlandse studenten zoveel makkelijker. Ik kan best Engels op een redelijk niveau, anders studeerde ik nu niet waar ik nu studeer. Maar zoals ik ooit op HBO meemaakte.. Een Nederlandse docent die voor een Nederlandse klas Engels gaat lopen praten bij een module.. Ik heb toen gewoon geweigerd dat college te volgen en heb me zelf wel de theorie bijgebracht..
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 June 2006, 14:06   #19
dext0r
veteraan
 
dext0r's Avatar
 
Geregistreerd op: 23 November 2001
Locatie: Zwolle
Berichten: 14.938
Stuur een bericht via ICQ naar dext0r
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door bartje518
Maar zoals ik ooit op HBO meemaakte.. Een Nederlandse docent die voor een Nederlandse klas Engels gaat lopen praten bij een module..
nou dat hebben wij ook, maar dan bij de module business english. Dus dan is het niet zo raar
alle andere vakken worden gewoon hoofdzakelijk in het nederlands gegeven, hoewel je er een aantal daarvan óók in het engels kan volgen.
__________________
hoi ik koop mijn vette dag aanbiedingen op http://aanbiedingvandaag.nl
dext0r is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 June 2006, 14:54   #20
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Kijk, kán, dat vind ik dan al wat anders. Dan kunnen die Engels-nerds lekker met elkaar de hele dag Engels praten, dan doe ik t wel gewoon in het Nederlands
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 15:16.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.