Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Psychologie & Filosofie
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Psychologie & Filosofie Een forum waar je je hart kunt luchten en naar hartelust kunt filosoferen.

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 21 August 2006, 21:46   #1
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard Het oedipus- en elektracomplex.

Sommigen herinneren zich vast de mythe over de pasgeborene die te vondeling wordt gelegd omdat het orakel voorspelde dat hij zijn vader zou doden en vervolgens zijn moeder zou huwen. Als diezelfde kerel na jaren zijn geboortestad wil bezoeken, doodt hij onderweg een reiziger en zijn gevolg en huwt per toeval de koningin van Thebe (als ik me niet vergis). Als de pest de stad teistert, komt hij tot de vaststelling dat de reiziger die hij doodde, de vorige koning en tevens zijn vader was en hij dus getrouwd is met zijn moeder.

In de 19e eeuw gaf de psycholoog Sigmund Freud de naam oedipuscomplex aan de door seksualiteit bepaalde instinctieve erotische binding van het kind aan zijn ouders, waarbij met name de zoon zich aangetrokken voelt tot de moeder (en de vader als concurrent ziet).

Kort gezegd ontwikkelt een jongentje de sekse-identiteit van een man, door verliefd te worden op zijn moeder. Hij ziet dat zijn vader de aandacht krijgt van haar en daarom begint hij zijn vader te haten. Deze haat wordt omgezet in identificatie, als hij inziet dat hij zoals zijn vader moet worden om indruk te maken op zijn moeder.

De vrouwelijk variant van het oedipuscomplex wordt het elektracomplex genoemd.


Als ik kijk naar de band die ik met mijn vader heb, moet ik wel zeggen dat er een vorm van waarheid in zit. Niet zozeer op seksueel gebied, maar ik kan met hem over veel meer dingen praten dan dat ik met mijn moeder kon.

Mijn mama zei altijd dat een vader-dochter relatie anders is dan een moeder-dochterrelatie en dat is ook wel het geval bij ons, terwijl mijn broertje een veel betere/andere band had met mama.

Ben ik de enige bij wie dit het geval is of is het bij jou net omgekeerd? Of heb je er nog nooit echt bij stilgestaan?
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 August 2006, 23:11   #2
Kwak
Lid
 
Kwak's Avatar
 
Geregistreerd op: 31 August 2003
Locatie: Waar je woont
Berichten: 1.445
Standaard

het blijft altijd een beetje dubieus als een belg hierover begint
__________________
I gave up drugs, sex and alcohol.... Those were the worst 15 minutes of my life
Kwak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 August 2006, 15:09   #3
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard

Hoe bedoel je?
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 August 2006, 15:57   #4
Linnea
athanatos
 
Linnea's Avatar
 
Geregistreerd op: 30 March 2002
Locatie: Amsterdam
Berichten: 2.910
Stuur een bericht via ICQ naar Linnea Stuur een bericht via AIM naar Linnea
Standaard

Ik heb er nooit zo heel erg over nagedacht, kan met allebei mijn ouders goed opschieten, maar het is heel erg normaal dat je als jong kind verliefd wordt op je vader als je meisje bent, en moeder als je een jongen bent, maar ik weet niet hoe dat zit als je ouder word.
__________________
She's back...!!

missed me?
Linnea is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 September 2006, 18:01   #5
little girl
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik denk dat er best wel veel waarheid in het verhaal zit. Ze zeggen ook dat je op het zelfde type valt als je vader of moeder. Ligt eraan wie bij jouw het tenovergestelde geslacht is.

Nauwja ik ehb zelf een betere band met mijn moeder en ik val ook meer op type als mijn moeder beetje rustig. Mijn vader is een druktemaker
  Met citaat antwoorden
Antwoord


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 07:28.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.