Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Psychologie & Filosofie
FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Psychologie & Filosofie Een forum waar je je hart kunt luchten en naar hartelust kunt filosoferen.

Antwoord
 
Onderwerpopties Waardering: Onderwerp waardering: 2 stemmen, 4,50 gemiddeld. Weergavemodus
Oud 1 October 2005, 16:54   #1
appelshampoo
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Waarom schaamte voor psychische/psychiatrische hulp?

Veel mensen hebben schaamte om er voor uit te komen dat ze naar psycholoog gaan, of dat ze bij een psychiater lopen, maar waar is dat eigenlijk goed voor? Zouden die mensen niet juist trots moeten zijn? Dat zij zo sterk zijn om hulp te zoeken voor hun problemen? En ben je minder waard als je het leven even niet meer alleen aankan?
  Met citaat antwoorden
Oud 1 October 2005, 16:56   #2
ImaginaryDreams
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

idd...meestal is het juist goed om hulp te zoeken voordat je probleemen uit de hand lopen..
  Met citaat antwoorden
Oud 1 October 2005, 21:13   #3
Foetsy
aber, warum?
 
Geregistreerd op: 23 May 2002
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 657
Standaard

Het bekennen dat jij een probleem hebt, een probleem dat andere niet hebben (althans, dat denk je, anders zouden zij toch ook naar een psycholoog gaan, niet?)
Angst dat je als anders wordt gezien, aangezien je de enige bent die naar een psycholoog gaat, en dat terwijl je juist zo graag een normaal leven wilt leiden. Denk ik.
Al hangt het natuurlijk van het probleem af zou ik denken.
__________________
It is the things you believe in which make you human
Foetsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 October 2005, 11:29   #4
kurobu
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

die schaamte zal er voor een groot deel wel zijn omdat de maatschapij ons geleerd heeft dat mensen die daar naar toe gaan niet goed snik zijn.
wat zeer mis is natuurlijk.
mensen die profesionele hulp nodig hebben zijn niet altijd zelf de oorzaak maar in vele gevallen slacht offer die volgens mij wel wat meer begrip van de maatschapij mogen krijgen.
  Met citaat antwoorden
Oud 3 October 2005, 12:41   #5
Jamiel
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

precies, mensen denken dan dat je niet helemaal in orde bent.
Je bent dan niet normaal zoals de gemiddelde mens, dat schrikt af. Als ik een probleem zou hebben en ik kon het aan niemand kwijt en ik moet het toch op de een of andere manier verwerken, dan zou ik wel naar een psycholoog gaan.
  Met citaat antwoorden
Oud 5 October 2005, 23:12   #6
AmbyPur
Lid
 
Geregistreerd op: 12 April 2002
Locatie: Groningen
Berichten: 13.799
Standaard

als je naar een psychiater/psycholoog gaat kan je je problemen niet meer in je eentje handelen. het kost al moed genoeg om dat te accepteren. om het dan ook nog eens aan anderen te moeten vertellen dat lijkt me hartstikke moeilijk.
AmbyPur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 October 2005, 23:33   #7
Bazzemans
Super Lid
 
Bazzemans's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 January 2002
Locatie: Ulft & Enschede
Berichten: 5.522
Stuur een bericht via MSN naar Bazzemans
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AmbyPur
als je naar een psychiater/psycholoog gaat kan je je problemen niet meer in je eentje handelen. het kost al moed genoeg om dat te accepteren. om het dan ook nog eens aan anderen te moeten vertellen dat lijkt me hartstikke moeilijk.
Volgens mij is dit ook weer voor ieder persoon verschillend.. Bij sommige mensen geldt denk ik de eerste stap, het accepteren dat je in behandeling moet, ook als bevrijding kan werken en dat ze er daarna ook de juiste personen over inlichtten..
Bazzemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 February 2006, 21:04   #8
Lila88
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foetsy
Het bekennen dat jij een probleem hebt, een probleem dat andere niet hebben (althans, dat denk je, anders zouden zij toch ook naar een psycholoog gaan, niet?)
Angst dat je als anders wordt gezien, aangezien je de enige bent die naar een psycholoog gaat, en dat terwijl je juist zo graag een normaal leven wilt leiden. Denk ik.
Al hangt het natuurlijk van het probleem af zou ik denken.

Daar ben ik het helemaal mee eens!

Ik heb zelf de keuze gemaakt om proff hulp te nemen. maar dat is zo moeilijk.. ik moet nu overal heen gaan bellen.. en bij elk telefoontje moet ik m'n lef bij elkaar schrapen om het te kunnen.. Ik heb al vaak de telefoon weggelegt.. Durf het gewoon niet..
Stel dat mijn familie er achter komt of mensen hier in de buurt.. Zij lachen me vierkant uit.. (en dan zul je denken dat zal wel mee vallen...) M'n "vrienden" die hebben altijd wel lullige grapjes over mensen die naar een psycholoog moeten! Ze weten verder ook niets over mij.. Ik voel het ok niet dat ze vrienden voor me zijn hoor want je hoort je niet te schamen voor je tranen als je bij vrienden bent.. maar Ik snap heel goed als mensen zich daarvoor schamen.. en vooral om idd anders te worden gezien.
Zels mijn vader is teleurgesteld dat ik dit ga doen.. en het is een tijdje geleden dat ik het had verteld.. maar heb er verder niet meer met hun over gesproken.. Ze denken nu dat ik er wel over heen ben enz.. (vergifting, aanranding, automutilatie) maar ik heb het er met hun al nooit over omdat ik me daarvoor schaam.. Ik lijd geen fijn leven op dit moment.. dus ben blij dat ik de keus heb gemaakt.. nu alleen nog even doorzetten..

X
  Met citaat antwoorden
Oud 24 March 2006, 15:00   #9
Caatjuh
Lid
 
Caatjuh's Avatar
 
Geregistreerd op: 24 March 2006
Berichten: 25
Standaard

Hallo mensen,

Ik heb me net geregistreerd en ben niet egt thuis in het forum wereldje..
Ik wilde nog ff melden in deze topic dat het idd erg moeilijk is om zelfstandig alles op te lossen!
ik heb zelf 4 jaar lang gedacht dat ik alles zelf wel zou kunnen maar dat valt vies tegen!
Ik ben steeds verder in de put gezakt totdat ik er nu achter kwam dat ik er helemaal niet meer uit kon komen!
niet alleen in elk geval... het enige wat ik nog heb is mijn werk, das het enige waar ik nog voor ga op dit moment...
Ik heb een vriend die het zelf ook erg moeilijk heeft op dit moment en dan heeft hij mij er ook nog bij.
ik ben nu eindelijk zo ver dat ik ook hulp wil hebben maar dat had ik al veer eerder moeten doen.
eerder kon ik nog gewoon naar een psychiater en nu ga ik waarschijnlijk naar een psychiatrische inrichting waar ze mij weer helemaal moeten leren leven op een normale manier, daar zal ik alles weer moeten gaan leren wat de meeste mensen allemaal gewoon zelfstadig doen!
Sorry dat wilde ik ff kwijt!

Groetjes Caatjuh.
Caatjuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 April 2006, 14:14   #10
xxcisxx
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik snap best wel dat er mensen zijn die zich ervoor schamen dat ze bij een psychiater lopen. Ik ben sinds ik in therapie ben zoon beetje al mn vrienden kwijtgeraakt. zo leer je ook wel wie je echte vrienden zijn hoor. In het begin heb ik het er erg moeilijk mee gehad, maar nu heb ik zoiets van fuck it! Ik durf voor mijn problemen op te komen en als ze dat niet kunnen accepteren dan maar niet weetje. zulke mensen wil ik niet eens om me heen hebben. Gelukkig zijn er heel veel mensen die het niet raar vinden en je juist bewonderen om de keuze die je gemaakt hebt. Ik heb zo dus wel echte vrienden leren kennen!
  Met citaat antwoorden
Oud 2 June 2006, 18:47   #11
×fairydreams×
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik snap heel goed.. dat het goed is om over je problemen te praten.. maar..w at nou als je dat niet kan?! ik kan echt heel erg moeilijk over m'n gevoelens praten.. zelfs met mijn vriend.. ik heb nu over de mail een vrouw die me helpt.. maar dat is niet gegnoeg..
  Met citaat antwoorden
Oud 4 June 2006, 18:47   #12
Ceezy
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik denk dat het idee 'wat zullen de mensen van me denken' vooral bij oudere mensen speelt, bij jongeren hangt er vaak de invloed van de ouders of leeftijdsgenoten dat mensen die hulp nodig hebben gek zijn. Dat is natuurlijk helemaal niet waar maar ik denk wel dat het de reden is. Schaamte.
  Met citaat antwoorden
Oud 11 June 2006, 22:01   #13
Lila88
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door ×fairydreams×
ik snap heel goed.. dat het goed is om over je problemen te praten.. maar..w at nou als je dat niet kan?! ik kan echt heel erg moeilijk over m'n gevoelens praten.. zelfs met mijn vriend.. ik heb nu over de mail een vrouw die me helpt.. maar dat is niet gegnoeg..
Hey.. er zijn ook andere manieren om je probleem en gevoelens te uiten.. er zijn heel veel soorten therapieen waarbij je niet hoeft te praten enz.. misschien kun je naar je huisarts gaan.. en weet hij/zij er meer over te vertellen.. ook kun je zoeken op internet onder 'therapieen' ofzo..

X
  Met citaat antwoorden
Oud 2 July 2006, 11:30   #14
~Gwen~
Guest
 
Berichten: n/a
Post

Kijk... ik heb er opzich geen probelemen mee als iemand naar de psygiater gaat ofzo... ik vind die persoon dan niet meteen raar...
Maar waarom (denk ik) niet veel mensen het vertellen is omdat anderen daar heel raar op reageren.
Niet dat ik nu zeg dat je je van anderen heel veel moet aantrekken ofzo maar het is gewoon vervelend als ze je steeds "gek" noemen, alleen omdat je hulp krijgt voor je problemen.
En als daardoor vrienden van je je ook raar gaan vinden, en neit meer met je om willen gaan is dat echt niet leuk...
daarom denk ik dat het neit zo snel gezegt word...
Het is niet echt schaamte (misschien een heel klein beetje...), meer angst voor wat er gezegt gaat worden door anderen, en dat begrijp ik best goed...
  Met citaat antwoorden
Oud 7 September 2006, 16:19   #15
little girl
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard schaamte?

Ik denk dat het met 2 dingen te maken heeft dat je je schaamt om naar een hulp organisatie te gaan. of Er niet voor uit wil komen.

1. de reactie van je omgeving. je word als raar gezien. misschien als gevaarlijk. of gek. daar schaam je je voor. Al snap ik niet waarom. maar dat heb ik met alle dingen waar je je voor schaamt. waarom schaam je je in godsnaam. Nauwja iedereen valt weleens van de trap. Soms gaat het over stomme onbelangrijke dingen en soms over meer belangrijke dingen. Maar ik heb altijd waarom vinden we het zo erg? waarom zijn we zo bang voor de reacties van andere mensen?
2. Je laat zien dat je het niet aan kunt een zwak persoon bent eigenlijk. Instinctief denk je dan dat je in gevaar bent. Dieren blijven ook zo lang mogenlijk doen alsof het goed gaat als die gaan liggen is het echt mis. Dat hebben mensen toch ook nog wel.
Als je niet naar de psygoloog gaat is dat voor jouw het teken dat je het zelf aankunt en het misschien wel minder gaat maar nog wel goed. terwijl je eigenlijk op het punt van instorten staat.

Ontkenning en bang voor reacties van je omgeving. Je word anders gezien. ook als je ziek bent vaak. Toch blijf je voor het grooste deel dezelfde persoon. Ik denk dat zeker niet alel mensen er vreemd over zullen doen. Maarja je raakt ook altijd mensen kwijt. stom eigenlijk dat dat pas gebeurt als je je probleem erkent.
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 01:32.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.