Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > School
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

School Problemen met een verslag? Enquete houden? Plaats het hier als het met school te maken heeft.

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 19 April 2005, 08:54   #1
K@rima!
Guest
 
Berichten: n/a
Question Wiskunde PO

Ik moest voor een PO zelf een aantal opdrachten bedenken. En voor het onderwerp kansberekening heb ik voor de volgende opdracht gekozen:

Opdracht loting universiteit:
Sam heeft zijn VWO diploma op zak en wil graag wiskunde studeren. Helaas is hij niet cum laude geslaagd, hierdoor zal hij moeten deelnemen aan een loting. Uit een groep van duizend mensen worden 150 mensen uitgekozen. 75 Jongens en 75 meisjes. Aan de loting doen 230 jongens en 770 meisjes mee.

1) Hoe groot is de kans dat Sam wordt gekozen uit de gemengde groep? Hoe groot is de kans op een meisje bij de gemengde groep?

De kans dat een jongen wordt gekozen uit de gemengde groep, is kleiner dan de kans dat een meisje gekozen wordt. Zo krijg je dus nooit een groep met 75 jongens en 75 meisjes.
Daarom heeft men ervoor gekozen 75 jongens uit de ‘jongensgroep’ te kiezen, en 75 meisjes uit de ‘meisjesgroep’ .

2)Hoe groot is de kans nu dat Sam wordt gekozen? Hoe groot is de kans nu dat een meisje gekozen wordt?


Willen jullie misschien fftjes de som proberen te maken en het antwoord dan doorgeven? Ik heb zelf ook al het antwoord, maar ik twijfel of het het goede antwoord is. En kritiek over de vraagstelling is ook welkom.
  Met citaat antwoorden
Oud 19 April 2005, 21:28   #2
K@rima!
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Tnx he!
  Met citaat antwoorden
Oud 19 April 2005, 21:59   #3
prinskoekje
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

sorry, 'k gaat het niet berekenen. Ik HAAT kansberekeningen.
  Met citaat antwoorden
Oud 19 April 2005, 22:09   #4
Stevie
Lid
 
Stevie's Avatar
 
Geregistreerd op: 19 December 2002
Berichten: 13.264
Standaard

1: in geval dat er aselect word gekozen, dan moet dat stukje "75 Jongens en 75 meisjes" wel voor de eerste vraag worden weggehaald! dat hoort pas bij de 2de opdracht, anders onstaat er teveel verwarring. de vraagstelling is sowieso raar, want de kans voor sam als individu is even groot als voor elke andere persoon die meedoet.

als ik denk dat ik snap wat je bedoelt:

kans voor sam: 230 op de 1000 = 0,23 = 23%
kans voor meisje: 770 op de 1000 = 0,77 = 77%

anders is de kans voor elk persoon gewoon 150 op de 1000, dus 0,15 = 15%

2: er wordt niet aselect gekozen maar echt ervoor gezorgd dat je 75 meisjes en 75 jongens krijgt:

kans voor sam: 75 op de 230 = 0,326 = 32,6 %
kans voor meisje: 75 op de 770 = 0,097 = 9,7%
__________________
We were somewhere around Barstow, on the edge of the desert, when the drugs began to take hold.
Stevie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 April 2005, 07:58   #5
Atjeuh
Amanda
 
Atjeuh's Avatar
 
Geregistreerd op: 3 October 2002
Locatie: Den bosch
Berichten: 7.665
Stuur een bericht via MSN naar Atjeuh
Standaard

das toch met permutaties en combinaties enzo
__________________
Lowlands ja!
Atjeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 April 2005, 11:10   #6
K@rima!
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

tnx Stevie maar dat was niet echt wat ik bedoelde. Ik heb heel mijn opdr. aangepast en ben er verders al uit. Dus kan ook een slotje op!
  Met citaat antwoorden
Oud 20 April 2005, 12:10   #7
Stevie
Lid
 
Stevie's Avatar
 
Geregistreerd op: 19 December 2002
Berichten: 13.264
Standaard

uw wens is normaal wel mijn bevel maar ik vind een slotje lelijk dus laat ik em afzakken
__________________
We were somewhere around Barstow, on the edge of the desert, when the drugs began to take hold.
Stevie is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 10:35.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.