Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden
FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken!

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 22 May 2002, 18:40   #1
REEDS
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Verwijzen naar God: Hij of hij?

Als het over God gaat in een tekst moet er dan Hij (met hoofdletter dus) of hij staan? God schrijf ik nu ook met een hoofdletter maar eigenlijk hoort in deze stelling ook og het God of god is.

Ik vind dat ik het gewoon zonder hoofdetter mag schrijven.
  Met citaat antwoorden
Oud 22 May 2002, 19:05   #2
Smarthezz
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Re: hij of Hij

Citaat:
Originally posted by REEDS
Als het over God gaat in een tekst moet er dan Hij (met hoofdletter dus) of hij staan? God schrijf ik nu ook met een hoofdletter maar eigenlijk hoort in deze stelling ook og het God of god is.

Ik vind dat ik het gewoon zonder hoofdetter mag schrijven.
Alles met hoofdletter. Das zelfs "verplicht" in het Nederlands, net zoals de namen van landen met hoofdletters moeten.

Daarnaast zou ik het "appreciëren" als mensen die misschien niet geloven toch een beetje respect tonen. Al is het alleen maar omdat mensen die volgens hun "in de waan leven dat er een God bestaat" het niet echt leuk vinden als ze de hele tijd worden afgezeken door hun geloof.. *pointing to markiey_nmgn* (en als je dan toch geen zinnige opmerkingen hebt, maak ze dan ook niet... die reply van markiey is namelijk alles behalve intelligent..)
  Met citaat antwoorden
Oud 22 May 2002, 19:07   #3
MarkNMGN
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Re: hij of Hij

Citaat:
Originally posted by Smarthezz


Alles met hoofdletter. Das zelfs "verplicht" in het Nederlands, net zoals de namen van landen met hoofdletters moeten.

Daarnaast zou ik het "appreciëren" als mensen die misschien niet geloven toch een beetje respect tonen. Al is het alleen maar omdat mensen die volgens hun "in de waan leven dat er een God bestaat" het niet echt leuk vinden als ze de hele tijd worden afgezeken door hun geloof.. *pointing to markiey_nmgn* (en als je dan toch geen zinnige opmerkingen hebt, maak ze dan ook niet... die reply van markiey is namelijk alles behalve intelligent..)
okeej ik geef toe ik de post gedelete hebben
  Met citaat antwoorden
Oud 22 May 2002, 19:25   #4
REEDS
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

jamaar waarom zou ik wel respect voor hun moeten hebben en zij niet voor mij? Waarom moet ik er wél rekening mee houden dat zij het misschien "erg" vinden en waarom moeten zij er geen rekening mee houden dat ik me er aan stoor?

en dus de reden dat het 'verplicht' is in de Nederlandse taal (hee een hoofdletter... :S ) is om welke reden? Deze? Geen goede reden dus...en dus ook een slecht argument
  Met citaat antwoorden
Oud 22 May 2002, 20:57   #5
Aristootjuh
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Waarom zou jij je eraan storen?? Ist zo moeilijk om die woorden met een hoofdletter te schrijven??? Sjezz
  Met citaat antwoorden
Oud 22 May 2002, 21:22   #6
nasiopwieltjes
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

dat het verplicht ( de hoofdletter) is dat wist ik ik weet eigenlijk ook niet precies waarom, maar niet om die mensen in hun waarde te laten.
  Met citaat antwoorden
Oud 22 May 2002, 22:25   #7
REEDS
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Aristootjuh ik stoor me er net zo erg aan als mensen zich eraan storen wanneer het met een underscore is geschreven, kleine letter dus
ik moet iets van voor mij niet bestaat uit respect voor anderen verheven met een hoofdletter....
  Met citaat antwoorden
Oud 22 May 2002, 23:52   #8
Smarthezz
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by nasiopwieltjes
dat het verplicht ( de hoofdletter) is dat wist ik ik weet eigenlijk ook niet precies waarom, maar niet om die mensen in hun waarde te laten.
Iemand anders had het nogal bot omschreven waarom hij het er niet mee eens was, daar doelde ik op. Nu heeft hij die post gedelete, dus staat het misschien raar... Anyways: Markiej, bedankt
  Met citaat antwoorden
Oud 22 May 2002, 23:56   #9
Smarthezz
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Hoofdletter..

Citaat:
Originally posted by REEDS
jamaar waarom zou ik wel respect voor hun moeten hebben en zij niet voor mij? Waarom moet ik er wél rekening mee houden dat zij het misschien "erg" vinden en waarom moeten zij er geen rekening mee houden dat ik me er aan stoor?

en dus de reden dat het 'verplicht' is in de Nederlandse taal (hee een hoofdletter... :S ) is om welke reden? Deze? Geen goede reden dus...en dus ook een slecht argument
Ik snap niet wat eraan te storen is? Ik bedoel: mensen schrijven jouw naam toch ook met een hoofdletter? Ookal weten ze niet zeker of je bestaat ja of nee, ze doen het alsnog.

Trouwens, in wat voor opzich houden mensen die geloven GEEN rekening met mensen die niet geloven. Ik bedoel: ik ga hier echt geen preek zitten houden dat je slecht bent doordat je het anders vindt dan ik ofzo, ik bedoel: dat moet je helemaal zelf weten...

En dan nog iets: als je zelf al zo weinig te maken hebt met God, waarom zou je je er dan aan storen om Zijn naam die 3 of 4 keer per maand met een hoofdletter te schrijven i.p.v. een kleine?
  Met citaat antwoorden
Oud 23 May 2002, 01:32   #10
TheGroovMaster
Über Mensch
 
TheGroovMaster's Avatar
 
Geregistreerd op: 11 April 2002
Locatie: Haarlem
Berichten: 9.069
Stuur een bericht via MSN naar TheGroovMaster
Standaard

ik schrijf het altijd zoals het me past, soms met hoofd letter als de Shift toets me die dag makkelijk zit, anders niet (vaak dus).
TheGroovMaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 May 2002, 01:38   #11
Nightwolf
Nerd
 
Nightwolf's Avatar
 
Geregistreerd op: 18 July 2001
Locatie: oosterhout
Berichten: 12.844
Standaard

tis wel een wereld van verschil (behalve als t woord in t begin van de zin staat ) als je Hij schrijft dan weet iedereen waar hij/zij t over heeft, althans dat zou wel moeten
__________________
Networked Intelligent Guardian Hardwired for Terran Warfare and Online Logical Fighting
mail: nightwolf@leerlingen.com
Nightwolf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 May 2002, 21:29   #12
Bird Of Prey
the bearded lady
 
Bird Of Prey's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 January 2002
Locatie: Amsterdam
Berichten: 6.828
Standaard

nou, ik probeer het ten eerste al zo min mogelijk te gebruiken

maar ik denk dat t met hoofdletter wel begrijpelijker is
__________________
What do the innocent know, except what the guilty teach them.
Bird Of Prey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 May 2002, 22:34   #13
miss hutspot
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Hoofdletter..

Citaat:
Originally posted by Smarthezz


Ik snap niet wat eraan te storen is? Ik bedoel: mensen schrijven jouw naam toch ook met een hoofdletter? Ookal weten ze niet zeker of je bestaat ja of nee, ze doen het alsnog.

Trouwens, in wat voor opzich houden mensen die geloven GEEN rekening met mensen die niet geloven. Ik bedoel: ik ga hier echt geen preek zitten houden dat je slecht bent doordat je het anders vindt dan ik ofzo, ik bedoel: dat moet je helemaal zelf weten...

En dan nog iets: als je zelf al zo weinig te maken hebt met God, waarom zou je je er dan aan storen om Zijn naam die 3 of 4 keer per maand met een hoofdletter te schrijven i.p.v. een kleine?
totaly mee eens
  Met citaat antwoorden
Oud 24 May 2002, 22:40   #14
Aristootjuh
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Me 2, ik snap het probleem niet..
  Met citaat antwoorden
Oud 25 May 2002, 01:19   #15
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Wij
  Met citaat antwoorden
Oud 25 May 2002, 09:19   #16
REEDS
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

het probleem is dat ik wél iets moet doen om hún te respecteren en zij niet voor mij wat hún meer 'waard' maakt, en dus niet eerlijk is daarom zeg ik dat het niet meer bij wed verplicht moet worden dat het met een hoofdletter moet...
  Met citaat antwoorden
Oud 25 May 2002, 11:29   #17
MilkyWayz
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

schrijf gewoon hoe jij het 't prettigst vindt. En dat geblaat van wel of geen respect dat vind ik onzin. Die mensen die geloven schrijfen god dus met een hoofdletter. De mensen die niet geloven schrijven god soms met een hoofdletter en soms niet. Klaar. Geen geblaat over respect hebben tegenover mensen die geloven, want het geloven in god is hun eigen keus en als iemand ervoor kiest om niet te geloven is dat de keus van die persoon en dan mag die persoon wat mij betreft ook zelf weten hoe hij iets schrijft (in dit geval dus 'god' ).
  Met citaat antwoorden
Oud 25 May 2002, 14:57   #18
REEDS
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

hehe goedzo en het moet dus ook niet meer verplicht met een hoofdletter worden volgens de nederlandse taal
  Met citaat antwoorden
Oud 25 May 2002, 15:00   #19
Nightwolf
Nerd
 
Nightwolf's Avatar
 
Geregistreerd op: 18 July 2001
Locatie: oosterhout
Berichten: 12.844
Standaard

lo? tis een naam hoor
__________________
Networked Intelligent Guardian Hardwired for Terran Warfare and Online Logical Fighting
mail: nightwolf@leerlingen.com
Nightwolf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 May 2002, 18:44   #20
MilkyWayz
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Direwolf
lo? tis een naam hoor
god is toch geen naam? Adam is een naam, Eva is een naam, Joost is een naam, god is een persoon?
  Met citaat antwoorden
Oud 25 May 2002, 19:08   #21
Nightwolf
Nerd
 
Nightwolf's Avatar
 
Geregistreerd op: 18 July 2001
Locatie: oosterhout
Berichten: 12.844
Standaard

persoon en naam ja
__________________
Networked Intelligent Guardian Hardwired for Terran Warfare and Online Logical Fighting
mail: nightwolf@leerlingen.com
Nightwolf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 May 2002, 21:48   #22
cybergirl
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik vin dat je t zonder hoofdletter mag/moet schrijven. Laatst had iemand bijbel (groot nieuws) bij de bieb gehaald, ( ja, waarom zou je dat doen, nou dat moes voor school) en toen waren in t begin al die hij's veranderd. Stond met kleine letter, waren allemaal hoofdletters van gemaakt. Da vinik dus egt onzin, ik vin t best als je t met hoofdletter schrijft, maar kleine letter is goed genoeg.....
  Met citaat antwoorden
Oud 6 June 2002, 13:11   #23
Bloemetjeh
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ehm...met of zonder hoofdletter..
Ik denk gewoon zonder.
en Waarom zeggen ze 'Hij'?
Die kerel heeft toch ook een naam!
Nja...ik stoor me er niet echt aan
of het nou met of zonder hoofdletter is
want ik kom nooit in de kerk ensow!
Nja....
  Met citaat antwoorden
Oud 10 June 2002, 21:50   #24
Babysmurfie
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Is niet verplicht met een hoofdletter.
Hangt af van je houding tegenover god en geloof enzo.
Getuigt van respect als je God en Hij schrijft, maar als je niet gelooft mag je evengoed god en hij schrijven.
  Met citaat antwoorden
Oud 12 June 2002, 09:49   #25
Chesta
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by REEDS
Aristootjuh ik stoor me er net zo erg aan als mensen zich eraan storen wanneer het met een underscore is geschreven, kleine letter dus
ik moet iets van voor mij niet bestaat uit respect voor anderen verheven met een hoofdletter....
Zeur. Jij gelooft vast wel ergens in. En dat schrijf ik ook met een hoofdletter.
  Met citaat antwoorden
Oud 12 June 2002, 12:05   #26
Youssef
Banned
 
Geregistreerd op: 1 March 2000
Berichten: 3.643
Standaard

GOd is inderdaad een naam en wordt geschreven met een hoofdletter.

Hij wordt met een hoofdletter geschreven omdat het eignelijk gewoon een verwijswoord is naar God, Hij in plaats van God. Dat is denk ik alleen om het duidelijk te maken.
Youssef is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 June 2002, 12:26   #27
Rijntje
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

alles wat naar God verwijst is met een hoofdletter heb ik me laten vertellen....overal op heel de wereld moet dat...best vaag want als ze over mij hebben doen ze ook niet Zij...
  Met citaat antwoorden
Oud 12 June 2002, 20:07   #28
klootzak
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

aanspreken net zoals je tegen een muur lult..

een muur en god alltwee even bewegelijk.
  Met citaat antwoorden
Oud 17 June 2002, 11:02   #29
Narya
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Het is een Het of het whatever. Boeien.. Het is geen persoon of levend ander wezen, en het heeft al helemaal geen geslacht dus is het een het. En bovendien vind ik het niet zo belangrijk dat het met een hoofdletter moet... Maar officieel is het God en Hij dus met hoofdletters ja
  Met citaat antwoorden
Oud 17 June 2002, 12:35   #30
REEDS
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by klootzak
aanspreken net zoals je tegen een muur lult..

een muur en god alltwee even bewegelijk.
hehe bikkel
  Met citaat antwoorden
Oud 17 June 2002, 19:15   #31
Aristootjuh
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

God is een naam dus schrijf je het met een hoofdletter. Omdat meneer er heel veel moeite mee heeft, schrijft hij gewoon zonder oke? Gezeik ook over, sjeezz
  Met citaat antwoorden
Oud 6 July 2002, 20:12   #32
punkrockgirl
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

wat maakt da nou uit?
ik schrijf mijn naam ook altijd zonder hoofdletter
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 12:41.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.