Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken!

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 24 March 2005, 17:09   #1
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Thumbs down D66 riskeert kabinetscrisis voor pure non-issue; Tom de Graaf stapt op als minister

De voorzitters van de regeringsfracties D66, CDA en VVD beginnen rond deze tijd hun onderhandelingen over een herziening van het regeerakkoord.

Aanleiding is het aftreden van minister De Graaf (D66) van Bestuurlijke Vernieuwing. De twee overgebleven D66-bewindslieden - minister Brinkhorst van Economische Zaken en staatssecretaris Van der Laan voor Mediazaken - beraden zich nu op hun positie. Als zij besluiten hun ontslag aan te bieden, is er sprake van een kabinetscrisis.

Van Aartsen
Het dreigen zware onderhandelingen te worden, hoewel alle drie partijen zeggen met elkaar verder te willen.

VVD-fractievoorzitter Van Aartsen vindt dat zijn partij niets hoeft te bieden, omdat de huidige problemen vooral zijn toe te schrijven aan de Eerste-Kamerfractie van de PvdA.

Van der Laan zei vanmorgen juist dat de onderhandelingen een goed resultaat voor D66 moeten opleveren, wil zij aanblijven. "Het moeten geen kruimels zijn."

In het overleg zal het volgens Van der Laan niet alleen gaan over bestuurlijke hervorming. Ook andere punten die voor D66 van belang zijn, zoals onderwijs, zullen aan bod komen.

Compensatie
Ook D66-partijvoorzitter Pechtold vindt dat er een vorm van compensatie moet komen, nu de gekozen burgemeester niet doorgaat.

Zeker nu er ook weinig kans bestaat dat CDA en VVD nieuwe afspraken willen maken over het andere D66-kroonjuweel: een nieuw kiesstelsel.

Premier Balkenende zei dat hij niet het gevoel heeft overgehouden dat er een kabinetscrisis op komst is. "De goede sfeer en de onderlinge verstandhouding geven me veel vertrouwen."

Minister De Graaf van Bestuurlijke Vernieuwing trad gisteren af, nadat de Eerste Kamer zijn voorstel voor de invoering van een gekozen burgemeester had geblokkeerd.

In zijn afscheidsbrief maakte hij duidelijk in zijn beslissing heeft meegespeeld dat er volgens hem "onvoldoende politieke wil" in de coalitie bestaat voor een verandering in het kiesstelsel.

Voor De Graaf was daarmee "de grens bereikt", omdat hij "persoonlijk en politiek" niet langer geloofwaardig kon functioneren.

==============================================
Minister De Graaf van Bestuurlijke Vernieuwing is afgetreden nadat de Eerste Kamer zijn plan voor een gekozen burgemeester heeft afgewezen. Partijgenoten minister Brinkhorst en staatssecretaris Van der Laan houden hun positie in beraad.

D66 wil de komende dagen met coalitiepartners CDA en VVD opnieuw praten over het regeerakkoord. Als dat overleg onvoldoende resultaat oplevert, dan stappen Brinkhorst (Economische Zaken) en Van der Laan (Media) ook op, zei fractieleider Dittrich in de Tweede Kamer.

D66 wil snel duidelijkheid van de regeringspartners over het kiesstelsel. Dittrich zei er vanuit te gaan dat het overleg tot overeenstemming leidt. Als dat niet zo is, leidt dat waarschijnlijk tot de val van het kabinet.

Bittere pil
Voor De Graaf is het aanbieden van zijn ontslag een bittere pil. "Ik baal vreselijk, maar mijn grens was bereikt", zei hij op de persconferentie waarin hij zijn aftreden toelichtte.

De D66-minister zegt dat ook de volgens hem onvoldoende politieke wil in de coalitie voor een verandering in het kiesstelsel zwaar in zijn beslissing heeft meegewogen.

Hij heeft in een gesprek met Balkenende gevraagd wat het zicht op zo'n verandering is. "Ik heb daar in de loop van de middag geen bericht over teruggekregen van de coalitiepartijen."

In een persconferentie zei De Graaf dat iedereen, de partijtop van D66, de coalitiepartijen en premier Balkenende, hem dringend hebben verzocht aan te blijven.

Kroonjuwelen
De premier maakte het aftreden van zijn vice-premier wereldkundig in de Tweede Kamer. "Meneer de voorzitter, zojuist heeft de heer De Graaf verzocht aan hare Majesteit de Koningin om hem ontslag te verlenen als minister van Bestuurlijke Vernieuwing", zei Balkenende. "Ik neem hier kennis van, maar betreur de aanleiding hiertoe."

Volgens premier Balkenende heeft De Graaf geen eerlijke kans gekregen. "Immers het voorstel is in eerste lezing met tweederde meerderheid in beide kamers aanvaard. In de tweede lezing in de Tweede Kamer is die meerderheid opnieuw gebleken. Maar in de Eerste Kamer stemden de PvdA, GroenLinks en de SP tegen"

Woensdagmiddag leek het er nog op dat De Graaf zou aanblijven. Geen van de coalitiepartijen wilde hem kwijt en de minister zelf wilde nog overleg over de situatie in de Tweede Kamer en in de ministerraad.

Dinsdagavond blokkeerde de PvdA in de Eerste Kamer de grondwetswijziging die voor de gekozen burgemeester nodig was. De uitslag was een grote tegenvaller voor De Graaf, die één van de 'kroonjuwelen' van zijn partij D66 in rook zag opgaan.

Onderzoek
Uit een onderzoek dat Maurice de Hond hield onder ruim duizend Nederlanders blijkt dat het overgrote deel (65 procent) vindt dat hij had moeten aanblijven.

Nog geen eenderde van de ondervraagden (29 procent) is het eens met de beslissing van De Graaf. Onder de D66-kiezers vindt 25 procent dat hij zou moeten aftreden.

De PvdA stemde tegen de grondwetswijziging die de gekozen burgemeester mogelijk moet maken omdat de oppositiepartij de concessies van de D66-minister onvoldoende vond.

De Graaf beloofde onder meer dat de burgemeester volgend jaar alleen zou worden gekozen in de grote steden, en niet in alle gemeenten, zoals hij aanvankelijk wilde. Ook zegde hij toe dat er geen hervorming van het politiebestel komt in deze kabinetsperiode, zoals de PvdA had geëist.

PvdA-woordvoerder Van Thijn zei dat de onomkeerbaarheid van het proces de doorslag gaf voor de nee-stem van zijn fractie.

Zware druk
Volgens fractieleider Noten van de PvdA in de senaat heeft PvdA-fractievoorzitter Bos zware druk uitgeoefend - onder meer via telefoontjes en sms'jes tijdens het debat - op zijn partijgenoten in de Eerste Kamer om toch akkoord te gaan met de grondwetswijziging. "Bos betaalt straks de prijs voor onze tegenstem", voorspelde Noten.

Volgens hem hebben ze goed naar de argumenten van de PvdA-leider geluisterd, maar uiteindelijk hun eigen afweging gemaakt. "Anders kun je de Eerste Kamer net zo goed afschaffen."
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 March 2005, 17:11   #2
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Wat een ongelofelijk gezeur zeg Alsof werkelijk iemand wakker ligt van die gekozen burgemeester; laat staan wanneer die er zou komen dan.

Ongelofelijk, alsof er niks beters te doen is. D66 zou toch moeten weten waarom er een 1e kamer is. Als die er alleen maar was om alles wat de 2e kamer doet goed te keuren dan hadden we hem inderdaad niet nodig. Nu blijkt het nut er juist eens van!
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 March 2005, 17:47   #3
LoeLoe
 
LoeLoe's Avatar
 
Geregistreerd op: 16 October 2000
Locatie: VenrayCity
Berichten: 4.876
Standaard

Jaah gister hoorde ik al bijna dat als d66 in zijn geheel opstapt dat het kabinet dan weer zou vallen.

Gaat goed in Nederland zeg.. wat krijgen we dan? Kabinet Balkenellende 3?

Ik snap niet eens waar al dit gezeur over gaat. Waarom De Graaf opstapt al evenmin..

Kan iemand mij dat uitleggen?
__________________
Tjah...
LoeLoe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 March 2005, 21:10   #4
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LoeLoe
Jaah gister hoorde ik al bijna dat als d66 in zijn geheel opstapt dat het kabinet dan weer zou vallen.

Gaat goed in Nederland zeg.. wat krijgen we dan? Kabinet Balkenellende 3?

Ik snap niet eens waar al dit gezeur over gaat. Waarom De Graaf opstapt al evenmin..

Kan iemand mij dat uitleggen?
Volgens Maurice de Hond wil Nederland trouwens nieuwe verkiezingen.

Vooralsnog is nog niet zeker wat D66 gaat doen. De Graaf is opgestapt omdat dit in feite zijn kroonjuweel was. Hij vindt nu dat hij niet langer de aangewezen persoon is om minister te zijn van zijn departement. Hetgeen waarvoor hij de job begonnen was zit er niet meer in.
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 March 2005, 14:23   #5
Ancalagon
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Hij heeft zelf aangegeven dat de voornaamste reden waarom hij opstapte, de houding van het CDA en vooral de VVD waren tegenover zijn idee voor het wijzigen van het kiesstelsel.

De D66 kan blijkbaar maar bar weinig bereiken in het kabinet, en daarom zijn ze zo aan het zeuren nu
  Met citaat antwoorden
Oud 25 March 2005, 15:32   #6
BlackTurtle
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Volgens ingewijden heeft een vertrouwensbreuk tussen Thom de Graaf en Boris Dittrich bijgedragen aan het vertrek van de vice-premier. Thom de Graaf kreeg steeds vaker te horen dat de D66-fractie in de Tweede Kamer geen toekomst zag in een nieuw kiesstelsel.

Bij de verwerping van zijn plan voor gekozen burgemeesterschap, wilde De Graaf nog wel het nieuwe kiesstelsel uitwerken. Boris Dittrich had echter andere prioriteiten. Toen de fractieleiders bij elkaar waren en Maxime Verhagen (CDA) en Jozias van Aartsen (VVD) lieten merken niets te voelen voor een nieuw kiesstelsel, haalde Dittrich het nieuwe kiesstelsel van de agenda af. Dit tot woede van Thom de Graaf.

De spanningen tussen die twee gaat verder: in D66 gaat er een richtingenstrijd schuil. De klassieke vleugel van de partij, waar Thom de Graaf bij hoort, wil burgers meer invloed geven op de politiek. Dit moet gebeuren door gekozen burgemeesters, referenda en een nieuw kiesstelsel. De andere tak van de partij wil de agenda verder verbreden tot onderwerpen als onderwijs, kenniseconomie en milieu.

"We moeten geen one issue partij zijn. Ik weet dat sommige D66'ers bereid zijn een kabinet op te blazen voor dit kiesstelsel, maar het is een mank paard waar we als partij niet op kunnen galopperen. Met andere thema's kan dat wel. Kies daar dan voor", aldus een prominente democraat.


bron. fok.nl

maar wat mij tegen het hoofd stoot is dat de thom de graaf er dus voor wil zorgen dat de burger meer inspraak krijgt in de politiek en die lui daar bang izjn hun macht kwijt te raken, ze zullen toch eens moeten doen wat wij willen, bah, schuw de gedachte.....
  Met citaat antwoorden
Oud 25 March 2005, 18:47   #7
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Thumbs down

En daarbij komt nog dat als zoiets al doorgevoerd wordt men er wel voor zorgt dat de burger geen bindend advies geeft, maar gewoon een mening die gemakkelijk terzijde geschoven kan worden!
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 March 2005, 19:22   #8
Alpha
FORE!!!
 
Alpha's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 April 2003
Locatie: Den Bosch
Berichten: 3.523
Stuur een bericht via MSN naar Alpha
Standaard

Het idee is gewoon dat D66 ooit is opgericht om staatskundige vernieuwing in Nederland in te voeren. Dat was het hele doel van D66 ... En de gekozen burgemeester is daar gewoon heel belangrijk voor bij hun ...
Dat Thom de Graaff is opgestapt vind ik enigszins onzin ...
__________________
(\_/)
(O.o) This is Hassan bin Ali.
(> <) Copy Hassan bin Ali into your signature to help him on his way to world Domination.
Alpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 March 2005, 19:36   #9
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Ik snap de discussie binnen de partij wel, maar als je al zolang bestaat en je geeft nu aan dat je je toch ook op andere punten moet gaan richten dan ben jij mijns inziens toch rijkelijk laat..
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 March 2005, 01:17   #10
BlackTurtle
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

vergeet de ego kwestie tussen de graaf en dittrich niet.
  Met citaat antwoorden
Oud 28 March 2005, 15:30   #11
Stevie
Lid
 
Stevie's Avatar
 
Geregistreerd op: 19 December 2002
Berichten: 13.264
Standaard

niet alleen vvd en cda, maar ook de eigen fractie van d66 onder leiding van dittrich hebben thom de graaff gewoon hard laten vallen. juist op het moment dat hij steun nodig had. naast dat het natuurlijk vanzelfsprekend ongelofelijk dom is van dittrich om er zo'n machtsstrijd van te maken, vind ik de rol van vvd en cda ook zeer dubieus. okee, ze hebben telkens (ook de laatste stemming in de eerste kamer) voorgestemd, maar van aartsen lacht nu in zijn vuistje dat de pvda toch nog tegen stemde. beide partijen zijn nooit helemaal voor de gekozen burgemeester geweest, en hebben de graaff ook helemaal niet gesteund in het debat in de eerste kamer. dat viel me ook tegen, al vond ik het vrij logisch.
__________________
We were somewhere around Barstow, on the edge of the desert, when the drugs began to take hold.
Stevie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 March 2005, 17:46   #12
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Hoezo logisch, Stevie? Politiek bedrijven is toch simpelweg compromissen sluiten? En als D66 jou op zich verder waardeloze coaltitie even aan een meerderheid wil helpen dan mag je daar best wat tegenover stellen. Ik vind het dan niet logisch dat het lan logisch is als je niet je volledige steun geeft..
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 March 2005, 19:26   #13
Stevie
Lid
 
Stevie's Avatar
 
Geregistreerd op: 19 December 2002
Berichten: 13.264
Standaard

ik ben het er niet mee eens, maar cda en vvd vinden zo'n partij als d66 natuurlijk ideaal. ze helpen ze aan een meerderheid, en eisen slechts een paar belangrijke punten in het regeerakkoord (bestuurlijke vernieuwing) die cda en vvd nooit als belangrijk in hun partijprogramma hebben staan. ze stemmen voor (hoewel ze dat niet helemaal zijn) en vinden dat al genoeg steun.
__________________
We were somewhere around Barstow, on the edge of the desert, when the drugs began to take hold.
Stevie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 March 2005, 20:10   #14
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

D66 moet toch ook naar buiten toe uitdragen dat men het eens is met die tig punten van VVD en CDA? Ik hoor hen daar nauwelijks over klagen terwijl dat beleid hen in Nederland alles behalve populair maakt
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 March 2005, 20:29   #15
Stevie
Lid
 
Stevie's Avatar
 
Geregistreerd op: 19 December 2002
Berichten: 13.264
Standaard

ja dat snap ik ook niet zo goed. ik kan me echt niet voorstellen dat een groot deel van de d66 fractie die plannen steunt.. vind het ook raar ja. vind het sowieso raar dat ze in dat kabinet zijn gegaan, maar goed..
__________________
We were somewhere around Barstow, on the edge of the desert, when the drugs began to take hold.
Stevie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 March 2005, 22:24   #16
klootzak
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

D66 heeft aangetoont dat ze gebrek aan daadkracht hebben.
Het akkoord wat ze hebben gesloten is minimaal.

En de kaarten zijn meteen in hun nadeel gekeert door wouter bos, die mooi van hun lafhied gebruikmaakt door het een tijdelijk bestand te noemen, wat een makelijk doelpunt is natuurlijk.

maar de pvda wel een voorsprong geeft op de komende verkiezingen
  Met citaat antwoorden
Antwoord


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 02:51.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.