Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Psychologie & Filosofie
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Psychologie & Filosofie Een forum waar je je hart kunt luchten en naar hartelust kunt filosoferen.

Gesloten onderwerp
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 26 July 2002, 16:40   #1
anouk
**Loves Anouk**
 
anouk's Avatar
 
Geregistreerd op: 16 June 2001
Berichten: 653
Standaard Borderline

Ik denk dus dat ik dat heb, maar weet iemand er wat meer over?
Ik weet het nl bijna zeker maar nog niet helemaal en zou er graag t een en ander over horen..
__________________
Nookie:
"Did you ever live a day like the next day would never come, blood's dripping on the floor. But who cares, who needs you anyway?"
anouk is offline  
Oud 26 July 2002, 17:20   #2
otherside
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

http://www.angelfire.com/tx3/borderline
http://borderline.pagina.nl

daar staat al veel info op.
 
Oud 26 July 2002, 18:26   #3
jessiej
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

hmm je kan denken dat je t hebt, maar trek nooit zomaar conclusies! alleen een psycholoog/psychiater kan t vaststellen!!!

kijk verder eens op www.stichtingborderline.nl
 
Oud 27 July 2002, 21:19   #4
anouk
**Loves Anouk**
 
anouk's Avatar
 
Geregistreerd op: 16 June 2001
Berichten: 653
Standaard

Nou, ik weet bijna cker dat ik dat heb.
Ik loop bij psygiaters enzo maar die zijn ook niet alles en weten lang niet alles van me. Die bekijken het maar lekker, ik doe het wel alleen.
__________________
Nookie:
"Did you ever live a day like the next day would never come, blood's dripping on the floor. But who cares, who needs you anyway?"
anouk is offline  
Oud 27 July 2002, 21:25   #5
anouk
**Loves Anouk**
 
anouk's Avatar
 
Geregistreerd op: 16 June 2001
Berichten: 653
Standaard

Citaat:
Originally posted by anouk
Nou, ik weet bijna cker dat ik dat heb.
.
Correctie: ik weet het cker.
__________________
Nookie:
"Did you ever live a day like the next day would never come, blood's dripping on the floor. But who cares, who needs you anyway?"
anouk is offline  
Oud 28 July 2002, 21:14   #6
jessiej
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by anouk


Correctie: ik weet het cker.
je KAN het niet zeker weten als het niet door een psych is vastgesteld
 
Oud 29 July 2002, 00:02   #7
klootzak
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

je weet zeker dat je het hebt, maar vraagt hier hoe je dat zeker moet weten..

Citaat:
Ik denk dus dat ik dat heb, maar weet iemand er wat meer over?
Ik weet het nl bijna zeker maar nog niet helemaal en zou er graag t een en ander over horen..
 
Oud 29 July 2002, 11:49   #8
anouk
**Loves Anouk**
 
anouk's Avatar
 
Geregistreerd op: 16 June 2001
Berichten: 653
Standaard

Ja, maar ik heb nu die site's doorgelezen en weet t wel cker.
En ik ken mezelf toch beter dan zon psygo, dus vind ik dat ik t beter zelf kan vaststellen.
__________________
Nookie:
"Did you ever live a day like the next day would never come, blood's dripping on the floor. But who cares, who needs you anyway?"
anouk is offline  
Oud 30 July 2002, 19:39   #9
Isaac
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

maar een psygo heeft er dan ook meer verstand van, majah, offtopic.
 
Oud 30 July 2002, 22:27   #10
klootzak
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by anouk
Ja, maar ik heb nu die site's doorgelezen en weet t wel cker.
En ik ken mezelf toch beter dan zon psygo, dus vind ik dat ik t beter zelf kan vaststellen.
dus je weet het niet zeker, je vind dat je het zeker weet.
 
Oud 31 July 2002, 18:01   #11
jessiej
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by anouk
Ja, maar ik heb nu die site's doorgelezen en weet t wel cker.
En ik ken mezelf toch beter dan zon psygo, dus vind ik dat ik t beter zelf kan vaststellen.
pfff als jij zonodig vindt dat je t hebt moet je maar vooral in die waan blijven, maar ik heb nieuws voor je, als je t zo zeker weet zou ik toch maar eens naar een psych gaan, want met borderline moet je wel degelijk in therapie. maar ja dat is jou keuze
 
Oud 31 July 2002, 18:12   #12
Mr.Master
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Wanneer heb je borderline?
Veel mensen die horen van borderline zullen al snel zeggen o, daar heb ik ook last van, maar er is een groot verschil dat mensen dan niet zien, bij "normale" mensen komt het af en toe voor, maar bij borderliners is het constant altijd aanwezig, het gaat door en door. Om de diagnose borderline te krijgen wordt er gekeken naar een lijstje van 9 gedragskenmerken namelijk de volgende:




* Impulsiviteit :
Een borderline patient reageert vaak impulsief, eerst doen en dan pas denken. Zonder zich af te vragen wat de consequenties kunnen zijn.


* Stemmingswisselingen/ emotionele instabiliteit :
Op het ene moment kan een borderliner heel vrolijk zijn, maar als er dan wat gebeurt kan het gedrag omslaan in depressiviteit , soms hoeft er niet eens een aanleiding te zijn. Die stemmingswisselingen komen ook vaak voor soms wel drie of vier keer op een dag. Het hele gedrag kan binnen een uur geheel veranderd zijn. En vaak als het gedrag omslaat kan een borderliner een paar dagen depressief zijn, en dan zomaar in eens weer vrolijk zijn.


* Stoornis in contact leggen/ alles zwart wit zien :
Het lijkt of borderline patienten maar twee kleuren kunnen zien, zwart en wit, het hele grijze stuk ertussen kunnen ze niet zien. Het lijkt alles of niets, mensen worden onderdeeld in goed of slecht. Iemand is ontzettend aardig of juist helemaal niet. Ook het ophemelen van andere personen komt daardoor, er wordt te veel van de partner verwacht, en de ander die natuurlijk niet alles weet en alles kan, kan daaraan dus niet voldoen. Daardoor wordt een relatie vaak al snel verbroken omdat de borderliner vindt dat haar/ zijn partner het fout doet, en niet aan haar verwachtingen voldoet.


* Identiteitsonzekerheid :
Borderliners zijn vaak onzeker over zelfbeeld, carrierekeuze, type vrienden of normen. Niet al deze onzekerheden hoeft iedere borderliner te hebben, maar op z'n minst twee.


* Opzettelijke verwonding ( automutulatie) :
De borderliner kan spanningen afreageren op het eigen lichaam, door te krassen in de armen of benen, het zichzelf verbranden met een sigaret is een ander voorbeeld. Ook zelfmoord pogingen komen vaak voor bij borderliners.


* Moeilijk alleen kunnen zijn :
Een borderliner is heel bang om in de steek gelaten te worden, ze leeft in de veronderstelling dat degene met wie ze een sterke band heeft haar zal verlaten. En is ook consant bezig om de ander daar op te betrappen. Deze angst kan op lopen tot extreme paniek wanneer zij alleen is, en deze zal dat dan ook zo goed en kwaad als dat kan proberen te vermijden.


* Psychotische verschijnselen :
Deze zijn meestal kortdurend, van enkele uren tot enkele dagen. Onder deze verschijnselen vallen, het horen van stemmen of zien van dingen, en stoornis in het denken zoals achterdocht en in de war zijn.


*Dissociatie verschijnselen :
De borderliner staat tijdelijk niet in de realiteit, ik kan dit het beste uitleggen door een voorbeeld te geven: Een borderliner gaat naar de stad om iets te kopen, op de terug weg in de bus kijkt de borderliner plotseling om zich heen en denkt " waar ben ik geweest wat doe ik in deze bus? En hoe kom ik aan deze spullen" De borderliner heeft niet in de gaten dat ze naar stad is geweest, omdat ze op dat moment ' niet in de realiteit stond'. Een borderliner maakt dan ook een afwezige indruk op andere mensen.


* Maatschappelijke problemen :
Banen, opleidingen relaties, vriendschappen worden vaak op extreme wijze aangepakt. Ver wachtingen liggen zo hoog dat teleurstellingen vaak voorkomen. Door deze regelmatige negatieve ervaringen neemt het zelfvertrouwen af en de kwetsbaarheid toe. De borderliner trekt zich meer en meer uit de maatschappij, doordat de problemen zo divers zijn en het maatschappelijk steeds moeilijker gaat, kan de borderliner in een isoloment raken waardoor de symtomen erger kunnen worden.

Van deze 9 gedragskenmerken moet iemand er op z'n minst 5 hebben om de diagnose borderline te krijgen


Ga naar een psych. Je kunt dit niet alleen af, die mensen weten wat ze doen, en hoe ze je moeten helpen. Wees niet eigenwijs met "ik weet het lekker beter, ik ken mezelf toch?"
 
Oud 1 August 2002, 13:02   #13
anouk
**Loves Anouk**
 
anouk's Avatar
 
Geregistreerd op: 16 June 2001
Berichten: 653
Standaard

Ja, dat heb ik al een paar keer gelezen. En ik heb 7 van de 9 en idd wel de hele tijd. Naar een psygoloog ga ik al langer, en ik zal et er idd wel met haar over hebben...
__________________
Nookie:
"Did you ever live a day like the next day would never come, blood's dripping on the floor. But who cares, who needs you anyway?"
anouk is offline  
Oud 1 August 2002, 17:25   #14
!Y!US!C!30X
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Mr.Master
*knip*
ik lees dit zo, en van die symptonen gelden 8() ervan ook voor mij, maar bij mij is nooit iets van borderline gevonden
volgens mij heb ik het ook niet,
dus je kan het lijkt mij niet alleen maar uit zo'n lijstje halen
De enige die er echt achter kan komen is een psychiator, zoals al in dit topic genoemd
 
Oud 1 August 2002, 18:16   #15
jessiej
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

bij mij is het een half jaar geleden vastgesteld (door een psychiater!!!), omdat ik 8 van de 9 symptonen heb. Ik weet nu wat t is en daar houdt t mee op, verder is er niets verandert. Heb ondertussen hulp stop gezet, kred t nog prima in mn eentje en zodra t weer fout gaat stap ik wel weer naar de hulpverlening.
 
Oud 2 August 2002, 13:58   #16
Mr.Master
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by anouk
ik zal et er idd wel met haar over hebben...
Da's goed. Het is niet niks, dus steun kun je altijd krijgen. Ik heb wat ik gecopied heb ook gelezen, het lijkt me niet iets wat je licht op moet vatten...

Succes!
 
Oud 4 August 2002, 10:50   #17
anouk
**Loves Anouk**
 
anouk's Avatar
 
Geregistreerd op: 16 June 2001
Berichten: 653
Standaard

Ik moet begin spetember weer, dan zal ik t met dr over hebben.
Jullie horen t dan wel..
__________________
Nookie:
"Did you ever live a day like the next day would never come, blood's dripping on the floor. But who cares, who needs you anyway?"
anouk is offline  
Oud 4 August 2002, 22:00   #18
Mr.Master
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

we'll be waiting
 
Oud 15 August 2002, 13:40   #19
meiske
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

hoop voor je dat ze zegt dat je het niet hebt!
 
Oud 19 August 2002, 16:41   #20
SpiNe
Trots van het noorden.
 
SpiNe's Avatar
 
Geregistreerd op: 13 August 2002
Locatie: grunn
Berichten: 3.893
Stuur een bericht via MSN naar SpiNe
Standaard

dit is scary shit! ik heb 8 van de 9 symptonen en ik voel me de laatste tijd ook raar
__________________
Sick liaisons raised this monumental mark the sun sets forever over Blackwater park.
SpiNe is offline  
Oud 19 August 2002, 21:45   #21
devilisch_lady
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

o wel toevallig..als et zo is..is et kut..kwej ni of je mijn verhaal heb gelezen ma mijn ma heeft het dus ook..
 
Oud 27 August 2002, 17:49   #22
anouk
**Loves Anouk**
 
anouk's Avatar
 
Geregistreerd op: 16 June 2001
Berichten: 653
Standaard

Op zich heb ik mischien liever dat ik het wel heb omdat je dan gewoon weet waar al die rare shit vandaan komt, het snijden enzo.
Of is dat erg raar ?
__________________
Nookie:
"Did you ever live a day like the next day would never come, blood's dripping on the floor. But who cares, who needs you anyway?"
anouk is offline  
Oud 30 August 2002, 16:01   #23
appelshampoo
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

het lijkt wel of je blij bent om het te hebben...
stoer hoor borderliner

Laatst aangepast door appelshampoo : 31 August 2002 om 10:44
 
Oud 30 August 2002, 16:33   #24
Luigi
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by annestacia
het lijkt wel of je blijf bent om het te hebben...
stoer hoor borderliner
volgens mij heeft ze gewoon aandacht tekort!
 
Oud 31 August 2002, 10:45   #25
appelshampoo
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

En trouwens als je al een tijd bij een psych loopt was die er heus wel achter gekomen dat je Borderliner hebt hoor
 
Oud 31 August 2002, 10:54   #26
meiske
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

nouja opzich kan ik wel vatten dat ze liever heeft dat ze het heeft want je weet dan teminste wat het is enzo maar toch zou ik het liever niet hebbe
 
Oud 31 August 2002, 15:38   #27
anouk
**Loves Anouk**
 
anouk's Avatar
 
Geregistreerd op: 16 June 2001
Berichten: 653
Standaard

Jezus jullie worden bedankt he !!
nou stoer zeg, ja aandacht van forum mensen hoera !
Het enige dat ik gvd bedoel is dat ik dan weet waar al deze onbegrijpelijke dingen vandaan komen!
Maar tis duidelijk!
__________________
Nookie:
"Did you ever live a day like the next day would never come, blood's dripping on the floor. But who cares, who needs you anyway?"
anouk is offline  
Oud 1 September 2002, 10:38   #28
Banaan
Amsterdam Original
 
Banaan's Avatar
 
Geregistreerd op: 9 March 2002
Berichten: 10.467
Standaard

jeetje jullie hoeven haar toch niet zo aftekraken...post dan liever niks ofzow...
__________________
I put you up on the IV, Not the Roman Numeral 4
But the IV that leads to the funeral floor
Banaan is offline  
Oud 1 September 2002, 10:40   #29
Plankje
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Yeah-Dude
jeetje jullie hoeven haar toch niet zo aftekraken...post dan liever niks ofzow...
 
Gesloten onderwerp


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 17:36.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.