Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > School
FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

School Problemen met een verslag? Enquete houden? Plaats het hier als het met school te maken heeft.

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 31 March 2007, 16:58   #1
Tom16
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard problemen met leren

Hallo,

Ik zit nu in 5Havo en ga dus richting m'n exames. Hier maak ik me best druk om omdat ik gewoon 'bang' ben te falen. Mijn motivatie en inzit is erg goed alleen telkens als ik wil leren kan ik me niet concentreren. Ik wordt door alles en iedereen afgeleidt en dwaal snel af met m'n gedachten. Ik had hier voorafgaande jaren bijna nooit last van, eigenlijk pas sinds 4 en 5 havo. Telkens als bij een proefwerk een goed gevoel over een proefwerk heb, dus als ik het voor m'n gevoel makkelijk vond, haal ik slechte cijfers. En bij de moeilijkste proefwerken waar ik niet heel goed voor heb geleert en bijna niets weet en super moeilijk is ,waarbij m'n gevoel dus negatief is, haal ik altijd goede cijfers! Dit vind ik erg raar. Wat kan ik doen om gewoon me goed te kunnen concentreren? Graag wat tips hierover en wat leertips

bedankt,
  Met citaat antwoorden
Oud 31 March 2007, 17:52   #2
koekje
tijd om op te staan
 
koekje's Avatar
 
Geregistreerd op: 3 January 2005
Locatie: VB
Berichten: 1.038
Standaard

mjah..
Ik had vroeger ook veel last om te concentreren bij het leren...
Toen ik merkte dat het een invloed had op mijn resultaten, vond ik dat het niet meer zo kon voort gaan. Bijgevolg ben ik me dan gaan afvragen waarom ik werd afgeid door dingens, en welbepaald door wat. Wanneer ik dan wist wat de oorzaak was, probeerde ik mezelf dan te overtuigen dat het geen waardoor ik werd afgeleid niet opkon tegen het leren. m.a.w. was het niets waard dat ik me daardoor liet afleiden.
__________________
De beste van de heeeeeeeele wereld !
koekje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 March 2007, 21:12   #3
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard

Leer je met muziek?
Ik heb vorige blokperiode eens geëxperimenteerd en ik leerde het best met klassieke muziek.
Ik moet sowieso iets van muziek op hebben staan om niet afgeleid te worden door allerlei vreemde geluiden in en buiten het huis.
Omdat ik, als ik met de radio aan of met een cd van een van mijn favoriete groepen aan het leren was, te veel meeluisterde, heb ik dan maar voor klassieke muziek gekozen om daar eens mee te proberen. Het voordeel is dat je dat niet kent waardoor je minder afgeleid bent.

En voor de rest alleen de nodige cursussen, een balpen en een cursusblok op je bureau leggen. Geregeld pauze nemen en tijdens die pauzes eens iets heel anders doen. (Tien keer de trap op en af lopen, rond de tafel spurten, ...)

Succes ermee!
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 March 2007, 22:02   #4
Tom16
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door thali Bekijk Bericht
Leer je met muziek?
Ik heb vorige blokperiode eens geëxperimenteerd en ik leerde het best met klassieke muziek.
Ik moet sowieso iets van muziek op hebben staan om niet afgeleid te worden door allerlei vreemde geluiden in en buiten het huis.
Omdat ik, als ik met de radio aan of met een cd van een van mijn favoriete groepen aan het leren was, te veel meeluisterde, heb ik dan maar voor klassieke muziek gekozen om daar eens mee te proberen. Het voordeel is dat je dat niet kent waardoor je minder afgeleid bent.

En voor de rest alleen de nodige cursussen, een balpen en een cursusblok op je bureau leggen. Geregeld pauze nemen en tijdens die pauzes eens iets heel anders doen. (Tien keer de trap op en af lopen, rond de tafel spurten, ...)

Succes ermee!
ik leer nooit met muziek op. Wel maak ik af en toe huiswerk met m'n Ipod op. Dit werkt opzich wel goed, wordt minder snel afgeleid en richt me dan volledig op m'n huiswerk. Het probleem is denk ik als ik onder het leren m'n Ipod opzet dat ik op ten duur met de muziek ga mee zingen....
  Met citaat antwoorden
Oud 1 April 2007, 11:51   #5
Tom16
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

is het ook verstandig om voor een proefwerk nog alles een keer door te nemen? of voert dit juits de druk op waardoor je slechter gaat presteren?
  Met citaat antwoorden
Oud 1 April 2007, 15:13   #6
ash-hôôle
Super Lid
 
ash-hôôle's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 August 2005
Berichten: 15.694
Standaard

Ligt er maar net aan of je een stress gevoelig persoontje bent.

als je dat wel bent kun je het beter niet doen, dan kijk je het nog eens over en dan denk je helemaal van.. whooow dat ken ik nog helemaal niet!

Als je het niet bent kun je best de moeilijke dingen die je nog niet helemaal snapte overkijken, maar niet de dingen je wel snapt want dan ga je waarschijnlijk weer twijfelen over hoe het nu ging of niet.
__________________
I never would have loaded up a 44 and put myself behind a jail house door if it hadn't been for love. Four cold walls against my will but at least I know she's lying still. Four cold walls without parole, Lord have mercy on my soul.
ash-hôôle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 April 2007, 19:39   #7
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Tom16 Bekijk Bericht
is het ook verstandig om voor een proefwerk nog alles een keer door te nemen? of voert dit juits de druk op waardoor je slechter gaat presteren?
Zoiets hangt af van persoon tot persoon en situatie tot situatie.
Als je je leerstof onder de knie hebt en je twijfelt nog over iets (bijvoorbeeld het gebruik van al dan niet een minteken in een of andere wiskundige formule), dan kijk je er best gewoon nog even naar.
Als je het niet kent, heeft het geen zin om het na te kijken, want die laatste 5 minuten leer je toch niets. Bovendien ga je er dan zo snel door dat je toch niets onthoudt.

Mij gaf het altijd wel een zekere zekerheid. Zo kon ik mezelf geruststellen dat ik het kon.

Wat ik ook deed was de avond ervoor alles leren en dan de ochtend van het examen mijn schema nog eens bekijken en kijken of ik het echt wel begreep en het kon uitleggen aan mezelf. En dan sprong ik op mijn fiets en dacht aan iets helemaal anders.
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 April 2007, 19:50   #8
BroodjeBeton
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Tom16 Bekijk Bericht
Hallo,

Ik zit nu in 5Havo en ga dus richting m'n exames. Hier maak ik me best druk om omdat ik gewoon 'bang' ben te falen. Mijn motivatie en inzit is erg goed alleen telkens als ik wil leren kan ik me niet concentreren. Ik wordt door alles en iedereen afgeleidt en dwaal snel af met m'n gedachten. Ik had hier voorafgaande jaren bijna nooit last van, eigenlijk pas sinds 4 en 5 havo. Telkens als bij een proefwerk een goed gevoel over een proefwerk heb, dus als ik het voor m'n gevoel makkelijk vond, haal ik slechte cijfers. En bij de moeilijkste proefwerken waar ik niet heel goed voor heb geleert en bijna niets weet en super moeilijk is ,waarbij m'n gevoel dus negatief is, haal ik altijd goede cijfers! Dit vind ik erg raar. Wat kan ik doen om gewoon me goed te kunnen concentreren? Graag wat tips hierover en wat leertips

bedankt,
je hebt ADD vriend.
  Met citaat antwoorden
Oud 2 April 2007, 19:50   #9
Tom16
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door BroodjeBeton Bekijk Bericht
je hebt ADD vriend.

wat bedoel je ?
  Met citaat antwoorden
Oud 2 April 2007, 20:13   #10
blabla1993
Super Lid
 
blabla1993's Avatar
 
Geregistreerd op: 1 October 2006
Berichten: 10.729
Standaard

Niks van aantrekken. Broodebeton geeft altijd nutteloze reacties.
__________________
1234hoedjevanpapier
blabla1993 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 April 2007, 20:31   #11
koekje
tijd om op te staan
 
koekje's Avatar
 
Geregistreerd op: 3 January 2005
Locatie: VB
Berichten: 1.038
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door blabla1993 Bekijk Bericht
Niks van aantrekken. Broodebeton geeft altijd nutteloze reacties.
en ikke ook he !!! ik ben er fier op !!
__________________
De beste van de heeeeeeeele wereld !
koekje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 April 2007, 22:14   #12
LoveIsAlive
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Heejj,,
hun gaven al een tip om muziek te luisteren dat is wel een goede tip maar die tip werkt niet bij iedereen wnd ik kan me al helemaal niet concentreren met muziek op
wat bij mij goed helpt:
* Leg geen andere leer of huiswerkboeken waar je aan het leren bent wand dan kan je afgelijdt raken door dat je ziet wat je allemaal nog moet doen
* Beloon jezelf als je bijv 1 paragraaf of een aantal woorden kent bijvoorbeeld met een koekje
Nog ff wat tips om iets goed je kop in te stampen
* eerst goed grondig doorlezen
* dan een samenvatting van maken
* Meestal ken je het dan Ongeveer al wel maar je kunt als er bijvoorbeeld met geschiedenis jaartallen enzo staan moet je dat nog wel ff goed uit je hoofd leren,, gewoon per 10 woordjes jezelf belonen bijvv..

Hoe wordt je huiswerk leuker..??
* Probeer netjes te schrijven dan wordt het leuker om te doen
* Hier kan je wel zachtjes een muziekje op zetten (niet te hard)
* Neem niet te veel pauzes wandt als je eenmaal stopt en iets anders gaat doen heb je al helemaal geen zin meer om het verder te maken hoe langer je wacht hoe moeilijker het is om er aan te beginnen
* je kunt het beste meteen uit school beginnen met je huiswerk en leerwerk wand hoe langer je wacht hoe moeilijker het is om te beginnen (ik val in de herhaling )

Maarjjaa dit ware wat tipss die ik gebruikte toen ik in de 1e zak toen haalde ik nog f*cking goede cijfers Maar ik heb mezelf beloofd dat ik weer vanaf nu goed ga leren enzow
Het gaat me lukken !!
En jou vast ook!!!
  Met citaat antwoorden
Oud 20 April 2007, 22:20   #13
LoveIsAlive
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

En ik zet wel eens jumpmuziek op onder het leren en huiswerk
Nou.. 1 tip
NIET DOEN DUS!!
wnd ik ga dan altijd automatisch jumpen
dusse je weet het heaa nie doenn!!
,,nu gaan jullie het zeker juist wel expres doen ,,
t,t,t,t
  Met citaat antwoorden
Oud 9 June 2007, 12:51   #14
RobertQuest
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Tipy

Heey.
leren gaat bij mij goet. Je moet niet roekeloos leren en dan maar kijken hoe het gaat. hier wat tips.

1. plan je dag en streef naar vrije tijd.
2. leer niet langer dan 30 minuuten en neem dan 10 minuuten pauze
3. leer pas een uur/ half uur na het eten. Zeg maar uur.
4. Leer zo vroeg mogelijk op een dag
5. plan niet te veel op een dag maar misschien maar 2/3 keer 30/20 minuuten per dag. tenzij je tijdsnood heb.

Maar het alle belangrijkste is doe het vroeg zodat je later kan uitkijken naar vrijetijd. en dan nog het laatste.

leer geen zinnen met sites als Wrts. zins opbouw en spaties/ vraagtekens enz kunnen problemen veroorzaken.
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 08:12.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.