Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden
FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken!

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 27 May 2004, 12:09   #1
Sander
Medewerker
 
Sander's Avatar
 
Geregistreerd op: 2 December 2003
Locatie: Noord-Brabant
Berichten: 13.129
Standaard Abortus gehandicapt kind

Geboren in de nacht

Door S. M. de Bruijn en W. van Hengel

Buiten is het nacht. In de helverlichte werkruimte tussen de verloskamers in het academisch ziekenhuis staat een metalen bakje. Erin ligt een puntgaaf jongetje, geboren na een zwangerschap van 20 weken. Armpjes, beentjes, gezichtje, alles is herkenbaar aan dit kleine mensenkind. Toch zal het nooit in een wiegje liggen, nooit het daglicht zien. Dit jonge leven is beëindigd omdat bij dit naamloze ventje het syndroom van Down is vastgesteld.

Enkele weken eerder is bij zijn moeder door middel van een bloedtest vastgesteld dat ze een risico heeft van 1 op 16 dat haar kind het syndroom van Down heeft. De vruchtwaterpunctie die daarop volgt, bevestigt dat het kind inderdaad de aandoening heeft. Na een gesprek met de gynaecoloog besluiten de ouders de zwangerschap af te laten breken.

Enkele dagen later melden ze zich op de verloskamers. De gebruikelijke abortus door middel van een zuigcurettage, waarbij de baby in delen naar buiten wordt gehaald, is in dit stadium van de zwangerschap niet meer mogelijk. Door middel van een infuus met weeënopwekkende middelen wordt de bevalling op gang gebracht. De dag is al ver verstreken als de eerste weeën zich aandienen. In het holst van de nacht volgt de geboorte. Even nog leeft het jongetje. Dan sterft het in de armen van z'n moeder.



Vinden jullie dat als blijkt dat een kind dat nog niet geboren is gehandicapt zal zijn dat het dan weggehaald mag worden?
ook als de wettelijke periode al verstreken is ?
__________________
six is afraid of seven. because 7 8 9
Sander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 May 2004, 12:41   #2
TheGroovMaster
Über Mensch
 
TheGroovMaster's Avatar
 
Geregistreerd op: 11 April 2002
Locatie: Haarlem
Berichten: 9.069
Stuur een bericht via MSN naar TheGroovMaster
Standaard

tis altijd lastig zoiets, maar als beide ouders daartoe beslissen en hun redenen daarvoor kunnen begronden vind ik dat dat wel kan.
TheGroovMaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 May 2004, 12:55   #3
Marijk.
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Abortus gehandicapt kind

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sander0201
Vinden jullie dat als blijkt dat een kind dat nog niet geboren is gehandicapt zal zijn dat het dan weggehaald mag worden?
ook als de wettelijke periode al verstreken is ?
Ik vind dat je geen abortus kan plegen als de wettelijke periode al verstreken is!

En eigenlijk vind ik het ook niet kunnen dat je als je weet dat je kind een afwijking heeft dat je hem niet meer hoeft. het is toch je kind.
  Met citaat antwoorden
Oud 27 May 2004, 13:03   #4
Sander
Medewerker
 
Sander's Avatar
 
Geregistreerd op: 2 December 2003
Locatie: Noord-Brabant
Berichten: 13.129
Standaard Re: Re: Abortus gehandicapt kind

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marijk.
Ik vind dat je geen abortus kan plegen als de wettelijke periode al verstreken is!

En eigenlijk vind ik het ook niet kunnen dat je als je weet dat je kind een afwijking heeft dat je hem niet meer hoeft. het is toch je kind.
Ja, maar als je van te voren al weet dat je kind nooit een normaal leven kan leiden. Is het dan niet verstandiger om te beslissen het weg te laten halen?

Er zijn natuurlijk zat mensen bij die het voor lief nemen, maar een gehandicapt kind is toch lastiger om voor te zorgen dan een gezond kind.
__________________
six is afraid of seven. because 7 8 9
Sander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 May 2004, 13:10   #5
TheGroovMaster
Über Mensch
 
TheGroovMaster's Avatar
 
Geregistreerd op: 11 April 2002
Locatie: Haarlem
Berichten: 9.069
Stuur een bericht via MSN naar TheGroovMaster
Standaard Re: Re: Abortus gehandicapt kind

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marijk.
#1 Ik vind dat je geen abortus kan plegen als de wettelijke periode al verstreken is!


#2 En eigenlijk vind ik het ook niet kunnen dat je als je weet dat je kind een afwijking heeft dat je hem niet meer hoeft. het is toch je kind.
#1 Daar ben ik het wel mee eens, je hoort de wet niet te minachten.

#2 Iedereen heeft daar zijn eigen mening over! Ik zou het zelf ook niet fijn vinden denk ik als mij kind gehandicaped is, ik heb liever een kind wat dat niet heeft. sorry maar das mijn mening en je zult dat niet kunnen veranderen.
TheGroovMaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 May 2004, 13:12   #6
Marijk.
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Re: Re: Abortus gehandicapt kind

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sander0201
Ja, maar als je van te voren al weet dat je kind nooit een normaal leven kan leiden. Is het dan niet verstandiger om te beslissen het weg te laten halen?

Er zijn natuurlijk zat mensen bij die het voor lief nemen, maar een gehandicapt kind is toch lastiger om voor te zorgen dan een gezond kind.
Dat is waar..
Maar er zit natuurlijk ook verschil in gehandicapt en gehandicapt. Het zijn vaak hele liefe mensen. En ik ken een gezin die een gehandicapt kindje hebben maar ik weet dat hoe moeilijk dat soms ook is. Ze haar nooit kwijt willen.
En ik denk nite dat ik dat ooit zo kunnen laten weg halen als et al eigenlijk een wezentje is. Dat blijft je hele leven achter je aan hollen.
  Met citaat antwoorden
Oud 27 May 2004, 13:17   #7
Sander
Medewerker
 
Sander's Avatar
 
Geregistreerd op: 2 December 2003
Locatie: Noord-Brabant
Berichten: 13.129
Standaard

Ik heb een goede vriendin waarvan het broertje autistisch is.
Hij is heel aardig en heeft werk bij de sociale werkplaats hier in Breda. Maar hij zal nooit in staat zijn om op zichzelf te wonen.

Dus hij moet zijn leven lang bij zijn ouders blijven.
En als die er straks niet meer zijn zal hij waarschijnlijk bij zijn zus in moeten trekken. En nu weet ik wel dat zij hem voor geen goud kwijt zou willen, maar stel je voor dat je al een paar jaar getrouwd bent en zelf al twee kinderen hebt.
En dan moet ineens je broertje bij je intrekken.

Lijkt me toch wat minder dan op zo'n moment
__________________
six is afraid of seven. because 7 8 9
Sander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 May 2004, 13:21   #8
Marijk.
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

nee dat zou ik nooit willen..
Zijn er niet speciale verzorgings tehuisen waar meer autistische mensen worden opgevangen?
  Met citaat antwoorden
Oud 27 May 2004, 13:23   #9
Sander
Medewerker
 
Sander's Avatar
 
Geregistreerd op: 2 December 2003
Locatie: Noord-Brabant
Berichten: 13.129
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marijk.
nee dat zou ik nooit willen..
Zijn er niet speciale verzorgings tehuisen waar meer autistische mensen worden opgevangen?
Tuurlijk, en voor geestelijk gehandicapten vast ook wel.
Maar zou jij je broertje dan in een tehuis stoppen als je zou weten dat je ouders dat niet zouden willen ?
__________________
six is afraid of seven. because 7 8 9
Sander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 May 2004, 13:28   #10
Marijk.
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ja, misschien niet makkelijke keuze.
maar daar werken mensen die er echt verstand van hebben en weten hoe ze er mee om moeten gaan. En natuurlijk ga ik dan wel heel vaak bezoeken!
Want stel dat je hem in huis neemt. Dan moet je elke dag voor hem zorgen, en als je op vakantie wil ofzo. Ik denk dat het ook niet goed is voor een relatie als er zomaar iemand bij in komt wonen.
  Met citaat antwoorden
Oud 27 May 2004, 13:33   #11
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

wat mensen dus eigenlijk zeggen is dat gehandicapte geen waardig bestaan hebben en dus eigenlijk ongewenst zijn. Wat is de volgende stap, een abortus omdat het geen blond haar heeft
  Met citaat antwoorden
Oud 27 May 2004, 13:39   #12
Sander
Medewerker
 
Sander's Avatar
 
Geregistreerd op: 2 December 2003
Locatie: Noord-Brabant
Berichten: 13.129
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PFP
wat mensen dus eigenlijk zeggen is dat gehandicapte geen waardig bestaan hebben en dus eigenlijk ongewenst zijn. Wat is de volgende stap, een abortus omdat het geen blond haar heeft
Nee, dat wil ik niet beweren.

Maar als je toch voor dat het kind geboren is al weet dat het gehandicapt is dan kan men toch voor een abortus kiezen.

Zolang het binnen de wettelijke periode is zie ik niet wat er mis mee is.
__________________
six is afraid of seven. because 7 8 9
Sander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 May 2004, 13:43   #13
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sander0201
Nee, dat wil ik niet beweren.

Maar als je toch voor dat het kind geboren is al weet dat het gehandicapt is dan kan men toch voor een abortus kiezen.

Zolang het binnen de wettelijke periode is zie ik niet wat er mis mee is.
dus dan zeg je wel dat gehandicapte ongewenst zijn
  Met citaat antwoorden
Oud 27 May 2004, 13:47   #14
Sander
Medewerker
 
Sander's Avatar
 
Geregistreerd op: 2 December 2003
Locatie: Noord-Brabant
Berichten: 13.129
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PFP
dus dan zeg je wel dat gehandicapte ongewenst zijn
Als jij zou kunnen kiezen had je dan liever een kind dat gehandicapt is of een kind dat " normaal " is.


Wist je trouwens dat de helft van alle kinderen met het down syndroom (mongooltjes) geboren wordt met een hartafwijking.
__________________
six is afraid of seven. because 7 8 9
Sander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 May 2004, 14:01   #15
The Phit
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik zou er moeilijk mee om kunnen als mijn kind zo geboren zou worden. Je leven wordt in mijn ogen dan negatief totaal anders, in de plaats van dat je met je kind vet veel leuke "papa & kind" dingen kunt doen, kan je dan de rest van je leven gaan oppassen op je kind.
Ik wil er niet aan denken, en kan me goed inbeelden in de situatie van de mensen die ervoor moeten kiezen. Het is gewoon klote
  Met citaat antwoorden
Oud 27 May 2004, 14:14   #16
Marijk.
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Shit zeg wat een moeilijke keuze...
Ik begrijp dat als het nog binnen de wettelijke periode is en je laat t dan weg halen. Daar ben ik niet tegen. Maar daarna..
Ik hoop dat ik nooit zo'n keuze hoef te maken..
  Met citaat antwoorden
Oud 27 May 2004, 17:23   #17
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sander0201
Als jij zou kunnen kiezen had je dan liever een kind dat gehandicapt is of een kind dat " normaal " is.


Wist je trouwens dat de helft van alle kinderen met het down syndroom (mongooltjes) geboren wordt met een hartafwijking.
het is geen kankergezwel, en tuurlijk wil iedere ouder dat zijn kind gezond is, maar iedere ouder wil ook dat zijn dochter of zoon succesvol en populair wordt en natuurlijk beeldschoon en charmant.

Als je absoluut geen risico wilt lopen dan moet je maar een hond nemen. Ik walg echt van de manier waarop er hier door sommige mensen wordt gesproken over abortus alsof het een blindedarm operatie is.
  Met citaat antwoorden
Oud 27 May 2004, 22:20   #18
BlackMystery
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

wel weet je
als ik de kleine zou zijn
ik zou voor de dood gekozen hebben
dus denk er van wat je wil
moreel juist of niet
ik weet gewoon wat ik had gekozen...
  Met citaat antwoorden
Oud 27 May 2004, 23:20   #19
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BlackMystery
wel weet je
als ik de kleine zou zijn
ik zou voor de dood gekozen hebben
dus denk er van wat je wil
moreel juist of niet
ik weet gewoon wat ik had gekozen...
zeik niet zo man in die zogenaamde dicht vorm van je, dat weet jij niet
  Met citaat antwoorden
Oud 28 May 2004, 00:09   #20
MasterB
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Het essentiele punt is mijns inziens de wet. Wanneer het volgens de wet niet mag dan behoor je dat niet te doen. Ook is dat in dit geval zo.

Of de regels veranderd kunnen worden is een tweede. Ik zou het graag veranderd zien.
  Met citaat antwoorden
Oud 28 May 2004, 06:19   #21
Plankje
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

daar zijn we nou net op school mee bezig met dit onderwerp (of nou jah iets algemener... genetische manipulatie bij mensen) en toen hadden we ook zo'n documentaire gezien over ingreep bij gehandicapte mensen.

Ik denk op zich dat je niet als mens zijnde moet proberen om alleen de geschikte embryo's tijdens de zwangerschap van een vrouw eruit moet filteren (beginselethiek). Anderzijds zou het mij erg lastig lijken om een gehandicapt kind op te moeten voeden, want dat kost veel meer energie en geld (gevolgenethiek). Maar op het moment dat het nog een embryo is, heeft het kind nog geen besef en daarmee voorkom je bij abortus voor zowel het kind als als ouder zijnde veel problemen en frustratie tijdens de rest van het leven van het kind als je abortus laat plegen. Als het aan mij zou liggen, dan zou ik kiezen voor abortus, tenzij de vrouw die ik heb zwanger gemaakt dat niet wilt, dan zou ik met haar mening meegaan...

[edit] bij zo'n kleine kans van 1 op 16 zou ik er alsnog voor kiezen om het kind te houden, omdat ik het bij zo'n kleine kans ongeoorloofd vind om het kind vroegtijdig weg te laten halen. Ik zou pas kiezen voor abortus als de kans meer dan 40% is[/edit]
  Met citaat antwoorden
Oud 28 May 2004, 12:07   #22
MasterB
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Plankje,

Het mechanisme van trisomie is volgens mij nog lang niet ontrafeld. Iedereen kan wel gaan schreeuwen: Gentherapie, gentherapie!, maar dat is een uiterst ingewikkelde zaak. Elke cel moet 'normaal' zijn.
  Met citaat antwoorden
Oud 28 May 2004, 20:29   #23
meleke
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik denk als je te horen krijgt dat je kind een afwijking zal hebben dan vind ik dat je zeker geen abortus mag plegen. Je hebt een kind gemaakt en dan moet je er ook voor zorgen ook al is het een kind die anders is. Een kind met het down syndroom is moeiljk op te voeden maar het kan ook heel gelukkig zijn en kan een leven leiden bijna net als de andere mensen.
  Met citaat antwoorden
Oud 28 May 2004, 22:41   #24
dupke
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik dacht dat je vruchtwater punctie ook binnen de 13 weken kon laten doen?
mocht dit zich bij mij voor doen, en er kwam down uit, zou ik het ook laten weg halen denk ik.

Ik zou er niet mee kunnen leven dat mijn kind beperkingen heeft die andere leeftijds genootjes niet hebben.
Eigenlijk als je het goed bekijkt worden kinderen met down in een tehuis met allemaal down kinderen ''gestopt'' ze worden dus gewoon verstoten uit de maatschapij, wat heb je dan voor leven?
nee hoe moeilijk het ook is, ik zou het niet doen, ik zou het waarschijnlijk geestelijk en lichamelijk niet aan kunnen.
Dat doe ik dat kindje niet aan, hoe wenselijk het ook is in ons gezin.

(ik lijk nu wel hard maar zo kijk ik er tegen aan.)
[edit] ik zou dan niet proberen nog eens zwanger te raken. liever helemaal geen kinderen dan kinderen die ik niet gelukkig kan maken.
  Met citaat antwoorden
Oud 28 May 2004, 23:03   #25
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dupke
ik dacht dat je vruchtwater punctie ook binnen de 13 weken kon laten doen?
mocht dit zich bij mij voor doen, en er kwam down uit, zou ik het ook laten weg halen denk ik.

Ik zou er niet mee kunnen leven dat mijn kind beperkingen heeft die andere leeftijds genootjes niet hebben.
Eigenlijk als je het goed bekijkt worden kinderen met down in een tehuis met allemaal down kinderen ''gestopt'' ze worden dus gewoon verstoten uit de maatschapij, wat heb je dan voor leven?
nee hoe moeilijk het ook is, ik zou het niet doen, ik zou het waarschijnlijk geestelijk en lichamelijk niet aan kunnen.
Dat doe ik dat kindje niet aan, hoe wenselijk het ook is in ons gezin.

(ik lijk nu wel hard maar zo kijk ik er tegen aan.)
[edit] ik zou dan niet proberen nog eens zwanger te raken. liever helemaal geen kinderen dan kinderen die ik niet gelukkig kan maken.
Dit zijn alleen maar smoesjes om te zeggen dat je er eigenlijk gewoon geen zin in hebt. Ik hoop dat ze het snel gaan verbieden en bestraffen.
  Met citaat antwoorden
Oud 28 May 2004, 23:14   #26
dupke
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PFP
Dit zijn alleen maar smoesjes om te zeggen dat je er eigenlijk gewoon geen zin in hebt. Ik hoop dat ze het snel gaan verbieden en bestraffen.
ja eigenlijk wel, maar zo kijk ik er tegen aan alsof ik er iets aan kan doen dat ik deze mening heb?
  Met citaat antwoorden
Oud 29 May 2004, 13:47   #27
MasterB
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PFP
Dit zijn alleen maar smoesjes om te zeggen dat je er eigenlijk gewoon geen zin in hebt. Ik hoop dat ze het snel gaan verbieden en bestraffen.
Waarom? Moet ik dan mijn vrouw net zo lang in haar buik slaan totdat het kindje overlijdt?
  Met citaat antwoorden
Oud 31 May 2004, 17:08   #28
Little Angel
Watch it!
 
Little Angel's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 March 2002
Locatie: Utrecht.......
Berichten: 4.484
Standaard

Na 20 weken is de wettelijke periode nog niet verstreken. Ik had latst op school een discussie over abortus gehad. Officieel is het tot 12 weken dat het mag, maar tot 24 of 25 weken is het nog niet strafbaar en mag je het dus weg laten halen. Wat het kindje betreft, ik zou hetzelfde hebben gedaan asl ik wist dat mijn kindje het syndroom van Down heeft zou ik het ook weg laten halen, anders zit je je hele leven dag en nacht aan hem of haar vast en dat zou ik echtniet willen

edit: wat abortus betreft is dat iedereen zijn eigen mening, als je dat niet wilt, niet doen, als je dat wel wilt, wel doen, maar ik vind het onzin dat mensen vinden dat het verboden zou moeten worden of dat het strafbaar zou moeten zijn of dat het na 12 weken niet mag, want na 12 weken weet jij nog niet welke aandoenningen je kindje kan hebben en daarom is het tot 24 weken () niet strafbaar en mag het ook gewoon. Juist omdat iedereen anders denkt over abortus en omdat het voor ieder een eigen mening is en iedereen het zelf moet weten vind ik dat er niks aan de wet verandert moet worden anders is het niet echt een democratie, wel? Als je niet zelf over je eigen buik mag beslissen.
__________________
Fuck You If You Doubt Me, I'm A Piece Of Shit And I Say It Proudly.

Laatst aangepast door Little Angel : 31 May 2004 om 17:11
Little Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 May 2004, 23:52   #29
Alco
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik zal het kind wel weg laten halen denk ik.. Ik weet uit ervaring dat zo'n kind op voeden lastig is. Het heeft veel negatieve effecten en weinig tot geen positieve.. Je moet je huis en dergelijke laten aanpassen.. iig bij lichamelijk gehandicapten.. Geestelijk gehandicapten moeten in latere fases na speciaal onderwijs en na speciale verblijven..

Ik zou hem dus laten weg halen.. Wettelijk verboden ja of nee.. jammer dan!
  Met citaat antwoorden
Oud 16 June 2004, 20:36   #30
mylene1
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
#2 En eigenlijk vind ik het ook niet kunnen dat je als je weet dat je kind een afwijking heeft dat je hem niet meer hoeft. het is toch je kind.
Stel, jij trouwt een 'neger'. 95% kans dat dit kind ook een donkere huidskleur heeft.

Deze vrouw is van mening dat 'donkere' mensen worden gediscrimineerd en laat het kind weghalen.

Dit is misschien een erg grove vergelijking, maar hier komt het uiteindelijk toch op neer.

Als mensen hun kinderen blijven weghalen, zal deze afwijking nooit geaccepteerd worden en zullen er geen oplossingen voor worden bedacht.
  Met citaat antwoorden
Oud 16 June 2004, 20:42   #31
Plankje
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mylene1
Stel, jij trouwt een 'neger'. 95% kans dat dit kind ook een donkere huidskleur heeft.
bullshit mijn vader is een neger maar ik ben gewoon blank... hetzelfde geldt voor mijn broer. Mijn broertje is wel gekleurd. Zelfde tavereel zie ik meer in de familie ongeveer de helft van de neefjes en nichtjes van mijn vaders kant zijn gewoon blank ondanks dat alle kinderen van mijn oma gekleurd zijn. Dat 95% verhaaltje is gewoon een leuk fabeltje maar klopt absoluut niet
  Met citaat antwoorden
Oud 16 June 2004, 20:45   #32
Sanne
Whooohooo
 
Sanne's Avatar
 
Geregistreerd op: 18 December 2003
Locatie: Tilburg
Berichten: 7.664
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mylene1
*knip*
Offtopic: ik zou een andere ava nemen
__________________
Well they said it changes when the sun goes down
Around here
Sanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 June 2004, 11:46   #33
BlackMystery
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PFP
zeik niet zo man in die zogenaamde dicht vorm van je, dat weet jij niet
wat zit jij nu te zeiken? ik kan iets wat jij momenteel nog altijd niet kan en dat is nadenken.
en zover ik nu denk, moest ik debiel geboren zijn, of zwaar gehandicapt
ik zou liever dood zijn geweest, en wat zit jij te zeiken over dicht vorm? dat heeft hier toch niets mee te maken
dus als je niets zinnig te zeggen hebt fuck off
idd had ik er als ene geboren geweest dan had ik het nooit geweten
we hebben er toevallig hier 1 twee huizen verder wonen
hij is 25 nu, weet je wat leuk is, zijn ouders zitten voor de rest aan hem vast
en als ze dood gaan
waar kan dat gehandicapt kind heen denk je?
mag dat bij de kinderen wat gaan leven, willen of niet, hij is een soort last, al zien ze hem graag
ze zouden ook liever een gewoon kind hebben gehad
het snapt de meeste dingen niet eens dat er rondom hem gebeuren
wel weet je, zo zou ik niet willen leven, nop, niet voor mij, en als jij geen respect voor die mening kunt opbrengen, wel das u probleem maar zeik dan niet, of geef teminste standpunten
inplaats van gewoon wat te zagen over dingen die niet ter zake zijn

Laatst aangepast door BlackMystery : 17 June 2004 om 11:49
  Met citaat antwoorden
Oud 17 June 2004, 11:58   #34
BlackTurtle
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Abortus gehandicapt kind

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sander0201



Vinden jullie dat als blijkt dat een kind dat nog niet geboren is gehandicapt zal zijn dat het dan weggehaald mag worden?
ook als de wettelijke periode al verstreken is ?
1 absoluut.
2 ja ook dan.
  Met citaat antwoorden
Oud 17 June 2004, 17:45   #35
mylene1
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Offtopic: ik zou een andere ava nemen
Heb ik al
  Met citaat antwoorden
Oud 17 June 2004, 19:16   #36
lieve colafles
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik zou niet eens willen weten of het een jongen of een meisje wordt, laat staan een vruchtwaterpunctie doen.. dus ik zie het resultaat pas bij de geboorte
  Met citaat antwoorden
Oud 17 June 2004, 19:45   #37
WhizzCat
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Jullie kijken allemaal nogal eenzijdig heb ik het idee. Jullie gaan er met z'n allen vanuit dat er meteen een zware handicap aanwezig is.

Nu hoef ik jullie natuurlijk niet te vertellen dat het syndroom van Down in meerdere gradaties voor kan komen. Ook zijn er 3 soort van, dwz. dat Down zich op 3 manieren kan manifesteren (de 3 verschillende manieren waarop zich het 3e chromosoom vormt op chromosomenpaar 21).

Verder telt de leeftijd van de moeder ook nog mee. Er worden meer kinderen met Down gebaard door moeders onder de 30 jaar, simpel weg omdat die meer kinderen krijgen dan iemand die bv. de 35 al gepasseerd is.

Wat nu dus nog niet vastgesteld kan worden is de mate waarin Down zich zal manifesteren in het kind. Er kan op dit moment alleen worden geconstateerd of het 3e chromosoom aanwezig is of niet.

De drie testen:

• Vruchtwaterpunctie. Hierbij wordt met een lange naald doorheen de buikwand een kleine hoeveelheid vruchtwater opgezogen. Dit onderzoek kan vanaf de veertiende week van de zwangerschap worden uitgevoerd. De analyse duurt twee à drie weken.
Het risico op een miskraam achteraf wordt geraamd tussen 1 op 500 à 1 op 100.

• Vlokkentest. Hierbij wordt een klein stukje van de moederkoek weggenomen. Dit onderzoek kan vanaf de 10de week worden uitgevoerd en het resultaat is na enkele weken bekend. Het risico op een miskraam wordt op ongeveer 1 per 100 geraamd.

• Triple Test. Hierbij wordt bloed van de vrouw gecontroleerd op drie specifieke stoffen en gekoppeld aan een aantal risicofactoren (zoals de leeftijd van de vrouw). Het onderzoek wordt rond de 15de week uitgevoerd. Dit onderzoek houdt geen risico's in voor de vrucht, maar is minder betrouwbaar. Met deze test kan niet worden vastgesteld of het kind al dan niet het syndroom van Down heeft, alleen of er een risico bestaat.

Verder:

In 35 à 40% van de gevallen heeft een kindje met het syndroom van Down ernstige hartafwijkingen. De meeste van die hartafwijkingen kunnen operationeel worden verholpen.

Maar dessalniettemin blijft er een verhoogd risico op hart ziekten bij mensen met Down (wat een reden zou kunnen zijn om abortus te plegen).

Verder zijn er nog tal van andere ziektes en afwijkingen die bij mensen met Down grotere kans van optreden hebben dan bij mensen zonder Down.

Voorts worden er in Nederland per jaar zo'n 300 kinderen met Down geboren. Maar vergeet niet dat de zorg voor kinderen met Down ontzettend veel extra geld kost.

Enfin, ik weet pas wat ik zou kiezen als ik voor die keuze zou staan, iets wat ik nooit hoop mee te maken, want dit is een morele afweging waarover ik nu weiger na te denken.
  Met citaat antwoorden
Oud 18 June 2004, 10:53   #38
BlackTurtle
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

dat zal allemaal bestwel, maar wat vind je van het idee, ik wil een normaal kind?

ik wil helemaal geen kinderen, dus voor mij gaat die vlieger zowieso nie op. maar buiten dat, ik kan me erg goed voorstellen dat je als ouder zijnde geen gehandicapt kind wilt. ten 1e uit financieel opzicht en ten 2e omdat het ontzettend veel aandacht van je vergt als jij 2 normale kinderen hebt en 1 met een handicap zul je al je aandacht naar die ene moeten verleggen en willen de 2 gewone kinderen nogwel eens achtergesteld worden.

en dan kun je wel zeggen jamaar dat heeft recht op leven, nou ik vind dat zolang het nog in de buik zit en niets van het leven heeft meegemaakt het kindje ook niets mist.
  Met citaat antwoorden
Oud 18 June 2004, 10:57   #39
WhizzCat
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BlackTurtle
dat zal allemaal bestwel, maar wat vind je van het idee, ik wil een normaal kind?

ik wil helemaal geen kinderen, dus voor mij gaat die vlieger zowieso nie op. maar buiten dat, ik kan me erg goed voorstellen dat je als ouder zijnde geen gehandicapt kind wilt. ten 1e uit financieel opzicht en ten 2e omdat het ontzettend veel aandacht van je vergt als jij 2 normale kinderen hebt en 1 met een handicap zul je al je aandacht naar die ene moeten verleggen en willen de 2 gewone kinderen nogwel eens achtergesteld worden.

en dan kun je wel zeggen jamaar dat heeft recht op leven, nou ik vind dat zolang het nog in de buik zit en niets van het leven heeft meegemaakt het kindje ook niets mist.
Agreed, ik wil zelf liever ook geen kinderen, althans, niet in deze wereld vol ellende en oorlog. Dat wil ik ze echt niet aandoen.

Wat betreft financieen ed. ja, het is echt een struikelblok. Het kost gewoon hartstikke veel tijd en geld en vooral energie om een kind met Down op te voeden en te verzorgen (ik heb zelf een neef gehad die Down had).

Natuurlijk heeft iedereen recht op leven, maar je kan je dus wel afvragen wat voor kwaliteit het leven moet hebben
  Met citaat antwoorden
Oud 18 June 2004, 11:49   #40
BlackTurtle
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door WhizzCat
Agreed, ik wil zelf liever ook geen kinderen, althans, niet in deze wereld vol ellende en oorlog. Dat wil ik ze echt niet aandoen.

Wat betreft financieen ed. ja, het is echt een struikelblok. Het kost gewoon hartstikke veel tijd en geld en vooral energie om een kind met Down op te voeden en te verzorgen (ik heb zelf een neef gehad die Down had).

Natuurlijk heeft iedereen recht op leven, maar je kan je dus wel afvragen wat voor kwaliteit het leven moet hebben
daar heb ik niets meer aan toe te voegen
  Met citaat antwoorden
Oud 18 June 2004, 20:00   #41
psychobunny
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door WhizzCat
Jullie kijken allemaal nogal eenzijdig heb ik het idee. Jullie gaan er met z'n allen vanuit dat er meteen een zware handicap aanwezig is.

Nu hoef ik jullie natuurlijk niet te vertellen dat het syndroom van Down in meerdere gradaties voor kan komen. Ook zijn er 3 soort van, dwz. dat Down zich op 3 manieren kan manifesteren (de 3 verschillende manieren waarop zich het 3e chromosoom vormt op chromosomenpaar 21).

Trisomie 21

Je zegt zowat de inleiding van mijn cursus anatomoie op

Ontopic:

1. Als het buiten de wettelijke periode valt, geen discussie mogelijk, tenzij het een dagje is ofzo.

2. Als het kind het trisomie 21 heeft, dan hou ik het,zeker weten, mongooltjes zijn meestal de liefste kinderen. Zijn er bijkomde complicaties (wat veel gebeurd) dan betwijfel ik het eerlijk gezegd...
Ik ben een paar weken geleden naar een instelling voor ernstig en diep mentaal gehandicapten geweest, en die mensen hadden geen leven. Dat zou ik niemand willen aandoen, ook al beseffen ze het niet. Ik zou het zelf ook niet aankunnen.
  Met citaat antwoorden
Oud 18 June 2004, 20:15   #42
LotVot
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard wa

Ja,...het mag, maar het is wel fout...

Maar als je weet dat je er niet voor kan zorgen ofzo...tja...moeilijke keus

Ik zou het als ik zo oud als nu ben he? wel weghalen...ja sorry, klinkt hard.... Ik zou er wel moeite mee hebben, maar ik denk niet dat ik er nu al voor kan zorge etc.... laat staan dat ie gehandicapt is, dat is vet vermoeiend En om het laten geboren, en dan adopteren..howwww dat is ook fout maja...d

Woww iik zou het niet weten hoor, ar....echt niet
  Met citaat antwoorden
Oud 18 June 2004, 20:42   #43
0Vera
Lid
 
Geregistreerd op: 24 February 2003
Locatie: Lelystad
Berichten: 5.130
Standaard

ik zou de gedachte niet kunnen verdragen dat ik een kind op de wereld zet dat nooit op eigen benen zou kunnen staan
Die groei naar zelfstandigheid zien bij mijn kind zou voor mij de enige reden zijn om een kind te krijgen, en met een geestelijk gehandicapt kind zal ik dat dus nooit zien.
Een kind krijgen is egoistisch en onzelfzuchtig tegelijk. Maar het blijft wel je eigen beslissing. Een embryo kan nog niet zelf denken en valt dus ook niet onder 'leven', en dan ben ik dus degene die beslist of ik het een leven gun waarin het nooit zichzelf tot volwaardig mens kan ontwikkelen, of de rust van het nooit weten.
Ik bedoel, je kan heel veel van het kind houden maar het heeft je altijd nodig, en niemand zal ooit respect krijgen voor jouw kind, hoe trots je ook bent. Zoiets gun je je kind toch ook?
Het is net als met dementerende bejaarde mensen, die ontneem ik liever hun leven dan dat ik hen zo laat aftakelen dat ze elke geestelijke en uiteindelijk ook lichamelijke waardigheid verliezen. En dat meen ik serieus
Die onwaardigheid gun ik niemand, en dus ook geen ongeboren kind
__________________
2-4-04 21:51 Getrouwd met Sandraatje :)
0Vera is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 June 2004, 11:41   #44
DarkAngel
Looking at you
 
DarkAngel's Avatar
 
Geregistreerd op: 3 February 2002
Locatie: tuut tuut tuut tuut
Berichten: 8.408
Standaard

Ik zou het houden, mits het mijn eerste kind is. Misschien egoistisch maar wanneer ik 1 of meerdere kinderen heb (stel gezond) en het derde kind zou het syndroom van down hebben, eist dat zoveel aandacht op, dat ik bang ben dat de andere kinderen verwaarloosd worden.

Maar ja ik wil geen kinderen
__________________
tuut tuut
DarkAngel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 September 2004, 00:57   #45
Xenophexz
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik zou het zelf liever nie willen maar ja soms gebeurt het... maar zal het er wel duidelijk over hebben met me vrouwtje
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 10:26.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.