Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken!

Bekijk resultaten enquête: Wie wordt de nieuwe supermacht
Blijft VS 7 36,84%
Frankrijk 3 15,79%
China 4 21,05%
Anders 5 26,32%
Stemmers: 19. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 26 September 2003, 09:46   #1
Alpha
FORE!!!
 
Alpha's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 April 2003
Locatie: Den Bosch
Berichten: 3.523
Stuur een bericht via MSN naar Alpha
Standaard Nieuwe supermacht

Op dit moment zijn de Verenigde Staten de nog enige supermacht op aarde. Maar zullen ze dit blijven??? Of komt er een andere land om ze af te lossen??? En welk land zal dat dan worden??? Jullie mening graag
__________________
(\_/)
(O.o) This is Hassan bin Ali.
(> <) Copy Hassan bin Ali into your signature to help him on his way to world Domination.
Alpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 September 2003, 10:04   #2
Stapper
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

de china en frankrijk hebben de middelen niet om supermacht te worden, alleen door een coalitie lukt dat
daarom denk ik dat europa de nieuwste supermacht word onder aanvoering van frankrijk, engeland en duitsland
  Met citaat antwoorden
Oud 26 September 2003, 11:15   #3
Ar-Tuur
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Stapper
de china en frankrijk hebben de middelen niet om supermacht te worden, alleen door een coalitie lukt dat
daarom denk ik dat europa de nieuwste supermacht word onder aanvoering van frankrijk, engeland en duitsland
Dat China en Frankrijk niet de middelen hebben, ben ik het wel eens. Al zou China theoretisch wel de middelen hebben qua omvang, bevolking, leger, maar niet qua economische sterkte. Alhoewel datzelfde toendertijd voor de SU gold, dat toch ook wel gezien werd als supermacht, ondanks dat het economisch eigenlijk niet kon concurreren met Amerika.

En dat Europa de nieuwe supermacht wordt zie ik met alle verdeeldheid over alle uiteenlopende zaken ook niet echt zitten.

Ik denk dat de VS voorlopig nog wel de enig overgebleven supermacht blijft, dat is historisch en economisch zo gegroeid.
  Met citaat antwoorden
Oud 26 September 2003, 11:35   #4
dyfusica
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

vs, helaas maar dr is geen echt alternatief nu
  Met citaat antwoorden
Oud 26 September 2003, 13:42   #5
TheGroovMaster
Über Mensch
 
TheGroovMaster's Avatar
 
Geregistreerd op: 11 April 2002
Locatie: Haarlem
Berichten: 9.069
Stuur een bericht via MSN naar TheGroovMaster
Standaard

europa denk ik zoals ar-tuur zegt

en anders china wel! Ze zijn goed bezig met inversteringen in het militair. Geheime sommen geld gaan er iig heen, dat weet de wereld wel maar hoeveel is onduidelijk. Maar geen astronomische bedragen invergeklijking met het buget wat ze officieel investeren.
TheGroovMaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 September 2003, 14:45   #6
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

frankrijk als supermacht? Dan is UK nog logischer of duitsland

China is economisch zeer zwak en ook militair lopen ze mijlen achter op de VS
  Met citaat antwoorden
Oud 26 September 2003, 19:39   #7
Alpha
FORE!!!
 
Alpha's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 April 2003
Locatie: Den Bosch
Berichten: 3.523
Stuur een bericht via MSN naar Alpha
Standaard

Citaat:
Originally posted by PFP
frankrijk als supermacht? Dan is UK nog logischer of duitsland

China is economisch zeer zwak en ook militair lopen ze mijlen achter op de VS
De Uk heeft een enorm financieel probleem. En politiek gezien zijn ze ook niet erg sterk. Frankrijk daarintegen wel.

China is economisch gezien op dit moment zwak, maar aangezien de Chinese Yuan gekoppeld is aan de Amerikaanse Dollar, en deze ten opzichte van de euro is gezakt (en de Chinese Yuan dus ook) zullen Chinese produkten dus goedkoper worden in Europa, mensen hier veel goedkope produkten willen kopen, zullen ze dus meer Chinese produkten gaan kopen waardoor China meer geld gaat krijgen. Militair gezien investeren ze enorm veel. Begin volgend jaar willen ze de eerste bemande ruimtecapsule de ruimte in sturen. Waarschijnlijk zullen de Chinezen zo rond 2020 vrij dicht in de buurt van de Amerikanen zitten.

Maar Europa heeft een te zwakke economie om op dit moment een supermacht te worden, Plus het zijn allemaal verschillende landen die allemaal toch wel verschillende denkwijzen hebben. Het enigste waardoor het waarschijnlijk zover kan komen is als Europa een land zou worden. Dan kunnen ze ook een serieuze politieke vuist kunnen maken. Neem bijvoorbeeld Irak eens. UK gaf alle steun aan Bush, net zoals de Polen. Nederland komt weer met zijn poldermodel genaamd "wel politieke steun, maar geen militaire", en dan heb je er nog zoals Frankrijk en Duitsland die gewoon helemaal niets willen.

Andere reacties zijn nog altijd zeer welkom
__________________
(\_/)
(O.o) This is Hassan bin Ali.
(> <) Copy Hassan bin Ali into your signature to help him on his way to world Domination.
Alpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 September 2003, 22:29   #8
dext0r
veteraan
 
dext0r's Avatar
 
Geregistreerd op: 23 November 2001
Locatie: Zwolle
Berichten: 14.938
Stuur een bericht via ICQ naar dext0r
Standaard

voor de gelovigen (christelijken ) onder ons...., (oef, ik dus eigenlijk niet echt meer ook al ben ik wel zo opgevoed..)


wie kent het boek Daniel? (profetie)

daar is dit al voorspeld .... dat VS grootmacht van de wereld zou worden..
__________________
hoi ik koop mijn vette dag aanbiedingen op http://aanbiedingvandaag.nl

Laatst aangepast door dext0r : 27 September 2003 om 13:35
dext0r is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 September 2003, 14:09   #9
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

sinds wanneer heeft frankrijk

-een goede economie
-een goed buitenlandse zaken beleid
-een sterk leger
-een stabiele politieken cultuur

Frankrijk speelt geen rol van betekenis, ik vind het schandelijk dat ze nog als vast lid in de VN zitten.
  Met citaat antwoorden
Oud 28 September 2003, 14:16   #10
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

De VS is op dit moment de enige supermacht en dat is op zich wel logisch. Geografisch is het land enorm, en financieel en politiek heeft het enorm veel macht...

Alleen Europa zou een nieuwe supermacht kunnen worden, maar zover zijn ze nog lang niet. Te vaak worden de eigen belangen gediend en er is te weinig eensgezindheid. Ik denk ook neit dat de EU ooit een echte eenheid zal worden, wat wel noodzakelijk is om een supermacht als de VS te worden.

In Azie is China in potentie een land waar veel mogelijkheden zijn, maar China ligt nog mijlenver achter op Europa en de VS en zal eerst die achterstand weg moeten werken om als supermacht gezien te kunnen worden.
Ook Rusland zal van ver terug moeten komen om ooit weer een echte rol van betekenis te kunnen spelen op het wereldtoneel.
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 September 2003, 18:16   #11
easyprintscherm
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Nederland natuurlijk met JP bakelende aan de bak en de Hoop scheffer bij de NAVO, kan het niet meer stuk. Wij worden de supermacht van de wereld!
  Met citaat antwoorden
Oud 29 September 2003, 20:43   #12
Ar-Tuur
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by PFP
sinds wanneer heeft frankrijk

-een goede economie
-een goed buitenlandse zaken beleid
-een sterk leger
-een stabiele politieken cultuur

Frankrijk speelt geen rol van betekenis, ik vind het schandelijk dat ze nog als vast lid in de VN zitten.
Maar Amerika heeft van dat rijtje ook slechts een sterk leger..
  Met citaat antwoorden
Oud 30 September 2003, 07:19   #13
Assasin
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Ar-Tuur
Maar Amerika heeft van dat rijtje ook slechts een sterk leger..
Ze hebben een behoorlijke sterke politieke cultuur, en in mijn ogen een goed buitenlands beleid. Het enige wat ontbreekt is dus een sterke economie maar ook die is aan het bijtrekken.
  Met citaat antwoorden
Oud 30 September 2003, 09:51   #14
Ar-Tuur
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Assasin
Ze hebben een behoorlijke sterke politieke cultuur, en in mijn ogen een goed buitenlands beleid. Het enige wat ontbreekt is dus een sterke economie maar ook die is aan het bijtrekken.
Het is maar wat je verstaat onder een sterke politieke cultuur, want aan het Amerikaanse politieke systeem kleven ook wel een aantal minpunten. Zo zijn er eigenlijk altijd maar twee partijen die strijden om de macht en het presidentschap en is geld alles bepalend.

En het buitenlandse beleid vind ik onder Bush nou niet bepaald verbeterd. Hij lijkt zich weinig aan te trekken van Europa, weigert mee te doen in belangrijke verdragen, begint eigenhandig oorlogen en is ook vrij hypocriet in z'n beleid t.a.v. landen met massavernietigingswapens en zogenaamde terroristische staten.

De economie trekt aan? Het begrotingstekort is nog nooit zo enorm geweest, paardenmiddelen zoals grote belastingverlagingen zijn nodig en de dollar is ook niet meer zo sterk.
  Met citaat antwoorden
Oud 30 September 2003, 09:59   #15
Stapper
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by PFP
sinds wanneer heeft frankrijk

-een goede economie
-een goed buitenlandse zaken beleid
-een sterk leger
-een stabiele politieken cultuur

Frankrijk speelt geen rol van betekenis, ik vind het schandelijk dat ze nog als vast lid in de VN zitten.
frankrijk heeft testen gedaan met nucliaiere (k*t word) bommen
al was dat wel al een paar jaartjes geleden
  Met citaat antwoorden
Oud 30 September 2003, 12:27   #16
Alpha
FORE!!!
 
Alpha's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 April 2003
Locatie: Den Bosch
Berichten: 3.523
Stuur een bericht via MSN naar Alpha
Standaard

Citaat:
Originally posted by Stapper
frankrijk heeft testen gedaan met nucliaiere (k*t word) bommen
al was dat wel al een paar jaartjes geleden
Maar ze kunnen nog niet eens een carrier bouwen die langer als 3 maanden op zee zit (Charles de Gaulle)
__________________
(\_/)
(O.o) This is Hassan bin Ali.
(> <) Copy Hassan bin Ali into your signature to help him on his way to world Domination.
Alpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 September 2003, 12:58   #17
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Stapper
frankrijk heeft testen gedaan met nucliaiere (k*t word) bommen
al was dat wel al een paar jaartjes geleden
net zoals pakistan, een kernbom geeft je nog geen sterk leger
  Met citaat antwoorden
Oud 2 October 2003, 19:33   #18
Alpha
FORE!!!
 
Alpha's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 April 2003
Locatie: Den Bosch
Berichten: 3.523
Stuur een bericht via MSN naar Alpha
Standaard

Citaat:
Originally posted by Assasin
Ze hebben een behoorlijke sterke politieke cultuur, en in mijn ogen een goed buitenlands beleid. Het enige wat ontbreekt is dus een sterke economie maar ook die is aan het bijtrekken.
En een begrotingsbeleid waar je een hardverlamming van krijgt
__________________
(\_/)
(O.o) This is Hassan bin Ali.
(> <) Copy Hassan bin Ali into your signature to help him on his way to world Domination.
Alpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 October 2003, 20:34   #19
Assasin
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Alpha
En een begrotingsbeleid waar je een hardverlamming van krijgt
Dat was ook bij Reagan en die heeft het er nog niet zo slecht van af gebracht.
  Met citaat antwoorden
Antwoord


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 09:31.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.