Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Psychologie & Filosofie
FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Psychologie & Filosofie Een forum waar je je hart kunt luchten en naar hartelust kunt filosoferen.

Gesloten onderwerp
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 30 August 2002, 16:05   #1
_-SuGaBaBe-_
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Geloof?

We hadden het vandaag over geloven op school en het viel mij op hoeveel mensen gelovig waren, zijn jullie gelovig?en zo ja waar geloven jullie in??en zo nee, hoezo niet?? ikzelf geloof niet.
 
Oud 30 August 2002, 16:12   #2
Nightwolf
Nerd
 
Nightwolf's Avatar
 
Geregistreerd op: 18 July 2001
Locatie: oosterhout
Berichten: 12.844
Standaard

ben ook niet gelovig
__________________
Networked Intelligent Guardian Hardwired for Terran Warfare and Online Logical Fighting
mail: nightwolf@leerlingen.com
Nightwolf is offline  
Oud 30 August 2002, 16:13   #3
Chesta
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ja - In God, verder ben ik (bewust) op mijn achste gedoopt in de Katholieke kerk. Overigens geloof ik niet ĺlles wat de kerk/bijbel zegt.
 
Oud 30 August 2002, 16:32   #4
LoeLoe
 
LoeLoe's Avatar
 
Geregistreerd op: 17 October 2000
Locatie: VenrayCity
Berichten: 4.876
Standaard

Ben in principe Rooms-Katholiek maar ik doe er niet veel mee
__________________
Tjah...
LoeLoe is offline  
Oud 30 August 2002, 16:43   #5
Aarsje
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by LoeLoe
Ben in principe Rooms-Katholiek maar ik doe er niet veel mee
 
Oud 30 August 2002, 16:44   #6
BlueWolf
Geen Super Lid
 
BlueWolf's Avatar
 
Geregistreerd op: 3 May 2000
Berichten: 3.885
Stuur een bericht via MSN naar BlueWolf
Standaard

Citaat:
Originally posted by LoeLoe
Ben in principe Rooms-Katholiek maar ik doe er niet veel mee
__________________
Heb je een eigen mening en ben je niet bang om andere meningen als onzin af te schrijven ?
Kick je ook op slotjes plaatsen en waarschuwingen versturen ?
Meld je dan nu aan als stafflid en vind de job van je leven !
BlueWolf is offline  
Oud 30 August 2002, 17:48   #7
Plankje
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Nightwolf
ben ook niet gelovig
 
Oud 30 August 2002, 18:18   #8
Babysmurfie
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik ben ook gedoopt enzo, maar ik geloof niet in God...
Wel dat er iets is, reďncarnatie ofzo
 
Oud 30 August 2002, 23:23   #9
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik geloof niet in slecht geargumenteerde hypotheses, dus tegen geloof...
 
Oud 30 August 2002, 23:33   #10
DarkAngel
Looking at you
 
DarkAngel's Avatar
 
Geregistreerd op: 3 February 2002
Locatie: tuut tuut tuut tuut
Berichten: 8.408
Standaard

Ik geloof niet in sprookjes dus nee ik heb geen geloof
__________________
tuut tuut
DarkAngel is offline  
Oud 31 August 2002, 10:27   #11
MarkNMGN
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik geloof in Feyenoord
 
Oud 31 August 2002, 10:47   #12
Pakspul
Banned
 
Pakspul's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 February 2002
Locatie: Hengelo
Berichten: 12.521
Standaard

ik geloof het niet
Pakspul is offline  
Oud 31 August 2002, 11:05   #13
Banaan
Amsterdam Original
 
Banaan's Avatar
 
Geregistreerd op: 9 March 2002
Berichten: 10.467
Standaard

ik ben Hindoestaans en zo bennik opgevoed
__________________
I put you up on the IV, Not the Roman Numeral 4
But the IV that leads to the funeral floor
Banaan is offline  
Oud 31 August 2002, 11:12   #14
Hertog_Joost
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Hmmz, ik geloof niet dat ik geloof
 
Oud 2 September 2002, 00:19   #15
dext0r
veteraan
 
dext0r's Avatar
 
Geregistreerd op: 24 November 2001
Locatie: Zwolle
Berichten: 14.938
Stuur een bericht via ICQ naar dext0r
Standaard

ik ben niet gelovig, ook al ben ik absoluut niet zo opgevoedt

je zou me nu eerder agnost kunnen noemen...
__________________
hoi ik koop mijn vette dag aanbiedingen op http://aanbiedingvandaag.nl
dext0r is offline  
Oud 19 April 2003, 23:03   #16
Miss-kausalaya
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

jah ik geloof ook in God, ben vrijgemaakt-christelijk, maar ben ook niet met alles wat in de bijbel staat eenz
 
Oud 20 April 2003, 00:01   #17
EternalShadow
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

officieel geen aanhanger van enig geloof, leen een beetje van verschillende religies denk ik (als ik er is goed over na zou denken...)
 
Oud 20 April 2003, 00:04   #18
Dimas
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

anti-geloof
 
Oud 20 April 2003, 01:52   #19
The6thgate
Lid
 
The6thgate's Avatar
 
Geregistreerd op: 23 April 2002
Berichten: 11.029
Standaard

Citaat:
Originally posted by Dimas
anti-topic uppen
The6thgate is offline  
Oud 20 April 2003, 04:15   #20
A-Man
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Fade of Light
ik geloof niet in slecht geargumenteerde hypotheses, dus tegen geloof...
idem

De belemmering in denken en ontwikkeling spreekt me ook niet erg aan.
en het goede en het kwade ofzo..
naja
 
Oud 20 April 2003, 09:36   #21
Clauw
Lid
 
Geregistreerd op: 20 October 2002
Berichten: 780
Standaard

Citaat:
Originally posted by Babysmurfie
Ik ben ook gedoopt enzo, maar ik geloof niet in God...
Wel dat er iets is, reďncarnatie ofzo
Clauw is offline  
Oud 20 April 2003, 18:51   #22
Chatty
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Nope ik geloof ook niet in sprookjes
 
Oud 20 April 2003, 20:43   #23
Chrizlybeer
Beheerder
 
Chrizlybeer's Avatar
 
Geregistreerd op: 4 January 2003
Locatie: Hel
Berichten: 4.989
Standaard

Ik geloof niet. Sterker nog eigenlijk hoeft godsdienst in zijn geheel niet van mij, zorgt alleen maar voor slechte dingen
__________________
Kijk.... Poep.... Poep is mooi.... Jij bent niet mooi....
Chrizlybeer is offline  
Oud 20 April 2003, 21:28   #24
Annuh
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik geloof niet...best lastig als je op een Christelijke school zit
 
Oud 20 April 2003, 22:18   #25
Xero
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by LoeLoe
Ben in principe Rooms-Katholiek maar ik doe er niet veel mee
Ik ook, maar van mij mogen ze het afschaffen, al die godsdiensten.
 
Oud 20 April 2003, 22:36   #26
L_angeldc
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik geloof wel dat er 'iets' is, maar niet in een god zoals de officiele godsdiensten hem voorstellen.
Ik vind zowieso het hele begrip godsdienst en kerk belachelijk. zoiets moet toch tussen jou en 'god' zijn, niet met massa's in de kerk liedjes zingen.
 
Oud 20 April 2003, 22:41   #27
Dimas
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by L_angeldc
Ik vind zowieso het hele begrip godsdienst en kerk belachelijk. zoiets moet toch tussen jou en 'god' zijn, niet met massa's in de kerk liedjes zingen.
Das een goede instelling
 
Oud 20 April 2003, 23:10   #28
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by L_angeldc
Ik geloof wel dat er 'iets' is, maar niet in een god zoals de officiele godsdiensten hem voorstellen.
Ik vind zowieso het hele begrip godsdienst en kerk belachelijk. zoiets moet toch tussen jou en 'god' zijn, niet met massa's in de kerk liedjes zingen.
Een beetje samenhang en ervaringen uitwisselen is nooit verkeerd. Ook is het goed voor je sociale contacten. Echter de verplichting iedere week te gaan, gaat me te ver
 
Oud 21 April 2003, 17:26   #29
Maren
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Fade of Light


Een beetje samenhang en ervaringen uitwisselen is nooit verkeerd. Ook is het goed voor je sociale contacten. Echter de verplichting iedere week te gaan, gaat me te ver
Ja die sociale contacten maar dat kan ook snel de extreme kant op gaan. Een vriendin van mij gaat haast alleen maar met 'kerkvriedinnen' om..
Maja haar ouders zijn dan ook wel streng..
 
Oud 21 April 2003, 21:48   #30
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by L_angeldc
Ik geloof wel dat er 'iets' is, maar niet in een god zoals de officiele godsdiensten hem voorstellen.
Ik vind zowieso het hele begrip godsdienst en kerk belachelijk. zoiets moet toch tussen jou en 'god' zijn, niet met massa's in de kerk liedjes zingen.
ik ook, en ik ben al wat preciezer over dat iets. Ik ben een boek aan t lezen dat precies past bij mij, waarik me geheel in kan vinden.
 
Oud 21 April 2003, 22:23   #31
L_angeldc
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by eneri

ik ook, en ik ben al wat preciezer over dat iets. Ik ben een boek aan t lezen dat precies past bij mij, waarik me geheel in kan vinden.

welk boek? En wat voor iets is dat dan?
 
Oud 21 April 2003, 22:33   #32
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik geloof wel in een god maar niet in een godsdienst
 
Oud 22 April 2003, 15:29   #33
Xero
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Maar ik zie god en godsdiensten als 2 verschillende dingen. God wil vrede en liefde (hoop ik) en godsdiensten zorgen bijna alleen voor oorlog en andere slechte dingen zoals discriminatie van geslacht en geloof.
 
Oud 22 April 2003, 16:04   #34
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by L_angeldc



welk boek? En wat voor iets is dat dan?
een ongewoon gesprek met God, geschreven door Neale Donald Walsch

t komt erop neer dat er geen regels zijn om voor god 'voldoende' te zijn, of om in de hemel te komen. het gaat er vooral om dat god in ons zit, dat wij allemaal 'god' zijn en tis erg gericht op de mens en zijn psyche zelf. HEt is vooral niet de christelijke leer, dat er een hel en een hemel is, en dat je aan een aantal eisen zou meoten voldoen om de hemel in te mogen. En dat zijn ook de dingen die ik veracht van het Christendom
 
Oud 22 April 2003, 16:15   #35
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Xero
Maar ik zie god en godsdiensten als 2 verschillende dingen. God wil vrede en liefde (hoop ik) en godsdiensten zorgen bijna alleen voor oorlog en andere slechte dingen zoals discriminatie van geslacht en geloof.
idd,als er een god is zou die niet geloofs gebonden zijn
 
Oud 22 April 2003, 16:26   #36
dext0r
veteraan
 
dext0r's Avatar
 
Geregistreerd op: 24 November 2001
Locatie: Zwolle
Berichten: 14.938
Stuur een bericht via ICQ naar dext0r
Standaard

Citaat:
t komt erop neer dat er geen regels zijn om voor god 'voldoende' te zijn, of om in de hemel te komen.
vooralsnog zijn die regels altijd al opgelegd geweest door de godsdienst zelf, en niet de leer van god.
een ieder kan voldoende geloof in god hebben, god is bovendien ook de enige die hierover kan oordelen, en niet de godsdienst zelf.
citaat uit de bijbel mbt op menselijk gedrag: zij die oordelen, zullen geoordeeld worden. (o.i.d, t komt erop neer dat god degene is die jou oordeeld of je 'goed genoeg' zou zijn...en niet de religie/groepering)


ietwat christelijk getint misschien, voorals nog wel het gedrag wat velen mis-interpreteren
__________________
hoi ik koop mijn vette dag aanbiedingen op http://aanbiedingvandaag.nl
dext0r is offline  
Oud 22 April 2003, 17:15   #37
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by dext0r


vooralsnog zijn die regels altijd al opgelegd geweest door de godsdienst zelf, en niet de leer van god.
een ieder kan voldoende geloof in god hebben, god is bovendien ook de enige die hierover kan oordelen, en niet de godsdienst zelf.
citaat uit de bijbel mbt op menselijk gedrag: zij die oordelen, zullen geoordeeld worden. (o.i.d, t komt erop neer dat god degene is die jou oordeeld of je 'goed genoeg' zou zijn...en niet de religie/groepering)
klopt, alleen de mensen die ivia die godsdienst geloven, zeggen dat god het zo gezegd heeft.
verder ben ik er neit mee eens dat god mensen zou oordelen.
 
Oud 24 April 2003, 21:50   #38
lisa_girl
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by L_angeldc
Ik geloof wel dat er 'iets' is, maar niet in een god zoals de officiele godsdiensten hem voorstellen.
Ik vind zowieso het hele begrip godsdienst en kerk belachelijk. zoiets moet toch tussen jou en 'god' zijn, niet met massa's in de kerk liedjes zingen.
Ik geloof wel. Ik ben gereformeerd vrijgemaakt. En het klopt wel dat geloof vooral iets is tussen jou en God. Maar God vind het wel fijn als je met een hele kerk Hem aanbid. Dat doe je dus ook niet alleen voor jezelf, maar ook vooral voor Hem. Daar komt nog bij dat je in de kerk een preek krijgt over God. Waarin je meer over Hem leert. En dat is toch een stuk praktischer als je dat met een massa mensen doet, dan dat de dominee dat voor iedereen apart moet gaan vertellen.

En idd. God is niet geloofsgebonden. Maar Hij heeft in de Bijbel wel verteld wat allemaal waar is, en hoe Hij aanbeden wil worden. Dus als een kerk daar helemaal niet naar kijkt, en andere dingen doen dan die in de Bijbel staat, dan is God denk ik niet verbonden met die kerk.

En dat de leer van God geen regels geeft is grote onzin. Hebben jullie ooit een Bijbel gelezen? Daar staan echt veel regels in hoor! En die zijn er dan niet om ons te pesten, en ons plezier te bederfen door onze vrijheid te beperken. Maar die zijn er juist om ons goed met elkaar om te laten gaan. Zodat iedereen fijn kan leven.
 
Oud 24 April 2003, 22:32   #39
Dimas
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by lisa_girl
*knip*
Waarom vind God het fijn als men met z'n honderden bij elkaar zit in een kerk en maar iets opdreunt, terwijl jij ook thuis had kunnen zitten en een veel persoonlijker en misschien ook emotioneler gesprek zou kunnen hebben? Ik denk dat God veel blijer zou zijn met jouw eigen boodschap, dan een gemeenschappelijke boodschap van 100 mensen die iets uit een boekje lezen.

Hoe kan men iets over god leren? Er is niks dat wij van god weten, behalve dingen die door mensen geschreven zijn. En die mensen hebben zelf god niet meegemaakt/waargenomen, dus er valt niks over god te leren. Er valt alleen wat te leren over hoe mensen God zien.

God is niet geloofsgebonden zeg je. Dus God is dan voor iedereen beschikbaar, of je gelooft of niet? Of is God ineens een luxe geworden voor iemand die gelooft? Denk je dat God ineens een kerk de rug toekeert als die kerk een aantal regeltjes uit de bijbel niet volgt? Zal hij dat zo erg vinden? Die kerk gaat voort in de christelijke geest, maar omdat de bijbel niet letterlijk gevolgd wordt, kijkt god niet meer naar ze om?

In de bijbel staan echt veel regels inderdaad. Ook veel onzinnige, achterlijke, achterhaalde regels. Regels die geen zinnig mens meer zou volgen maar helaas af en toe nog wel te vinden zijn bij strenge gelovigen. En denk eraan, God heeft de bijbel niet geschreven, dat hebben de Israeliers in ballingschap gedaan. Die hebben zelf de regels gemaakt naar gebruiken die zij hadden. Naar hun normen en waarden, en vanuit hun normen en waarden zijn christelijke normen en waarden gemaakt. Dingen zoals heb respect voor elkaar zijn goede normen en waarden, maar voor de rest hoeft men de bijbel absoluut niet te volgen om een fijn leven te lijden. Ik weet 100% zeker dat ik een veel gelukkiger en fijner leven zou hebben als ik de bijbel niet volg, dan als ik dat wel zou doen.
 
Oud 25 April 2003, 10:29   #40
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by lisa_girl


En dat de leer van God geen regels geeft is grote onzin. Hebben jullie ooit een Bijbel gelezen? Daar staan echt veel regels in hoor! En die zijn er dan niet om ons te pesten, en ons plezier te bederfen door onze vrijheid te beperken. Maar die zijn er juist om ons goed met elkaar om te laten gaan. Zodat iedereen fijn kan leven.
in de bijbel staan ook regels hoe je moet leven om in de hemel te kunnen komen. Als je je hier niet aan houdt, dan zondig je. Zoals bijvoorbeeld regels omtrent seksualiteit. Dat is vies, zondig.En alleen bedoeld om kinderen mee te krijgen, anders niet. Maar de bijbel zegt ook dat God ons geschapen heeft. Waarom zou God ons scheppen met ons lichaam, en dan boos worden als wij van ons lichaam genieten? God is toch gelijk aan Liefde? Dan slaat dat in mijn ogen nergens op. Als god niet wilde dat wij neit aan seks deden voor het huwelijk, dan had Hij wel gezorgd dat wij niet van seks genoten.
Zo wordt dus door de bijbel ons een gevoel geven dat wij slecht zijn. Ook dat slaat al nergens op, als God zoveel van ons houdt, ons geschapen heeft, dan zou Hij helemaal niet willen dat wij ons slecht voelden. Dus dan had hij ons niet zo moeten scheppen zoals wij zijn, tenzij Hij het inderdaad neit erg vindt als wij zondigen.

Dat geloof ik.
 
Oud 25 April 2003, 13:28   #41
L_angeldc
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by lisa_girl


Maar God vind het wel fijn als je met een hele kerk Hem aanbid. Dat doe je dus ook niet alleen voor jezelf, maar ook vooral voor Hem. Daar komt nog bij dat je in de kerk een preek krijgt over God.
Ten eerste alsof God het wat kan boeien dat je met 100 mensen als schapen (met alle respect voor de schapen ) in een kerk allemaal hetzelfde gaat oplezen. En waarom zou je in een kerk God gaan aanbidden, misschien voor de sociale contacten die je dan op kan doen maar toch zeker niet voor God zelf? Hoe weet je dat God het beste vind als je met zn allen 1 eimand volgt en hem dan 'aanbidt'

Citaat:
Maar Hij heeft in de Bijbel wel verteld wat allemaal waar is, en hoe Hij aanbeden wil worden.
God heeft de bijbel niet geschreven eht is gewoon een interpretatie van andere mensen wat god dan wel of niet gezegd zou hebben. En hoe hij aanbede wil worden.. sinds wanneer zijn daar regels voor? al die weesgegroetjes enzo vind ik persoonlijk grote onzin.. alsof je dichter bij god komt door 5 keer achter elkaar een rijmpje op te zeggen.
Ik heb alle respect voor de mensen die trouw elke zondag naar de kerk gaan, en de bijbel lezen, en de psalmen zingen....maar ik weet dat dat voor mij totaal geen zin heeft om 'dichter' bij god te komen.

Laatst aangepast door L_angeldc : 25 April 2003 om 13:31
 
Oud 25 April 2003, 15:06   #42
Dimas
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ligt het aan mij of zijn de gelovige mensen hier in de minderheid?

En L_angeldc, je stukje komt teveel overeen met mijnes . Ook atheist?
 
Oud 25 April 2003, 19:42   #43
L_angeldc
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Dimas
ligt het aan mij of zijn de gelovige mensen hier in de minderheid?

En L_angeldc, je stukje komt teveel overeen met mijnes . Ook atheist?
ja kweetut wel dezelfde dingen gezegd maja zo vind ik dat (ook)

en atheist.. kweeni... ik weet wel dat ik niet in een jezus figuur geloof, maar wel dat er iets 'hogers' dan wij.. maar wat dat dan moet zou kunnen zijn.. geen flauw idee
 
Oud 25 April 2003, 23:02   #44
Dimas
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by L_angeldc


ja kweetut wel dezelfde dingen gezegd maja zo vind ik dat (ook)

en atheist.. kweeni... ik weet wel dat ik niet in een jezus figuur geloof, maar wel dat er iets 'hogers' dan wij.. maar wat dat dan moet zou kunnen zijn.. geen flauw idee
je bent dus een beetje een agnost
 
Oud 25 April 2003, 23:05   #45
Stevie
Lid
 
Stevie's Avatar
 
Geregistreerd op: 19 December 2002
Berichten: 13.264
Standaard

ik ben rooms-katholiek opgevoed want ik ben ook gedoopt enzo maar ik ben eigenlijk tegen het geloof, ik vind het een beetje onzin.
__________________
We were somewhere around Barstow, on the edge of the desert, when the drugs began to take hold.
Stevie is offline  
Oud 26 April 2003, 08:58   #46
OrionT
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

K, ik heb niet erg veel tijd om te poster nu dus ik moet het effe kort houden. Het christelijk geloof gaat niet over regels volgen, en elke zondag naar de kerk gaan. Het gaat over een persoonlijke relatie tussen jou en god. God wil aanbeden worden (klingt beetje vaag weet ik), dat kan je zelf doen maar waarom niet met een grote groep mensen. Dat kan met psalmen in de wat traditionele kerken maar ik sta persoonlijk vooraan de kerk soms te pogoen
Als je zecht dat er geen bewijs is voor het geloof dan heb er niet echt veel moeite voor gedaan. Er is wetenschappelijk ongeveer evenveel bewijs voor evolutie als creatie, dus niet zeuren over dat er geen bewijs voor is, kijk es effe verder dan je neus lang is, zoek wat sites op.
Ik zal wel meer hier posten maar ik moet nu effe gaan, effe als laatste, het geloof is niet saai zoals velen denken, ik ben een christen death/black/heavy metal fan, ik heb een super coole kerk waar ik naartoe ga, ik heb nog een normaal leven, een vriendin, en die 'regels' waarvan je spreekt, tja, meesten spreken voorzig. Het gaat dus om een persoonlijk relatie tussen god en jou, de kerk is niet het gebouw, de kerk is het lichaam van christes, dus de geloofigen, die komen samen om god te prijzen en aanbidden in een kerkgebouw, kweet niet meer waar het staat maar er staat ergens in de bijbel iets van waar 2 of meer in mijn naam bij elkaar zijn daar zal ik zijn.
Zoals je kan zien discussier ik wel is vaker hierover Maar ik moet nu echt gaan, doei.
 
Oud 26 April 2003, 09:03   #47
Plankje
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by OrionT
Als je zecht dat er geen bewijs is voor het geloof dan heb er niet echt veel moeite voor gedaan. Er is wetenschappelijk ongeveer evenveel bewijs voor evolutie als creatie, dus niet zeuren over dat er geen bewijs voor is, kijk es effe verder dan je neus lang is, zoek wat sites op.
Hartstikke mooi bewijs voor evolutie: het sars virus is aan het muteren
 
Oud 26 April 2003, 09:15   #48
Dimas
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by RickClan
Hartstikke mooi bewijs voor evolutie: het sars virus is aan het muteren
Die had ik nog niet tegen em gebruikt

Maar goed, ik zal Orion nu ook weer is een draai om de oortjes geven:

Een persoonlijke relatie met god, is naar mijn oordeel het best te bereiken als je in je 1tje bidt. Dan heb je namelijk een persoonlijk gesprek en wordt je ook niet afgeleid door andere mensen. God zou trouwens helemaal niet aanbeden willen worden. Heel simpel, omdat God perfect is, en als je aanbeden wilt worden ben je dat bij lange na niet, omdat je dan ijdel of wat dan ook ben. Dat zou dus betekenen dat god een zonde moet hebben, en dat kan weer niet omdat god perfect is. God wil dus niet aanbeden worden.

Over de evolutie: we kunnen het er lang en kort over hebben, maar elke keer wordt heel simpel een creationistisch bewijs weerlegt door een evolutionistisch (of hoe het dan ook heet) bewijs. Andersom vast ook wel, maar het is zo overduidelijk dat god de aarde niet heeft geschapen en dat de mens (ja, ik geef toe, met ontzettend veel geluk) geevolueerd is vanuit kleinere organismen. Laatst is er een mensenschedel gevonden en met een dateringsmethode (niet C-14, die gaat maar tot 50000 jaar ofzo) is aangetoond dat die schedel 4,17 miljoen jaar oud is. Zeg maar dag tegen je jonge aarde . En ja, zoals Rick al zei, het SARS-virus is gemuteerd. Mutatie is dezelfde oorzaak waardoor uiteindelijk na vele miljoenen jaren de mens is ontstaan. Tres simple.

En dan over het laatste stukje, je bent idd een christelijke metal-fan wat inhoudt dat jij alleen naar christelijke metal luistert, hoe goed niet-christelijke muziek is (denkt aan Nile, Immolation, Vader, Slayer, Death, Marduk, Darkthrone, etc, etc, etc). En dat alleen omdat de lyrics die erin staan niet geheel in overeenstemming zijn met jouw gedachtegang. Alleen maar vanwege de tekst gooi jeij muziek weg. Zonde toch? Sluit je daarvoor is niet af en luister is naar iets. Dan neem je die lyrics op de koop toe erbij. En dat er over sommige platen satanistische vloeken zijn uitgesproken is natuurlijk je reinste bullshit. Maarja, dat valt jou niet meer helemaal duidelijk te maken

En ach, de kerk is gewoon een stenen gebouwtje

(zoals je misschien wel ziet, discussier ik wel vaker met orion)
 
Oud 26 April 2003, 15:04   #49
lisa_girl
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Dimas

Waarom vind God het fijn als men met z'n honderden bij elkaar zit in een kerk en maar iets opdreunt, terwijl jij ook thuis had kunnen zitten en een veel persoonlijker en misschien ook emotioneler gesprek zou kunnen hebben? Ik denk dat God veel blijer zou zijn met jouw eigen boodschap, dan een gemeenschappelijke boodschap van 100 mensen die iets uit een boekje lezen.

Het is ook niet de bedoeling dat je alleen op zondag in de kerk met God bezig bent, maar het is en en. En op zondag met de hele kerk (en dan bedoel ik de mensen in de kerk) samen God aanbidden, en hem prijzen, en zelf een persoonlijke relatie met Hem hebben. Als je niet zelf gesprekken houd met God, dan kan je ook niet goed in de kerk God aanbidden met de andere mensen. Het belangrijkste is inderdaad de persoonlijke gesprekken, maar het is goed om ook in de kerk met z'n allen Hem te prijzen. En als je echt in God gelooft, dan is het ook fijn om met heel veel mensen die ook allemaal van God houden hem te aanbidden.


Hoe kan men iets over god leren? Er is niks dat wij van god weten, behalve dingen die door mensen geschreven zijn. En die mensen hebben zelf god niet meegemaakt/waargenomen, dus er valt niks over god te leren. Er valt alleen wat te leren over hoe mensen God zien.

De Bijbel is inderdaad door mensenhanden geschreven. Maar die mensen hebben het niet allemaal zelf bedacht, het is ze allemaal ingegeven door God. Ok, het klinkt een beetje moeilijk, maar het is zo dat God de mensen inspiratie heeft gegeven om het op te schrijven. En daardoor komt het ook dat de Bijbel goed bij elkaar past, er staat niet overal iets compleet anders. Terwijl de Bijbel toch door allerlei verschillende mensen is geschreven, vissers, artsen, profeten en ga zo maar door. Dan is het toch heel bijzonder dat al die mensen ongeveer hetzelfde schrijven, dat ze elkaar niet helemaal tegenspreken? Dan moet het toch wel door iemand ingegeven zijn?

God is niet geloofsgebonden zeg je. Dus God is dan voor iedereen beschikbaar, of je gelooft of niet? Of is God ineens een luxe geworden voor iemand die gelooft? Denk je dat God ineens een kerk de rug toekeert als die kerk een aantal regeltjes uit de bijbel niet volgt? Zal hij dat zo erg vinden? Die kerk gaat voort in de christelijke geest, maar omdat de bijbel niet letterlijk gevolgd wordt, kijkt god niet meer naar ze om?

God is inderdaad niet geloofsgebonden, Hij is voor iedereen beschikbaar. Iedereen die maar even Hem aanroept zal Hij naar luisteren. En als een kerk een aantal regels uit de Bijbel niet volgt, zal God die kerk niet de rug toekeren. Maar Hij zal het wel verdrietig vinden dat ze Hem niet meer helemaal volgen.
Ik weet niet of je de Bijbel wel eens gelezen hebt, of delen eruit, maar het volk Israel (het volk van God) was ook echt geen braaf volkje hoor. Zij zijn ook ontzettend vaak tegen God ingegaan, en van Hem afgedwaald. Maar toch luisterde God elke keer weer naar ze, als ze spijt kregen van wat ze hadden gedaan, en weer naar Hem wilden luisteren. Hij heeft ze niet de rug toegekeerd, al heeft Israel dat wel bij Hem gedaan. Dus zal hij een kerk ook niet de rug toekeren als ze een paar regeltjes niet meer volgen. Maar Hij vind dat wel erg.


In de bijbel staan echt veel regels inderdaad. Ook veel onzinnige, achterlijke, achterhaalde regels. Regels die geen zinnig mens meer zou volgen maar helaas af en toe nog wel te vinden zijn bij strenge gelovigen. En denk eraan, God heeft de bijbel niet geschreven, dat hebben de Israeliers in ballingschap gedaan. Die hebben zelf de regels gemaakt naar gebruiken die zij hadden. Naar hun normen en waarden, en vanuit hun normen en waarden zijn christelijke normen en waarden gemaakt. Dingen zoals heb respect voor elkaar zijn goede normen en waarden, maar voor de rest hoeft men de bijbel absoluut niet te volgen om een fijn leven te lijden. Ik weet 100% zeker dat ik een veel gelukkiger en fijner leven zou hebben als ik de bijbel niet volg, dan als ik dat wel zou doen.
Inderdaad staan er veel regels in de Bijbel die wij niet meer hoeven te volgen, zoals bijvoorbeeld het stenigen van mensen. Maar dat komt omdat in het nieuwe testament Jezus heeft gezegt dat sommige regels voldaan zijn, en niet meer letterlijk moeten worden gevolgd. Om dat te weten moet je dus ook het nieuwe testament lezen, en niet alleen het oude.
En ik weet zeker, dat als jij de Bijbel wel gaat volgen, en in God en Jezus gaat geloven, en Hem aanneemt als jou verlosser, dat je dan een gevoel van zekerheid krijgt. Je leven wordt misschien niet fijner, want het christelijk geloof brengt veel moeilijkheden met zich mee, maar je weet wel dat er Iemand is die voor jou zorgt, en die van jou houdt, en die voor jou fouten is gestorven. En dat jij later ook bij Hem mag komen in de Hemel.
 
Oud 26 April 2003, 15:09   #50
Plankje
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by lisa_girl


Inderdaad staan er veel regels in de Bijbel die wij niet meer hoeven te volgen, zoals bijvoorbeeld het stenigen van mensen. Maar dat komt omdat in het nieuwe testament Jezus heeft gezegt dat sommige regels voldaan zijn, en niet meer letterlijk moeten worden gevolgd. Om dat te weten moet je dus ook het nieuwe testament lezen, en niet alleen het oude.
En ik weet zeker, dat als jij de Bijbel wel gaat volgen, en in God en Jezus gaat geloven, en Hem aanneemt als jou verlosser, dat je dan een gevoel van zekerheid krijgt. Je leven wordt misschien niet fijner, want het christelijk geloof brengt veel moeilijkheden met zich mee, maar je weet wel dat er Iemand is die voor jou zorgt, en die van jou houdt, en die voor jou fouten is gestorven. En dat jij later ook bij Hem mag komen in de Hemel.
kun je beter een geloof als het boeddhisme nemen. Veel mensvriendelijker en die beweert ten minste geen dingen die niet waar zijn of niet te controleren zijn.
 
Gesloten onderwerp

Onderwerpopties
Weergavemodus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 12:18.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.