Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Psychologie & Filosofie
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Psychologie & Filosofie Een forum waar je je hart kunt luchten en naar hartelust kunt filosoferen.

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 17 October 2003, 17:17   #1
mygirly
Guest
 
Berichten: n/a
Question wat moet ik doen??

Ik wist niet precies waar ik dit moest neerzetten, maar dit komt tog aardig overeen....

Ik heb nooit gedacht dat het zou kunnen, nou het tog lijkt te gebeuren weet ik niet meer wat ik moet doen.

Het gaat om mn vriendin, zolang ik haar ken (zo'n 2 jaar) heeft ze altijd al een minderwaardigheidscomplex gehad. Ze vond zichzelf altijd het lelijkste van haar vriendinnen en zei vaak dat jongens meer op haar vriendinnen vallen. We hebben altijd gezegd dat dat niet sow is, maar geloven doet ze niet.

Nou heeft ze me eergisteren vertelt dat ze denkt dat haar vriendin en der vriendjuh haar niet mogen... ik heb haarvertelt dat dat heus niet sow is..

nou gingen ze gisteravond naar de film. Ik vroeg vanaochtend aan het vriendjuh van der vriendin of het leuk was. Zegt ie jah. Als ik 's middags een jongen spreek die mn vriendin ook via msn spreekt, zegt ie dat ik hemmoet helpen. HIj vertelt me dat mn vriendin zelfmoord wil plegen. Ik vraag haar wrom ze het deed en ze geeft flippend antwoord dat ze wou voelen wat haar moeder voelde (haar moeder heeft kanker en het gaat thuis ook slegt, gescheiden ouders etc.) Maar toen ze vroeg of we erover op wilden houden deed ik dat. Maar ik hoorde dat de vrienden die erbij waren nix hebben gedaan behalve 1 vriendin, die heeft staan huilen en schreeuwen tegen haar dat ze moest ophouden, en dat maakte me zo kwaad......

Misschien ben ik geen goeie vriendin geweest en had ik het moeten zien aankomen

Ik weet niet wrom ik het hier zet, maybe omdat ik mn hart wil luchten.
  Met citaat antwoorden
Oud 17 October 2003, 19:20   #2
Little Angel
Watch it!
 
Little Angel's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 March 2002
Locatie: Utrecht.......
Berichten: 4.484
Standaard

Maar hoe is het nu met die vriendin, waarom bel je haar niet op, ga je niet naar haar toe? Troost haar niet? Probeer haar niet te helpen? Het is heel duidelijk dat ze behefte heeft aan iemand die niet van haar weggaat zoals haar moeder en haar vader omdat die gescheiden zijn en haar moeder ernstig ziek is. Probeer je zoveel mogelijk met haar bezig te zijn, probeer lueke dingen te doen, vrolijk haar op en probeer haar wat positiever tegen de kanker van haar moeder aan te laten kijken.

Geef haar in ieder geval steun, dat is het belangrijkste dat je kan doen als vriendin, steun geven en er altijd voor haar zijn, wat er ook is laat haar niet in de steek, lijkt me duidelijk dat ze dat niet aan kan als je dat doet.

Sterkte verder denk dat het goed is om even je verhaal kwijt te kunnen.
__________________
Fuck You If You Doubt Me, I'm A Piece Of Shit And I Say It Proudly.
Little Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 October 2003, 10:59   #3
mygirly
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

bedankt
  Met citaat antwoorden
Oud 18 October 2003, 17:08   #4
0Vera
Lid
 
Geregistreerd op: 24 February 2003
Locatie: Lelystad
Berichten: 5.130
Standaard

Je kan haar zelfvertrouwen een beetje opkrikken door subtiele complimentjes uit te delen. Als je vindt dat ze een leuke broek aan heeft of dr haar zit leuk dan zeg je dat Het zijn kleine dingen maar het helpt echt!

En verder kun je als vriendin niet meer voor haar doen dan er voor haar te zijn. Probeer niet jezelf steeds weg te cijferen hoor, want daar word je zelf niet gelukkiger van (ze kan je namelijk ook meesleuren ) maar je kan wel aangeven dat je haar wil steunen en helpen. En zeg gerust ff aan je vrienden dat je het geen stijl vind dat ze niets hebben gedaan, en dat je graag zou willen dat ze er ook wat meer aan doen.
Ik noem maar wat.
Sterkte meissiej
__________________
2-4-04 21:51 Getrouwd met Sandraatje :)
0Vera is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 October 2003, 22:12   #5
klootzak
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

wat jij omschrijft is meer als een zelfvertrouwenprobleem.
en ik denk dat ze het gewoon moeilijk heeft met haar moeder, andere dingen die zijn gebeurt.

je bent een goede vriendin omdat je je kwaad maakt over het feit dat een iemand wat doet en de rest niks, over het zien aankomen kan ik heel kort zijn.
schijn kan bedriegen.
je kan niet alles zien aankomen, en ook als je het had gezien, zegt dat niet dat je het had kunnen stoppen.

sterkte
  Met citaat antwoorden
Oud 21 October 2003, 13:11   #6
virginia
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

neem haar een keer mee uit
ga een keer winkelen.Probeer haar op te vrolijken. Geef haar veel complimentjes en vraag aan anderuh mensuh of ze dat ook willen doen
  Met citaat antwoorden
Oud 21 October 2003, 18:41   #7
liekpiek
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

goed dat je dit hier neerzet...ik heb ook vaak te maken met soortgelijke situaties, alleen gaat het nooit zo ver dat iemand denkt over zelfmoord.
Ik kan heel goed leren, heb veel vrienden en alles gaat goed met me. (Klinkt misschien opschepperig, maar anderen zien het zo.) Daar komt bij dat veel van mijn vrienden en vriendinnen faalangst hebben of heel onzeker zijn. Vind ik soms lastig, maar ik kan er toch wel goed mee omgaan. Misschien ook wel omdat ik aanleg heb om psychologe te worden. Maar waar ik me dan wel zorgen om maak is mensen die tegen mn broertje iets zeggen in de trant van ' Als je zo doorgaat word je nog net zo goed als je zus', of leraren die mij als voorbeeld nemen voor klasgenoten. Maar goed....het gaat ff om jou en jouw vriendin nou...

...je kunt de directe manier nemen en met haar gaan praten en echt zeggen wat je dwars zit, of haar dit topic laten lezen. Dat is heel moeilijk, weet ik....
je kunt ook, net zoals de anderen hier zeggen, 'gewoon' haar zelfvetrouwen opkrikken, enzo.
Ik denk dat je beter niet je houding tegenover haar kunt veranderen; niet opeens veel aardiger gaan doen ofzo, daar gaat ze ook over twijfelen dan. En als ik het zo lees, ben je al een goede vriendin.

Nou, sorry voor mn geleuter waar je waarschijnlijk niks mee kan, maar goed...
  Met citaat antwoorden
Oud 21 October 2003, 21:58   #8
Impressions
Lid
 
Impressions's Avatar
 
Geregistreerd op: 21 October 2003
Locatie: Brabant
Berichten: 10.885
Standaard

Precies wat de rest zegt lijkt me. Probeer haar op te vrolijken door leuke dingen te gaan doen. Doe dingen met haar die zij zelf leuk vind. Laat merken dat je er voor haar bent, door het te zeggen ofzo. Je bent wel een goede vriendin dat je haar zo probeert te helpen en ook hulp zoekt hier om haar te helpen. Sterkte ermee!
Impressions is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 October 2003, 16:47   #9
anouk
**Loves Anouk**
 
anouk's Avatar
 
Geregistreerd op: 16 June 2001
Berichten: 653
Standaard

K denk eigenlijk dat t je niet gaat lukken om dr zelfvertrouwen op te krikken, ik herken me in dat opzicht in die vriendin en mijn vrienden proberen t nu al 2 jaar. En verder denk ik niet dat jij het hebt kunnen zien aankomen, sommige mensen kunnen het soms heel goed verbergen. Tis niet jou schuld zeg maar.
K zou em iig tegen dr zeggen dat als ze wat kwijt wil ze mag komen, en zorgen dat ze dat echt heel duidelijk weet. Dan kan ze zelf kijken wat ze ermee wil...
__________________
Nookie:
"Did you ever live a day like the next day would never come, blood's dripping on the floor. But who cares, who needs you anyway?"
anouk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 October 2003, 14:01   #10
WishfulDreaming
-
 
WishfulDreaming's Avatar
 
Geregistreerd op: 6 January 2003
Berichten: 15.680
Standaard

Mmmz, mensen met een minderwaardigheidscomplex...

Ik denk dat complimentjes geven maar een *tijdelijke* oplossing is. Je kan wel zeggen van je haar zit leuk, of je trui is dit-of-dat... Maar uiteindelijk...

Misschien moet je haar eens proberen doen in te zien, wat haar positieve kanten zijn. Dat ze bij zichzelf kan denken van *tiens, daar ben ik echt wel goed in* Op langere termijn zal ze hier ook veel meer aan hebben denk ik
WishfulDreaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 October 2003, 21:34   #11
0Vera
Lid
 
Geregistreerd op: 24 February 2003
Locatie: Lelystad
Berichten: 5.130
Standaard

Citaat:
Originally posted by Saartje18
Mmmz, mensen met een minderwaardigheidscomplex...

Ik denk dat complimentjes geven maar een *tijdelijke* oplossing is. Je kan wel zeggen van je haar zit leuk, of je trui is dit-of-dat... Maar uiteindelijk...

Misschien moet je haar eens proberen doen in te zien, wat haar positieve kanten zijn. Dat ze bij zichzelf kan denken van *tiens, daar ben ik echt wel goed in* Op langere termijn zal ze hier ook veel meer aan hebben denk ik
Het zijn de kleine dingen die nooit moeten worden onderschat!

Die positieve kanten kun je met complimentjes ook benadrukken, niet alleen als dr kleding leuk is maar ook als ze iets heeft bereikt, of een probleem heeft opgelost ofzo
__________________
2-4-04 21:51 Getrouwd met Sandraatje :)
0Vera is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 October 2003, 10:47   #12
BaRBie
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Complimenteren is inderdaad een grote invloed wanneer iemand echt onzeker is. Nu moet je het ook weer niet overdrijven zodat het overduidelijk is dat je het alleen doet om haar zichzelf beter te laten voelen, maar een blijk van liefde en acceptatie is iets wat mensen nodig hebben om zichzelf goed te voelen en zich lekker in hun vel te voelen. Wanneer ze denkt dat jullie als haar vrienden niets om haar geven is dat een teken dat vriendschap niet goed doorkomt bij haar en waarschijnlijk moet er in dat geval gewerkt worden aan het gevoel dat jullie als vrienden voor elkaar hebben...
  Met citaat antwoorden
Antwoord


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 15:47.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.