Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken!

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 13 November 2002, 16:14   #1
earshot
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Vooroordelen

Vinden jullie dat een werkgever je mag afwijzen omdat je je anders kleed dan het "normale" modebeeld?
Waar vinden jullie dat de grens ligt, wat kan je aantrekken naar je werk, en wat niet?
  Met citaat antwoorden
Oud 13 November 2002, 16:36   #2
Ar-Tuur
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik kan me voorstellen dat het voor bepaalde bedrijven een verzorgd uiterlijk met bepaalde nettere kleding belangrijk is. Het is wel moeilijk, want aan de ene kant moet iedereen natuurlijk kunnen dragen wat hij zelf wil.. maar misschien vinden veel klanten/zakenrelaties etc. het vreemd als mensen bijvoorbeeld in hele alternatieve kleding verschijnt..
  Met citaat antwoorden
Oud 13 November 2002, 17:06   #3
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

bepaalde representatieve functies moeten mensen kunnen weren vanwege uiterlijk. Dit is simpelweg geen vooroordeel....

Als je het hebt over vooroordelen in de trend van:
'wij denken dat die persoon zich raar gedraagd, of neit goed werkt aan de hand van zijn uiterlijk', dan is het wel een vooroordeel en is de grens (dus) overschreden.
  Met citaat antwoorden
Oud 13 November 2002, 17:36   #4
dext0r
veteraan
 
dext0r's Avatar
 
Geregistreerd op: 23 November 2001
Locatie: Zwolle
Berichten: 14.938
Stuur een bericht via ICQ naar dext0r
Standaard

gedragscodes mbt kledij staan meestal dan wel niet altijd aangegeven in het contract.

tevens gaat het er ook om , wat voor werk het gaat,
productie werk of werk in omgevingen waar de arbo nogal wat beperkingen op legt zijn natuurlijk dood normaal om speciale kleding te dragen, weiger je dit dan is de werknemer natuurlijk totaal op zijn plaats om te weigeren.


het zou idd wel goed voor kunnen komen dat een werkgever bij een eerste indruk vd toekomstige werknemer al het een en ander bepaald.
wordt er wel bedrijfskleding gebruikt dan zal de werkgever hier veel minder op letten.
is de toekomstige werknemer 'vrij' in het dragen van casual kleding naar zijn werk dan zal de werkgever natuurlijk opletten

btw: in princiepe hoort een werkgever helemaal geen reden te hebben om je aan de hand van je kledij al een nee toe te zeggen. het lijkt me dat je op sollicitatie gesprek toch wel net, en redelijkerwijs casual gekleedt bent?
zo niet dan verpest je het denk ik eerder logischerwijs voor je zelf.
__________________
hoi ik koop mijn vette dag aanbiedingen op http://aanbiedingvandaag.nl
dext0r is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 November 2002, 18:22   #5
earshot
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik begrijp wel dat je er netjes uit moet zien als je werkt, maar ik vind het niet juist dat mensen me afwijzen alleen omdat ik alternatieve kleren draag.
Ik moet binnenkort stage lopen, en ik kan heel erg goed met kinderen overweg, daarmee wil ik ook stage lopen, maar het eerste wat ze van me zien zijn mijn kleren, en niet de manier waarop ik met kinderen omga.
  Met citaat antwoorden
Oud 13 November 2002, 19:25   #6
Jolie
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Hangt er vanaf om welke baan het gaat.
Als het een baan is waarbij je klanten te woord moet staan vind ik het van een werkgever zijn goed recht bepaalde kleding niet goed te keuren. Bijvoorbeeld een baan in een winkel...
Als het een baan is ergens in een fabriek ofzo dan vind ik niet dat zoiets belangrijk is.
Maargoed, ik vind dus dat een werkgeevr dat wel degelijk bepalen mag.
  Met citaat antwoorden
Oud 13 November 2002, 19:38   #7
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Fade of Light
bepaalde representatieve functies moeten mensen kunnen weren vanwege uiterlijk. Dit is simpelweg geen vooroordeel....

Als je het hebt over vooroordelen in de trend van:
'wij denken dat die persoon zich raar gedraagd, of neit goed werkt aan de hand van zijn uiterlijk', dan is het wel een vooroordeel en is de grens (dus) overschreden.
amen
  Met citaat antwoorden
Oud 13 November 2002, 19:40   #8
Babysmurfie
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik vind dat dat afhangt van het soort werk... Als je bijvoorbeeld voor public relations instaat en dus veel zakelijk contact met mensen hebt, moet je je wel kleden naar die mensen hun normen...je moet ze tenslotte overtuigen om voor je bedrijf te kiezen ofzo.
Maar als je werk hebt zonder veel sociaal contact (behalve met collega's dan), vind ik dat je je best alternatief mag kleden, zolang het niet vulgair wordt, moet dat best kunnen
  Met citaat antwoorden
Oud 14 November 2002, 15:09   #9
!Y!US!C!30X
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

het hangt van het werk af, maar bij de meeste banen moet je er gewoon "normaal" bijlopen
als nou bv. een kind moet helpen van een jaar of 4, zo'n kind zal alleen maar bang voor je zijn als je je heel erg alternatief kleed
maar oordelen over je uiterlijk of je geschikt voor de baan bent dat mag niet, omdat dat wel vooroordelen zijn..
eigenlijk, op je werk gewoon net kleden, en buiten werk zal het je baas denk ik niks schelen hoe je je kleed..
  Met citaat antwoorden
Oud 14 November 2002, 16:57   #10
earshot
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by !Y!US!C!30X
het hangt van het werk af, maar bij de meeste banen moet je er gewoon "normaal" bijlopen
als nou bv. een kind moet helpen van een jaar of 4, zo'n kind zal alleen maar bang voor je zijn als je je heel erg alternatief kleed
maar oordelen over je uiterlijk of je geschikt voor de baan bent dat mag niet, omdat dat wel vooroordelen zijn..
eigenlijk, op je werk gewoon net kleden, en buiten werk zal het je baas denk ik niks schelen hoe je je kleed..
ik denk niet dat een kind bang wordt van een wijde broek en vrolijke kleuren, de oppaskinderen van mn moeder vinden me ook niet eng.
maar je hebt wel gelijk dat je bij kinderen moet oppassen, en dat je je sowieso netjes moet kleden.
ach, ik zal t maar moeten accepteren wil ik ooit stage lopen (:
  Met citaat antwoorden
Oud 14 November 2002, 17:09   #11
!Y!US!C!30X
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by earshot


ik denk niet dat een kind bang wordt van een wijde broek en vrolijke kleuren, de oppaskinderen van mn moeder vinden me ook niet eng.
maar je hebt wel gelijk dat je bij kinderen moet oppassen, en dat je je sowieso netjes moet kleden.
ach, ik zal t maar moeten accepteren wil ik ooit stage lopen (:
nee daarvoor niet, maar bv. ik draag spikes, en sommige kinderen vinden dat wel eng(of juist hele ouwe mensen)
en als ze gewoon een "normaal" iemand krijgen, is toch wat beter voor die kinderen..
maar ik denk dat ze niet zo moeilijk doen over een wijde broek en vrolijke kleurtjes
  Met citaat antwoorden
Oud 14 November 2002, 20:51   #12
earshot
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by !Y!US!C!30X


nee daarvoor niet, maar bv. ik draag spikes, en sommige kinderen vinden dat wel eng(of juist hele ouwe mensen)
en als ze gewoon een "normaal" iemand krijgen, is toch wat beter voor die kinderen..
maar ik denk dat ze niet zo moeilijk doen over een wijde broek en vrolijke kleurtjes
maar spikes zijn dan natuurlijk ook heeel eng!! (;
  Met citaat antwoorden
Oud 14 November 2002, 20:58   #13
!Y!US!C!30X
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by earshot


maar spikes zijn dan natuurlijk ook heeel eng!! (;
ach ik geef les op een schaakclub, en dan aan kinderen van 6 tot 8 jaar, die jongeren vinden het geweldig
maar die oudere kijken me aan alsof ik "eng" ben
en als je bv. stageloopt op een kleuterklas, zullen ze niet leuk vinden als je je dan zo kleed
  Met citaat antwoorden
Oud 14 November 2002, 21:02   #14
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

een leraar op een basisschool hier in de buurt kwam de eerste dag op zijn stage met een hanenkam....hij werkt er inmiddels als vaste leraar....
  Met citaat antwoorden
Oud 14 November 2002, 22:09   #15
dext0r
veteraan
 
dext0r's Avatar
 
Geregistreerd op: 23 November 2001
Locatie: Zwolle
Berichten: 14.938
Stuur een bericht via ICQ naar dext0r
Standaard

in een fabriek of productieproces omgeving mag jij absoluut geen ketting aan je broek hebben hangen... of zelfs een ketting om je nek in principe
(ARBO -> ketting kan in machines verstrikt raken -> ongeluk, etc )
__________________
hoi ik koop mijn vette dag aanbiedingen op http://aanbiedingvandaag.nl
dext0r is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 November 2002, 22:31   #16
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

dext0r, inderdaad, maar dan gaat het duidelijk niet om vooroordelen
  Met citaat antwoorden
Antwoord


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 18:35.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.