Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Gezondheid & Lifestyle
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Gezondheid & Lifestyle Gezondheidsvragen? Jouw lichaam, je kleding, of gewoon je manier van leven.

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 14 June 2008, 16:08   #1
Vlinder
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Identiteitscrises? [invloed via internet]

Hoi allemaal!

Ik start dit topic niet om alleen maar over mijn eigen dingen te zeuren, dit is slechts een vaag voorbeeld van wat ik jullie wil duidelijk maken. Ik ben er namelijk erg van geschrokken wat het internet tegenwoordig teweeg kan brengen. Veel meisjes en jongens van ongeveer mijn leeftijd, en soms zelfs jongen, beginnen aan de puberteit. Ze beginnen te zoeken naar hun eigen identiteit enz. [heeft geen uitleg verder nodig denk ik?]. Op hetzelfde moment gaan veel van hen naar forums en andere ''anonieme'' dingen op het internet. Vooral op forums worden topics gestart over moeilijke onderwerpen en problemen. Jongeren krijgen hierdoor soms aandacht van anderen. Aandacht werkt op een of andere manier verslavend? Maar die kinderen gaan dus denken van,, ''dat wil ik ook!'' En vooral doordat automutilatie, anorexia en zelfmoord nu niet meer zulke taboes zijn, denken ze soms dat dit soort dingen ''normaal'' zijn, of iets wat je meegemaakt moet hebben. Op een forum is meestal een groep mensen die er al langer zijn, een beetje de baas, en al veel meer meegemaakt hebben. Tegen die mensen wordt opgekeken en jongere leden willen ook er bij horen en op hen lijken, zo krijg je aanzien toch. Ze beginnen ook te denken dat ''een probleem hebben'' iets is wat iedereen moet hebben om er bij te horen.

Doordat ze het idee hebben dat ze er niet bij horen voelen ze zich een beetje somber, wat dus op den duur gewoon wordt,, ze voelen zich kut. En dan komen ze op het punt van een probleem hebben. Beginnen met automutilatie [iedereen doet dat immers] en zetten veel van hun gedachtes, emoties, problemen zo op het internet waar iedereen het kan lezen. Om de aandacht alleen al.

Op deze manier wordt er veel te veel over problemen enz. gepraat op het internet. Ook msn is hierbij een gevaarlijk communicatiemiddel. Het is zoveel makkelijker om over moeilijke onderwerpen te praten via het internet. Maar je ziet natuurlijk nooit hoe degene aan de andere kant reageert op de dingen die je zegt.

Het is zelf een keer zo erg geworden dat iemand zelfmoord pleegde, deze jongen kwam ook dagelijks op een forum waar allemaal depressieve onderwerpen werden besproken. Deze week waren er ook nog twee zelfmoordgevallen in Amerika. Die jongeren hadden ook vooral contact via zo’n internetgroep.

Ik ben er erg van geschrokken hoe beïnvloedbaar kinderen in de pubertijd zijn via het internet.
Nu vraag ik me dus af, wat is jullie mening hierover? over het aandacht-zoeken-gedrag, en het een-probleem-willen-hebben-om-zich-speciaal-te-voelen? [Dan heb ik het dus niet over mensen met echt serieuze problemen, die daar niet de hele tijd de aandacht op vestigen, en er op een volwassen manier mee om kunnen gaan.]

PS.: sorry voor de lange lap tekst, volgens mij is het ook niet echt overzichtelijk of geordend geschreven, maar ik zit ook maar in de 3e klas hea! =)
PPS.: Ga mij nou niet persoonlijk aanvallen op bepaalde dingetjes, ik weet het al. Dit is gewoon even bedoeld voor in het algemeen, ok.
  Met citaat antwoorden
Oud 14 June 2008, 17:18   #2
ash-hôôle
Super Lid
 
ash-hôôle's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 August 2005
Berichten: 15.694
Standaard

Niet iedereen zit zo in elkaar. Het zijn vooral de mensen van nature al heel snel beïnvloedbaar zijn die hieraan mee gaan doen.

En het is niet omdat iedereen het doet, zij het dan ook maar moeten doen. Maar het is denk omdat ze denken dat het een oplossing is, en als ze op internet lezen dat het andere mensen helpt. Tsjah, waarom dan niet.

En lang niet iedereen zakt zo ver weg hoor, mensen die hun 'gezonde' verstand nog hebben zullen niet gauw hierop overgaan.

Wat ik dus eigelijk bedoel is; dat ze denken dat het een oplossing van hun probleem is. En of ze nu via internet lezen dat het 'helpt' of waar dan ook. Als je van nature al gauw beïnvloedbaar bent, dan doe je toch wel mee.
ash-hôôle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 June 2008, 10:24   #3
insanity
Banned
 
insanity's Avatar
 
Geregistreerd op: 1 June 2006
Locatie: Leeuwardennnn
Berichten: 10.927
Stuur een bericht via MSN naar insanity
Standaard

W00t, professor nina?
insanity is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 June 2008, 16:02   #4
the_darkness
F0rum God +
 
the_darkness's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 December 2007
Berichten: 24.954
Standaard

ja internet is gevaarlijk.
Maar er komen ook goede dingen uit voort.
__________________
The GOD OF FAIL is here!
The FAIL God now officially has 429 worshippers.
Start worshipping me today and get a personal FAIL poem for free!
the_darkness is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 June 2008, 19:42   #5
venniels6
a gunshot is hot
 
venniels6's Avatar
 
Geregistreerd op: 31 December 2007
Locatie: h.i.ambacht
Berichten: 54
Stuur een bericht via MSN naar venniels6
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door the_darkness Bekijk Bericht
ja internet is gevaarlijk.
Maar er komen ook goede dingen uit voort.
mijn engels is bijvoorbeeld heel goed door het internet.
__________________
Nobody move, I lose my brains. (potc3)
venniels6 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 June 2008, 20:41   #6
Vlinder
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door insanity Bekijk Bericht
W00t, professor nina?
ja en je kan ook meteen ophouden met dat belachelijke gedoe XD ik heet gewoon tineke.
  Met citaat antwoorden
Oud 16 June 2008, 20:42   #7
Vlinder
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door venniels6 Bekijk Bericht
mijn engels is bijvoorbeeld heel goed door het internet.
whaha bij mij is dat vooral door tv kijken
  Met citaat antwoorden
Oud 16 June 2008, 21:20   #8
blabla1993
Super Lid
 
blabla1993's Avatar
 
Geregistreerd op: 1 October 2006
Berichten: 10.729
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door venniels6 Bekijk Bericht
mijn engels is bijvoorbeeld heel goed door het internet.
+1 ( voor die idioot?)
blabla1993 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 June 2008, 22:07   #9
insanity
Banned
 
insanity's Avatar
 
Geregistreerd op: 1 June 2006
Locatie: Leeuwardennnn
Berichten: 10.927
Stuur een bericht via MSN naar insanity
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door x-WipeMyTears-x Bekijk Bericht
ja en je kan ook meteen ophouden met dat belachelijke gedoe XD ik heet gewoon tineke.
ik was je naam kwijt en je stond nog onder nina in mn foon

excuus.
insanity is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 June 2008, 12:33   #10
JxS
Gek als een geit. =]
 
JxS's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 June 2008
Locatie: In nederland... =D hehe..
Berichten: 224
Standaard

Allereerst vind dat je een heel goed punt hebt, het lijkt mij daarnaast sowieso ook niet erg bemoedigend heel de tijd over problemen van anderen te lezen? Alleen hier wilde ik nog ff op reageren:

Citaat:
Origineel gepost door x-WipeMyTears-x Bekijk Bericht
Het is zelf een keer zo erg geworden dat iemand zelfmoord pleegde, deze jongen kwam ook dagelijks op een forum waar allemaal depressieve onderwerpen werden besproken. Deze week waren er ook nog twee zelfmoordgevallen in Amerika. Die jongeren hadden ook vooral contact via zo’n internetgroep.
Hoe weet je zo zeker of dat soort fora daar een directe aanleiding toe waren? Misschien gingen deze mensen naar dat forum terwijl ze dat soort ideeën al hadden?
Het lijkt mij namelijk wel erg ver gaan om zelfmoord te plegen voor populariteit op een forum.
Ten tweede klopt het stuk wat je net schreef dan toch ook niet? Ze willen aandacht, zo merken ze daar niks van. Dan lijkt het mij eerder dat ze ermee 'dreigen'.
__________________
Tralalalalala! Wat is de wereld toch mooi he?=D
JxS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 June 2008, 13:04   #11
Zeespons
Geen zin.wat isdit dan?
 
Zeespons's Avatar
 
Geregistreerd op: 16 August 2007
Locatie: Disneyland parijs,
Berichten: 2.416
Standaard

Het gaat niet om de reputatie die je krijgt natuurlijk. Al die negative gedachtens beinvloeden je bewust of onbewust. Het is dan een kwestie van wanneer de druk te groot is.
__________________
Niet iedereen is gelijk.
Welke voet is van jou langer?
Zeespons is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 June 2008, 13:34   #12
JxS
Gek als een geit. =]
 
JxS's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 June 2008
Locatie: In nederland... =D hehe..
Berichten: 224
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Zeespons Bekijk Bericht
Het gaat niet om de reputatie die je krijgt natuurlijk. Al die negative gedachtens beinvloeden je bewust of onbewust. Het is dan een kwestie van wanneer de druk te groot is.
Maar zo erg dat je er zelfmoord door pleegt? Het lijkt me dat je dan ook zelf ergens mee moet zitten..anders vind je leven toch te waardevol?
Of zou je door al die negatieve invloeden je denkwijze veranderen, is dat wat je bedoelt? Zelf ook zo somber gaan kijken naar de wereld? Maar als je verder wel een fijn leven hebt: goede vrienden, leuke familie, goed zelfbeeld...?
__________________
Tralalalalala! Wat is de wereld toch mooi he?=D
JxS is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 07:01.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.