Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden
FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken!

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 18 February 2007, 11:43   #1
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard Luik gaat medische verstrekking van heroïne uittesten

Citaat:
Luik gaat medische verstrekking van heroïne uittesten
In Luik gaat in de herfst van dit jaar een proefproject van start voor het verstrekken van heroïne onder medische controle, dat kondigde federaal minister van Gezondheid Rudy Demotte (PS) aan. Het project zal drie jaar duren.

Het experiment vergt een globaal budget 3,334 miljoen euro, dat voor tachtig procent door Volksgezondheid, voor vijftien procent door de stad Luik en voor vijf procent door Justitie gefinancierd zal worden.

Experten van de universiteit van Luik hebben een nauwkeurige werkwijze voor het project opgesteld. Het proefproject zal permanent geëvalueerd worden.
Bron.
Is er in Nederland al niet een soort van gedogenbeleid op dit gebied? Het is toch zo dat er daar klinieken bestaan waar echte hard-drugverslaafden aan een goedkopere prijs "zuivere" heroïne kunnen kopen zodat ze niet hoeven te stelen oid om aan geld te komen voor de veel te dure straatdrugs en zo heeft men controle op het druggebruik van de 'patiënt'?

Ik vroeg me af of dit werkelijk wel werkt en hoe de Nederlandse bevolking hier tegenover staat.
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 February 2007, 13:23   #2
blabla1993
Super Lid
 
blabla1993's Avatar
 
Geregistreerd op: 1 October 2006
Berichten: 10.729
Standaard

Vaag bericht. Er staat helemaal niet aan wie, en waarom ze die heroïne gaan "verstrekken".
__________________
1234hoedjevanpapier
blabla1993 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 February 2007, 14:34   #3
Sanne
Whooohooo
 
Sanne's Avatar
 
Geregistreerd op: 18 December 2003
Locatie: Tilburg
Berichten: 7.664
Standaard

Hier in Nederland bestaat dit inderdaad al (sinds 1999, na afronding van een succesvolle testperiode). Verslaafden moeten wel aan een aantal criteria voldoen om voor de behandeling in aanmerking te komen. Zij moeten meer dan vijf jaar afhankelijk zijn van heroïne, chronisch verslaafd zijn en zonder succes eerder behandeld zijn in een methadonprogramma. Er moet ook sprake zijn van een slechte lichamelijke of geestelijke gezondheid. Daarnaast moeten mensen ouder zijn dan 35 jaar. Op dit moment zijn er zes behandelunits voor heroïneverslaafden in Rotterdam, Utrecht, Amsterdam, Den Haag, Groningen en Heerlen.
Het ziet er naar uit dat de nagestreefde resultaten ook inderdaad worden bereikt. Bij de meeste gebruikers is een afname van verwervingscriminaliteit en verbetering van hun gezondheid en sociale omstandigheden te zien. Klachten van buurtbewoners blijven meestal beperkt of zijn er niet.
__________________
Well they said it changes when the sun goes down
Around here

Laatst aangepast door Sanne : 18 February 2007 om 14:36
Sanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 February 2007, 01:16   #4
blabla1993
Super Lid
 
blabla1993's Avatar
 
Geregistreerd op: 1 October 2006
Berichten: 10.729
Standaard

maar er staat nergens dat deze heroïne ook op die manier gebruikt gaat worden.
__________________
1234hoedjevanpapier
blabla1993 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 February 2007, 09:31   #5
insanity
Banned
 
insanity's Avatar
 
Geregistreerd op: 1 June 2006
Locatie: Leeuwardennnn
Berichten: 10.927
Stuur een bericht via MSN naar insanity
Standaard

Who gives a fuck about luik?
insanity is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 February 2007, 22:42   #6
Prestige
Lid
 
Prestige's Avatar
 
Geregistreerd op: 31 August 2006
Locatie: Haarlem
Berichten: 1.954
Standaard

Ik vind het ook een beetje een vreemd bericht, zo komt het over dat ze heroïne willen verstrekken voor Jan en Alleman. Al ben ik het er aan de ene kant wel mee eens dat het op een nette manier verstrekt wordt waardoor mensen niet nog erger in de goot belanden door zichzelf in de schulden te werken of te gaan stelen.
Prestige is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 February 2007, 14:18   #7
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard

Ik denk dat het de bedoeling is om te gaan werken zoals in Nederland.
Ik weet alleen niet of het ook zo succesvol zal zijn. Het gebeurt wel vaker dat iets wat in een bepaald land succesvol is, in een ander land gewoon flopt.
Het wordt blijkbaar een langetermijnsproject. (Iets duidelijker artikel: )
Citaat:
Luik geeft heroïne aan verslaafden
ma 12/02/07 - De stad Luik gaat onder medisch toezicht gratis heroïne verstrekken aan 200 verslaafden.

Het gaat om een proefproject van de stad Luik dat de steun krijgt van minister van Volksgezondheid Rudy Demotte (PS) en zijn collega van Justitie Laurette Onkelinx (PS). Het proefproject zou eind dit jaar van start kunnen gaan.

In Luik zijn er zowat 3.000 drugsverslaafden. Zowat 200 heroïneverslaafden zullen worden uitgekozen om onder medisch toezicht deel te nemen. Honderd van hen zullen heroïne krijgen, de anderen het vervangmiddel methadon.

De gecontroleerde verstrekking van heroïne heeft als algemeen doel zwaar verslaafden aan te moedigen hun gezondheid te verbeteren en hen opnieuw te integreren in de samenleving.

De patiënten zullen zich elke dag drie keer in het ziekenhuis moeten aanmelden en een psychosociale behandeling moeten volgen. Uitendelijk is het de bedoeling levensomstandigheden te scheppen die op lange termijn tot een leven zonder drugs kunnen leiden. Dit zou ook de delinquentie moeten indijken.

De universiteit van Luik heeft strikte criteria uitgewerkt voor de selectie van de drugsverslaafden. Het project zal op medisch, psychologisch, sociaal, criminologisch en economisch vlak geëvalueerd worden.

In 2010 worden de resultaten vergeleken met de bevindingen van buitenlandse onderzoeken, voordat het project eventueel verlengd of naar andere Belgische steden uitgebreid wordt.
Bron.
Er komt overigens al protest van de liberalen en de christelijke democraten.
Citaat:
VLD en CD&V bekritiseren heroïneproject
di 13/02/07 - Zowel VLD als CD&V heeft kritiek op de plannen van het Luikse stadsbestuur om onder medisch toezicht heroïne te verstrekken aan honderd verslaafden. Het gaat om een proefproject.

Luik start in het najaar met het gratis bedelen van heroïne aan een groep verslaafden. In steden in Nederland, Zwitserland en Spanje lopen nu al gelijkaardige projecten.

"Dit kan voor mij niet. Dit is gewoon te gevaarlijk", zegt VLD-Kamerlid Jacques Germeaux (foto links).

"Als dokter met jaren ervaring zie ik dit als een zeer riskante onderneming. Ik betwijfel ten zeerste of de stad Luik hier klaar voor is. Ik denk dan ook dat de grenzen van deze maatregel zullen worden misbruikt en onduidelijk zijn."

Germeaux vreest een ontsporing van het drugsbeleid.

Ook Kamerlid Tony Van Parys (CD&V) is negatief. Hij wijst erop dat er in de Luikse regio 5.000 drugsverslaafden zijn en dat dit proefproject maar weinig soelaas biedt. CD&V vindt dat Luik zich boven de wet stelt.

Van Parys vindt dat het experiment te snel komt. Het vorige experiment van begeleide methadonverstrekking is nog niet eens geëvalueerd, zegt hij.
Bron.
Citaat:
Origineel gepost door insanity Bekijk Bericht
Who gives a fuck about luik?
Als je niks zinnigs te vertellen hebt, houd dan je mond. Dit is adb niet.
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 February 2007, 14:26   #8
insanity
Banned
 
insanity's Avatar
 
Geregistreerd op: 1 June 2006
Locatie: Leeuwardennnn
Berichten: 10.927
Stuur een bericht via MSN naar insanity
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door thali Bekijk Bericht
Als je niks zinnigs te vertellen hebt, houd dan je mond. Dit is adb niet.
sorry
insanity is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 February 2007, 19:19   #9
BroodjeBeton
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik ken een teef uit Naarden die heroïne heet

(adb=algemeen dagblad?)
  Met citaat antwoorden
Oud 21 February 2007, 14:26   #10
blabla1993
Super Lid
 
blabla1993's Avatar
 
Geregistreerd op: 1 October 2006
Berichten: 10.729
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door thali Bekijk Bericht
<beter artikel>
Kijk dat is tenminste duidelijk. Ik vind het wel een goed idee. En dat gezeik van die christenen: het is toch maar een test, als het niet werkt gaan ze het ook niet op grote schaal doen. Het is de bedoeling dat mensen gaan afkicken en een normaal leven gaan lijden, en ze gaan kijken of dat beter gaat met echte heroïne of met methadon. Ik zie daar niks gevaarlijks in
__________________
1234hoedjevanpapier
blabla1993 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 11:32.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.