Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Fun > Sport
FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Sport Alles wat met sport te maken heeft, professioneel en je eigen sport!

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 11 October 2004, 16:37   #1
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Question Reserve-elftallen in Hoofdklasse?

Tegenwoordig is het zo dat de reserve-elftallen of de 'jong-elftallen' na de A-jeugd in een eigen competitie spelen voor de reserveteams. Ik vroeg mij af of het niet verstandig is om deze elftallen in de hoofklasse te laten strijden. Nu is meestal het geval dat ze in de jeugd al 100x tegen elkaar gespeeld hebben en nu op een maandagavond weer eigenlijk om nop tegen elkaar kunnen spelen.

Voor de amateurs kan dit aantrekkelijk zijn, aangezien men nu aansprekende tegenstanders als tegenstander krijgt. Als je ziet hoe het amstelcuptoernooi vaak aanspreekt tegen 2e elftallen.. Bovendien is het niveau van de hoofdklasse vrij hoog, en kan men eruit degraderen. Desnoods maak je de hoofdklasse wat groter, waardoor er geen clubs verplicht hoeven te degraderen, er wat wedstrijden bijkomen wat ook weer meer inkomsten betekend. Bij mijn weten bestaat de hoofdklasse nu uit 14 (?) teams, daarvan kun je er rustig 16 maken. 30 wedstrijden, waardoor je 1 week eerder begint bijvoorbeeld, 1 week later winterstop pakt, 1 week eerder weer begint daarna en 1 week langer doospeelt.

In ons omringende landen werkt men al langer met dit fenomeen. De eerlijkheid gebied te zeggen dat men niet overal daarover te spreken is, met name in Duitsland zijn de amateurclubs er zelf niet blij mee. Dit komt met name door het feit dat in die 2e elftallen (spelen Regionalliga en Oberliga, of nog lager) meestal flink wat spelers van het 1e zitten. Ik las in Kicker dat er nu voorgesteld wordt om de elftallen verplicht te vullen met minstens 7 Duitsers van 21 jaar of jonger, en hooguit 3 spelers ouder dan 24. Op die manier voorkom je eveneens competitievervalsing.

Mij lijkt dit systeem prima voor de BVO's, en biedt ook aan de breedtesport volop kansen. Jonge spelers spelen al vroeger 'ergens' om, en krijgen bovendien meer/andere tegenstand dan men gewend is.
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 October 2004, 20:16   #2
Ar-Tuur
Guest
 
Berichten: n/a
Thumbs up

Is dit een nieuw idee van jou of een bestaand plan?
In Spanje heb je ook de 'B-ploegen' van de grotere clubs zelfs tot in de Segunda Division spelen.

Het lijkt mij in ieder geval geen slecht plan en voordelig voor alle partijen. De buitenlanderregel lijkt me ook wel aardig, want de tweede elftallen lijken mij puur bedoeld om (Nederlands) talent op te leiden en hoe meer weerstand zij hebben, hoe beter.

Nu nog een doorstroming regelen tussen eerste divisie en hoofdklasse, dan worden de klassen onder de eredivisie (in feite de opleidingsdivisies) nog interessanter en produktiever.
  Met citaat antwoorden
Oud 11 October 2004, 20:23   #3
theo tank
Nostalgisch lid
 
Geregistreerd op: 11 January 2002
Berichten: 1.672
Standaard

Plannen om de jeugd verder te perfectioneren verdienen zowiezo al meer krediet dan al die marketingstunts met play-offs.
Jeugd is toch de basis van onze Nederlandse competitie. Dit plan zou best kunnen werken.

Maar het tweede is toch al een soort jongerencompetitie, onder de 23? Al zal in een hoofdklasse de fysieke tegenstand groter zijn.


Die buitenlandregel moet ook direct weer terug gedraaid worden, ook in de hoogste divisie. Hoewel het tegen de vrije markt principes van de EU draait, zo dit echt een zege zijn voor het voetbal.
__________________
"BESTUUR TEGEN DE MUUR!"
theo tank is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 October 2004, 22:08   #4
Ar-Tuur
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door theo tank
Die buitenlandregel moet ook direct weer terug gedraaid worden, ook in de hoogste divisie. Hoewel het tegen de vrije markt principes van de EU draait, zo dit echt een zege zijn voor het voetbal.
Ja precies, en van mij hoeft zo'n regel dan ook echt niet extreem te zijn, want we moeten ook nog wel enigzins meekunnen met de rest van Europa. Wat dat betreft zou zoiets dan ook vanuit de UEFA ingevoerd moeten worden, want als we zoiets uit idealistisch oogpunt alleen in Nederland invoeren, verliezen we nog meer terrein en dat komt de Nederlandse jeugd en de toekomst van ons voetbal dan weer niet ten goede. Maar een internationale beperking van, laten we zeggen, maximaal 4 buitenlanders in het veld lijkt me een uitstekend plan. Ik bekijk wel eens hoeveel Nederlanders er in het elftal van de topclubs staan, en hoewel het nog wel eens veranderd, is er vaak wel een club waar de Hollandse mannen op veel minder dan een hand te tellen zijn en dat vind ik een kwalijke zaak.
  Met citaat antwoorden
Oud 12 October 2004, 08:57   #5
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ar-Tuur
Ik bekijk wel eens hoeveel Nederlanders er in het elftal van de topclubs staan, en hoewel het nog wel eens veranderd, is er vaak wel een club waar de Hollandse mannen op veel minder dan een hand te tellen zijn en dat vind ik een kwalijke zaak.
Als dat nu alleen bij de topclubs was.. oke.. Maar bijna elke club uit de HCE kent meer middelmatige buitenlanders dan Nederlanders ondertussen...
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 October 2004, 09:29   #6
Ar-Tuur
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tyskie
Als dat nu alleen bij de topclubs was.. oke.. Maar bijna elke club uit de HCE kent meer middelmatige buitenlanders dan Nederlanders ondertussen...
Inderdaad. Mensen als Ono, Galasek, Kezman, Kalou zijn buitenlanders die echt iets toevoegen en Nederlandse vervangers zijn niet altijd voorhanden. Maar veel te vaak worden er middelmatige buitenlanders aangetrokken waarvan ik denk dat er genoeg Nederlandse jonge spelers voor in de plaats hadden kunnen staan Bijvoorbeeld types als Escudé, Gomes, Lee, Alex, Sonck en Song.
  Met citaat antwoorden
Oud 12 October 2004, 11:36   #7
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

Daarmee onderschat je Lee en Alex toch... En Gomes heeft wel de kwaliteiten om uit te groeien tot een keeper met een meerwaarde, ook al oogt hij tot dusverre nog lang niet altijd zeker (vooral met terugspeelballen).

Song speelde ook een geweldig WK en zijn eerste wedstrijden in Nederland waren ook absoluut van hoog niveau. Helaas heeft hij dat niet vast weten te houden. Maar ik kan zo geen goede Nederlandse vervanger bedenken.
En Sonck is op zich ook geen verkeerde speler, alleen past hij absoluut niet in het Ajax-systeem. Leuk trouwens dat je Kezman wel een meerwaarde noemt en Sonck niet. In principe zijn het twee dezelfde soort spelers. Weinig techniek, veel scoordrift. Misschien is Sonck in potentie zelfs beter dan Kezman, alleen zit hij bij de verkeerde club...

Ik denk dat op het moment bij de topclubs wel een goede mix staat van Nederlanders en buitenlanders met een meerwaarde. Sowieso moeten topclubs meer internationaal denken. Maar juist bij kleinere clubs vraag ik me af wat ze in hemelsnaam met al die buitenlanders moeten. Bij De Graafschap valt het nu wel mee (hoewel elke willekeurige buitenlander daar wel een versterking zou zijn ), maar juist die toestanden met dat samenwerkingsverband met Udinese zouden uitgebannen moeten worden. En wat is de meerwaarde van zo'n Klak bij jullie? Of van Lachambre bij Roda JC? Ook bij PSV zitten dat soort spelers natuurlijk, een Dilevski (hoewel die nu naar de Spurs is) of Wilson zijn natuurlijk onnodig.
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 October 2004, 13:46   #8
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Ik denk dat zo'n regeling prima is. Kijk, voor extreem goede spelers als Kone, Sergio of Kujovic wil ik altijd plaats maken binnen de selectie. Maar in ons geval zijn jongens als Vicelich, Van Dessel, Vandenbroeck enzo ook in Nederland te vinden denk ik. En wanneer meer Nederlandse spelers de kans krijgen, zijn jongens als Lee ook eenvoudig in Nederland te vinden. Ook keepers krijgen dan meer kansen, waardoor we een Gomes absoluut niet zullen missen. Was Nederland niet vroeger een keepersland? En wat hebben we nu achter Van der Sar en Westerveld? Een hete krokettenvanger van Ajax 2..
Ik denk dat er in onze omgeving met een groot achterland voldoende talent te vinden is, maar het moet wel de kans krijgen zich te bewijzen. Het allerbeste voorbeeld is wel Humphry Rudge. Een prima mandekker uit onze eigen jeugd, die topspitsen als Van Hooijdonk en Van Nistelrooij helemaal uit de wedstrijd speelde vaak. Echter door het feit dat hij weinig aan spelen toekwam in wedstrijden verpieterde hij op het 2e, en had hij op zijn 25e nog steeds geen 100 wedstrijden gespeeld. Nu zit hij zonder club en is het eigenlijk te laat.

Zo'n competitie voor het 2e is er inderdaad al, Theo, maar zoals ik hierboven aangaf spelen daar meestal gewoon jongens die nooit in het 1e speelden. Jeugd uit de A speelt er sporadisch. Bovendien spelen ze dan wéér tegen de jeugd waar ze altijd al tegen gespeeld hebben, en stelt de competitie an sich helemaal niets voor.

In Spanje heb je B-teams die zelfs in de 1e divisie mogen spelen. Daar ben ik dan weer geen voorstander van, maar in Duitsland heb je onder de 1e en 2e bundesliga de Regionalliga, waarin een aantal 'Amateur-teams' spelen, of 'U23'. Jongens als Schweinsteiger zijn daar doorgebroken. Je speelt uitwedstrijden tegen bijvoorbeeld Sankt Pauli en Eintracht Braunschweig voor meer dan 20000 toeschouwers. Nou ben ik wel zo reëel om te verwachten dat er bij Elinkwijk niet meer dan 1000 man komen, maar het gaat wel al ergens om. Je kunt degraderen naar de 1e klasse, je kunt echt kampioen worden tegen toch behoorlijke amateurteams. Bovendien speel je tegen een hoop oud-profs ben dergelijke. Maargoed, ik vrees dat ook voor zo'n idee de weinig ambitieuze topamateurs niet te porren zijn..
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 October 2004, 15:46   #9
niemand
Super Lid
 
Geregistreerd op: 13 January 2004
Berichten: 11.656
Standaard

Ons 2de speelt bij Ajax 2 en Volendam 2. Maar ik denk dat hier niet die 2des bedoeld word?
__________________
Last edited by niemand; Vandaag at 01:19.
niemand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 October 2004, 17:01   #10
theo tank
Nostalgisch lid
 
Geregistreerd op: 11 January 2002
Berichten: 1.672
Standaard

De buitenlander regel heeft in de hoogste divisies alleen natuurlijk in als het internationaal weer wordt ingevoerd, anders verliezen we nog steeds onze toppers, en subtoppers..
__________________
"BESTUUR TEGEN DE MUUR!"
theo tank is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 10:09.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.