Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Psychologie & Filosofie
FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Psychologie & Filosofie Een forum waar je je hart kunt luchten en naar hartelust kunt filosoferen.

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 1 December 2006, 16:49   #1
Babydress
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Eigendunk

Eigendunk, wat houdt voor jouw dat woord in?
Hoe krijg je eigendunk, of wie beinvloed je om arrogant te worden?
Wat is het grote verschil tussen een onzeker eendje en een arrogante meid/jongen?

In dit topic kun je posten hoe jij over eigendunk/zelfkennis/naast de schoenen-looperig gedrag denkt.
Ook ben ik benieuwd wat jouw gedachtes zijn over onzekerheid.
  Met citaat antwoorden
Oud 1 December 2006, 16:55   #2
Prestige
Lid
 
Prestige's Avatar
 
Geregistreerd op: 31 August 2006
Locatie: Haarlem
Berichten: 1.954
Standaard

Er wordt vaak over mij gezegd dat ik arrogant ben of eigendunk heb, maar ik noem het gewoon zelfverzekerdheid. Ik vind persoonlijk ook dat er niets mis is met je (soms) beter voelen dan anderen!
Prestige is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 December 2006, 17:27   #3
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

zelfkennis is iets anders dan eigendunk
  Met citaat antwoorden
Oud 1 December 2006, 20:43   #4
frox
pudiecat
 
frox's Avatar
 
Geregistreerd op: 17 April 2003
Locatie: loˇcaˇtie (de ~(v.)~s)
Berichten: 7.966
Standaard

jezelf beter vinden dan anderen
__________________
zuurkool ≠ koolzuur
Dat je het weet.
frox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 December 2006, 20:56   #5
AmbyPur
Lid
 
Geregistreerd op: 12 April 2002
Locatie: Groningen
Berichten: 13.799
Standaard

Geen, iemand die arrogant is (en dus niet iemand die zelfverzekerd is of zelfkennis heeft) is doorgaans zijn onzekerheid aan het verbergen. Hij gaat er alleen anders mee om dan iemand die niets zegt en probeert vooral de aandacht niet op zichzelf te richten.

Laatst aangepast door Chrizlybeer : 8 December 2006 om 14:11
AmbyPur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 December 2006, 21:29   #6
Babydress
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door AmbyPur
Geen, iemand die arrogant is (en dus niet iemand die zelfverzekerd is of zelfkennis heeft) is doorgaans zijn onzekerheid aan het verbergen. Hij gaat er alleen anders mee om dan iemand die niets zegt en probeert vooral de aandacht niet op zichzelf te richten.
Zo heb ik er nog nooit over gedacht! Dat zou idd wel waar kunnen zijn.


Voor mij is het eigenlijk wel een verschil.. Onder onzeker versta ik jezelf minder vinden dan alle anderen.
Onder arrogant zijn versta ik jezelf beter vinden dan alle anderen.
Het verschil komt door jezelf, denk ik. Voor de rest denk ik ook dat alleen jij, als jezelf, je onzeker of zeker(der) kan maken.
En voor sommige mensen is de vraag hoe.

Laatst aangepast door Chrizlybeer : 8 December 2006 om 14:10
  Met citaat antwoorden
Oud 7 December 2006, 19:47   #7
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Babydress Bekijk Bericht
Zo heb ik er nog nooit over gedacht! Dat zou idd wel waar kunnen zijn.


Voor mij is het eigenlijk wel een verschil.. Onder onzeker versta ik jezelf minder vinden dan alle anderen.
Onder arrogant zijn versta ik jezelf beter vinden dan alle anderen.
Het verschil komt door jezelf, denk ik. Voor de rest denk ik ook dat alleen jij, als jezelf, je onzeker of zeker(der) kan maken.
En voor sommige mensen is de vraag hoe.
(Je hebt ge-edit in plaats van gequote .)

Onzeker zijn heeft niet altijd iets te maken met jezelf minder vinden dan anderen. Het heeft te maken met niet-zeker-zijn van jezelf, voortdurend aan jezelf twijfelen. Als je bijvoorbeeld heel goed geleerd hebt voor een toets en je weet niet zeker of je het wel zal kunnen, ondanks dat je echt alles ervan begrijpt. Als je die toets dan ingevuld hebt, zal je blijven twijfelen over hoe die toets geweest is. Pas wanneer je de toets terug krijgt, weet je dat je het kon. Dát is onzeker zijn.

Jij beschrijft als het tegengestelde van onzeker. Wat het zeker niet is. Het heeft zelfs niets met elkaar te maken. Het enige verband dat er is tussen de twee is dat onzekere mensen zelden of nooit arrogant zullen zijn.


Mensen met een groot ego kunnen soms wel grappig zijn trouwens .
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 December 2006, 22:28   #8
hippie
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik geloof dat ik in bepaalde opzichten arrogant ben.
ik zelf kick ook op arrogante mensen. Het maakt ze voor mij interessant. Als iemand pretendeert in welk opzicht dan ook 'meer' te zijn dan een ander, wil ik daar het fijne van weten.
Ik vind het een opwindende instelling die smaakt naar meer, mits het oprechte arrogantie is (want idd, je hebt ook dat arrogant-doen-om-onzekerheid-te-verbloemen) Maar daar kom je snel genoeg achter.

Ik vind dit overigens een mooi handvat om een stelling aan te kaarten:

Arrogantie kan rechtvaardig zijn.

ik stem voor!
  Met citaat antwoorden
Oud 13 December 2006, 22:30   #9
hippie
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

vergeet ik er toch helemaal mijn argumentatie bij te geven..
De een is nu eenmaal meer ontwikkelt in iets dan een ander.
Arrogantie is voor mij niets meer dan mensenkennis die geuit wordt.
  Met citaat antwoorden
Oud 13 December 2006, 22:42   #10
hippie
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door thali Bekijk Bericht
Jij beschrijft als het tegengestelde van onzeker. Wat het zeker niet is. Het heeft zelfs niets met elkaar te maken. Het enige verband dat er is tussen de twee is dat onzekere mensen zelden of nooit arrogant zullen zijn.

trouwens .
mijns inziens kan onzekerheid wel degelijk met anderen te maken hebben. Je vergelijkt jezelf namelijk altijd met anderen. Dat is nodig om uberhaupt een waardeoordeel aan jezelf te geven. Je vooronderstellingen, uitgangspunten, normen en waarden zijn mede gevormd door je omgeving.
Sad but true.
  Met citaat antwoorden
Oud 17 December 2006, 15:18   #11
Deadangel
Trotse RMP'er
 
Geregistreerd op: 17 December 2006
Berichten: 41
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Babydress Bekijk Bericht
Eigendunk, wat houdt voor jouw dat woord in?
Trots zijn op uzelf, hoog zelfbeeld hebben van uzelf , en u daardoor arroganter gedragen.
__________________
Yesterday is history and tomorrow's a mystery.
Deadangel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 December 2006, 22:48   #12
Improvement
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door hippie Bekijk Bericht
Ik geloof dat ik in bepaalde opzichten arrogant ben.
ik zelf kick ook op arrogante mensen. Het maakt ze voor mij interessant. Als iemand pretendeert in welk opzicht dan ook 'meer' te zijn dan een ander, wil ik daar het fijne van weten.
Ik vind het een opwindende instelling die smaakt naar meer, mits het oprechte arrogantie is (want idd, je hebt ook dat arrogant-doen-om-onzekerheid-te-verbloemen) Maar daar kom je snel genoeg achter.

Ik vind dit overigens een mooi handvat om een stelling aan te kaarten:

Arrogantie kan rechtvaardig zijn.

ik stem voor!
Mensen zeggen vaak van mij dat ik arrogant overkom. Dan vraag ik in welk opzicht ik arrogant overkom en dan antwoorden ze meestal dat ik denk dat ik alles beter weet.

Ik ontken mij beter te voelen dan welk persoon dan ook op aarde, want dit geloof ik gewoon niet, zo denk ik niet. Wat ik niet ontken is dat ik vaak denk dat ik alles beter weet. Meestal is het ook zo. Misschien komt het door mijn hoogbegaafdheid, misschien door mijn ongewone hobbies en interesses. Maar ik voel me gewoon wijzer door de persoon wie ik ben. Ik slijt hele middagen op het wetenschapsforum, terwijl anderen spelletjes spelen en mensen die woorden gebruiken die ze niet kennen nerd noemen. Ik ben een 15 jarige, en ik voel me absoluut niet thuis onder mijn eigen leeftijdsgenoten. Ik discussieer altijd met leraren op school en sla momenteel een klas over. Er zijn mensen die zeggen dat ik heel slim ben, en er zijn mensen die zeggen dat ik arrogant ben. Ik erger me heel erg aan de laatste personen, deze mensen hebben naar mijn weten een sociale reikwijdte van een theelepel. Ze hebben absoluut geen begrip voor mijn situatie en mijn gedachtengang. Ook al leg ik ze uit dat ik anders ben en emotioneel voor loop door wat asynchrone ontwikkelingen, vinden zij mij nog steeds een arrogante nerd en ontspoord en kunnen absoluut niet aannemen wat psychologen bepaald hebben. Zij ontkennen mijn hoogbegaafdheid als het ware.

Het gaarste is nog wel, dat ik nooit zeg dat ik het beter weet. Ik laat het blijken in de discussies. Ik weerleg alle argumenten en kom dan met een hele rij argumenten aanzetten waar ze geen antwoord op hebben. En dan durven zij mij nog arrogant te noemen terwijl zij te trots zijn om hun verlies van de discussie te aanvaarden.

Maar ja, ik stem dus ook voor bij deze stelling. Ik heb inderdaad bij voorbaat van een discussie met leeftijdsgenoten (die ik ken) al een reële arrogantie jegens hen, aangezien uit alle discussies al gebleken is dat ik wijzer ben.

Voor de mensen die hetzelfde denken als mijn geliefde leeftijdsgenoten, kom alstublieft met argumenten en niet alleen met een standpunt. Dat standpunt heb ik al vaak genoeg gehoord. Argumenten nog niet.
  Met citaat antwoorden
Oud 14 January 2007, 14:58   #13
BroodjeBeton
Guest
 
Berichten: n/a
Thumbs up

Citaat:
Origineel gepost door Babydress Bekijk Bericht
Eigendunk, wat houdt voor jouw dat woord in?
Hoe krijg je eigendunk, of wie beinvloed je om arrogant te worden?
Wat is het grote verschil tussen een onzeker eendje en een arrogante meid/jongen?

In dit topic kun je posten hoe jij over eigendunk/zelfkennis/naast de schoenen-looperig gedrag denkt.
Ook ben ik benieuwd wat jouw gedachtes zijn over onzekerheid.
Onzekerheid en arrogantie liggen zó dicht bij elkaar..
  Met citaat antwoorden
Oud 14 January 2007, 15:00   #14
BroodjeBeton
Guest
 
Berichten: n/a
Cool

Citaat:
Origineel gepost door AmbyPur Bekijk Bericht
Geen, iemand die arrogant is (en dus niet iemand die zelfverzekerd is of zelfkennis heeft) is doorgaans zijn onzekerheid aan het verbergen. Hij gaat er alleen anders mee om dan iemand die niets zegt en probeert vooral de aandacht niet op zichzelf te richten.
IDD vaak wel ja net als pestende mensen onzeker zijn.
  Met citaat antwoorden
Oud 14 January 2007, 16:08   #15
LoekJuhh
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Veel mensen zeggen over mij dat ik arrogant ben!! en ik weet t ook wel van mezelf.. Ik ken bijna wel al mijn eigenschappen, dus heb ik wel redelijke zelfkennis. Margoed,, ik denk dat de meeste mensen niet arrogant zijn,, mar zich voordoen als,, om niet zo onzeker over te komen!!
  Met citaat antwoorden
Oud 14 January 2007, 16:49   #16
starflame
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Er zijn er ook die arrogant doen om goed over te komen bij vrienden, vooral dan arrogantie tov leerkrachten enz. Dat hun vrienden dan naar hun opkijken, dus dat ze zich daardoor dan beter gaan voelen
  Met citaat antwoorden
Oud 15 January 2007, 09:45   #17
insanity
Banned
 
insanity's Avatar
 
Geregistreerd op: 1 June 2006
Locatie: Leeuwardennnn
Berichten: 10.927
Stuur een bericht via MSN naar insanity
Standaard

Ik zie alweerdat men arrogantie verward met elegantie.
het is een gave denk ik
insanity is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 January 2007, 16:56   #18
BroodjeBeton
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door LoekJuhh Bekijk Bericht
Veel mensen zeggen over mij dat ik arrogant ben!! en ik weet t ook wel van mezelf.. Ik ken bijna wel al mijn eigenschappen, dus heb ik wel redelijke zelfkennis. Margoed,, ik denk dat de meeste mensen niet arrogant zijn,, mar zich voordoen als,, om niet zo onzeker over te komen!!
of je bent gewoon een kakker natuurlijk..
  Met citaat antwoorden
Oud 23 February 2007, 21:40   #19
koekje
tijd om op te staan
 
koekje's Avatar
 
Geregistreerd op: 3 January 2005
Locatie: VB
Berichten: 1.038
Standaard

Vroeger was ik zeer onzeker, toch was ik zeer perfectionist.

Met de tijd heb ik dit afgeleerd, door een flink tegen de paal te lopen. Bijgevolg kan ik relativeren. Wat wel, ik probeer mezelf een zeer positief eigendunk te geven..waarom ? Zelfvertrouwe. In mezelf bedenk ik maar de beste dingens die ik kan zijn, terwijl het niet altijd zo is, maar toch doe ik het. En dit hou ik voor mij. Het geeft zelfvertrouwe. raar ...maar toch is het zo.
__________________
De beste van de heeeeeeeele wereld !
koekje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 March 2007, 20:29   #20
BroodjeBeton
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

met voetbal sta ik altijd voor paal
  Met citaat antwoorden
Oud 19 March 2007, 20:51   #21
Bobba
Prima
 
Bobba's Avatar
 
Geregistreerd op: 21 July 2006
Berichten: 1.069
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Prestige Bekijk Bericht
Er wordt vaak over mij gezegd dat ik arrogant ben of eigendunk heb, maar ik noem het gewoon zelfverzekerdheid. Ik vind persoonlijk ook dat er niets mis is met je (soms) beter voelen dan anderen!
Haha praat stoer, jij bent alles behalve zelfverzekerd over dat lichaam van je

(Je wil nu happen he? )
Bobba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 March 2007, 20:52   #22
Bobba
Prima
 
Bobba's Avatar
 
Geregistreerd op: 21 July 2006
Berichten: 1.069
Standaard

Oh ieder moet voor zich antwoorden? Ik ben een onzeker eendje
Bobba is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 06:46.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.