Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Psychologie & Filosofie
FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Psychologie & Filosofie Een forum waar je je hart kunt luchten en naar hartelust kunt filosoferen.

Gesloten onderwerp
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 2 May 2003, 10:06   #101
Dimas
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Fade of Light


op dit moment doet de site het niet...
nu wel....

en ja, applausje voor lisa_girl, hoewel dit natuurlijk erg handig is voor haar. Hoe meer wij haar aanvallen, hoe beter ze haar geloof kan verdedigen. Dus ze heeft alleen maar voordeel aan ons Fade

Maar ik zal Orion is proberen wat actiever te zijn, hebben we er nog een christen bij
 
Oud 2 May 2003, 10:08   #102
dyfusica
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik geloof in mezelf en alleen in mezelf
 
Oud 2 May 2003, 10:09   #103
Dimas
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by dyfusica
ik geloof in mezelf en alleen in mezelf
solipsist dat je bent. Lijkt me toch ernstig als je solipsist bent en je wordt verkracht of vermoord...Valt dan niet je hele idee in duigen?
 
Oud 2 May 2003, 10:12   #104
dyfusica
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Dimas
solipsist dat je bent. Lijkt me toch ernstig als je solipsist bent en je wordt verkracht of vermoord...Valt dan niet je hele idee in duigen?
wtf/

ik bedoel alleen maar dat ik neit geloof maar als ik eits meot noemen dat ik dan in mezelf geloof.. het zou toch wat zijn als ik niet in mezelf geloofde
 
Oud 2 May 2003, 10:14   #105
Dimas
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by dyfusica


wtf/

ik bedoel alleen maar dat ik neit geloof maar als ik eits meot noemen dat ik dan in mezelf geloof.. het zou toch wat zijn als ik niet in mezelf geloofde
Okee, het klonk echt als een solipsist.

Solipsist is iemand die gelooft dat alleen hij/zij echt bestaan en voor de rest zijn/haar complete bestaanswereld door hem/haar erbij wordt bedacht in zijn/haar geest.

Maar het was dus een gewoon normaal geloven in jezelf, kan ook
 
Oud 2 May 2003, 10:44   #106
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Dimas
solipsist dat je bent. Lijkt me toch ernstig als je solipsist bent en je wordt verkracht of vermoord...Valt dan niet je hele idee in duigen?
nee, het zou een (rare) fantasie kunnen zijn...
 
Oud 2 May 2003, 10:48   #107
Dimas
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Fade of Light


nee, het zou een (rare) fantasie kunnen zijn...
idd, erg rare fantasie zou dat zijn. Maar hoe kan jouw dood een fantasie zijn? Dan stopt je wereld, en dat vind je volgens mij niet leuk. Daarnaast, het is mijn fantasie niet om al die ellende in de wereld te zien. Daarom ben ik ook geen solipsist
 
Oud 2 May 2003, 11:00   #108
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Dimas
idd, erg rare fantasie zou dat zijn. Maar hoe kan jouw dood een fantasie zijn? Dan stopt je wereld, en dat vind je volgens mij niet leuk. Daarnaast, het is mijn fantasie niet om al die ellende in de wereld te zien. Daarom ben ik ook geen solipsist
misschien vind jij het niet leuk dat jouw wereld een keer ophoudt, ik zou toch wel graag een keer een einde zien...
Het is dus erg persoonlijk, maar volgens mij zou het kunnen (een solopsist te zijn)
 
Oud 2 May 2003, 11:06   #109
Dimas
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Fade of Light


misschien vind jij het niet leuk dat jouw wereld een keer ophoudt, ik zou toch wel graag een keer een einde zien...
Het is dus erg persoonlijk, maar volgens mij zou het kunnen (een solopsist te zijn)
Ik bedoelde met vermoord worden een te snel einde. Dus dat je op je 32ste wordt vermoord ipv rustig in te slapen op je 78ste. Solipsisme is ook gewoon een geldige denkwijze
 
Oud 2 May 2003, 11:11   #110
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Dimas
Ik bedoelde met vermoord worden een te snel einde. Dus dat je op je 32ste wordt vermoord ipv rustig in te slapen op je 78ste. Solipsisme is ook gewoon een geldige denkwijze
misschien vinden die mensen het als ik een solipsist zou zijn, zou ik nu kunnen zeggen: ik leef al 19 jaar, het boeit me niet als ik dood ga, ik heb al een mooi leven gehad... Einde van de wereld (door mij te vermoorden) lijkt me wel aardig, of dat nou nu of over 20 jaar gebeurt


geen tegenstrijdigheid te bekennen, dacht ik zo

zeker als je ook nog eens in reincarnatie gelooft..(reincarnatie in je eigen wereld hehe, nu wordt het vaag ). Dan wil je gewoon alles eens proberen, je komt toch wel terug. Dus je gaat dood op je 15de en dan begitn er weer een nieuwe leven...

Laatst aangepast door Fade of Light : 2 May 2003 om 11:14
 
Oud 2 May 2003, 11:38   #111
Dimas
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Fade of Light

zeker als je ook nog eens in reincarnatie gelooft..(reincarnatie in je eigen wereld hehe, nu wordt het vaag ). Dan wil je gewoon alles eens proberen, je komt toch wel terug. Dus je gaat dood op je 15de en dan begitn er weer een nieuwe leven...
Dat zou wel grappig zijn als dat zou kunnen. Maar dan zou iedereen zn leven gaan perfectioneren zowat. Dan is het leven niet meer leuk
 
Oud 2 May 2003, 11:55   #112
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Dimas
Dat zou wel grappig zijn als dat zou kunnen. Maar dan zou iedereen zn leven gaan perfectioneren zowat. Dan is het leven niet meer leuk
het kan allemaal, als jij het niet leuk vindt, dan zou jij dat waarschijnlijk niet doen. Die invulling over het leven is dan puur gebonden aan jouw persoonlijkheid
 
Oud 2 May 2003, 12:26   #113
Dimas
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Fade of Light


het kan allemaal, als jij het niet leuk vindt, dan zou jij dat waarschijnlijk niet doen. Die invulling over het leven is dan puur gebonden aan jouw persoonlijkheid
das waar. Gelukkig is die bij iedereen anders. Maar solipsisme is gewoon tres egoistisch moet ik zeggen. Ik zie mensen toch liever als net zo echt als mezelf.
 
Oud 2 May 2003, 12:34   #114
dyfusica
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Dimas
Okee, het klonk echt als een solipsist.

Solipsist is iemand die gelooft dat alleen hij/zij echt bestaan en voor de rest zijn/haar complete bestaanswereld door hem/haar erbij wordt bedacht in zijn/haar geest.

Maar het was dus een gewoon normaal geloven in jezelf, kan ook
het zou wel heel vreemd zijn als ik een solipist ben.. ik heb hallucinaties dus mijn wereld klopt zowieso al niet met die van de rest van de wereld.. maar ik pas me aan aan de rest van de wereld en niet andersom
 
Oud 2 May 2003, 13:04   #115
ik_ben_de_man
www.funing.nl
 
ik_ben_de_man's Avatar
 
Geregistreerd op: 24 February 2001
Locatie: Arnemuiden
Berichten: 1.475
Stuur een bericht via AIM naar ik_ben_de_man Stuur een bericht via Yahoo naar ik_ben_de_man
Standaard

de week van carnaval ben ik katholiek , en tijdens het suikerfeest geloof ik in allah


effe serieus , ik ben niet echt gelovig , maar toch denk ik wel dat er leven na de dood is ...
__________________
betaal nooit meer te veel voor games, want games vergelijk je simpel en snel op www.budgetgaming.nl
ik_ben_de_man is offline  
Oud 2 May 2003, 13:25   #116
Dimas
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by ik_ben_de_man
effe serieus , ik ben niet echt gelovig , maar toch denk ik wel dat er leven na de dood is ...
das volgens mij alweer een ander topic
 
Oud 2 May 2003, 14:33   #117
lisa_girl
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Dimas


Link
Ik stel voor dat je op de volgende link de stukjes leest. Het kan niet zo zijn dat de aarde maar een paar duizend jaar is (zoals christenen denken). Is dan ineens de jaartaldatering van die schedel die laatst gevonden was (gedateerd op 4,17 miljoen jaar) compleet fout? [/b]
Lekker makkelijk he? Alleen een link geven van een site die alles weerlegt. Dat is info van een kant geven. Ik snap trouwens niet veel van die site, (kan niet zo goed engels) Zoals ik al gezegt had heb ik me er niet in verdiept. En kan ik dus ook moeilijk die dingen gaan weerleggen. Maar ik weet wel dat dit allemaal door mensen is gedaan, en mensen maken ook fouten.
Citaat:

En dat gebeurd wel degelijk in christelijke gezinnen zodra de ouders hun meteen christelijk opvoeden. Zoals FoL al zei, een atheist zal NOOIT maar dan ook NOOIT iemand proberen over te halen. Heel simpel omdat er nog steeds zoiets als een mening is die je moet respecteren. Maar ik zou ze niet opdragen een atheistische levensstyle aan te nemen. En dat gebeurd dus wel in christelijke gezinnen
Bij kleine kinderen wordt het inderdaad gewoon opgedragen. Maar zodra ze zelf kunnen bedenken of ze het geloven of niet, hebben ze zelf de keus. Dan kunnen ze toch alles weer weerleggen? Dan wordt ze dat ook niet meer opgedragen. Een mening respecteren wij ook. Maar die kleine kinderen hebben nog geen mening. En het geloof is meer dan een mening. Wij zien dat als feiten. En feiten geef je gewoon aan je kinderen mee. Maar zodra zij denken dat die feiten geen feiten maar meningen zijn, zijn ze er vrij in om te doen wat ze willen.
Citaat:
Originally posted by Fade of Light
Een kind is een ander mens (met eigen denken) en geen duplicaat van de ouders (en hun denken.)
Daar ben ik het ook wel mee eens. Maar een klein kind kan nog niet zelf denken wat het gelooft, dus daar mogen de ouders nog wel zeggen wat zij vinden dat waar is. Net zoals met sinterklaas. De ouders zeggen ook gewoon dat die bestaat, en de kinderen nemen dat gewoon aan. Maar zodra ze oud genoeg zijn om zelf meningen te vormen, komen ze erachter dat sinterklaas niet bestaat, en mogen ze zelf kiezen wat ze ervan denken. Bij het christelijk geloof is dat precies hetzelfde. (met het verschil natuurlijk dat sinterklaas niet bestaat het God wel, maar goed)
 
Oud 2 May 2003, 15:25   #118
Dimas
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Maar ik weet wel dat dit allemaal door mensen is gedaan, en mensen maken ook fouten.
En kan het dan zo zijn dat christenen een fout maken als ze geloven in god? Christenen zijn tenslotte ook mensen neem ik aan...

En over dat stukje emt die link: wat is je antwoord op de datering van die schedel? Is dat ook incorrect?
 
Oud 2 May 2003, 16:01   #119
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by lisa_girl

Bij kleine kinderen wordt het inderdaad gewoon opgedragen. Maar zodra ze zelf kunnen bedenken of ze het geloven of niet, hebben ze zelf de keus. Dan kunnen ze toch alles weer weerleggen?
De vraag is of dat nog kan... Ik twijfel er weinig aan, dat een groot deel van de kindjes dan TE geindoctrineerd is, waardoor dat "zelf" denken niet echt meer geldt...Hun denken is door de kinderjaren heen zo erg naar het christendom gepushed, dat tegen de tijd dat ze eigenlijk zelf zouden kunnen beslissen, ze al zo erg in het christendom geduwd zijn, dat er niet echt spraken meer is van zelf kiezen. Hun hersenen zijn al overspoeld met het punt dat "christendom de levensovertuiging is" e.d.

Citaat:

Daar ben ik het ook wel mee eens. Maar een klein kind kan nog niet zelf denken wat het gelooft, dus daar mogen de ouders nog wel zeggen wat zij vinden dat waar is. Net zoals met sinterklaas. De ouders zeggen ook gewoon dat die bestaat, en de kinderen nemen dat gewoon aan. Maar zodra ze oud genoeg zijn om zelf meningen te vormen, komen ze erachter dat sinterklaas niet bestaat, en mogen ze zelf kiezen wat ze ervan denken. Bij het christelijk geloof is dat precies hetzelfde. (met het verschil natuurlijk dat sinterklaas niet bestaat het God wel, maar goed)
sinterklaas is een grote grap, die enkele jaren duurt, en dan wordt het ze verteld.... Dus wanneer houdt het christendom op met die grap, en zeggen ze dat God neit bestaat?

Er is een duidelijk verschil zoals je (hoop ik) a.d.h.v. dat voorbeeld ziet. Een kelin kind kan nog niet zelf denken (deels), dus ga dan niet met mogelijke waarheden strooien, maar wacht daarmee totdat het kind zelf kan beslissen...

een kind overleeft het wel, zoder te weten dat de aarde gecreerd is door God of de evolutie en overleeft het wel zonder te bidden etc..
 
Oud 4 May 2003, 15:27   #120
urban-tiger
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ten eerste: wij zijn toch evenbeeld van "Hem", maar wij zijn soms/vaak egoïstisch, hebzuchtig gierig ect. zou dit niet betekenen dat "Hij"dat ook zou moete zijn?

ten tweede: Als je goed in de bijbel kijkt, wie is er nou erger dan de Romeinen, Philistijnen ect bijelkaar?






juist ja, de vrouw! en dan dat God wordt aangesproken tot "Hem"
laat ook duidelijk zijn dat het niet door vrouwen is geschreven.

ten derde: Als hij zo liefdadig moet zijn...waarom laat hij dan iedereen ten ondergaan, behalve zijn volk, niet de Joden, maar de mensen die Hebreeuws zijn (en ja daar zit een, klein, verschil in)

ten 4e: waarom staat er in die tien gebode dat je niemand, behalve "Hem" mag gelove, als er geen andere goden zijn, toch?

ten fünfste: als de bijbel 1000-en jaren geleden is geschreven, waarom verbied hij dan al de tv ect?

en als laatst: jullie moete echt Dogma gaan kijke, daar hale ze echt al het shit uit de bijbel, en verneuken ze het nog meer.
 
Oud 4 May 2003, 15:45   #121
0Vera
Lid
 
Geregistreerd op: 24 February 2003
Locatie: Lelystad
Berichten: 5.130
Standaard

Ehm, Dogma is gewoon een komische film die het christendom op een satirische manier belicht. Denk ik zeg het even voordat er misverstanden ontstaan
__________________
2-4-04 21:51 Getrouwd met Sandraatje :)
0Vera is offline  
Oud 4 May 2003, 16:56   #122
dext0r
veteraan
 
dext0r's Avatar
 
Geregistreerd op: 24 November 2001
Locatie: Zwolle
Berichten: 14.938
Stuur een bericht via ICQ naar dext0r
Standaard

Citaat:
Originally posted by urban-tiger
ten eerste: wij zijn toch evenbeeld van "Hem", maar wij zijn soms/vaak egoïstisch, hebzuchtig gierig ect. zou dit niet betekenen dat "Hij"dat ook zou moete zijn?
nee, want god is volmaakt, en de mens (sinds de dood zonde in het paradijs; het eten van de appel) niet


Citaat:
ten derde: Als hij zo liefdadig moet zijn...waarom laat hij dan iedereen ten ondergaan, behalve zijn volk, niet de Joden, maar de mensen die Hebreeuws zijn (en ja daar zit een, klein, verschil in)
hij laat niet iedereen ten ondergaan, iedereen krijgt een kans , noch geslacht noch afkomst.
btw; was het niet tijdens het neerdalen van de heilige geest dat iedereen ineens 'andere talen' ging spreken? (met als doel meer mensen te kunnen bereiken met het 'goede nieuws' ? of haal ik nu dingen door elkaar; /


Citaat:
ten 4e: waarom staat er in die tien gebode dat je niemand, behalve "Hem" mag gelove, als er geen andere goden zijn, toch?
feitelijk gelooft iedereen in de zelfde god,
(op wat uitzonderingen na, waarbij men in meerdere goden gelooft..)

Citaat:
ten fünfste: als de bijbel 1000-en jaren geleden is geschreven, waarom verbied hij dan al de tv ect?
waar staat dat hij de TV verbied? in welke vorm wordt dit beschreven? de bijbel kent veel symboliek en het is vooral de interpretatie hiervan die mensen schijnbaar nog wel eens op het verkeerde spoor zet.
__________________
hoi ik koop mijn vette dag aanbiedingen op http://aanbiedingvandaag.nl
dext0r is offline  
Oud 5 May 2003, 00:06   #123
0Vera
Lid
 
Geregistreerd op: 24 February 2003
Locatie: Lelystad
Berichten: 5.130
Standaard

Citaat:
Originally posted by dext0r
nee, want god is volmaakt, en de mens (sinds de dood zonde in het paradijs; het eten van de appel) niet
jamaar ik begrijp dan toch niet waarom eva er uberhaupt toe kwam die appel te eten, als zij ook volmaakt was enfin ik ben t wel met urban tiger eens, niet echt vrouwvriendelijk
__________________
2-4-04 21:51 Getrouwd met Sandraatje :)
0Vera is offline  
Oud 5 May 2003, 07:50   #124
dext0r
veteraan
 
dext0r's Avatar
 
Geregistreerd op: 24 November 2001
Locatie: Zwolle
Berichten: 14.938
Stuur een bericht via ICQ naar dext0r
Standaard

Citaat:
Originally posted by 0Vera
jamaar ik begrijp dan toch niet waarom eva er uberhaupt toe kwam die appel te eten, als zij ook volmaakt was
de boom van goed en kwaad,
dus eva wist ergens wat goed en kwaad was,
ja shit, dat verhaal met die boom is een geheel gefilosofeer opzichzelf =)

(btw; ze werd wel overgehaald door een slang om ervan te eten, ze dacht dat het goed was, ook al had god gezegd dat ze er absoluut niet van mochten eten.)
__________________
hoi ik koop mijn vette dag aanbiedingen op http://aanbiedingvandaag.nl
dext0r is offline  
Oud 5 May 2003, 10:51   #125
0Vera
Lid
 
Geregistreerd op: 24 February 2003
Locatie: Lelystad
Berichten: 5.130
Standaard

Citaat:
Originally posted by dext0r
de boom van goed en kwaad,
dus eva wist ergens wat goed en kwaad was,
ja shit, dat verhaal met die boom is een geheel gefilosofeer opzichzelf =)

(btw; ze werd wel overgehaald door een slang om ervan te eten, ze dacht dat het goed was, ook al had god gezegd dat ze er absoluut niet van mochten eten.)
mjah lekker hypocriet 'jantje zei dat t goed was dus deej ik et maar'
ALs jantje in de sloot springt spring je hem toch ook ni achterna

ik ken het verhaal wel hoor dext0r de slang was de duivel, maarja god wordt ook niet overgehaald door de duivel om slechte dingen te doen dus eigenlijk klopt er toch iets niet helemaal...
Maargoed aangezien ik toch niet geloof in de waarheid van verhalen in de bijbel (niet allemaal hoor, jezus heeft bestaan!) hoef ik erook niet zo over te filosoferen

ik ken de maatschappelijke context van de bijbelverhalen rondom jezus, en ik weet ook dat jezus een paar jaar voor het jaar 0 is geboren (4e eeuw v Chr. ofzo, ja klinkt stom, kweet ook ni meer waar ik dat heb gehoord maar ik weet wel dat ik het goed heb onthouden) en ik weet hoe de romeinse samenleving in elkaar zat en hoe het christendom uiteindelijk de bestaande godsdienst heeft verdrongen. Dat waren vragen waar ik toen nog mee zat maar omdat ik daar een antwoord op heb gehad geloof ik niet meer...
__________________
2-4-04 21:51 Getrouwd met Sandraatje :)
0Vera is offline  
Oud 5 May 2003, 11:24   #126
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by 0Vera
maarja god wordt ook niet overgehaald door de duivel om slechte dingen te doen dus eigenlijk klopt er toch iets niet helemaal...
maar god mag je ook neit vergelijken met mensen
 
Oud 5 May 2003, 11:37   #127
0Vera
Lid
 
Geregistreerd op: 24 February 2003
Locatie: Lelystad
Berichten: 5.130
Standaard

Citaat:
Originally posted by Fade of Light
maar god mag je ook neit vergelijken met mensen
Dat zei ik op grond van het feit dat Adam en Eva in het paradijs naar gods evenbeeld waren geschapen, dus moesten ze toen even perfect zijn als hij, maar als Eva zich dus laat verleiden is ze niet zo perfect begrijp je? dus dan zou god dat ook niet moeten zijn terwijl hij toch wel overal in de bijbel beweert het wel te zijn
uhm ben ik nog wel te volgen
__________________
2-4-04 21:51 Getrouwd met Sandraatje :)
0Vera is offline  
Oud 7 May 2003, 11:24   #128
urban-tiger
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

en van dat ze gelove allemaal uiteindelijk in de zelfde god, komt alleen overeen met het Islam, christendom en t Jodendom??
maar ik vindt zelf dat die van t islam (Allah) onmogelijk hetzelfde kan zijn als die van de andere 2.. want hij geeft andere regels dan wat in die 10 gebeden staan... Want (van wat ik heb gehoord) mag je van t Islam in andere geloven geloven (als je dat wilt), maar als je een Moslim wilt worde, moet je je zn regels volgen, anders niet...

en ff iets anders, persoonlijk vindt ik t Boeddisme het beste geloof dat er bestaat...al wat je hoefd te doen is een bepaald leve te leiden, en Budda heeft echt bestaan, en (bijna) alles is waar...

En er was s een keer op de BBC een docu over Jezus, de echte man.. die was wel erg goed.. dan kijke ze wat er van de bijbel waar is, wat is verdraaid, en wat nep is.. zeer goed.. (die ware er ook van Mozes en van Maria, maria was waarschijnlijk maar 14 jaar, toen ze Jezus kreeg)
 
Oud 8 May 2003, 11:26   #129
Narya
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik ben zeker wel gelovig, maar naar welk geloof? ik weet het niet. En wat ik geloof is te groot om hier uit te leggen op een forum
 
Oud 8 May 2003, 11:29   #130
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Narya
ik ben zeker wel gelovig, maar naar welk geloof? ik weet het niet. En wat ik geloof is te groot om hier uit te leggen op een forum
ik ben toch erg benieuwd..kan je niet n klein beetje vertellen?
 
Oud 8 May 2003, 11:34   #131
Narya
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by eneri

ik ben toch erg benieuwd..kan je niet n klein beetje vertellen?
ja tuurlijk..

Het heeft iets te maken met De bron. Daarvandaan komt al het 'leven'. Eh de bron kun je eigenlijk wel zien als god, maar tis niet een god zoals de christenen het voorstellen ofzo. meer als een soort licht. (hehe). Nou eh verder zitten in de bron allemaal kleine energie-bolletjes en die bezetten lichamen op deze aarde. Een lichaam is gewoon maar een beschermend omhulsel voor het energiebolletje. Nou ja energiebolletejs komen en gaan en ik denk dat ze kennis moeten opdoen. In elk leven leren ze iets, maar wat daar nou het nut van is weet ik niet precies, maar ik denk dat het uiteindelijk is om eensoort opperenergiebolletje te worden. Uiteindelijk denk ik dat zo'n klein energiebolletje steeds groter word en dan ooit komt tot de waarheid. De echte absolute waarheid, en dat is absoluut niet de waarheid zoals wij mensen die kennen. De waarheid is denk ik veels te groot en te machtig en te gevaarlijk om voor mensen te kennen. Verder denk ik dat energiebolletjes alle levende dingen kunnen bezetten, van stenen tot kleine bosmiertjes.

eh wat moet je nog meer weten?
 
Oud 8 May 2003, 11:36   #132
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

das al heel wat duidelijker komt ook wel overeen met wat ik geloof..
 
Oud 8 May 2003, 11:38   #133
Narya
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by eneri
das al heel wat duidelijker komt ook wel overeen met wat ik geloof..
cool
 
Oud 8 May 2003, 19:42   #134
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik geloof dat god aan mijn zijde staat
 
Oud 8 May 2003, 22:17   #135
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by PFP
ik geloof dat god aan mijn zijde staat
wees es iets uitgebreider?
 
Oud 11 May 2003, 16:52   #136
dext0r
veteraan
 
dext0r's Avatar
 
Geregistreerd op: 24 November 2001
Locatie: Zwolle
Berichten: 14.938
Stuur een bericht via ICQ naar dext0r
Standaard

Citaat:
Originally posted by 0Vera
ik ken het verhaal wel hoor dext0r de slang was de duivel, maarja god wordt ook niet overgehaald door de duivel om slechte dingen te doen dus eigenlijk klopt er toch iets niet helemaal...

de duivel is een afvallige engel,
deze engel werd jaloers, en werd vanuit de hemel naar de aarde geslingerd. "(*symboliek......)
m.a.w god staat ver boven de duivel, en god kent goed en kwaad.
de geschapen mens kende het onderscheid tussen goed en kwaad nog niet (of niet goed; zie verhaal van die boom hierboven.), en kon dus in de verleiding gebracht worden..

zoiets ;x
__________________
hoi ik koop mijn vette dag aanbiedingen op http://aanbiedingvandaag.nl
dext0r is offline  
Oud 12 May 2003, 19:31   #137
konus
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik geloof maar dan wel compleet op mijn eigen mannier maar heeft vaag iets weg van protestanten
 
Oud 12 May 2003, 20:03   #138
Dimas
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Een 38-jarige vrouw uit Texas (Amerika) heeft "in opdracht van God" twee van haar kinderen doodgeslagen. Dat meldt The Dallas Morning News.

De vrouw wekte haar twee zonen van zes en acht jaar gisterenochtend, nam ze vervolgens mee naar buiten, waar ze ze met stenen doodsloeg. Een veertien maanden oude peuter bracht ze zwaar letsel toe, maar die overleefde het drama ternauwernood.


Ik zie nu eerlijk gezegd genoeg reden om geloof te verbieden. Geloof schaadt de volksgezondheid kennelijk meer dan drugs, tabak of sigaretten ooit zal doen
 
Oud 12 May 2003, 20:18   #139
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Dimas
Een 38-jarige vrouw uit Texas (Amerika) heeft "in opdracht van God" twee van haar kinderen doodgeslagen. Dat meldt The Dallas Morning News.

De vrouw wekte haar twee zonen van zes en acht jaar gisterenochtend, nam ze vervolgens mee naar buiten, waar ze ze met stenen doodsloeg. Een veertien maanden oude peuter bracht ze zwaar letsel toe, maar die overleefde het drama ternauwernood.


Ik zie nu eerlijk gezegd genoeg reden om geloof te verbieden. Geloof schaadt de volksgezondheid kennelijk meer dan drugs, tabak of sigaretten ooit zal doen
dit is uiteraard heel erg, maar het geloof verbieden, daar ben ik t niet mee eens. We zouden alleen moeten stoppen met het pijn doen van elkaar vanwege een geloof.
 
Oud 14 May 2003, 14:30   #140
the_sage
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

éénnuh hele goede middag allemaal!

Bladibladibla, wat een lange discussie zeg. Ik had vanmorgen twee mensen aan de deur die via de link van jeugdcriminaliteit probeerden het geloof aan mij uit te leggen. De normen en waarden waren weg etc. etc. Daar heb ik een best wel boeiend gesprek over gehad. Dit vertelde ik een vriendin en die zei dat hier een intressante discussie stond. Zo doende ging ik het maar een beetje lezen maar merkte dat het toch wel erg veel is. Ik heb dus niet alles gelezen maar ik ga toch mijn mening hier proberen uit een te zetten over het geloof.

Ten eerste wil ik zeggen dat ik open sta voor religie en geloof. Mijn ouders zijn daar ook heel neutraal over en ben dus ook niet gelovig opgevoed. Mijn moeder vond dat ik helemaal zelf moest achterkomen van wel oogpunt ik het leven zou moeten benaderen. En dat vind ik een terechte instelling.

Ik ben nu 18 jaartjes oud en heb van veel verschillende kanten argumenten gehoord en opgenomen in mijn gedachtegang. Zo ben ik in Taizé geweest (Christelijke communie in Frankrijk), sta ik dus open voor gesprekken met gelovigen die aan de deur komen en praat ik ook weleens menigmaal met gelovigen in mijn omgeving. De invloed van de andere kant komt onder andere van de filosofen Martha Nussbaum, Simone de Beauvoir, Pascal (a.k.a. Def P), mijn godsdienstleraar en menig gesprek. Alles bij elkaar denk ik redelijk veel na over de maatschappij en godsdiensten.

Religie, als je neutraal naar de wereld kijkt zie je overal op de wereld religies. Veel religies. De vraag reist dan automatisch, "Welke religie is juist?" Mijn antwoord is daarop dat ik denk dat alle religies juist en tegelijk ook onjuist zijn. Ik denk dat alle religies hun eigen juiste beginselen ('Normen en Waarden' -term). Je kan niet zeggen dat een groep mensen 'verkeerde' normen en waarden hebben. Ze zijn hooguit anders, maar ze zullen wel uitgaan van respect voor de medemens en handelen naar het 'goede'.

Alle religies zijn dus juist uit mijn oogpunt. Alle religies (dus ook het christendom) proberen moeilijke, 'niet-te-vatten' dingen te verklaren. Dat is logisch en dat is mensenlijk, het eerste wat een mens doet in een vreemde situatie is conclusies trekken (ongeacht of ze waar zijn of niet). Ik vind het dus erg onwaarschijnlijk dat die mensen de juiste conclusies hebben 'verzonnen'. Dat blijkt ook als je naar de bijbel kijkt merk je dat ook steeds meer dingen omver geworpen worden doordat ze opeens te verklaren zijn.

Een ander probleem waar niet-gelovige vaak op stuiten is dat ze niet kunnen uitleggen waarom er geen god zou kunnen zijn. Gelovigen presenteren god namelijk als iets onverklaarbaars en ontastbaars. Zoals ik al zei ben ik in Taizé geweest, daar ben ik heengeweest met een compleet 'open mind'. Ik heb in die week veel gepraat en heb me min of meer overgegeven aan het geloof. Ik voelde inderdaad ook wat jullie 'god' noemen. Ik moet zeggen dat het een zeer aangenaam gevoel was, dat god in me zat. Na de week ben ik er echter achtergekomen dat ik god zelf gecreëerd had. Ik had weer wat afstand genomen en ging alles rationeel op een rijtje zetten. God is dus niet een hogere hand maar iets wat in je zelf zit dat je zelf schept.

Terug naar Religie waar het allemaal om draait. Ik denk dat er echter een groot probleem is met religies. De ene religie respecteerd de andere niet. Dat heb je gezien in de vele oorlogen die onze geschiedenis kent en zelfs in de hedendaagse maatschappij met ons geliefde christelijke Bush tegenover het slechte as van het kwaad. (De as van het kwaad wordt echter veroorzaakt wegens desrespect van de Islamitische landen en de arogantie van de eigenzinnige VS, maar dat is een ander verhaal). Religies respecteren elkaar simpelweg niet terwijl ze vaak dezelfde beginselen hebben "Handelen naar wat goed is".

Begrijp me goed, ik vind de beginselen van een geloof goed, dat is namelijk dat men goed handeld en de medemens lief heeft. Daar zal iedereen het mee eens zijn en iedereen handhaafd dat ook op een bepaalde manier. Het probleem vind ik echter dat vanuit dat principe de waarden en normen voor je worden opgeschreven. Kortom, jou manier van leven wordt door iemand anders opgeschreven. Je kan zeggen dat dit god is, maar dat vind ik erg gemakkelijk. Jij hebt zelf geen vrijheid meer, want je maakt niet je eigen keuzes.

Fragment uit het stencilpakket “Filosofie als passie – Karen Vintges” (bladzijde 87) (over simone de Beauvoir):
De etische mens kan niet in absolute waarden buiten hem, zoals God, geloven. De mens die zich vrij wil onderkent dat hij zelf zijn waarden schept. Hij onderkent dus dat een moraal, geënt op algemene abstracties zoals menselijkheid of universele rede, niet bestaat, en dat de ethiek slechts te vinden valt op het niveau van het dagelijkse bestaan, oftewel in de gesitueerde dimensie

Ik denk dat men echter bang is om te kiezen voor een eigen leven. Niemand wil namelijk slecht doen. Ik denk dat als jij goed nadenkt bij jezelf dat jij je eigen goede normen en waarden kunt vaststellen. Dan hoef je niet vast te zitten aan dingen die in de bijbel beschreven zijn. Je bent geheel en al vrij in het maken van je eigen keuzes. Je kunt je laten beïnvloeden door een hoop mensen. En als jij vind dat jij geen sex voor het huwelijk wil hebben en je hebt daar zo je redenen voor dan is dat prima. Zolang jij je keuzes maar verantwoord.

Jij bent verantwoordelijk voor de keuzes die jij maakt. Je moet verantwoording kunnen afdragen voor de keuzes die je maakt. Je kunt zeggen "Ok, ik leef vanuit de bijbel en handel naar wat er in de bijbel mij voorgeschreven wordt". Besef dan wel dat jij eigenlijk niet leeft maar je je laat leven (door in dit geval de bijbel). Daarmee heb je dus geen controle over je eigen leven en ben jij slechts een poppetje van een boek geworden.

Samengevat:
- Alle geloven zijn hetzelfde.
- Jij schept god zelf in your own mind.
- Andere religies worden afgedaan als niet-waar en bestreden.
- Maak je eigen keuzes en laat je niet leven door waarden en normen die jij niet hebt verzonnen.

wakker worden!

P.s. het is een lang stuk, mochten er dingen onduidelijk zijn of je wilt me aanvallen op stukjes, citeer dan dat kleine stukje en ik zal nog duidelijker proberen uit te leggen wat ik daar bedoelde of ik ga erover in discussie met jou.
 
Oud 25 February 2007, 00:30   #141
satangirl666
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard mijn geloof

ik geloof in satan
ik ben zelf satanist ik geloof dat het *kwade* bestaat en geloof voral in mezelf ik kleed me vooral zawrt aan en heb satanteke om men nek
 
Oud 25 February 2007, 11:52   #142
blabla1993
Super Lid
 
blabla1993's Avatar
 
Geregistreerd op: 1 October 2006
Berichten: 10.729
Standaard

satanisten geloven dat Satan de verlosser (oid.) is en dat hij er alleen is voor de sterksten. maar waar gaat dit over deze topic is 3 jaar oud
__________________
1234hoedjevanpapier
blabla1993 is offline  
Oud 25 February 2007, 12:06   #143
Babydress
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Satangirl666, de volgende keer op de datum letten

En idd Blabla, dit topic is vééls te oud..
 
Gesloten onderwerp

Onderwerpopties
Weergavemodus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 11:59.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.