Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > School
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

School Problemen met een verslag? Enquete houden? Plaats het hier als het met school te maken heeft.

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 2 February 2006, 21:23   #1
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard BaMa-systeem

Ik heb er al heel veel uitleg over gehad, maar ik snap het nog steeds niet. Als ik me niet vergis is dit systeem in Nederland al langer van toepassing, dus zou iemand me kunnen uitleggen hoe het precies zit?

Voor zover ik het begrijp, worden de eerste drie jaren bachelor genoemd en de volgende (twee) ja(a)r(en) master.
Door dit systeem moet het eenvoudig zijn om door te stromen van een hogeschool naar de universiteit, maar is dat werkelijk alleen zo in theorie of is dat in praktijk ook perfect mogelijk?
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 February 2006, 22:09   #2
piedro
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Je kunt inderdaad met een HBO-diploma op zak doorstromen naar de universiteit.
Het kan zijn dat je voor een bepaald vak, bijv. wiskunde, een cursus moet volgen en die met een voldoende afsluiten om toegang tot de uni te krijgen. Je moet al dan niet, afhankelijk van de vooropleiding, een assessment afleggen.
Zie: http://www.vu.nl/Aankomende_studente...F959D9EACBE009
  Met citaat antwoorden
Oud 3 February 2006, 10:19   #3
Alpha
FORE!!!
 
Alpha's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 April 2003
Locatie: Den Bosch
Berichten: 3.523
Stuur een bericht via MSN naar Alpha
Standaard

ligt er een beetje aan ...

ik zit bijvoorbeeld op een studie van 4 jaar, en aan het eind van deze studie krijg ik mijn Bachelor of Business Administration in Hospitality Management. Ik kan dan na deze 4 jaar doorgaan met mijn masterstudie, die nog een jaar duurt.

Eigenlijk is het Bachelor-Master systeem in de plaats gekomen van de doctoranders en doctor ...
__________________
(\_/)
(O.o) This is Hassan bin Ali.
(> <) Copy Hassan bin Ali into your signature to help him on his way to world Domination.
Alpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 February 2006, 10:19   #4
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

die doorstroming van bachelor hbo naar master uni is maar heel beperkt en alleen bij een handje vol studies.
  Met citaat antwoorden
Oud 3 February 2006, 15:59   #5
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard

Dat dacht ik dus ook. Het is volgens mij allemaal heel mooi in theorie, maar quasi onmogelijk in praktijk.
Ik heb met een leraar architectuur staan praten van de hogeschool en die beweerde dat zoiets perfect mogelijk is door dit systeem. Het eerste wat hij zei toen ik vroeg wat het verschil precies was tussen irw-architectuur en architectuur op het Sint-Lucas is dat je veel minder wiskunde hebt en dat dat dan nog eens geen wiskunde meer heet, maar dat dat andere namen heeft meegekregen om de studenten niet af te schrikken.
Die studie duurt drie jaar en het zou me verbazen dat je met één vakantiecursus wiskunde en eventueel andere vakken zomaar mee kan draaien in een derde jaar ingenieurswetenschappen...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alpha
Eigenlijk is het Bachelor-Master systeem in de plaats gekomen van de doctoranders en doctor ...
Nee, dat is nog iets anders. Ik heb het gevraagd ;p. Doctoreren en master na master is ook niet hetzelfde.
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 February 2006, 16:08   #6
bootje
Meest gerespecteerde forummer
 
bootje's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 December 2001
Locatie: België
Berichten: 7.675
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thali
Dat dacht ik dus ook. Het is volgens mij allemaal heel mooi in theorie, maar quasi onmogelijk in praktijk.
Ik heb met een leraar architectuur staan praten van de hogeschool en die beweerde dat zoiets perfect mogelijk is door dit systeem. Het eerste wat hij zei toen ik vroeg wat het verschil precies was tussen irw-architectuur en architectuur op het Sint-Lucas is dat je veel minder wiskunde hebt en dat dat dan nog eens geen wiskunde meer heet, maar dat dat andere namen heeft meegekregen om de studenten niet af te schrikken.
Die studie duurt drie jaar en het zou me verbazen dat je met één vakantiecursus wiskunde en eventueel andere vakken zomaar mee kan draaien in een derde jaar ingenieurswetenschappen...

Nee, dat is nog iets anders. Ik heb het gevraagd ;p. Doctoreren en master na master is ook niet hetzelfde.
je moet weten dat het bama-systeem er pas van vorig jaar is bij ons. alles verandert ook. dit merk je bijvoorbeeld aan mijn richting, waar vakken anders ingedeeld worden, doordat ze verkeerde inschattingen gemaakt hadden.
normaal gezien is doorstroming mogelijk, maar alles is nog een probeersel, dus het is niet vreemd dat de dingen wat moeizaam verlopen.
master na master is een extra diploma dat je behaalt en waarvoor je nog een jaartje (of twee) verder studeert na het behalen van je diploma van je gekozen richting.
doctoreren houdt in dat je een bepaald "gebied" onderzoekt en daar een doctoraatsthesis over schrijft. dit is, dacht ik, over een periode van 3 of van 6 jaar. en dan werk je voor een bepaald aantal uren voor een vakgroep als assistent.
__________________
We'll meet again, don't know where, don't know when, but I know we'll meet again some sunny day.
bootje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 February 2006, 14:28   #7
piedro
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Eigenlijk is het Bachelor-Master systeem in de plaats gekomen van de doctoranders en doctor ...

Met dit verschil dat Doctorandus => de Ds voor de naam komt en bij een BaMa te titel zoals van bijv. Master of Science => MSc achter de naam geplaatst dient te worden.
Voor je de titel Doctor => Dr mag voeren zul je toch éérst moeten promoveren en dat neemt, zoals je weet na de normale studie van 5 jaar, nog een fiks aantal jaren in beslag.
  Met citaat antwoorden
Oud 4 February 2006, 20:07   #8
bootje
Meest gerespecteerde forummer
 
bootje's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 December 2001
Locatie: België
Berichten: 7.675
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door piedro
Eigenlijk is het Bachelor-Master systeem in de plaats gekomen van de doctoranders en doctor ...

Met dit verschil dat Doctorandus => de Ds voor de naam komt en bij een BaMa te titel zoals van bijv. Master of Science => MSc achter de naam geplaatst dient te worden.
Voor je de titel Doctor => Dr mag voeren zul je toch éérst moeten promoveren en dat neemt, zoals je weet na de normale studie van 5 jaar, nog een fiks aantal jaren in beslag.
Ik vermoed dat er een verschil in benoemen is in Nederland en België.
__________________
We'll meet again, don't know where, don't know when, but I know we'll meet again some sunny day.
bootje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 February 2006, 21:20   #9
dext0r
veteraan
 
dext0r's Avatar
 
Geregistreerd op: 23 November 2001
Locatie: Zwolle
Berichten: 14.938
Stuur een bericht via ICQ naar dext0r
Standaard

Ds. is de titel van een dominee, .. van een docterandus is Drs.
__________________
hoi ik koop mijn vette dag aanbiedingen op http://aanbiedingvandaag.nl
dext0r is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 February 2006, 23:19   #10
piedro
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dext0r
Ds. is de titel van een dominee, .. van een docterandus is Drs.



Slip off the finger!

Ik vermoed dat er een verschil in benoemen is in Nederland en België.


Dat zal ongetwijfeld.
  Met citaat antwoorden
Oud 6 February 2006, 07:00   #11
appelshampoo
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alpha
Eigenlijk is het Bachelor-Master systeem in de plaats gekomen van de doctoranders en doctor ...
maar maak dan wel duidelijk het onderscheid tussen hbo en uni..

Het is een totaal ander schoolsysteem, die titels is maar een klein onderdeel dat veranderd is, het gaat om de gehele structuur.
  Met citaat antwoorden
Antwoord


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 10:09.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.