Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden
FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken!

Antwoord
 
Onderwerpopties Waardering: Onderwerp waardering: 1 stemmen, 5,00 gemiddeld. Weergavemodus
Oud 10 January 2007, 21:57   #1
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard Het marineschandaal

Ik weet niet in hoeverre jullie een beetje op de hoogte zijn van de Belgische actualiteit.

De laatste weken is het voornaamste hoofdpunt de fraude die gepleegd is door prins Laurent en zijn (ex-)adviseur met het geld van de marine.
In de jaren negentig heeft Laurent zijn villa laten opknappen met geld van de Belgische marine. Met datzelfde geld heeft hij zich ook drie sportwagens gekocht (Porsche of Ferrari, dat is mij even ontglipt).

Momenteel is er een proces aan de gang tegen de ondernemers die hier een vuile rol in hebben gespeeld en tegen kolonel Vaesen, die Laurent zogezegd verteld zou hebben dat hij zijn probleem (= dat hij geen normaal leven kon leiden met het geld dat hij jaarlijks van de Belgische staat kreeg) kon 'legaal' kon oplossen met geld van de marine.
Prins Laurent is enkel gedagvaard als getuige en wordt dus niet als schuldige met de vinger gewezen.

Ondertussen zijn er berichten van de regering dat ze de rol van de Belgische monarchie willen herzien. Ze zouden een louter protocollaire functie willen geven aan de koninkelijke familie en hun dotatie willen beperken.

Citaat:
"Een evolutie van de monarchie is onvermijdelijk, en dus moeten we ook praten over de rol van de monarchie", zegt Di Rupo.

"We moeten samen met de premier, de voorzitters van de democratische partijen en ook met de koning praten over de toestand."

Di Rupo wil die zogenoemde ingrijpende analyse maken over twee of drie maanden, in alle sereniteit en kalmte. Ook over de dotatie van de prins wil hij praten. "Iedereen moet werken voor zijn geld", aldus de PS-voorzitter.
bron
Als ik me niet vergis is het in Nederland al zo dat de koninklijke familie enkel een soort van statussymbool is en de nazaten van de koningin ook eerlijk moeten werken voor hun geld.
Vinden jullie dat een goed systeem of zijn jullie voor totale afschaffing van het koningshuis?


Daarnaast vind ik het ronduit schandalig dat Laurent enkel maar als getuige moet optreden in de fraudezaak. Naar mijn mening heeft hij er evenveel schuld aan als de andere beschuldigden.
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 January 2007, 00:29   #2
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

In nederland heeft het koningshuis nog steeds veel macht en slurpt het geld, ik geloof 80 miljoen per jaar. Ik had wel wat gehoord over dit verhaal, ik vind het echt belachelijk dat zo'n persoon buiten schot blijft omdat hij toevallig een prins is. Walgelijk en van mij mogen ze die hele tent opdoeken. Zowel in Nederland als in Belgie
  Met citaat antwoorden
Oud 12 January 2007, 20:21   #3
Curb
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

In Nederland krijgt het koningshuis een kleine 6 miljoen per jaar. dat is vind ik iig 6 miljoen te veel. Gewoon afschaffen die zooi. Ze doen niks nuttigs voor zover ik weet. Misschien nog laten als cultureel iets, maar dan moeten ze wel werken voor de kost.
  Met citaat antwoorden
Oud 12 January 2007, 20:44   #4
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard

Dat is wat de regering nu zou willen doen, maar ik weet niet of ze dat zullen doen.

De Croo heeft gezegd dat er nu meer reactie is vanuit het volk om een herziening van de functie van het koningshuis dan toen Boudewijn weigerde de abortuswet te ondertekenen.
Ergens logisch: we zijn nu meer dan tien jaar verder: de mensen zijn veranderd en Laurent is er met ons belastingsgeld vandoor!

"Het Openbaar Ministerie heeft het totale bedrag aan verduisterd geld geschat op 1.731.581,11 euro."

Verhofstad (de premier) heeft laten weten dat Laurent alles zal terugbetalen, wat logisch is lijkt mij.
Vanuit het volk luidt ook de vraag of Laurent ook niet in de gevangenis moet, omdat de openbare aanklager vier en drie jaar heeft gevraagd voor de ondernemer en Vaessen.
En een relatief
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 15:30.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.