Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden
FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken!

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 29 June 2005, 20:29   #1
AmbyPur
Lid
 
Geregistreerd op: 12 April 2002
Locatie: Groningen
Berichten: 13.799
Standaard Stoeptegelgooiers veroordeeld wegens moord

Citaat:
DEN HAAG - De rechtbank in Den Haag heeft woensdag vier Rijswijkse mannen gevangenisstraffen opgelegd tot zes jaar. De rechtbank acht hen schuldig aan het medeplegen van moord op de 30-jarige Udense automobiliste die stierf doordat ze een stuk stoeptegel in haar gezicht kreeg.

Alle vier de mannen zijn schuldig aan de dood van de vrouw, ook al hebben maar twee van hen daadwerkelijk een stuk steen laten vallen, vindt de rechtbank. De straffen zijn lager dan wat de officier van justitie twee weken geleden eiste; die gingen tot negen jaar.

Jeroen van G. (22) kreeg de hoogste straf, omdat hij volgens de rechtbank op de avond van 9 januari de leider van de groep was. Davy V. (19) heeft vijf jaar cel opgelegd gekregen.
Jeroen en Davy zijn volgens de rechtbank ook schuldig aan poging tot moord op een vrachtwagenchauffeur.

Stephan H. (19) kreeg van de rechtbank 36 maanden, waarvan zes voorwaardelijk, opgelegd. Frederik B. (19) moet 24 maanden, waarvan zes maanden voorwaardelijk, de cel in.

Volledig bericht.
Wat vinden jullie hier nou van?

Als ik dit bericht zo lees dan denk ik: Wow dat zijn nog eens straffen, dan ga je als 19 jarige jongen voor 5 jaar de bak in omdat je je verveelde.
Maar ik ben er wel blij mee, ze worden tenminste een keer goed aangepakt en ik hoop dat hierdoor de etters die dit ook in hun hoofd willen halen wel even twee keer nadenken voordat ze het doen...
AmbyPur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 June 2005, 20:40   #2
Chrizlybeer
Beheerder
 
Chrizlybeer's Avatar
 
Geregistreerd op: 4 January 2003
Locatie: Hel
Berichten: 4.989
Standaard

Vind je dat straffen? Ik vind het eignelijk nog steeds te licht, hoe haal je het in hemelsnaam in je hoofd om stenen van een viaduct te gooien, dan ben je toch zo gestoord als een ei? Debiel of niet ik mag hopen dat je je kan realiseren dat je dit soort dingen niet moet doen, kan je dat niet? dan ben je wat mij betreft een gevaar voor de maatschappij. Hoppakee weg er mee
__________________
Kijk.... Poep.... Poep is mooi.... Jij bent niet mooi....
Chrizlybeer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 June 2005, 20:41   #3
K@rima!
Guest
 
Berichten: n/a
Thumbs up

Ik vind het echt terecht! Moesten ze maar beter nadenken voor ze die steen naar beneden gooiden. Elke sukkel kan zich wel indenken dat zoiets levensgevaarlijk is.
Ik hoop vooral dat anderen het niet in hun hoofd halen zoiets te doen, omdat ze nu kunnen zien wat voor straf er op ze staat te wachen.
  Met citaat antwoorden
Oud 29 June 2005, 20:44   #4
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

Harde straffen dit, harde straffen dat. Weet je wel hoe fucking lang 6 jaar is (ook al gaat er waarsch wat tijd vanaf wegens goed gedrag).

Mooie straffen zijn dit. Zwaar genoeg om te bestraffen wat ze misdaan hebben, maar ook met een kans op een leven hierna. En waarschijnlijk worden ze privaatrechtelijk ook nog behoorlijk aangepakt, dus het is goed zo...
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 June 2005, 21:51   #5
AmbyPur
Lid
 
Geregistreerd op: 12 April 2002
Locatie: Groningen
Berichten: 13.799
Standaard

nou dat idee krijg ik inderdaad ook, en ik heb ook het idee dat dit de eerste keer is dat de daders eens echt worden aangepakt, zoals het hoort.
maar dat kan ik mis hebben
AmbyPur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 June 2005, 22:04   #6
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

Het is ook lastig op te sporen.. weinig getuigen meestal, snel gebeurd.
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 June 2005, 22:11   #7
3rd boetah
Stondvettekakkershierzo
 
3rd boetah's Avatar
 
Geregistreerd op: 14 June 1999
Locatie: Stasjawahahhala
Berichten: 2.267
Standaard

doodstraf
3rd boetah is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 June 2005, 23:23   #8
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Veel te lage straffen. Wat nou leven erna? Je ontneemt doelbewust het leven van iemand anders. Hier in Nederland gaan we daar veeeel te soft mee om. Weet je hoe lang 6 jaar is? Ja, das een flinke poos, maar na 6 jaar zijn de nabestaanden het slachtoffer écht nog niet vergeten.
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 June 2005, 23:40   #9
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

En na 20 jaar zijn ze het nog steeds niet vergeten, dat is dus een wanargument.
Je onderschat echt de impact van 6 jaar van je leven kwijt zijn... Is natuurlijk niet te vergelijken met een leven kwijt zijn, maar het is in het huidige maatschappelijke klimaat makkelijk scoren met teksten dat straffen te laag zijn. Ik denk dat de maatschappij uiteindelijk nog het meest er bij gebaat is dat ook dader uiteindelijk weer zijn leven kan oppakken. Natuurlijk moeten die gasten gestraft worden, maar eerlijk is eerlijk.. bijna iedereen doet in z'n leven in een moment van onbezonnheid stomme dingen die als het tegenzit slecht uitvallen... Dit is echt geen berekende moord en ik weet zeker dat die gasten hun leven lang spijt hebben van wat ze gedaan hebben. Nou, dan vind ik 6 jaar een heel mooie straf.

Je kunt er natuurlijk over discussieren of iemand die een dergelijk delict heeft begaan een tweede kans moet krijgen... Ik denk in ieder geval van wel en ik denk ook dat de maatschappij toch het meest gebaat is bij een strafsysteem waarin mensen een tweede kans krijgen.
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 June 2005, 23:50   #10
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Maar na 20 jaar hebben nabestaanden er meestal heel wat meer vrede mee dan dat de moordenaar van hun kind na 6 jaar weer vrij rondloopt.

Iedereen doet wel eens iets onbezonnens.. Wil je daarmee beweren dat jij ook wel eens stoeptegels naar beneden hebt gegooid? Ik heb wel eens besjes bij de flats achter ons huis naar binnen geschoten. En ik heb wel eens lopen voetballen op een veldje waarachter auto's stonden. Zelfs heb ik wel eens door de tuin van de buren gefietst toen ik boos was. Maar met stenen op auto's gooien over een drukke snelweg, daarvan moet je als 19-jarige toch wel in je botte hersens kunnen bedenken dat dat levensgevaarlijk is en dus gewoon moord. 6 jaar is dan peanuts en voor nabestaanden onverteerbaar.
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 June 2005, 00:26   #11
Xero
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Je bedoelt doodslag. Ik kan me niet voorstellen dat die knullen van te voren van plan waren om iemand van het leven te beroven door stenen van een brug te laten vallen. Net als die kinders die betonblokken naar treinen gooien hebben dat soort gasten geen idee hoe gevaarlijk ze bezig zijn en dat vind ik toch wel een eng idee. Ik hoop ook dat deze gebeurte dat soort gasten aan het denken zet. En dan vooral wat de gevolgen zijn, want die overleden vrouw had net zo goed hun moeder/zus/oma/whatever kunnen zijn.
  Met citaat antwoorden
Oud 30 June 2005, 00:45   #12
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

Je hoort mij niet beweren dat dat onbezonnens bestaat uit zo'n idiote actie, Bart... Dat is woorden interpreteren op de manier die jou het beste uitkomt. Dat onbezonne kan ook bestaan uit een debiele overtreding maken op een voetbalveld etc etc. Niet dat ik daarmee goed wil praten wat ze gedaan hebben, maar je moet ook naar de verdere persoon van de dader kijken. Hebben ze een strafblad etc. Dat door een idiote actie een persoon om het leven is gekomen is heel erg, maar is de maatschappij er niet het meest bij gebaat als dat de daders wel hun leven kunnen vervolgen na een straf te hebben uitgezeten?

Natuurlijk is het voor de nabestaanden onverteerbaar, maar dat is niet het enige waar je naar moet kijken naar mijn mening. Sowieso is dat al hardstikke subjectief gegeven natuurlijk...
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 June 2005, 09:04   #13
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Red face

Tja, laten we het erop houden dat we een groot verschil van visie hebben in deze..
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 June 2005, 16:14   #14
Nickchange
Lid
 
Nickchange's Avatar
 
Geregistreerd op: 1 May 2002
Berichten: 2.668
Standaard

Dit vind ik een prima straf, de kans dat ze het na die 6 jaar nog eens gaan doen lijkt me klein dus prima
Nickchange is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 June 2005, 16:15   #15
Chinesepinguin
Erik
 
Geregistreerd op: 26 June 2005
Locatie: Ede
Berichten: 109
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chrizlybeer
Vind je dat straffen? Ik vind het eignelijk nog steeds te licht, hoe haal je het in hemelsnaam in je hoofd om stenen van een viaduct te gooien, dan ben je toch zo gestoord als een ei? Debiel of niet ik mag hopen dat je je kan realiseren dat je dit soort dingen niet moet doen, kan je dat niet? dan ben je wat mij betreft een gevaar voor de maatschappij. Hoppakee weg er mee
Helemaal mee eens
Chinesepinguin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 June 2005, 16:50   #16
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje518
Tja, laten we het erop houden dat we een groot verschil van visie hebben in deze..
Laten we het daar maar ophouden dan ja.
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 June 2005, 23:05   #17
Ar-Tuur
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Maar in dit geval was het geloof ik ook nog eens zo dat er genoeg momenten waren waarop men in kon zien dat het niet kon wat ze deden. De gooiers moesten een eindje lopen om moeizaam die stenen los te wrikken. Zij overschrijden wat mij betreft de lijn van "onbezonnen kwajongensstreken" omdat een deel van de groep al van alles en nog wat op de snelweg gegooid had (stokken, zakken puin). Dat is wat anders dan een keer een enorme stommiteit uithalen. Ze zijn willens en wetens doorgegaan door steeds lompere voorwerpen op de weg te gooien en de kans dat het misgaat neemt natuurlijk steeds toe. Dat is onvergevelijk als je het mij vraagt.
  Met citaat antwoorden
Oud 30 June 2005, 23:08   #18
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Daarbij was er eentje bij die meen ik 19 (?) was? Dan mag je toch een stuk zelfverantwoordelijkheid verwachten..
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 June 2005, 23:08   #19
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

Daarom is het terecht ook gekwalificeerd als moord. Maakt voor de straf an sich niet zo heel veel uit, maar qua gevoelswaarde wel...


Maar goed, jullie zijn blijkbaar voornamelijk voorstander van punitatief strafrecht, terwijl ik meer zie in reperatoir strafrecht.
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 June 2005, 23:15   #20
Ar-Tuur
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik ben het met je eens dat hard straffen geen doel op zich mag zijn en dat het vaak te makkelijk geroepen wordt zonder over de gevolgen na te denken. Maar het gaat er bij mij maar moeilijk in dat dit misdrijf valt onder de categorie "jeugdige onbezonnenheid", daarom vind ik deze straffen goed genoeg. Zes jaar is echt ingrijpend inderdaad, en als je deze gasten het dubbele zou geven dan ben je ze voor de rest van hun leven in ieder geval 'kwijt'.
  Met citaat antwoorden
Oud 30 June 2005, 23:48   #21
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

Het wordt dan ook niet gekwalificeerd als jeugdige onbezonnenheid, maar gewoon keihard als moord.
Neemt niet weg dat je wel dat stukje onbezonnenheid (in de zin van: als de consequenties echt onder ogen hadden gezien (wat wel had gemoeten) dan hadden ze het nooit gedaan) wel mag meenemen in de straf die je oplegt.
In combinatie met een blanco strafblad, spijt, jeugdige leeftijd (in de zin van: dus nog een leven voor zich) is 6 jaar een alleszins redelijke straf naar mijn mening.

Maar goed, op wat nuances die ik ander leg, zijn we het gewoon dus met elkaar eens...
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 09:47.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.