Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden
FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken!

Antwoord
 
Onderwerpopties Waardering: Onderwerp waardering: 2 stemmen, 5,00 gemiddeld. Weergavemodus
Oud 26 November 2002, 19:43   #1
Eelcotje
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard [Bloed donor] Discussie.

Als jij in het ziekenhuis ligt, en je hebt een ernstige gewond. Hierbij verlies je veel bloed. Dan verwacht je toch bloed van iemand anders, voor jou? Dat is bijna gewoon vanzelfsprekend.

Maar zonder al die donoren hebben we een probleem.

Hoe sta jij tegenover bloed donors (doneren)

Ben je zelf 18+?
En zou jij bloed donor will worden? Zo nee waarom niet?
Of ben je al bloed donor?
  Met citaat antwoorden
Oud 26 November 2002, 19:48   #2
Nightwolf
Nerd
 
Nightwolf's Avatar
 
Geregistreerd op: 18 July 2001
Locatie: oosterhout
Berichten: 12.844
Standaard

ik ben 19 en ik wil t niet worden omdat ik niet van die spuiten hou ik ben er niet bang voor hoor maar ik hou d'r gewoon niet van
__________________
Networked Intelligent Guardian Hardwired for Terran Warfare and Online Logical Fighting
mail: nightwolf@leerlingen.com
Nightwolf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 November 2002, 19:58   #3
Eelcotje
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Nightwolf
ik ben 19 en ik wil t niet worden omdat ik niet van die spuiten hou ik ben er niet bang voor hoor maar ik hou d'r gewoon niet van
Wat als ik nou zeg dat de spuit ongeloofelijk meevalt.
En dat je er mogelijk nog (zodner dat je het weet) een mensenleven mee kan redden! ..
Dan is dat toch cool?
  Met citaat antwoorden
Oud 26 November 2002, 19:58   #4
boertje
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Mijn moeder & broer doneren elke maand volges mij, ze vragen het ook wel es aan mij, maar als ik een naald zie ga ik flippen...

Ik zou het graag willen maar ik kan het niet.....
  Met citaat antwoorden
Oud 26 November 2002, 20:00   #5
LoeLoe
 
LoeLoe's Avatar
 
Geregistreerd op: 17 October 2000
Locatie: VenrayCity
Berichten: 4.876
Standaard

Hmmz ik zou best bloeddonor willen worden denk ik.

Probleem alleen is dat ik kamp met ernstig ijzergebrek dus als ik ook maar iets te weinig bloed in me lichaam heb val ik flauw.

Maar als ik dit probleem niet had, zou ik het best willen worden idd.
__________________
Tjah...
LoeLoe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 November 2002, 20:01   #6
Eelcotje
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by boertje
Mijn moeder & broer doneren elke maand volges mij,
Dat zal wel meevallen, 't is om de 4-5 maanden.
Maar, eigenlijk houd de meesten, de pijn tegen om donor te zijn?

Of beter gezegd, de angst ?, voor de grote holle naald?

hmm, owk
  Met citaat antwoorden
Oud 26 November 2002, 20:49   #7
aarsch
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by LoeLoe
Hmmz ik zou best bloeddonor willen worden denk ik.

Probleem alleen is dat ik kamp met ernstig ijzergebrek dus als ik ook maar iets te weinig bloed in me lichaam heb val ik flauw.

Maar als ik dit probleem niet had, zou ik het best willen worden idd.
idd ik hou niet van naalden
  Met citaat antwoorden
Oud 26 November 2002, 20:51   #8
Nightwolf
Nerd
 
Nightwolf's Avatar
 
Geregistreerd op: 18 July 2001
Locatie: oosterhout
Berichten: 12.844
Standaard

Citaat:
Originally posted by Eelcotje


Wat als ik nou zeg dat de spuit ongeloofelijk meevalt.
En dat je er mogelijk nog (zodner dat je het weet) een mensenleven mee kan redden! ..
Dan is dat toch cool?
ik heb wel vaker spuiten in me gehad maja.....kvind t gewoon niet fijn weet je?
__________________
Networked Intelligent Guardian Hardwired for Terran Warfare and Online Logical Fighting
mail: nightwolf@leerlingen.com
Nightwolf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 November 2002, 20:55   #9
Karma-Killer
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik ben nog geen 18 maar ik wil het zeker worden. Precies zoals je zegt, jij zou toch ook bloed van een ander verwachten?
  Met citaat antwoorden
Oud 26 November 2002, 21:26   #10
ik_ben_de_man
www.funing.nl
 
ik_ben_de_man's Avatar
 
Geregistreerd op: 24 February 2001
Locatie: Arnemuiden
Berichten: 1.475
Stuur een bericht via AIM naar ik_ben_de_man Stuur een bericht via Yahoo naar ik_ben_de_man
Standaard

nee , ben nog geen 18+ , maar ik denk dat ik late als ik wel 18 ben regelmatig eat bloed af laat tappen...
__________________
betaal nooit meer te veel voor games, want games vergelijk je simpel en snel op www.budgetgaming.nl
ik_ben_de_man is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 November 2002, 21:28   #11
eneri
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik ben ook nog geen 18, maar wil best bloeddonor worden, en ook wel wat anderen organen afstaan na mijn dood.
  Met citaat antwoorden
Oud 26 November 2002, 22:44   #12
Hertog_Joost
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

HAHAHAHA!!!!

Stelletje discriminerende idioten daar bij die Bloedbanken!! Mijn bloed krijgen ze dus mooi niet!
En ja, ik verwacht wel dat ik bloed krijg als ik het nodig heb. Waarom ik dan zelf geen bloed geef?? Dat zeg ik net, omdat het discriminerende idioten zijn.
  Met citaat antwoorden
Oud 26 November 2002, 22:46   #13
FiZz
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ja ik zou bloed geven, ben alleen te lui om het te laten afnemen. Vind het echt geen probleem en eigenlijk vanzelfsprekend dat je je medemensen probeerd te helpen.
  Met citaat antwoorden
Oud 26 November 2002, 22:53   #14
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Hertog_Joost
HAHAHAHA!!!!

Stelletje discriminerende idioten daar bij die Bloedbanken!! Mijn bloed krijgen ze dus mooi niet!
En ja, ik verwacht wel dat ik bloed krijg als ik het nodig heb. Waarom ik dan zelf geen bloed geef?? Dat zeg ik net, omdat het discriminerende idioten zijn.
kunt u iets meer vertellen?

Ik doe het overigens niet, odmat ik te lang daarna nog helemaal van de kaart ben

Op zich natuurlijk wel relaxt, van de kaart raken zonder dat het iets kost

Neh, ik neem de moeite er neit voor moet ik zeggen. Zeker niet omdat die boeren hier maar al te vaak verkeerd prikken, en met zo'n dikke naald als van het bloedprikken, heb ik dat liever niet

edit: daarbij als ik niet wil weten of ik wel of niet ziek ben, dan kan dat niet tegelijk met bloedprikken.

VB: Ik heb aids (gelukkig niet, maar tis een voorbeeld). Ik weet dit niet, maar zou het ook niet willen weten. Als ik bloed doneer, dan maken ze mij daar wel attent op (ze accepteren het bloed niet), terwijl ik dat helemaal niet wil!

Laatst aangepast door Fade of Light : 26 November 2002 om 22:55
  Met citaat antwoorden
Oud 26 November 2002, 23:15   #15
Hertog_Joost
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik kan best iets meer vertellen hoor!

Als homoseksueel wordt je daar geweigerd bij het leveren van bloed als je 1x onveilige seks hebt gehad. En dan maakt het niet uit wat voor onveilige seks, of dat nou risicovol is of niet. En het maakt ook niet uit met wie: als twee maagden het voor de eerste keer met elkaar doen (zéker als het geen risico heeft).
Het is gewoon: homo? Oke, oprotten.
Terwijl er een heleboel "netjes getrouwde" veertigers braaf bloed doneert, terwijl ze iedere week twee keer naar die bekende bosjes en parkeerplaatsen en whatever gaan om zich onveilig te laten n**ken. Dus de groep die zegt hetero te zijn is helemaal niet veiliger dan de groep die toegeeft homo te zijn.

Vandaar: discriminatie.
  Met citaat antwoorden
Oud 27 November 2002, 10:02   #16
Eelcotje
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Hertog_Joost
Ik kan best iets meer vertellen hoor!

Als homoseksueel wordt je daar geweigerd bij het leveren van bloed als je 1x onveilige seks hebt gehad. En dan maakt het niet uit wat voor onveilige seks, of dat nou risicovol is of niet. En het maakt ook niet uit met wie: als twee maagden het voor de eerste keer met elkaar doen (zéker als het geen risico heeft).
Het is gewoon: homo? Oke, oprotten.
Terwijl er een heleboel "netjes getrouwde" veertigers braaf bloed doneert, terwijl ze iedere week twee keer naar die bekende bosjes en parkeerplaatsen en whatever gaan om zich onveilig te laten n**ken. Dus de groep die zegt hetero te zijn is helemaal niet veiliger dan de groep die toegeeft homo te zijn.

Vandaar: discriminatie.
Dat heet, preventief gebeleid.

Je wil toch zeker niet dat een ander dankzij jou het HIV virus binnen krijgt.. ..Misschien wel meer dan 1 person..

En ik weet zeker dat ze niet zeggen 'oprotten' ofzo.
Je voelt je gewoon (onteregd) gediscrimineerd.

Hebben ze daar dan niet een super logische redenen voor? Ze willen echt GEEN risico lopen..
  Met citaat antwoorden
Oud 27 November 2002, 11:12   #17
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

uit onderzoeksrapport van een of andere aidsonderzoeksteam is gebleken dat aids vooral verspreid wordt door hetereoseksuelen deze dagen.
Deze conclusie wordt oa uit feiten gehaald dat de helft van de aidspatienten tegenwoordig vrouw is.

dus preventief is bollocks these days
  Met citaat antwoorden
Oud 27 November 2002, 11:18   #18
Eelcotje
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Fade of Light
uit onderzoeksrapport van een of andere aidsonderzoeksteam is gebleken dat aids vooral verspreid wordt door hetereoseksuelen deze dagen.

DUH? logisch als meer als 90% van de bevolking hetro is.

Zijn altijd misleidende onderzoeken..

Als je kijkt naar gemiddeldes, zijn homosuksuelen een grote risicogroep.

Daarom willen ze er geen bloed van hebben..

Logisch.

Maar nu graag ff ontopic.
  Met citaat antwoorden
Oud 27 November 2002, 11:31   #19
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Eelcotje



DUH? logisch als meer als 90% van de bevolking hetro is.

Zijn altijd misleidende onderzoeken..

Als je kijkt naar gemiddeldes, zijn homosuksuelen een grote risicogroep.

Daarom willen ze er geen bloed van hebben..

Logisch.

Maar nu graag ff ontopic.
huh, dit is toch ontopic? aangezien mensen hier geen bloed donor worden wegens discriminatie....
  Met citaat antwoorden
Oud 27 November 2002, 12:10   #20
BWM
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ja dag, ik word al panisch als ik aan bloed denk...


IEKS
  Met citaat antwoorden
Oud 27 November 2002, 17:45   #21
dext0r
veteraan
 
dext0r's Avatar
 
Geregistreerd op: 24 November 2001
Locatie: Zwolle
Berichten: 14.938
Stuur een bericht via ICQ naar dext0r
Standaard

volgens mij zijn heel weinig mensen zich er van bewust dat met de hedendaagse wetenschap bloeddonors echt gewoon overbodig zijn geworden...

er zijn tegenwoordig zoveel plasmatische en bloedvervangende en zoutvasthoudende vervangers die ook vollop al toegepast worden dat het gebruik van donorbloed echt haast overbodig wordt.

t zal me overigens ook niet verbazen als over een paar jaar in de normale gang van zaken geeneens meer donorbloed gebruikt wordt,
alleen in geval van ernstige tekorten zullen dit soort reserves dan misschien nog aangebroken moeten worden.
__________________
hoi ik koop mijn vette dag aanbiedingen op http://aanbiedingvandaag.nl
dext0r is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 November 2002, 19:03   #22
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by dext0r
volgens mij zijn heel weinig mensen zich er van bewust dat met de hedendaagse wetenschap bloeddonors echt gewoon overbodig zijn geworden...

er zijn tegenwoordig zoveel plasmatische en bloedvervangende en zoutvasthoudende vervangers die ook vollop al toegepast worden dat het gebruik van donorbloed echt haast overbodig wordt.

t zal me overigens ook niet verbazen als over een paar jaar in de normale gang van zaken geeneens meer donorbloed gebruikt wordt,
alleen in geval van ernstige tekorten zullen dit soort reserves dan misschien nog aangebroken moeten worden.
als je veel bloed hebt verloren bij een ongeluk, danm zullen ze je neit vol pompen met wat liters zoutjes

maar in kleine hoeveelheden zou het idd plaatsvervangend kunnen zijn
  Met citaat antwoorden
Oud 28 November 2002, 01:13   #23
Honur
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik zou het graag willen maar ben ontiegelijk hypogonder (andere soort van smetvrees) dus no way naalden en andere dingen in me donder en al helemaal geen bloed bij mij in de buurt...
  Met citaat antwoorden
Oud 28 November 2002, 20:36   #24
Babysmurfie
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik denk dat ik wel bloed ga geven als ik 18 ben, maar dat is nog een tijdje
  Met citaat antwoorden
Oud 29 November 2002, 00:08   #25
dext0r
veteraan
 
dext0r's Avatar
 
Geregistreerd op: 24 November 2001
Locatie: Zwolle
Berichten: 14.938
Stuur een bericht via ICQ naar dext0r
Standaard

Citaat:
Originally posted by Fade of Light


als je veel bloed hebt verloren bij een ongeluk, danm zullen ze je neit vol pompen met wat liters zoutjes

maar in kleine hoeveelheden zou het idd plaatsvervangend kunnen zijn
ik kan een voorbeeld aanhalen wat werkelijk gebeurd is,
die meneer (kennis van mijn ouders) was 3 liter bloed verloren, en hij kreeg geen bloedtransfusie maar vervangend middel (ivm geloofskwestie. ) , persoon in kwestie leeft nog, en is volledig hersteld
*had verbrijzelde benen, etc.. half ze lichaam was basically kapot..*
__________________
hoi ik koop mijn vette dag aanbiedingen op http://aanbiedingvandaag.nl
dext0r is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 November 2002, 00:12   #26
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

wtf really?

ik zal mijn bronnen beter informeren volgende keer...dit keer dacht ik het ff te weten, teganvaller

maargoed ik weet misschien nog wel een situatie te verzinnen waarom w wel bloed nodig hebben.....

allergisch voor stoffen in die zouten enzo!

Ik neem aan dat er stoffen in die zouten zitten die toch niet in bvloed zitten

als je dan 3 liter spul pompt ien iemand die er allergisch voor is, dan is het einde oefening...

weet je of dat een mogelijke situatie is?
  Met citaat antwoorden
Oud 29 November 2002, 01:02   #27
dext0r
veteraan
 
dext0r's Avatar
 
Geregistreerd op: 24 November 2001
Locatie: Zwolle
Berichten: 14.938
Stuur een bericht via ICQ naar dext0r
Standaard

Citaat:
Originally posted by Fade of Light

weet je of dat een mogelijke situatie is?
ik heb me er zelf niet in verdiept,
ik weet alleen dat de technoligie zeer snel vooruitstreeft naar het bloedvrij handelen.
vooral in amerika is men hier heel erg op gespitst. en mensen hebben hier ook een voorkeur naar.

in amerika is het runnen van een niet stedelijk ziekenhuis gewoon te zien als een commerciele business. je doet wat je klanten zouden willen...


nu is het dus zo dat er veel onderzoek wordt gedaan naar dit soort bloedvervangende middelen.
ik zal misschien es zoeken of er iets staat over allergien e.d... of waaruit deze bloedvervangende middelen nou eigenlijk bestaan

bevatten deze middelen misschien alleen bloedplasma?

t is wel een interessant onderwerp in ieder geval.
__________________
hoi ik koop mijn vette dag aanbiedingen op http://aanbiedingvandaag.nl
dext0r is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 November 2002, 01:10   #28
dext0r
veteraan
 
dext0r's Avatar
 
Geregistreerd op: 24 November 2001
Locatie: Zwolle
Berichten: 14.938
Stuur een bericht via ICQ naar dext0r
Standaard

bloedvrije operatie en technieken


Bloodless Medicine and Surgery
Some of the Methods
Fluids: Ringer's lactate solution, dextran, hydroxyethyl starch, and others are used to maintain blood volume, preventing hypovolemic shock. Some fluids now being tested can transport oxygen.


Drugs: Genetically engineered proteins can stimulate the production of red blood cells (erythropoietin), blood platelets (interleukin-11), and various white blood cells (GM-CSF, G-CSF). Other medications greatly reduce blood loss during surgery (aprotinin, antifibrinolytics) or help to reduce acute bleeding (desmopressin).


Biological hemostats: Collagen and cellulose woven pads are used to stop bleeding by direct application. Fibrin glues and sealants can plug puncture wounds or cover large areas of bleeding tissue.


Blood salvage: Salvaging machines recover blood that is lost during surgery or trauma. The blood is cleansed and can be returned to the patient in a closed circuit. In extreme cases, liters of blood can be recovered using such a system.


Surgical techniques: Thorough operative planning, including consultation with experienced clinicians, helps the surgical team to avoid complications. Prompt action to stop bleeding is essential. Delays greater than 24 hours can greatly increase patient mortality. Dividing large surgeries into several smaller ones decreases total blood loss.


Surgical tools: Some devices cut and seal blood vessels simultaneously. Other devices can seal bleeding on large areas of tissue. Laparoscopic and minimally invasive instruments allow surgeries to be performed without the blood loss associated with large incisions.
__________________
hoi ik koop mijn vette dag aanbiedingen op http://aanbiedingvandaag.nl
dext0r is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 December 2002, 10:55   #29
Fallen-Angel
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Als ik 18 wordt ga ik er zeker over na denken. Ik kan makkelijk wat bloed missen.
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 12:55.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.