Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden
FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken!

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 6 June 2005, 19:29   #1
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Talking AD: Politie mag schieten op voetbalfans

'Schiet hooligans neer'

Als het aan de Politie Vakorganisatie Rijnmond ligt mogen voetbalsupporters die geweld gebruiken worden neergeschoten. De organisatie zegt dit in reactie op de lage straffen die zes hooligans kregen opgelegd die betrokken waren bij de rellen rond de wedstrijd Feyenoord - Ajax in april.

Rond de risicowedstrijd raakten ongeveer 50 agenten gewond. Zeven van hen liepen botbreuken op en zijn voorlopig niet in staat om te werken. De zes voetbalsupporters die betrokken waren bij de rellen kregen straffen van vier tot acht maanden cel opgelegd. Omdat een deel van die straf voorwaardelijk is, komen de meesten binnenkort al weer vrij.

De vakorganisatie stelt voor tijdens het schieten zogeheten beanbags te gebruiken. Dat zijn zakjes met balletjes die met een geweer worden afgeschoten. Iemand die wordt geraakt, verliest tijdelijk het bewustzijn.

In navolging van de uitzending van 23 mei besteedt het programma Opsporing Verzocht maandag opnieuw aandacht aan de ongeregeldheden. Er zullen 24 nieuwe foto's worden getoond van verdachten die bij de rellen betrokken waren. 26 verdachten zijn inmiddels geïdentificeerd.


Ad.nl

Kostelijk dit. Ik hoor het al: Pang pang pang!!

Stelletje geestelijk gestoorde idioten. Met beanbags om mensen schieten slaat nergens op. Afgelopen oktober werd een (vrouwelijke) fan van de Boston Red Sox met zo'n klote ding in het oog geschoten. Die mevrouw, die gewoon tussen de feestende meute stond, overleefde dit niet. Meneer de politie-agent voelde zich bedreigd en besloot om vanaf een metertje of vijf lukraak op hoofdhoogte de menigte in te knallen. Het spreekt voor zich dat deze meneer niet bestraft is door wie dan ook.

Trouwens, waar zijn de verhoudingen in dit land? Iemand jat voor 400.000 euro (zoals onlangs in Maastricht) en krijgt een taakstraf van 240 uur. Maar gooi je met een steen in de richting van een politie-agent, dan mag je worden neergeknald.
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 June 2005, 19:30   #2
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Talking

--> Discussie trouwens
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 June 2005, 21:51   #3
not-known
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Het waren dus niet zomaar wat 'niet lieve jongeren' die daar rondliepen he, dit waren volslagen door het dolle debielen die als ongeleide projectielen alles en iedereen aanvielen... moeten we die maar aaien en berispend toespreken? Wmb knal je die idd dus gewoon neer. Het kan zijn dat je dat ook onschuldige mensen raakt, niets is in dit leven uitgesloten. De kans dat die randdebielen nog veel meer mensen raken in hun uitbarstingen is nog veel groter... kiezend tussen 2 slechte oplossingen, tja schiet ze dan maar neer.
  Met citaat antwoorden
Oud 6 June 2005, 21:53   #4
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik kan dat alleen maar toejuichen, de veiligheid van de agenten komt in het geding, dus geheel terecht dat ze mogen optreden. Zorg dan echter wel dat die gasten ook nog een fikse straf krijgen ipv 200 uur taakstraf
  Met citaat antwoorden
Oud 6 June 2005, 21:59   #5
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

Op voetbalfans schieten is natuurlijk onzin... Maar die volslagen idioten die bij Feyenoord-Ajax tekeer gingen, waarbij ook onschuldige slachtoffers zwaargewond raakten... tja, dat zijn niet eens voetbalfans, die moeten gewoon keihard aangepakt worden. En ik vind het nergens op slaan dat ze met zo'n lichte straffen wegkomen.
Maar schieten moet wel een laatste middel zijn.
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 June 2005, 22:05   #6
AmbyPur
Lid
 
Geregistreerd op: 12 April 2002
Locatie: Groningen
Berichten: 13.799
Standaard

ik ben hier ook voor. die "supporters" zijn de geestelijk gestoorde idiooten om het in jouw woorden te vertolken bart. zij hoeven zich in de eerste plaats niet zo debiel te gedragen dat iest minder dan deze oplossing ze niet eens afschrikt.

en ik vind de situatie die je als voorbeeld aanhaalt niet relevant; het probleem ligt daar bij de politieagent die verkeerd handelt, en niet aan de beanbags.
AmbyPur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 June 2005, 22:20   #7
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Welkom in de voetbalwereld, mensen. Jaarlijks gezien is er slechts sprake van enkele incidenten, vergelijkbaar met wat er in een gemiddelde provinciestad in een normale maand gebeurt, dan hebben we het niet eens over een maand met enkele zware incidenten.

Verschil is alleen dat er hier sprake is van de voetbalwereld. Elk incident wordt eruit gelicht, ver uitvergroot en alle politici rollen over elkaar heen in diverse louche talkshows om hun zegje te doen en even over de rug van het voetbal te scoren.

Natuurlijk zijn dit volslagen idioten, maar vergis je niet in de politie.

Het is namelijk zo dat de wedstrijd Feyenoord-Ajax en andersom al enkele jaren bijzonder rustig verloopt, zonder noemenswaardige incidenten. Toch is er altijd weer een enorme legermacht op de been. In principe zo groot dat het nauwelijks te verkopen valt. Wat gebeurt er dan? Provocaties richting supporters die in den lande toch al een slechte reputatie hebben. Treinen met supportersgroeperingen die 'toevallig' op verkeerde plaatsen tot stilstand komen..

Ik bezoek al jaren lang vele wedstrijden in binnen en buitenland en slechts zelden heb ik meegemaakt dat politie onschuldig was aan rellen. Altijd ging er wel iets mis, werd er uitgedaagd of juist niets gedaan (zo mag je in Amsterdam 'gewoon' tussen meutes Ajax-fans doorlopen zonder noemenswaardige bewaking, greep in Den Bosch niemand in toen er ineens 200 Bosschenaren richting uitvak renden, iets wat en van kilometers afstand aan was te zien komen).

Voetbal is goedkoop scoren in de media. Zie maar de reacties alhier. En je kunt het de mensen niet kwalijk nemen. Ze krijgen volstrekt verkeerde informatie want ook de media doet vrolijk mee. Voetbalrellen scoren. Een gemiddelde overval in een stad is niet boeiend, een voetbalrel wel. Daarvoor worden speciale wetten aangenomen. Als voetbalfan ben je 2e rangs burger. Wanneer je rondom een stadion iets doet dan is de straf gemiddeld genomen 6x zo zwaar dan wanneer ik dat in het centrum van de stad doe op een zaterdagavond. Zou mijn vergrijp dan soms minder zwaar zijn?

Treffend voorbeeld gebeurde dit jaar in Den Haag. Er was helemaal niets aan de hand. Gewoon een rustige reis naar Den Haag, bij aankomst niets aan de hand, rustige wedstrijd. Maar wat bleek? De politie had de hele biervoorraad uit de bussen verwijdert voor op de terugweg.. Kun je wel mooi tegenin gaan, maar dan heb je een strafblad. Ook daar kun je tegenin gaan, maar je bent voetbalsupporter..

Natuurlijk is het niet goed wat rondom Feyenoord-Ajax gebeurt. Maar is er niet ook sprake van ernstige selectieve verontwaardiging? Je wéét wat er rondom zo'n duel kan gebeuren per slot van rekening.. 'Belachelijk dat dat gebeurt'. Je gaat toch ook niet een misdadiger tegenover zijn slachtoffer zetten en dan je afvragen hoe het toch kan dat er wat misgaat? Kromme vergelijking, maar toch.

En nu mogen de heren nog gaan schieten ook, althans, dat wil men. Kan leuk worden..
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 June 2005, 23:21   #8
not-known
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Nee jij reageert hier lekker objectief en niet geleid door enige emotie vanuit de voetbalwereld. Die gasten die dit veroorzaken hebben niets met voetbal te maken, dus wmb laten we heel het voetbal an sich al buiten beschouwing, dit heeft er namelijk niets mee te maken.
De gasten die deze problemen veroorzaken zijn overal te vinden waar er maar te rellen valt, dit zijn complete netwerken, gedeeltelijk internationaal zelfs. Omdat de regering te laks is hier geld in te storten, rent de poltie achter feiten aan en doet men aan symptoombestrijding. Er hebben al genoeg zaken gelopen achter de schermen waarbij deze lui gevolgd zijn, maar constant word men teruggefloten omdat dit gewoon geen prioriteiten zijn voor de regering. Zij willen bijvoorbeeld het befaamde nationale terrorisme aanpakken waarvan we al zo ontzettend veel last hebben gehad.

De reactie van die lui op de politie is inmiddels zo gedraaid, dat ze weten dat ze toch nooit gepakt worden en zoals ook weer gebleken is, ook altijd weer zo vrij zijn.. vogelvrij!
Bij de volgende confrontatie gaan ze dus nog verder en heeft de politie geen middel meer over dan schieten. Arresteren is zinloos, slaan effectloos, sprayen heb je alleen maar zelf last van.. Wat anders? Moeten er nog meer in elkaar gebeukt worden? Politie als onderdanen van het volk. Klopt niet.
  Met citaat antwoorden
Oud 6 June 2005, 23:53   #9
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Duidelijk dat je er helemaal niets van begrepen hebt. Ik als insider weet er uiteraard helemaal niets vanaf en jij als iemand met je dagelijkse half uurtje journaal zou helemaal weten waar het over gaat..

Even voor de duidelijkheid: ik heb helemaal niets met hooliganisme te maken. Ik ben gewoon aanhanger van een BVO in de eredivisie die wekelijks de potjes van zijn club meepikt. Ik ben supporter van een club waar (normaal gesproken) nauwelijks iets gebeurt. We zijn vorige week zelfs uitgeroepen tot veiligste BVO van heel Nederland. Ik interesseer mij hooguit voor het randgebeuren, met name ook omdat ik hier meermaals slachtoffer van wordt (gezien mijn functie bij het Fanproject van mijn club waarbij je te maken hebt met slachtoffers, combi-regelingen, hoge entree-prijzen, a-sociale behandelingen, slechtere uitvakken, binnenkort misschien een verbod op uitwedstrijden, en als laatste pure interesse), dat voorop.

De politie in rondom voetbalwedstrijden lijkt (de goeden daargelaten) echter zich stierlijk te vervelen. Je moet je bedenken dat er naar veiligheid rondom stadions jaarlijk vele overbodige miljoenen gaan. Niet voor niets pleit de regering er nu voor om deze gelden te verhalen op de clubs zelf.

In Nederland kennen we nauwelijks een hooligancultuur. Je overschat de organisatie hiervan schromelijk. In Engeland en Spanje is dat wel het geval, net als in de Oosterse fanscènes. In Nederland heb je maar enkele clubs die (in zeer bescheiden mate) georganiseerd zijn. Niet voor niets ontstaan de meeste rellen louter toevallig. De veiligheid van agenten is ook echt nauwelijks in het geding. Eerder andersom. Als oma of opa, als klein kind, als normale supporter, als huisvader. Dan loop je risico. Het zou zomaar zo kunnen zijn dat de politie weer eens een blunder maakt doordat men weer ligt te slapen en niet ziet dat een situatie dreigt te escaleren. Of nog erger; de politie mept er gewoon blind op los. Men moet haar uren toch verantwoorden? Waarom niet dan gewoon een relletje uitlokken?

Nee, de politie is minstens zo vaak hoofdader als slachtoffer. Deze volstrekt ongeschikte meute nog meer bevoegdheden geven leidt alleen maar tot veel grotere ellende. En niemand die de beerput eens opentrekt.

Na Den Bosch-Roda afgelopen seizoen ging ik aangifte doen wegens grove nalatenheid bij de politie Den Bosch. Tevergeefs natuurlijk en na mij was een moeder met een huilend kind. Die was voor het eerst met zijn vriendjes mee. 'Sorry mevrouw, er wordt toch niks mee gedaan'.
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 June 2005, 00:06   #10
not-known
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

De mensen met jouw kennis van zake lossen de problemen zeer zeker niet op nee Het is niet het voetbal waar de problemen zitten, dat jij er bij het voetbal zoveel mee te maken zal allemaal best wel, maar daar liggen de problemen niet. Zorg maar es dat je aan politie dossiers komt waarin haarfijn wordt uitgelegd wat er wel speelt, dan ga je opeens heel andere verbanden zien. Wat jij nou geeft is een zeer eenzijdige visie waarin de voetbalfans goed zijn en de politie slecht. Mag jouw visie zijn maar hij slaat echt werkelijk waar totaal nergens op. Vind het iig een vermaeckelijke gedachtekronkel.
  Met citaat antwoorden
Oud 7 June 2005, 00:09   #11
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Unhappy

Tja, lezen is lastig.. Op deze manier houdt het natuurlijk he-le-maal op. Sterkte, Not-Known!
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 June 2005, 00:20   #12
not-known
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Dat voor een mod van dit forum.. triest gedrag.
  Met citaat antwoorden
Oud 7 June 2005, 00:23   #13
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door not-known
Dat voor een mod van dit forum.. triest gedrag.



Ik probeer al middels 2 lange posts aan te geven dat men in politieland alleen elkaar de hand boven het hoofd houdt. Men heeft zat middelen, maar er gebeurt helemaal niks. Er hoeft vrijwel nooit ingegrepen te worden, behalve dan in de eigen gelederen.

Als jij daar steeds overheen leest dan houdt het op

Edit: Tyskie, houdt het wel minimaal bij het onderwerp..
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..

Laatst aangepast door bartje518 : 7 June 2005 om 00:25
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 June 2005, 00:31   #14
not-known
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje518


Ik probeer al middels 2 lange posts aan te geven dat men in politieland alleen elkaar de hand boven het hoofd houdt. Men heeft zat middelen, maar er gebeurt helemaal niks. Er hoeft vrijwel nooit ingegrepen te worden, behalve dan in de eigen gelederen.

Als jij daar steeds overheen leest dan houdt het op

Edit: Tyskie, houdt het wel minimaal bij het onderwerp..
Mja en ik bekijk het vanaf de andere kant en vind dat jij het totaal verkeerd ziet, aangezien ik totaal andere informatie heb dan jou blijkbaar. Nou ja kan en als jij meteen vind dat ik niet kan lezen... moet jij maar lekker weten, zal mij een worst wezen. Gebeurt wel vaker dat men verschilt van mening, simpel?
  Met citaat antwoorden
Oud 7 June 2005, 00:50   #15
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Met dit verschil dat ik constateer dat je weinig kennis van zaken heb. Als vertegenwoordiger van onze supportersvereniging hebben we regelmatig contact met de de plaatselijke politie. Hier wordt miskleun op miskleun geplaatst, wat meestal de doofpot in verdwijnt. In andere steden gaat het net zo. Onlangs was het zelfs zo erg dat de klachtenregen maar aanhield en men wel met de billen bloot moest:

Excuses politie voor Roda-fans

De politie van Kerkrade heeft haar excuses aangeboden aan de supportersverenigingen van Roda JC voor het harde optreden na het duel Roda-Vitesse.

Na afloop van het duel moesten de supporters van de thuisclub bijna een uur wachten voordat ze met hun auto's van de parkeerplaatsen mochten wegrijden. Vitesse-supporters gooiden blikjes naar de wachtende Roda-fans, die op hun beurt voorwerpen teruggooiden, waarop de mobiele eenheid ingreep.

Kerkraadse supporters beklaagden zich over het geweld van de politie. In een gesprek tussen politie en veiligheidsfunctionarissen van Roda met de drie supportersverenigingen erkende politiewoordvoerder F. Legerstee dat de Roda-supporters te lang waren vastgehouden op de parkeerplaatsen en dat het harde optreden van de politie niet nodig was geweest.


En dan drukt men zich dus nog zacht uit. Er werd slechts één blikje teruggegooid door een man wiens auto geraakt was geraakt door zo'n blikje. Wat deed de ME (nadat de mensen dus eerst een uur konden wachten om 500 man weg te krijgen)? Het hele plein schoonvegen.

Helaas is zo'n lijst voorbeelden schier oneindig. Je moet daarbij niet vergeten dat je het hebt over evenementen waarop gemiddeld meer 10000 toeschouwers (9 duels per week, + 9 in de eerste divisie) afkomen. Daarbij kan altijd wel iets gebeuren als een gegooid blikje. Reden om daarom 2000 man neer te slaan is dat natuurlijk niet. De meeste van dit soort incidenten halen de media helaas niet, waardoor juist jíj (en met jou miljoenen anderen, hoor) een eenzijdig beeld krijgt. Ik zal niet beweren dat supporters lieverdjes zijn. Maar als crimineel heb je veel meer rechten en voetbalsupporters worden bestempeld als staatsvijand nummer 1, terwijl, en dat kun je gewoon opvragen, de cijfers uitwijzen dat er rondom voetbalwedstrijden relatief weinig gebeurt.
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..

Laatst aangepast door bartje518 : 7 June 2005 om 01:06
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 June 2005, 09:39   #16
dext0r
veteraan
 
dext0r's Avatar
 
Geregistreerd op: 24 November 2001
Locatie: Zwolle
Berichten: 14.938
Stuur een bericht via ICQ naar dext0r
Standaard

waarom schiet het woord bagatelliseren toch steeds door mijn hoofd als ik bepaalde reacties hier lees
__________________
hoi ik koop mijn vette dag aanbiedingen op http://aanbiedingvandaag.nl
dext0r is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 June 2005, 09:46   #17
Nightwolf
Nerd
 
Nightwolf's Avatar
 
Geregistreerd op: 18 July 2001
Locatie: oosterhout
Berichten: 12.844
Standaard Re: AD: Politie mag schieten op voetbalfans

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje518
Iemand jat voor 400.000 euro (zoals onlangs in Maastricht) en krijgt een taakstraf van 240 uur. Maar gooi je met een steen in de richting van een politie-agent, dan mag je worden neergeknald.
door geld te jatten, gaat iemand niet direct dood, wel door een steen te gooien
__________________
Networked Intelligent Guardian Hardwired for Terran Warfare and Online Logical Fighting
mail: nightwolf@leerlingen.com
Nightwolf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 June 2005, 13:03   #18
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dext0r
waarom schiet het woord bagatelliseren toch steeds door mijn hoofd als ik bepaalde reacties hier lees
Omdat je alleen maar leest wat de sensatiebeluste kranten je voorspiegelen en nooit in de praktijk iets meemaakt. Je weet niet hoe het echt gaat.

@ NW: lees het wetboek eens
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 June 2005, 13:25   #19
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik kan er geen touw aan vastknopen aan je warrige stukjes
  Met citaat antwoorden
Oud 7 June 2005, 17:59   #20
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Als je er geen verstand van hebt, zeg dan gewoon niks
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 June 2005, 18:04   #21
theo tank
Nostalgisch lid
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Berichten: 1.672
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dext0r
waarom schiet het woord bagatelliseren toch steeds door mijn hoofd als ik bepaalde reacties hier lees
Omdat bepaalde nuance ook dienen te worden gemaakt, daar waar de pers 9 vd 10 sensatie meer op het oog heeft van nieuwserspreiding..


Waarom krijg ik steeds meer het idee dat de politie Rijnmond, haar totale falen tijdens deze klassieker, probeert te verdoezelen?


Deze reactie is trouwens geen verdediging naar bepaalde groepen toe. Maar ik irriteer me nogal eens aan de berichtgeving rondom 'voetbalgeweld' en irriteer me nog vaker aan de oplossingen die volgens sommige 'geleerden' moeten volgen..
__________________
"BESTUUR TEGEN DE MUUR!"
theo tank is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 June 2005, 18:12   #22
theo tank
Nostalgisch lid
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Berichten: 1.672
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door not-known

De reactie van die lui op de politie is inmiddels zo gedraaid, dat ze weten dat ze toch nooit gepakt worden en zoals ook weer gebleken is, ook altijd weer zo vrij zijn.. vogelvrij!
Bij de volgende confrontatie gaan ze dus nog verder en heeft de politie geen middel meer over dan schieten. Arresteren is zinloos, slaan effectloos, sprayen heb je alleen maar zelf last van.. Wat anders? Moeten er nog meer in elkaar gebeukt worden? Politie als onderdanen van het volk. Klopt niet.

Reactie van die lui is op de politie inmiddels zo gedraaid?
Weleens beelden gezien van de krakersrellen, de moluksedemonstraties, havendemonstraties? Kom op men doet net of de geweldexplosie rond Feyenoord - ajax van een niet te evenaren niveau was.
De politie heeft die dag gewoon blunder op blunder gestappeld, waardoor ze vanaf moment 1 totaal geen controle had op de situatie, dat was het grootste probleem.
__________________
"BESTUUR TEGEN DE MUUR!"
theo tank is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 June 2005, 18:31   #23
theo tank
Nostalgisch lid
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Berichten: 1.672
Standaard

Verschil in deze discussie is nou dat je twee groepen krijgt. Eentje die roept om een steeds hardere aanpak, en verder beperkende regels voor voetbalsupporters, en een groep die al (wekelijks) confrontreerd wordt met allerlei idiote en irriterende maatregelen die weinig uithalen..
__________________
"BESTUUR TEGEN DE MUUR!"
theo tank is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 June 2005, 19:00   #24
anemic
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik dacht juist dat de clubs zelf verantwoordelijk gesteld gingen worden voor alle beveiliging en dus politie er niet meer aan te pas ging komen?
En ik zou zelf ook schieten als ik aan gevallen werd.
  Met citaat antwoorden
Oud 7 June 2005, 19:20   #25
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Mensen die zich als beesten gedragen dienen ook zo te worden behandeld. Niemand dwingt je om de ME te lijf te gaan of je uberhaupt te misdragen. Dat de gewone supporter het slachoffer is van de maatregelen is niet de schuld van de overheden maar van de hooligans. Ik vind het triest dat mensen kennelijk zo fanatiek zijn en in het spelletje opgaan dat ze werkelijk alles goed kunnen praten en de schuld altijd ergens anders ligt.

En dat het in de media misschien wordt uitvergroot is natuurlijk niet zo gek aangezien alles 24 7 om het voetbal lijkt te draaien.
Uit de postings van bartje kan ik opmaken dat hij wel duidelijk sympathie heeft voor die relschoppers en het uiteindelijk zo weet te draaien dat eigenlijk de politie de schuld heeft, simpelweg omdat ze zo overduidelijk aanwezig zijn. Maar goed ik zit natuurlijk niet in het "wereldje"
  Met citaat antwoorden
Oud 7 June 2005, 19:23   #26
Ar-Tuur
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door anemic
ik dacht juist dat de clubs zelf verantwoordelijk gesteld gingen worden voor alle beveiliging en dus politie er niet meer aan te pas ging komen?
En ik zou zelf ook schieten als ik aan gevallen werd.
Voetbalclubs verantwoordelijk stellen voor hersenlozen die zich buiten het stadion misdragen is al even belachelijk als het schieten op groepen met alle riscico's van dien. Zie je het al voor je, de clubs die zonder politie groepen relschoppers overal moeten zien te stoppen, ook in de binnensteden?
De clubs volledig laten opdraaien voor beveiligingskosten is zoiets als Harley Davidson verantwoordelijk stellen voor het geweld van Hell's Angels.
Het handhaven van openbare veiligheid is een overheidstaak en zoals gezegd zijn er van allerlei lieden die daarvoor aangepakt moeten worden. Daarbij horen ook groepen die zichzelf met voetbalclubs identificeren maar natuurlijk niet tegen te houden zijn door clubs alleen. Die nemen echt al wel de (onpopulaire)maatregelen die in hun mogelijkheden liggen.
  Met citaat antwoorden
Oud 7 June 2005, 19:31   #27
Alpha
FORE!!!
 
Alpha's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 April 2003
Locatie: Den Bosch
Berichten: 3.523
Stuur een bericht via MSN naar Alpha
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door anemic
ik dacht juist dat de clubs zelf verantwoordelijk gesteld gingen worden voor alle beveiliging en dus politie er niet meer aan te pas ging komen?
En ik zou zelf ook schieten als ik aan gevallen werd.
Aan dit soort gedrag kan naar mijn mening de club ook vaak niks doen, aangezien deze supporter komen om te "vandaliseren".

Dat de politie dan met beanbags mag schieten vind ik wel goed. Zij gooien toch ook met stenen? En ik kan me de beelden nog wel herrinneren van 4 ME'ers die worden belaagd door 30 hooligans met een regen aan stenen die op hen neer komt. Dan denk ik: 'Schieten maar ...'
__________________
(\_/)
(O.o) This is Hassan bin Ali.
(> <) Copy Hassan bin Ali into your signature to help him on his way to world Domination.
Alpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 June 2005, 19:39   #28
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PFP

Uit de postings van bartje kan ik opmaken dat hij wel duidelijk sympathie heeft voor die relschoppers en het uiteindelijk zo weet te draaien dat eigenlijk de politie de schuld heeft, simpelweg omdat ze zo overduidelijk aanwezig zijn. Maar goed ik zit natuurlijk niet in het "wereldje"
Ik heb meer sympathie voor hooligans dan voor de 'meelopers' die je in Nederland alleen maar ziet. Hooligans zoeken elkaar niet op rondom het stadion nl, wel de meelopers. Hooligans vallen geen onschuldige mensen aan maar elkaar, meelopers vallen onschuldige mensen aan met clubshirtjes (met name rondom de Kuip en de Arena zie je hoge gehaltes meelopers)

Juist die laatste groep moet je aanpakken, maar niet 'keihard aanpakken', waardoor de strafmaat hoger is dan wanneer je eenzelfde vergrijp in de binnenstad pleegt. Desnoods pak je beiden 'keihard' aan, maar niet het ene wel, en het ander niet.
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 June 2005, 19:41   #29
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje518


Juist die laatste groep moet je aanpakken, maar niet 'keihard aanpakken', waardoor de strafmaat hoger is dan wanneer je eenzelfde vergrijp in de binnenstad pleegt. Desnoods pak je beiden 'keihard' aan, maar niet het ene wel, en het ander niet.
ze worden ook niet keihard aangepakt, dat is het probleem
  Met citaat antwoorden
Oud 7 June 2005, 19:45   #30
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PFP
ze worden ook niet keihard aangepakt, dat is het probleem
Mag er straks in het centrum op jou geschoten worden wanneer een agent zich bedreigt voelt? Mogen ze wanneer jij ergens heen gaat zonder tegenstand jou bier uit je tas verwijderen? Begeleiden ze jou wanneer je ergens naartoe bent geweest met 14 busjes ME alsof je Marc Dutroux zelf bent? Allemaal zaken die in voetballand heel gewoon zijn.

Edit: De politie scoort gewoon over de rug van het voetbal. Wat hebben ze het toch zwaar, tegen die 200 pubers! Maar de daadwerkelijke criminaliteit pakt men natuurlijk niet aan. Oh, wat een ramp, een 7-tal collega's zijn nog niet in staat om te werken.... Intussen wordt wel de halve binnenstad afgebroken; niemand die er wat aan doet want men moet zo nodig met 20 peletons ME rondom het stadion hangen, stel dat er wat gebeurt
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..

Laatst aangepast door bartje518 : 7 June 2005 om 19:47
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 June 2005, 19:49   #31
not-known
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door theo tank
Reactie van die lui is op de politie inmiddels zo gedraaid?
Weleens beelden gezien van de krakersrellen, de moluksedemonstraties, havendemonstraties? Kom op men doet net of de geweldexplosie rond Feyenoord - ajax van een niet te evenaren niveau was.
De politie heeft die dag gewoon blunder op blunder gestappeld, waardoor ze vanaf moment 1 totaal geen controle had op de situatie, dat was het grootste probleem.
omg
Als de politie nou eens meer bevoegdheden zijn krijgen kon je ook een vuist maken ja. Daar ging nou net het topic over. Het is atm nog zo dat als een agent al waarschuwingsschot lost hij vervolgd kan worden. Ze kijken wel uit met zwaar optreden, want een relschopper met een naar de klote geschoten been is toch wel zo zielig, het is altijd zo'n lieve jongen! Dat soort maatschappij leven we in. Geweld vinden we verschrikkelijk maar bestrijden ervan vinden we nog erger. Inmiddels is regeringsbeleid er zo op gericht dat geen enkele groep dan ook, of het nou hooligans, terroristen, of wat dan ook nog fatsoenlijk aangepakt kunnen worden. De regering behandelt elke groep met liefde waarbij de samenleving verhard.
Men werkt met de beschikbare middelen, maar als je eigen opdrachtgever je vervolgens keihard laat vallen breekt de hel los.
  Met citaat antwoorden
Oud 7 June 2005, 19:53   #32
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

KNVB "principieel tegen'' doorberekening politiekosten
ANP/GPD
Voetbal -
De KNVB heeft gisteren nog eens benadrukt het ,,principieel oneens'' te zijn met doorberekening van politiekosten bij voetbalwedstrijden. In een brief aan minister Remkes deed de voetbalbond uit de doeken waarom volgens haar het conceptwetsvoorstel om clubs voor vijftig procent te belasten voor ordehandhaving bij voetbalduels ook ,,praktisch onuitvoerbaar'' is.

Henk Kesler, directeur betaald voetbal van de KNVB, kondigde een week terug, na afloop van de voorjaarsvergadering van de betaaldvoetbalclubs in Zeist, al aan fel tegen de kabinetsplannen te zijn. Gisteren werd dat benadrukt in een persconferentie. ,,De KNVB heeft het principiële standpunt dat handhaving van de openbare orde een klassieke overheidstaak is.'' De bond somde in een tiental punten op waarom de doorbelasting van politiekosten onterecht zou zijn.

Volgens de bond wordt door de overheid ,,uit het oog verloren dat KNVB en clubs al een aantal concrete, succesvolle en dure maatregelen heeft genomen. Er is recentelijk een pakket aan maatregelen afgesproken, waarbij clubs verantwoordelijk zijn voor de orde in en rond het stadion en de overheid voor de openbare orde. Het kan niet zo zijn dat daarnaast nog eens 50% extra wordt doorbelast.'' Mocht dat wel het geval zijn, dan vindt de KNVB dat het het recht zou moeten hebben om voor de ordehandhaving ,,extern personeel en materieel in te kunnen kopen.''

De KNVB wijst verder op de maatschappelijke functie en taken die voetbalclubs al hebben en is van mening dat politie-inzet al verder daalt door supportersprojecten, maatschappelijke buurtactiviteiten van clubs, verbetering van de stewardopleiding en introductie van de uitkaart.

Volgens de KNVB is ,,eerder aangetoond dat een groep van circa 2000 personen verantwoordelijk is voor de onrust in en rondom de stadions. Deze personen vertonen voortdurend crimineel gedrag, ook buiten het voetbal. Het is de verantwoordelijkheid van de overheid om deze personen aan te pakken en ze een strafrechtelijk stadionverbod met meldplicht op te leggen. Dit draagt bij aan minder politie-inzet.''

De voetbalbond denkt bovendien dat de politie veel efficiënter kan worden ingezet. Er is nu bij sommige duels nog sprake van ,,onnodige extreme politie-inzet.'' Er kan, volgens de KNVB, ,,beter geïnvesteerd worden in een verbetering van de risicobeoordeling en de informatiepositie. Wij willen graag met de overheid bespreken hoe politie-inzet verder kan worden teruggebracht'', aldus KNVB-directeur Henk Kesler.

Volgens de bond kunnen de profclubs bij invoering van de nieuwe wet, die de clubs gezamenlijk zo'n 13 miljoen euro extra zou gaan kosten, onder grote financiële druk komen te staan. ,,Het is maar zeer de vraag of alle clubs dit financieel kunnen trekken. Het heeft wellicht grote gevolgen voor de toegangsprijs van voetbalwedstrijden, omdat extra kosten noodgedwongen worden doorberekend aan de consument.''

Het Openbaar Ministerie (OM) gaat in beroep tegen het vonnis dat zes relschoppers kregen wegens betrokkenheid bij de rellen in april rond de wedstrijd Feyenoord-Ajax. Dat meldde het OM gisteren. De zes relschoppers kregen een taakstraf, een voorwaardelijke straf met een proeftijd van twee jaar en een stadionverbod met meldingsplicht voor alle keren dat hun club speelt. Wegens de voorwaardelijkheid van de straffen stond het zestal meteen op straat.

Het gaat om vijf Feyenoord-fans en een Ajax-supporter. Drie van de Feyenoord-supporters werden op 17 april opgepakt en zaten bijna twee maanden in voorarrest. Politiemensen raakten na de voetbalklassieker slaags met grote groepen hooligans. De politiebonden vonden de straf veel te laag, omdat veel politieagenten gewond raakten door het geweld van de hooligans. De politiebond ACP is blij met het hoger beroep van het OM.

Dagblad de Limburger


De KNVB snapt het. Nu de rest nog
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 June 2005, 20:34   #33
theo tank
Nostalgisch lid
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Berichten: 1.672
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door not-known
omg
Als de politie nou eens meer bevoegdheden zijn krijgen kon je ook een vuist maken ja. Daar ging nou net het topic over. Het is atm nog zo dat als een agent al waarschuwingsschot lost hij vervolgd kan worden. Ze kijken wel uit met zwaar optreden, want een relschopper met een naar de klote geschoten been is toch wel zo zielig, het is altijd zo'n lieve jongen! Dat soort maatschappij leven we in. Geweld vinden we verschrikkelijk maar bestrijden ervan vinden we nog erger. Inmiddels is regeringsbeleid er zo op gericht dat geen enkele groep dan ook, of het nou hooligans, terroristen, of wat dan ook nog fatsoenlijk aangepakt kunnen worden. De regering behandelt elke groep met liefde waarbij de samenleving verhard.
Men werkt met de beschikbare middelen, maar als je eigen opdrachtgever je vervolgens keihard laat vallen breekt de hel los.
Ohw je bedoelt dat de politie geen bevoegdheid had om de ajaxsupporters veel eerder Rotterdam uit te werken??
Sweet dreams..
Hoewel in beginsel de supporters in de fout gaan, kan je niet ontkennen dat de politie vanaf minuut 1 de situatie totaal niet onder controle had. Dat had niks te maken, met het wel of niet mogen afvuren, maar puur met het feit dat men verkeerde keuzes maakten.
Wat deden de suppporters van ajax 4 uur na dat bekend was dat ze terugstuurd zouden worden, nog op het voorplein van de Kuip? En geloof me, dat was niet de wil van die supporters..


Overigens geen bevoegdheden? Je bedoelt dat er niet afgetapt wordt, geen mensen 's nachts van hun bed worden gehaald, geen boetes woren gegeven die vele maler hoger voor vergelijkbare incidenten buiten het voetbal, geen supporters op tegenstrijdige verklaringen worden opgepakt?
Hoe groot is het probleem eigenlijk? En hoe ver moet je gaan in die bestrijding?
Ik weet wel dat ik niet mag drinken bij Feyenoord omdat ik er zogenaamd agressief van wordt, maar onder toeziend oog van oom agent gooien alle minderjarige zich vol in de binnenstad van Rotterdam...

En welke bevoegdheden zou jij nog graag zien? Voetbalwet? Meldingsplicht? Gaan we deze dan ook doortrekken naar het uitgaansgeweld?
__________________
"BESTUUR TEGEN DE MUUR!"
theo tank is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 June 2005, 20:37   #34
theo tank
Nostalgisch lid
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Berichten: 1.672
Standaard

Meer bevoegdheden, of gewoon meer beter handelen?



Politie faalt wederom

Op zondag 17 april ging het na de wedstrijd Feyenoord-Ajax mis in de omgeving van het stadion. Deze ongeregeldheden konden ontstaan door opzichtig falen van de autoriteiten. Als de vastgehouden Ajax-supporters al vóór het eindsignaal naar Amsterdam vervoerd waren en de ME zich teruggetrokken had opgesteld was er hoogst waarschijnlijk niets gebeurd.

De laatste dagen is er veel aandacht voor de opsporing van de verdachten van deze ongeregeldheden. Het programma Opsporing Verzocht besteedde afgelopen maandag namelijk aandacht aan deze 'zaak', waarna de politie Rotterdam-Rijnmond de foto's van de verdachten op hun site plaatsten. In de uitzending van Opsporing Verzocht kwamen een aantal ME'ers aan het woord die vertelden over hun ervaringen van die dag. Ze vertelden hoe erg het allemaal wel niet was. Daarbij vertelden ze natuurlijk niet dat zij ook die dag weer insloegen op onschuldige vaders en kinderen om maar te zwijgen over het blind inrijden van ME-busjes op grote menigtes.

De politie faalde echter niet alleen op de bewuste zondag, maar ook in de opsporing van de verdachten. Afgelopen zondag publiceerden wij in Lunatic News een ingezonden brief van een Feyenoord-supporter die onterecht was opgepakt (zie onderstaand). Op Radio Rijnmond kwam gister een andere Feyenoord-supporter aan het woord die eveneens onterecht is opgepakt (link naar het fragment staat onder dit artikel). Excuses van de politie waren natuurlijk te veel gevraagd.

Heksenjacht

Maandagochtend 2 mei, zes uur ‘s morgens. Ik schrik wakker. Barst, hoor ik nu mijn deurbel op dit tijdstip? Ja verdomd, nog eens. Brak, als gevolg van wéér een avond verdriet verzuipen na wéér zo’n “wereldwedstrijd” strompel ik naar de voordeur en ontwaar twee agenten. Shit, dacht ik, er zal toch niets met mijn familie gebeurd zijn?

Ik doe open en krijg een papiertje onder mijn neus gehouden, dat schijnbaar meedeelt dat ik ben aangehouden op verdenking van openbare geweldpleging tijdens de wedstrijd Feyenoord - 020 en of ik maar even mee wilde komen naar het politiebureau in Gouda. In de veronderstelling dat dit op een groot misverstand berust en dat het het snelste is opgelost door maar even mee te gaan. Het ter plaatse eventjes uitleggen en mij zo soepel mogelijk op te stellen.

Immers, ik zat toch, met een paar mede Pub-Tigers, in Edinburgh dat weekend (volkomen verkeerd gepland natuurlijk, maar goed, in december al geboekt en never nooit rekening gehouden met de wedstrijd tegen 020 en belofte maakt nu eenmaal schuld, hoe klote dat ook is...) en tegen de tijd dat ik terug op Schiphol landde was de moeder aller wedstrijden al aan de gang.

Hoe anders zou het verlopen, toen ik rond kwart over zes bij het politiebureau arriveerde werd mij gesommeerd mijn portemonnee, riem en schoenen af te geven/uit te trekken, waarna ik in een betonnen hok werd opgesloten waar het raampje in de deur de enige afleiding was. “Ja, u moet wachten tot de recherche uit Rotterdam er is.” Daar kon ik het mee doen. “Wanneer is dat dan ongeveer” vroeg ik me hardop af, met de naïeve gedachte dat het ongeveer een half uurtje rijden is en dus nooit al te lang kon duren. “Die kunnen er elk moment zijn” was het antwoord. Nou goed,dan kijk ik wel of ik nog wat slaap kan vatten, want ik had schijnbaar nogal wat verdriet gisteravond.

Rond half elf verschenen er plots twee vreemde personen voor mijn deur, ik schrok op vanuit mijn doezeltoestand (dit soort “wachtkamers” zijn niet bepaald op comfort ingericht en bovendien behoorlijk koud) en hoopte dat er eindelijk actie zou worden ondernomen zodat ik, in ieder geval ‘s middags nog naar mijn werk zou kunnen gaan, waar men immers nog niets van mijn absentie afwist daar ik niet kon/mocht bellen om “het onderzoek niet te schaden”. En dus naar Rotterdam, naar het politiebureau tegenover de Kuip, alwaar dezelfde procedure gehanteerd werd, met dit verschil dat de twee rechercheurs totaal onbekend waren met die procedure die schijnbaar verschillen per bureau.

Wederom de schoenen voor de deur en wachten, maar niemand had de tegenwoordigheid van geest om mij van wat eten te voorzien. Ik zal nooit meer klagen over Ron Koebrugge, maar op dat moment waren die twee droge sneetjes brood en die kop thee méér dan welkom. En zo’n fijne sanitaire stop, onder begeleiding, was ook een nieuw fenomeen voor mij. Dit was immers allemaal nieuw voor mij maar de lol begon er behoorlijk vanaf te gaan nu. Eindelijk, zo rond half twee, vonden de dame en heer het tijd om met de verdachte zélf te gaan praten, Verdachte die immers nog niets wist waarom die nu precies werd vastgehouden. Men was schijnbaar in de veronderstelling dat verdachte nu wel murw genoeg zou zijn en snel tot bekentenis over zou gaan.

Helaas voor hen was het eerder de verbazing over het hele gebeuren die overheerste dan paniekgevoelens en dus eindelijk na zo’n zeven tot acht uur wachten kon ik mijn zegje doen en informeren naar het hoe en waarom hiervan.

Tot mijn grote verbazing bleek alles gebaseerd te zijn op een vage foto die genomen was van DVD beeldmateriaal waarop iemand met een paardenstaart iets zou hebben gegooid naar een trein met 020-supporters. Het gezicht was absoluut niet duidelijk en dus ging de belangstelling uit naar iemand met lang haar.

Ik pleurde bijna van mijn stoel, dit kan toch niet waar zijn! Hiervoor ben ik dus de hele dag onder de pannen en als crimineel behandeld. Afgezien van het feit dat ik überhaupt niet in Rotterdam geweest ben die dag zou dus iedereen met in mijn geval lang haar aan de schandpaal genageld kunnen worden. Wat een bewijsvoering.

Mijn verbazing werd verdwazing toen men mij doodleuk meedeelde dat ik er toch wel ernstig rekening mee moest houden dat ik vannacht zou moeten blijven en morgen voorgeleid zou worden, de wereld op zijn kop! Getuigen te over, vluchtregistratie van Easy jet, Engelse ponden in de knip, wat wil men nog meer? En toen begon het me te dagen: scapegoats, zondebokken,”die lieden” zoals onze burgervader ons noemde, getallen, tastbare bewijzen. Fuck, moet ik nu hangen omdat de politie in al haar grove nalatigheid, inschattingsfout na inschattingsfout makend op die bewuste dag, opeens het blazoen moet oppoetsen om wat van haar gezicht te redden en met arrestaties, terecht of onterecht, moet aankomen? Zodat de over elkaar heen vallende politici in hun zucht naar publiciteit en stemmen tevreden knikkend weer terugzakken in hun stoelen.

Het staat natuurlijk ontzettend goed in een kwaliteitskrant als de Telegraaf als er wéér vier man gepakt is van dat schorriemorrie. Ik was inderdaad bang dat dát ging gebeuren en dat ik er niets tegen kon doen. Immers, wie gelooft een eenvoudige Feyenoorder als er zoveel belangen op het spel staan?

De moed zonk me in de schoenen, toen, out of the blue, de redding zich aandiende in de vorm van een ouderwets autoritaire agent (zo één waar je nog ontzag voor hebt, type streng maar rechtvaardig) met een hoge functie, gezien de rangonderscheiding op zijn schouders, die toevallig passeerde en mij schijnbaar herkende van een paar buitenlandse trips met Feyenoord en even zijn hoofd naar binnen stak om te vragen wat er aan de hand was.

Toen ik, inmiddels behoorlijk afgedraaid mijn verhaal vertelde, zei hij doodleuk dat hij die foto’s en de DVD van de rellen ook had gezien en dat ik absoluut niét dezelfde persoon was als degene op die beelden en dat hij mijn kop uit duizenden zou herkennen (ik nam dat maar als een compliment, zeker die dag) en dat hij dat wel even zou gaan vertellen tegen de desbetreffende rechercheurs.

Zo dan! Geef die man een lekkere Amstel-lite op mijn kosten! En inderdaad, binnen een half uur stond ik weer buiten en werd ik “netjes” naar huis gebracht. Wat was ik blij dat kutweer te zien (en een wederom verlaten trainingsveld zoals ‘s ochtends). En inderdaad, op de rit naar huis, vertelde de rechercheur/chauffeur dat er koppen moesten rollen onder de supporters en dat een heksenjacht wellicht het juiste woord was daarvoor.

En dat laatste is het meest trieste aan het hele verhaal, als fanatiek supporter (in mijn geval zonder strafbare feiten en veroordelingen op mijn conto) ben je loslopend wild, untermensch en een makkelijke prooi voor media, politiek en justitie. Ben benieuwd of de Telegraaf ook zal schrijven dat tenminste één van die vier “lieden” onterecht is opgepakt als gevolg van goedkope scoringsdrift. Ik denk het niet...
__________________
"BESTUUR TEGEN DE MUUR!"
theo tank is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 June 2005, 13:39   #35
anemic
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ar-Tuur
Voetbalclubs verantwoordelijk stellen voor hersenlozen die zich buiten het stadion misdragen is al even belachelijk als het schieten op groepen met alle riscico's van dien. Zie je het al voor je, de clubs die zonder politie groepen relschoppers overal moeten zien te stoppen, ook in de binnensteden?
De clubs volledig laten opdraaien voor beveiligingskosten is zoiets als Harley Davidson verantwoordelijk stellen voor het geweld van Hell's Angels.
Het handhaven van openbare veiligheid is een overheidstaak en zoals gezegd zijn er van allerlei lieden die daarvoor aangepakt moeten worden. Daarbij horen ook groepen die zichzelf met voetbalclubs identificeren maar natuurlijk niet tegen te houden zijn door clubs alleen. Die nemen echt al wel de (onpopulaire)maatregelen die in hun mogelijkheden liggen.
yo.
ik ben hier niet de voetbal hooligan, maar als je gaat discussieren hierover zorg dan wel even dat je op de hoogte bent.
-----------------------------------

Geen politie meer bij eredivisiewedstrijden
Uitgegeven op 19 mei 2005 om 21:11 uur

(Novum) - Eredivisieclubs zijn volgend voetbalseizoen zelf verantwoordelijk voor de handhaving van orde en veiligheid. De politie zal niet meer aanwezig zijn in en om de voetbalstadions tijdens wedstrijden. Enkele voetbalclubs starten tevens met een proef waarbij de pasfoto's van supporters in combinatie met een seizoenskaart zal worden opgeslagen.

Dat zijn de belangrijkste afspraken die minister van Binnenlandse Zaken Johan Remkes heeft gemaakt met de eredivisieclubs. Wat Remkes betreft kan met deze afspraken de nieuwe voetbalcompetitie met extra play-off wedstrijden komend seizoen doorgaan.

Naast het gebruik van pasfoto's zijn meer afspraken met de clubs gemaakt. De KNVB gaat met het ministerie van Justitie kijken wat de mogelijkheden zijn om een stadionverbod aan een meldplicht te koppelen. Daarbij komt de overheid met nieuwe maatregelen om het strafrechtelijk stadionverbod te verruimen.

De Raad van Hoofdcommissarissen maakt een inventarisatie van de politie-inzet in de verschillende speelsteden. De KNVB doet hetzelfde voor de inzet van eigen veiligheidsmensen. Zo ontstaat een completer beeld van de totale inzet bij verschillende categorieën wedstrijden.

In december 2005 of in januari 2006 wordt bekeken of alle partijen zich aan de afspraken houden. Als blijkt dat de afspraken niet nagekomen worden, komen de extra play-off wedstrijden het voetbalseizoen erop, te vervallen.


-----------------------------------


bron; nieuws.nl
  Met citaat antwoorden
Oud 8 June 2005, 14:11   #36
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door theo tank

untermensch en een makkelijke prooi voor media, politiek en justitie.
hoe durft zo'n aap die term in zn mond te nemen. Wat een aanstellerij hier, ken zat mensen die nog nooit problemen hebben gehad met politie e.d. en die ook iedere week van de partij zijn bij ajax wedstrijden
  Met citaat antwoorden
Oud 8 June 2005, 19:24   #37
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PFP
hoe durft zo'n aap die term in zn mond te nemen. Wat een aanstellerij hier, ken zat mensen die nog nooit problemen hebben gehad met politie e.d. en die ook iedere week van de partij zijn bij ajax wedstrijden
Dat zijn dan zeker die mensen die een seizoenkaart hebben via het werk, maar nooit aanwezig zijn?

PFP, in godsnaam, je weet echt NIETS van het voetval in en rondom een stadion af. Loop dan niet mensen af te zeiken die iedere week aanwezig zijn, uit of thuis en daarnaast heel Europa afreizen als het moet. Daarnaast is Theo Tank een prima supporter, rustig en netjes. Net als ik overigens. Ik heb rondom het voetballen nog nooit één klap uitgedeeld.

Denk je niet dat mensen, die gewoon nette brugers zijn, met een dergelijke praktijk ervaring een veel betere kijk op de zaak hebben?

Mensen die actief voetbal bezoeken zíjn in de ogen van de overheid 'untermenschen'. Helaas is het niet anders. Wanneer jij tegen een boom aanpist in de buurt van een voetbalstadion krijg je een boete van 500 euro + een stadionverbod van een half jaar. Doe je dat in het centrum van de stad dan betaal je 40 euro. Hoezo 2e rangs burger?

En nee, daar heeft niemand om gevraagd. En ja, zo is de realiteit. Intussen wordt de binnenstad geplunderd maar dat is niet van belang.

Overigens, dat van die politie is nog lang niet zeker
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 June 2005, 20:02   #38
Red_Scorpion
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

http://www.rd.nl/pagina_pdf/woensdag.pdf

onderaan
  Met citaat antwoorden
Oud 9 June 2005, 00:23   #39
Ar-Tuur
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door anemic
yo.
ik ben hier niet de voetbal hooligan, maar als je gaat discussieren hierover zorg dan wel even dat je op de hoogte bent.
Niemand is hier de voetbalhooligan, maar ik geef dan ook alleen maar mijn mening over verantwoordelijkheid voor clubs. Ik weet hoe Remkes hierover denkt, maar ik vind het belachelijk. Goede samenwerking tussen clubs, politie en overheid lijkt me een prima zaak, maar je kunt clubs niet het gedrag van idioten aanrekenen.
  Met citaat antwoorden
Oud 9 June 2005, 10:45   #40
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje518
Dat zijn dan zeker die mensen die een seizoenkaart hebben via het werk, maar nooit aanwezig zijn?

PFP, in godsnaam, je weet echt NIETS van het voetval in en rondom een stadion af. Loop dan niet mensen af te zeiken die iedere week aanwezig zijn, uit of thuis en daarnaast heel Europa afreizen als het moet. Daarnaast is Theo Tank een prima supporter, rustig en netjes. Net als ik overigens. Ik heb rondom het voetballen nog nooit één klap uitgedeeld.

Denk je niet dat mensen, die gewoon nette brugers zijn, met een dergelijke praktijk ervaring een veel betere kijk op de zaak hebben?

Mensen die actief voetbal bezoeken zíjn in de ogen van de overheid 'untermenschen'. Helaas is het niet anders. Wanneer jij tegen een boom aanpist in de buurt van een voetbalstadion krijg je een boete van 500 euro + een stadionverbod van een half jaar. Doe je dat in het centrum van de stad dan betaal je 40 euro. Hoezo 2e rangs burger?

En nee, daar heeft niemand om gevraagd. En ja, zo is de realiteit. Intussen wordt de binnenstad geplunderd maar dat is niet van belang.

Overigens, dat van die politie is nog lang niet zeker
voetbal supporters zijn geen volk en zolang ze nog niet naar polen worden gedeporteerd moeten ze gewoon hun bek dicht houden over untermenschen. Je bent er kennelijk te emotioneel bij betrokken, erg triest als dat je voornaamste levensdoel is
  Met citaat antwoorden
Oud 9 June 2005, 14:07   #41
Foetsy
aber, warum?
 
Geregistreerd op: 23 May 2002
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 657
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PFP
voetbal supporters zijn geen volk en zolang ze nog niet naar polen worden gedeporteerd moeten ze gewoon hun bek dicht houden over untermenschen. Je bent er kennelijk te emotioneel bij betrokken, erg triest als dat je voornaamste levensdoel is
errr, voetbal supporters mogen niet untermensch zeggen omdat ze geen volk zijn en nog niet naar Polen worden gedeporteerd.
Dus alleen volken mogen untermensch zeggen (wat me lastig lijkt (persoon tegen volk van 15 miljoen NL: 'en nu allemaal tegelijk, 1, 2, 3....') en het hangt maar af van de definitie volk (is iedereen niet lid van een volk of een etnische groepering). Of als je gedeporteerd wordt naar Polen mag je dus untermensch zeggen. Oja. Ja, dat kan. Als jij dat wil.

gelukkig kan ik verder kijken dan mijn neus lang is en volgens mij doel jij op de Joden e.d. in WOII enz. Alleen zij mogen untermensch zeggen? Of bedoel je dat zij untermenschen zijn? 'Untermensch' associeer jij namelijk verbijsterend snel met een bepaald volk (of groepering ie naar Polen wordt gedeporteerd).
Ik vind het een beetje een verkrachting van de term. We mogen geen untermensch meer zeggen vanwege de Joden etc. en vanwege Hitler enz. Op dat soort stellingen ik echt. (net zoiets met kanker; 'je mag geen kaner zeggen, mijn(...) heeft dat namelijk ook (gehad)', ja nou, ik zie het verband niet echt*. En honger en trek; 'je mag geen honger zeggen want dat hebben alleen arme afrikaantjes' 20 jaar geleden hadden ze ook honger maar toen mocht je nog wel honger zeggen, wat is er sinds dien verandert dan?). Ik laat Hitler niet bepalen wat ik wel en wat ik niet mag zeggen. Ik doe soms wat moeilijk pver termen (zoals het verschil tussen hooligan en meeloper (lijkt me net zoals honger en trek een beetje uit het niets zomaar verzonnen, je kan het ook gewoon uit leggen ipv 1 of andere term die eigenlikj iets anders betekent te verkrachten) maar om mensen een term verbieden te gebruiken omdat iemand in het verleden die term soort van MISbruikte terwijl je hem dus NIET gebruikt op de manier van de persoon die hem MISbruikte vind ik echt belachelijk. Sorry dat ik hier wat off-topic ging

*mijn kanker voorbeeld neem ik even terug. Zitten nog wat haken en ogen aan.
__________________
It is the things you believe in which make you human

Laatst aangepast door Foetsy : 9 June 2005 om 14:24
Foetsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 June 2005, 14:34   #42
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PFP
voetbal supporters zijn geen volk en zolang ze nog niet naar polen worden gedeporteerd moeten ze gewoon hun bek dicht houden over untermenschen. Je bent er kennelijk te emotioneel bij betrokken, erg triest als dat je voornaamste levensdoel is
Klaarblijkelijk ken je de definitie ervan niet..
Zolang jou voornaamste levensdoel het voortdurend verheerlijken van een massamoordenaar is en het uitkafferen van Molslims heb ik toch liever mijn leven en ben ik allerminst jaloers op jou. En nu kappen met je onrelevante posts anders zijn ze zo weer weg
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 June 2005, 15:06   #43
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

http://www.politie-rijnmond.nl/Spoor...rdachten_1.htm

Laatst aangepast door PFP : 9 June 2005 om 15:21
  Met citaat antwoorden
Oud 9 June 2005, 15:26   #44
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

http://www.objectsspace.com/encyclop...hp/Untermensch

nog even offtopic over untermensch
  Met citaat antwoorden
Oud 9 June 2005, 16:40   #45
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Wat wil je nu zeggen met die foto's van je?

Ennem, Untermensch staat ook gewoon in het Duitse woordenboek, maar dan met een geheel andere betekenis. Dat jij meteen een link legt naar de WOII is jou probleem
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 June 2005, 16:57   #46
Bazzemans
Super Lid
 
Bazzemans's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 January 2002
Locatie: Ulft & Enschede
Berichten: 5.522
Stuur een bericht via MSN naar Bazzemans
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje518
Wat wil je nu zeggen met die foto's van je?

Ennem, Untermensch staat ook gewoon in het Duitse woordenboek, maar dan met een geheel andere betekenis. Dat jij meteen een link legt naar de WOII is jou probleem
Tja.. Als je dan het woord "Untermensch" gebruikt in zo'n discussie moet je wel duidelijk stellen waar je het over hebt.. In het Nederlands bestaat dat woord alleen in de betekenis zoals deze in de encyclopedie staat en dan is het natuurlijk wel degelijk een verwijzing naar de nazi's in WOII.. Als je erbij zegt dat je "Untermensch" bedoeld zoals in het duits staat beschreven in het woordenboek is dat natuurlijk heel wat anders..

Verder wil ik me niet bemoeien met deze discussie. Het lijkt me duidelijk dat bij de laatste massale voetbalrellen er ook fouten zijn gemaakt door de politie. De "supporters" hebben dat echter ook direct aangegrepen om zich te misdragen en dat staat er natuurlijk ook weer los van. Ze hebben dit natuurlijk niet te doen. Het is natuurlijk frustrerend dat men dan niet bij machte is om gepaste straffen te geven aan deze "supporters" cq. hooligans. In mijn ogen zou er dan ook meer gedaan moeten worden aan de pakkans, de strafmaat en de strafkans ("afschrikkingstheorie"). Daarnaast is het natuurlijk zaak dat de ordebewaarders hun organisatie binnen en buiten het stadion goed voor elkaar hebben. Je voorkomt natuurlijk nooit dat het incidenteel een keer mis gaat. In dat geval is het wat mij betreft dan ook wel zaak dat degene die zich misdragen ook daadwerkelijk hard aangepakt worden.
Bazzemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 June 2005, 17:02   #47
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bazzemans
Tja.. Als je dan het woord "Untermensch" gebruikt in zo'n discussie moet je wel duidelijk stellen waar je het over hebt.. In het Nederlands bestaat dat woord alleen in de betekenis zoals deze in de encyclopedie staat en dan is het natuurlijk wel degelijk een verwijzing naar de nazi's in WOII.. Als je erbij zegt dat je "Untermensch" bedoeld zoals in het duits staat beschreven in het woordenboek is dat natuurlijk heel wat anders..
Ik begon ook niet met die term, ik had het over 2e-rangsburger. Vrij vertaald is dat dus Untermensch. Maargoed, beiden worden door voetbalkenner PFP onmiddelijk van tafel geveegd

Ik geloof trouwens ook niet dat iemand hier ontkent heeft dat supporters zich altijd even netjes gedragen. Maar waar is dat wel zo waar tienduizenden mensen bij elkaar komen? Bij stakingen gaat het mis, bij popconcerten zijn altijd wel wat ongeregeldheden en in het uitgaansgebeuren ook. Ook daar stapelen politie en ordehandhavingsdiensten overigens fout op fout, maar dit terzijde. De selectieve verontwaardiging en de media-aandacht rondom het voetbal staat echter in geen verhouding met wat er werkelijk aan de hand is. Mensen die alleen maar kunnen roepen 'dan moet je je maar gedragen' zijn duidelijk niet meer van deze wereld.

Edit: post PFP verwijdert.
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 June 2005, 17:22   #48
Bazzemans
Super Lid
 
Bazzemans's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 January 2002
Locatie: Ulft & Enschede
Berichten: 5.522
Stuur een bericht via MSN naar Bazzemans
Standaard

Hmm jaa. Ik wilde alleen nog even benadrukken dat er een verschil is tussen wat er doorgaans verstaan wordt onder "untermensch" en wat de letterlijke duitse betekenis is. Eigenlijk hetzelfde als met bv. bureaucratie..

Verder gaf ik natuurlijk gewoon mijn mening over het geheel. Je kan idd niet ontkennen dat er ook bij andere gelegenheden waar zoveel mensen bij elkaar komen dingen mis gaan. Echter kun je ook niet ontkennen dat er een verschil is tussen het front wat ontstaat tussen hooligans en politie en de perikelen rondom een staking of popconcert.. Tuurlijk is het belangrijk dat orde-bewaarders er voor zorgen dat hun organisatie goed in elkaar zit en als dat zo is mag je verwachten dat het nooit mis gaat. In de praktijk is het echter niet uitgesloten dat het alsnog mis gaat. Op dat moment zijn de hooligans natuurlijk ten alle tijden fouter dan de orde-bewaarders.

edit: misdragingen van individuele stewards, politie-agenten of ME'ers daargelaten..
Bazzemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 June 2005, 17:26   #49
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Wat is het verschil volgens jou dan, Bas? Bij alle grote evenemten waar veel mensen bij elkaar komen het je een groepje raddraaiers dat niet komt voor het evenement zelf. In uitgaansgelegenheden heb je de lastige gasten die mensen lastig gaan lopen vallen, bij stakingen heb je de overhitte mensen en zelfs in het verkeer heb je ze. In het voetbal heet die groep 'hooligans', waarvan vrijwel iedereen bij de politie met naam, toenaam en de hele biografie bekend is.

Natuurlijk is de organisatie erachter iets anders maar dat moet volgens mij niet tezeer overschat worden. Veel acties gebeuren 'spontaan'. Vaak oogst de politie ook wat men zelf gezaaid heeft want laten we eerlijk zijn, de politie heeft absoluut geen goed imago in dit land (of het nu gaat over de verkeerspolitie, over het bestrijden van criminaliteit tot aan het begeleiden van het uitschot in dit land: de voetbalsupporter). Vaak lijkt het meer op uitlokken van deze macho, in uniform gestoken helden
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 June 2005, 17:35   #50
Bazzemans
Super Lid
 
Bazzemans's Avatar
 
Geregistreerd op: 15 January 2002
Locatie: Ulft & Enschede
Berichten: 5.522
Stuur een bericht via MSN naar Bazzemans
Standaard

Nou eerijk gezegd heb ik nog niet meegemaakt dat een popconcert, een staking, een disco-bezoek of tijdens het deelnemen aan het verkeer er een massale vechtpartij ontstond met de politie, ME en stewards?
Bazzemans is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 10:19.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.