Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Multi Media > Films, Tv en Radio
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Films, Tv en Radio Praat hier over jouw favoriete films, de nieuwste tv-series en de leukste radio-programma's!

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 3 June 2005, 14:13   #1
Stevie
Lid
 
Stevie's Avatar
 
Geregistreerd op: 19 December 2002
Berichten: 13.264
Standaard *spoilers* Fight Club is een overgewaardeerde film

*SPOILERS* ALLEEN LEZEN ALS JE DE FILM HEBT GEZIEN!!

gisteren heb ik fight club voor de 4de keer gezien en ik kwam tot een conclusie: fight club is overgewaardeerd. veel mensen zijn lyrisch over deze film, gemaakt door david fincher, niet door de acteerprestaties van de superacteurs pitt en norton maar door het ijzersterke plot. het commentaar daarop:

fight club begint als een interessante film. norton lijdt aan slapeloosheid en zoekt zijn toevlucht in praatgroepen van mensen die ergens aan lijden. norton lijdt niet aan teelbalkanker, tuberculose of een alcoholverslaving, maar bezoekt de praatgroepen om eens lekker uit te huilen met de echte slachtoffers. een leuk uitgangspunt. maar dan wordt de film vager en ontmoet hij pitt: iemand die alles is wat norton zou willen zijn. dan vervalt de film in steeds meer onnodig geweld met als hoogtepunt 'project mayhem': wat mij betreft een onzinnig stuk in de film. het einde is natuurlijk verrassend, maar als je dat wegdenkt blijft er toch weinig over?

de tweede keer, als je de clue weet, vallen de kleine dingetjes op, en dan denk je: leuk gedaan. maarja, dat dacht ik bij the sixth sense ook, en wat maakt fight club dan zo bijzonder?

de maatschappijkritiek, zegt men. de verstokte fight club fans kunnen mij vertellen dat het een reactie is op het consumentengedrag, de jaren '90 en het individualisme. maakt die maatschappijkritiek fight club dan een goede film? wordt deze film over 30 jaar nog steeds zo vereerd zoals a clockwork orange nu? ik betwijfel het
__________________
We were somewhere around Barstow, on the edge of the desert, when the drugs began to take hold.
Stevie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 June 2005, 15:09   #2
Banaan
Amsterdam Original
 
Banaan's Avatar
 
Geregistreerd op: 9 March 2002
Berichten: 10.467
Standaard

Ik kan hier ook echt eigenlijk niet op antwoorden want het klopt wel wat je zegt. Alleen of je de film goed of slecht vind speelt hier een rol. Jij snapt de film wel, dat kan ik wel merken maar het gaat hier verder dan alleen kunst op beeld brengen. Wat mij vooral aantrekt is de filosofie van de schrijver wat in verschillende manieren geuit wordt. Je hebt de humor, je hebt de geweldadige scenes en je mysterieuze scenes. Er zitten natuurlijk nog meer kenmerken in fight club maar ik noem nu expres deze drie punten omdat je uit elk van die een filosofie kan bedenken. Het is gewoon naar mijn mening één van de beste scripts geschreven met veel drama en psychologische tintjes eraan.

Waar men dan nu de positieve punten vandaan haalt zijn de acteerprestaties. Brad Pitt en Edward Norton zijn redelijk nieuw (in die tijd) en stonden voor een zeer zware taak. Dit geeft mij meer het gevoel de film en de acteurs meer te waarderen.

Nu dan even over wat Fight Club nu zo echt goed maakt. Ik neem je voorbeeld even over nl Sixth Sense. Dit is een redelijke film en bevat vele goeie punten maar dit is een film waar je wel getwist wordt maar ik zie daar ook echt niet meer in. Het feit dat Fight Club zoveel myserieuze zaken omhoog haal en mensen laat denken (degene die em snappen) maakt het gewoon een goeie film. Als filosofie en kritiek je niets kan schelen kan ik het me wel voorstellen dat dit een kutfilm is na een paar keer kijken. Maar ik geloof er heilig in dat Fight Club zelfs Clockwork Orange gaat overtreffen, en wellicht al gedaan heeft.

Ik moet er trouwens nog bijzetten dat dit ook te maken heeft met veranderingen in mijn eigen leven, en mijn kijk op verschillende dingen. Niet persee Tyler's way maar deze film kan je anders laten denken, wijzer.

Tyfus wat een tekst
__________________
I put you up on the IV, Not the Roman Numeral 4
But the IV that leads to the funeral floor
Banaan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 June 2005, 16:14   #3
Stevie
Lid
 
Stevie's Avatar
 
Geregistreerd op: 19 December 2002
Berichten: 13.264
Standaard

mja dat laatste moet je me toch even toelichten ik heb veel films die ik ook goed vind omdat ze realistisch zijn en omdat je toch zoiets hebt van: ja, dat zou mij ook kunnen gebeuren. maar dat gevoel had ik helemaal niet bij fight club. natuurlijk is het een aparte manier van denken maar ik kon er mij helemaal niet mee identificeren. misschien komt dat wel omdat ik zelf een 100% consument ben (ik heb alleen al op mijn kamer 3 ikea-meubels staan) en me niets bij hun denkwijze kan voorstellen.

ik moet idd wel toegeven: de humor is super. de vechtscenes zijn niet erg smerig maar wel goed en hard in beeld gebracht, en de acteurs speelden ook uitstekend.

filosofie en kritiek kunnen me wel iets schelen, ik vind het geweldig als films een aardverschuiving kunnen veroorzaken, maar de vraag is: heeft deze film dat gedaan? heeft deze film ook echt taboe's doorbroken zoals a clockwork orange?

die 5 momenten dat brad pitt al langskomt voordat hij met edward norton kennismaakt, heb je daar al eens opgelet? geweldig gedaan vind ik dat
__________________
We were somewhere around Barstow, on the edge of the desert, when the drugs began to take hold.
Stevie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 June 2005, 18:21   #4
Banaan
Amsterdam Original
 
Banaan's Avatar
 
Geregistreerd op: 9 March 2002
Berichten: 10.467
Standaard

Die 5 momenten zijn idd wel vet Maar kan de hele film verpesten

Het gaat er ook niet om of het realistisch is, dat zou zomaar kunnen maar het gaat er meer om dat dit een dikke fuck you naar de maatschappij is. De schrijver van het boek baseerde bijna alles op dingen die in zijn dagelijkse leven gebeurde. Ik zelf denk gewoon dat de film tegen de moderne hype van kopen, geld en andere bullshit is. De film toont gewoon aan dat we verkocht zijn en we te verwend zijn. Als ik precies dezelfde denkwijze zou hebben zou ik enorm hypocriet zijn...

Ik denk trouwens niet zo zeer dat dit een enorme impact heeft op de samenleving want niet iedereen snapt het. A Clockwork Orange is klasse apart en had ook een klap bezorgt, net als The Exorcist, The Shining, Citizen Kane. Dit zijn klassiekers en Fight Club is 'pas' van 99. Dat moet je denk ik ook niet vergeten...
__________________
I put you up on the IV, Not the Roman Numeral 4
But the IV that leads to the funeral floor
Banaan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 June 2005, 19:51   #5
Ancalagon
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik denk dat men de weg inmiddels wel zo kwijt is dat een film als fight club niet meer zo'n impact kan hebben als een clockwork orange vroeger.

mm ik geloof toch dat ik em niet overgewaardeerd vind
  Met citaat antwoorden
Oud 6 June 2005, 20:37   #6
Stevie
Lid
 
Stevie's Avatar
 
Geregistreerd op: 19 December 2002
Berichten: 13.264
Standaard

ja je hebt gelijk als je zegt dat het een dikke fuck you naar de maatschappij is, maar ik vind het allemaal wel dik overdreven. vooral dat ss-achtige leger dat hij creeert bij project mayhem, en dat hij door het hele land fight clubs opzet. in welk opzicht heeft dat trouwens iets te maken met dat wij "slachtoffers" zijn van de consumptiemaatschappij? "It's only after you've lost everything that you're free to do anything"?
__________________
We were somewhere around Barstow, on the edge of the desert, when the drugs began to take hold.
Stevie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 June 2005, 20:40   #7
Banaan
Amsterdam Original
 
Banaan's Avatar
 
Geregistreerd op: 9 March 2002
Berichten: 10.467
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stevie
ja je hebt gelijk als je zegt dat het een dikke fuck you naar de maatschappij is, maar ik vind het allemaal wel dik overdreven. vooral dat ss-achtige leger dat hij creeert bij project mayhem, en dat hij door het hele land fight clubs opzet. in welk opzicht heeft dat trouwens iets te maken met dat wij "slachtoffers" zijn van de consumptiemaatschappij? "It's only after you've lost everything that you're free to do anything"?
Het is niet alleen consumptiemaatschappij. Elk punt heeft ergens een connectie aan wat gebaseerd is op één van de punten die onze maatschappij zo verneukt maakt. Je kan ze er zelf wel uitpikken. Dat project mayhem is gewoon een groots psychologisch spelletje wat wordt gespeeld met de personage Edward Norton (Jack of Joe, moet ff uitzoeken). Je zou echt het boek eens moeten lezen, dat is ook één van de redenen waarom de gedachtes achter Fight Club niet worden begrepen. Dit zijn dingen die overal gebeuren, maar dat merken wij zelf gewoon niet.
__________________
I put you up on the IV, Not the Roman Numeral 4
But the IV that leads to the funeral floor
Banaan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 June 2005, 20:45   #8
Stevie
Lid
 
Stevie's Avatar
 
Geregistreerd op: 19 December 2002
Berichten: 13.264
Standaard

mja ik heb de film ook nog niet helemaal begrepen geloof ik ik wil het boek idd een keer lezen. is t wel in nederland te krijgen?
__________________
We were somewhere around Barstow, on the edge of the desert, when the drugs began to take hold.
Stevie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 June 2005, 20:53   #9
Banaan
Amsterdam Original
 
Banaan's Avatar
 
Geregistreerd op: 9 March 2002
Berichten: 10.467
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stevie
mja ik heb de film ook nog niet helemaal begrepen geloof ik ik wil het boek idd een keer lezen. is t wel in nederland te krijgen?
Ik heb em in het Nederlands, Engels en Duits Dus neem aan van wel
__________________
I put you up on the IV, Not the Roman Numeral 4
But the IV that leads to the funeral floor
Banaan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 June 2005, 16:50   #10
anemic
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

toen ik het boek gelezen heb vond ik de film minder goed.
En ik heb nog nooit een double personality gezien met 2 compleet verschillende uiterlijken.
Sommige mensen vinden dat geweldig aan de film, ik vind het meer een zwakte, want het is gewoonweg niet mogelijk.
Dit terwijl het boek behalve dat het natuurlijk een absurd verhaal is WEL allemaal zou kunnen gebeuren.
  Met citaat antwoorden
Oud 11 June 2005, 17:03   #11
Banaan
Amsterdam Original
 
Banaan's Avatar
 
Geregistreerd op: 9 March 2002
Berichten: 10.467
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door anemic
toen ik het boek gelezen heb vond ik de film minder goed.
En ik heb nog nooit een double personality gezien met 2 compleet verschillende uiterlijken.
Sommige mensen vinden dat geweldig aan de film, ik vind het meer een zwakte, want het is gewoonweg niet mogelijk.
Dit terwijl het boek behalve dat het natuurlijk een absurd verhaal is WEL allemaal zou kunnen gebeuren.
Wilt Joe er niet als Tyler uitzien?

Ik vind het boek verder ook beter, maar de film is zeker mijn nr.1 film.
__________________
I put you up on the IV, Not the Roman Numeral 4
But the IV that leads to the funeral floor
Banaan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 June 2005, 17:12   #12
Stevie
Lid
 
Stevie's Avatar
 
Geregistreerd op: 19 December 2002
Berichten: 13.264
Standaard

het is juist gedaan om de verschillen tussen 'jack/joe' en tyler aan te geven. tyler is alles wat joe wilt zijn.
__________________
We were somewhere around Barstow, on the edge of the desert, when the drugs began to take hold.
Stevie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 June 2005, 17:19   #13
Banaan
Amsterdam Original
 
Banaan's Avatar
 
Geregistreerd op: 9 March 2002
Berichten: 10.467
Standaard

Je kan ook een paar hele grote fouten zien in de film, maar dat is bijna niemand ontgaan denk ik.
__________________
I put you up on the IV, Not the Roman Numeral 4
But the IV that leads to the funeral floor
Banaan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 June 2005, 19:18   #14
anemic
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stevie
het is juist gedaan om de verschillen tussen 'jack/joe' en tyler aan te geven. tyler is alles wat joe wilt zijn.
de main reden waarom het gedaan is is waarschijnlijk omdat als je iemand een mps-persoon laat spelen zoals in het boek beschreven is, dat dan niemand meer ene aars van de film snapt en het ook een stuk minder voor film geschikt maakt.
  Met citaat antwoorden
Antwoord


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 18:42.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.