Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken!

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 9 October 2002, 20:43   #1
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard vechtsporten - grens

lo, ik ga het toch maar eens proberen tussen de voetballers een ander topic te openen >: P

Vechtsporten zijn duidelijk verdeeld in twee groepen. Het allombekende karate en judo waar veel mensen aan gedaan hebben, en het niet eens echt als 'vechten' zien.

Een heel ander verhaal wordt het als je aan komt met muay thai/thaiboksen/kickboksen/mixfight/free fight etc...

Waar ligt de grens voor jou wat door de beugel kan?

Kleine uitleg over wat wat is:
- Kickboksen : Hogen trappen, lage trappen, wel bokshandschoenen aan. Niet doorgaan op de grond.
- muay thai/thaiboksen: Zelfde als kickboksen, maar ook knieen en soms ook ellebogen
- mixfight: zelfde als muay thai, alleen je mag ook op de grond doorgaan met slaan, schoppen, worstelgrepen etc
- free fight: soms een hele dunne handschoen, soms niet eens. verder hetzelfde als mixfight. regelmatig is er duidelijk lichamelijke schade na een wedstrijd.


Graag ook ff zeggen, wat jouw relatie is tot vechtsporten...bijvoorbeeld wat je zelf hebt gedaan en/of je er veel over gelezen hebt (lees: of je er veel over weet).
Want volgens mij zijn er veel vooroordelen omtrent deze sporten.
  Met citaat antwoorden
Oud 9 October 2002, 21:21   #2
Arie-Kanarie
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Grenzen... tja ligt er maar net aan bij welke sport.

Mijn relatie met vechtsporten?
ikzelf heb 4 jaar judo gedaan, maar toen was ik heeeel jong(van me 6e tot 10e geloof ik). Ik vond er eigenlijk nooit wat aan omdat ik alleen "trainde" en nooit aan wedstrijden meedeed. Ik kon niet aan wedstrijden meedoen omdat ik ook al op voetbal zat, en die wedstrijden ook op zaterdag waren, maar voetbal vond ik leuker.
En ik wil altijd met alles winnen en dat kon niet met judo dus had ik dat al snel gezien

Boksen vind ik wel leuk. Me opa en me vader hebben beide jarenlang gebokst, dus heb ik dat op de 1 of andere manier ook in me denk ik Thuis mep ik af en toe is tegen een bokszak, verder niets.


ik kijk graag boksen, K1, cagefights op tv/internet. Die oosterse vechtsporten zoals karate en judo vind ik eigenlijk niet veel aan.
  Met citaat antwoorden
Oud 9 October 2002, 21:40   #3
theo tank
Nostalgisch lid
 
Geregistreerd op: 11 January 2002
Berichten: 1.672
Standaard

de laaste twee zie ik niet meer als sport, door trappen als iemand op de grond ligt is neit meer iets wat ik onder sport versta, das gewoon puur molesteren van elkaar...

Voor de rest heb ik twee weinig kennis om echt te beoordelen wat wel en niet meer kan, k heb ooit in een ver verleden nog de bruine band van judo gedaan, maar meer ook niet....

Een gozer uit me klas deed een aantal jaar aan kickboksen en vertelde ook dat er meer bij kwam kijken dan alleen maar stomweg slaan, het ging daarbij ook nog om techniek.
__________________
"BESTUUR TEGEN DE MUUR!"
theo tank is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 October 2002, 21:47   #4
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by theo tank
Een gozer uit me klas deed een aantal jaar aan kickboksen en vertelde ook dat er meer bij kwam kijken dan alleen maar stomweg slaan, het ging daarbij ook nog om techniek.
aha! precies waar ik heen wilde

Netzo als bij kickboksen, denken veel mensen dat het bij freefight ook maar als een bruut wat rammen is, en ook als je op de grond ligt, zomaar wat doorrammen (laatste vind jij ook). Maar dat is het zeer zeker niet.

1) trainer/coach kan altijd handdoek inde ring gooien
2) je kan zelf aftikken
3) als je op de grond ligt, dan gaat er nog een heel gevecht door. Het wordt dan worstelen en slaan tegelijk. Zo heb je dat je iemand zijn been in een klem legt, een choke, of (bruutweg) iemand KO slaan...
4) de schijdrechter grijpt in als hij denkt dat een van de vechters ergens niet meer uit kan komen en alleen nog maar klappen krijgt of in een klem/choke blijft liggen.

Het is dus echt niet zomaar doorgaan tot een fataal einde ofzo

Wel moet ik zeggen dat je een sport voor je plezier doet. En niet iedereen het plezier ervan inziet (om te zien of te doen), maar dan hoef je nog niet meteen van mening te zijn, dan het geen sport is.... Dus misschien bracht onwetendheid jouw tot je mening?


rekz: grens tot hoever een sport een sport is.

Mijn mening is dat zolang krav maga niet in wedstrijdvorm wordt gegeven, er geen vechtsport is die de grens overschreidt.

(krav maga: straatvechten. Dit is vooral als zelfverdediging bedoeld en wordt gegeven aan soldaten van het israelische leger. Hierbij zijn geen grenzen)
  Met citaat antwoorden
Oud 9 October 2002, 21:52   #5
theo tank
Nostalgisch lid
 
Geregistreerd op: 11 January 2002
Berichten: 1.672
Standaard

Citaat:
Originally posted by Fade of Light



1) trainer/coach kan altijd handdoek inde ring gooien
2) je kan zelf aftikken
3) als je op de grond ligt, dan gaat er nog een heel gevecht door. Het wordt dan worstelen en slaan tegelijk. Zo heb je dat je iemand zijn been in een klem legt, een choke, of (bruutweg) iemand KO slaan...
4) de schijdrechter grijpt in als hij denkt dat een van de vechters ergens niet meer uit kan komen en alleen nog maar klappen krijgt of in een klem/choke blijft liggen.
dit bedoelde ik dus met dat ik weinig kennis heb over het onderwerp, met op de grond daargaan zag ik dus voor me doortrappen terwijl die gozer weerloos daar leg

Overigens kan je afvragen of sporten waar je letsel aan kan overhouden nog wel sport moet worden genoemd
Heb ik het wel over zware letsel en niet een keer een gebroken pik, neus ofzow...
__________________
"BESTUUR TEGEN DE MUUR!"
theo tank is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 October 2002, 21:58   #6
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by theo tank

een keer een gebroken pik
dit moes tik er ff tussenuit pik-ken



Citaat:
Originally posted by theo tank


dit bedoelde ik dus met dat ik weinig kennis heb over het onderwerp, met op de grond daargaan zag ik dus voor me doortrappen terwijl die gozer weerloos daar leg

Overigens kan je afvragen of sporten waar je letsel aan kan overhouden nog wel sport moet worden genoemd
Heb ik het wel over zware letsel en niet een keer een gebroken pik, neus ofzow...
en nu serieus:
ja, maar er gaat bijna nooit iemand dood...kijk eens naar rallyracen/f1-racen, indy zoveel etc...daar lopen vaker mensen fataal letsel op. Wel minder regelmatig, maar wel erger letsel.

Overigens vind ik het wel een aardige ethische vraag. Waar, denk ik, meer hans teeuwen zijn uitleg over gevoel en geloof een uitkomst biedt, dan argumenten geven.
  Met citaat antwoorden
Oud 9 October 2002, 22:04   #7
Arie-Kanarie
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Fade of Light


rekz: grens tot hoever een sport een sport is.

Mijn mening is dat zolang krav maga niet in wedstrijdvorm wordt gegeven, er geen vechtsport is die de grens overschreidt.

(krav maga: straatvechten. Dit is vooral als zelfverdediging bedoeld en wordt gegeven aan soldaten van het israelische leger. Hierbij zijn geen grenzen)
Tja dit is dan dat straatvechten lijkt me, alles mag om de tegenstander knock out te krijgen(voor zover ik weet). Het is keihard, en ik weet niet of je het een sport mag noemen.









Ze weten zelf wel wat er met hun kan gebeuren als ze er aan meedoen en er blijvend letsel aan overhouden. Ik vind het af en toe wel leuk om te zien, maar kijk liever boksen of k1 waar toch iets meer een spel met tactiek is.
  Met citaat antwoorden
Oud 9 October 2002, 22:12   #8
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

haha prachtig

je hebt die screenshots uit 'knockouts of the UFC'
UFC staaat voor Ultimate Fighting Championship.
Dit is freefight.

Dit zijn de meest spectaculaire stukken uit UFC. Zo zou ik dus ook een video kunnen maken over crashes in de racesport en dan zou jij (als je van 'niks' wist) dat het een brute en veel te gevaarlijke sport is waar mensen dood gaan. Dit is echter een verdraaid beeld, omdaat het dan een op sensatiebelust stukkie video is....

Zoals die eerste KO op die video, dat die neger hem in een klem heeft. Dat is puur techniek, zo krijg je niet snel iemand vast. Hoe hij het afmaakt is wel wat grof en naar mijns inziens had de schijds eerder mogen ingrijpen.

Dit was verigens geen straatvechten. Wat ik bedoelde met krav maga (straatvechten) is dat je ook in het kruis mag slaan, kopstoten geven, krabben, bijten etc....(dit keur ik persoonlijk ook af in wedstrijdverband (het is er ook niet))

En als je die beelden ziet, dan kan ik me goed voorstellen dat je denkt, wtf, doen mensen dat voor hun plezier?!

edit:
P.s. voor mensen die die video wel eens willen zien:
Bij kazaa zoek je op 'knockouts' of 'ufc', daar staan meer video's, met technisch gezien wat meer inhoud en minder sensatiebelust
  Met citaat antwoorden
Oud 9 October 2002, 22:27   #9
Arie-Kanarie
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

hmm dit is dan dus dat krav maga?



want onze japanse vrint zie ik toch regelmatig in het kruis slaan/schoppen etc


en die video heb ik idd al weet je nog wat andere zooi, want van kazaa heb ik alles geloof ik al
  Met citaat antwoorden
Oud 9 October 2002, 22:33   #10
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

www.shoto.com daar staan nog wat video stukkies...niet veel en niet al te goede kwaliteit maar het is wat. En natuurlijk op sherdog.com (zoals je onderaan de video kunt zien)

en op vrijdag op eurosport komt k-1

En zoals ik al zei, krav maga wordt niet in wedstrijdvorm gegeven Ik weet zo goed als zeker dat hij op de lever en milt slaat en niet op het kruis...
  Met citaat antwoorden
Oud 15 November 2002, 22:21   #11
Arie-Kanarie
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Allemachtig zeg, was weer leuk avondje K1 net

Niet veracht dat Leko zou winnen van onze wit rus...

Die Nederlandse beer was ook een onbekende voor mij maar die had het niet echt moeilijk met die 30 centimeter kleinere tegenstander, en Jerome heeft die arrogante klere lijer die er was to "kick some K1 asses" ook heerlijk vernederd door die vroege knock out!

maar niemand heeft zeker gekeken?
  Met citaat antwoorden
Oud 16 November 2002, 10:13   #12
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik moet het nog zien, maar ik bewtijfel of dat nu nog nodig is, nou ik de resutlaten weet

nah ik heb um opgenomen, kijk vandaag wel
  Met citaat antwoorden
Oud 16 November 2002, 13:23   #13
Arie-Kanarie
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Fade of Light
ik moet het nog zien, maar ik bewtijfel of dat nu nog nodig is, nou ik de resutlaten weet

nah ik heb um opgenomen, kijk vandaag wel
joh, maak is een divx van die laatste partij
  Met citaat antwoorden
Oud 16 November 2002, 13:33   #14
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by rekz_x


joh, maak is een divx van die laatste partij
ik heb geen goede video kaart daarvoor :S

Maar er is een kans dat ik op iemand anders zijn comp kan zetten als het niet teveel moeite is

(zal ik ook een keer een wedstrijd van mij erop zetten, als dat nog gaat plaatsvinden )

ga over 5 minuten ff stukkie kijken (moet weer leren dan (bleh))

Laatst aangepast door Fade of Light : 16 November 2002 om 13:36
  Met citaat antwoorden
Oud 16 November 2002, 14:40   #15
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

"I'm from Pride, and I'm here to kick some K-1 asses"

prachtig
  Met citaat antwoorden
Oud 18 November 2002, 15:58   #16
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

kan iemand dit ff verplaatsen naar discussie forum, misschien dat daar meer mensen mee discussieren
  Met citaat antwoorden
Oud 19 November 2002, 13:08   #17
Judofreak
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ey,

Ik vind het wel sport. Je heb toch echt techniek nodig en er zijn regels bij betrokken. Kijk het is natuurlijk een heel andere sport dan de meesten maar toch, het is sport in mijn ogen.
Ik judo al 12 jaar, waarvan 9 jaar echt wedstrijd judo en ik doe daarnaast ook aan taekwondo. Vechtsporten vind ik echt een stuk toffer als al het andere.

Greets Iris
  Met citaat antwoorden
Oud 19 November 2002, 13:11   #18
Stapper
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

de grens ligt gewoon waar mensen die de sport beoefenen hem trekken, als ze verder en harder willen moeten ze het zelf weten

ik ga me er niet druk om maken als mensen zich voor de lol afmaken
  Met citaat antwoorden
Oud 19 November 2002, 14:21   #19
Ar-Tuur
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Op verzoek verplaatst naar Discussie.
  Met citaat antwoorden
Oud 19 November 2002, 14:33   #20
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Ar-Tuur
Op verzoek verplaatst naar Discussie.
wij danken u
  Met citaat antwoorden
Oud 19 November 2002, 14:40   #21
dermann
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik ben van menig dat als iemand op de grond ligt het gevecht zal moeten ophouden.

Dit is volgens mij ook een van de meeste wijdstverspreide regels ter wereld als het om vechtsporten gaat.

Dit is net zoiets als dat je emt voetbal niet natrapt.

Met tennis je niet om de haverklap je veters gaat strikken met de bedoeling je tegenstander uit zijn concentratie te halen.

Met hockey de stick niet word gebruikt om te haken.

enz.


Ik be-oefen zelf sinds mijn 9 Kung-Fu (zonder wapens)
Dit doe ik elke zomervakantie 6 weken in China.
En in nederland ongeveer 4 a 5 keer per week.
  Met citaat antwoorden
Oud 19 November 2002, 14:48   #22
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by dermann
Ik ben van menig dat als iemand op de grond ligt het gevecht zal moeten ophouden.

Dit is volgens mij ook een van de meeste wijdstverspreide regels ter wereld als het om vechtsporten gaat.

Dit is net zoiets als dat je emt voetbal niet natrapt.

Met tennis je niet om de haverklap je veters gaat strikken met de bedoeling je tegenstander uit zijn concentratie te halen.

Met hockey de stick niet word gebruikt om te haken.

Hmm, bij al je voorbeelden wordt er niet op getrained.

Bij hockey leer je niet om te haken, bij voetbal niet om na te trappen etc....ook staat het niet in de regels van de specifieke sport.

Bij de meeste vechtsporten houdt een gevecht op als je op de grond belandt, maar dit is toch geen universele regel, zoals 'gij zult sportief blijven' (voorbeeldje )....

Deze jongens zijn getrained om zich te verdedignen op de grond, weer op te staan als het nodig is, en door te vechten.

Want als je consequent bent in jouw denkwijze, dan mag je bij kung fu (met wapens) geen wapens gebruiken. Immers, bij zo goed als alle vechtsporten is het niet toegestaan wapens te gebruiken! MAar als je dan naar kung fu kijkt,w aar sommige stijlen wel gebruik maken van wapens dan denk je (hoogstwaarschijnlijk):

'oh die hebben er op getrained, weten er mee om te gaan en het hoort bij die stijl. Leuk om te zien, ga maar door!'

dat ligt toch op zich in het zelfde straatje als doorgaan op de grond?
  Met citaat antwoorden
Oud 20 November 2002, 10:37   #23
aarsch
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

zelf vind ik zo'm beetje alles op het gebied van vechtsport wel kunnen. zolang ze maar niet met knuppels ofzow komen.

ik ga zelf misschien op capoeira dat lijkt me wel leuk. maar is volgens mij geen echte vechtsport.

hoe heet die ene vechtsport? het is een soort judo maar dan zonder houdgrepen. vechten op de kracht van de tegenstander dat lijkt me ook wel. maar hoe heet het
  Met citaat antwoorden
Oud 20 November 2002, 16:49   #24
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

voor alle mensen die aan de techniek twijfelen van vechtsporten:

http://www.sherdog.com/videos/highlights.htm

en kijk vooral eens naar --> RODRIGO NOGUEIRA - "Minotauro"

Als je na het zien van die video nog zomaar denkt dat het zomaar rammen is, heb je waarschijnlijk zlef klappen tegen je kop gehad en kun je niet meer helder denken
  Met citaat antwoorden
Oud 21 November 2002, 17:51   #25
aarsch
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

vandaag me eerste capoeira "les" gehad op school. blijkt dus dat er geen een capoeira leerar in lelystad is die kerel gaf alleen les in amsterdam


*ontopic*
wrm vinden mensen het niet goed om door te gaan op de grond? als ik iets bij capoeira heb geleerd heb dan is het wel dat het gevacht zeker niet stopt op de grond (of als iemand ligt)
  Met citaat antwoorden
Oud 22 November 2002, 13:22   #26
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by aarsch

*ontopic*
wrm vinden mensen het niet goed om door te gaan op de grond? als ik iets bij capoeira heb geleerd heb dan is het wel dat het gevacht zeker niet stopt op de grond (of als iemand ligt)
Maar, bij capoeira is het doel niet om de ander uit te schakelen, best wel een groot verschil imho
  Met citaat antwoorden
Oud 22 November 2002, 13:27   #27
aarsch
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by Fade of Light


Maar, bij capoeira is het doel niet om de ander uit te schakelen, best wel een groot verschil imho
nee ok. dat zeg ik ooit niet maar als je in een gevecht komt kan je er makkelijk uit komen als je capoeira kan. maar wat ik bedoelde is: als je op de grond gemept (what ever) word is die ander dus egt niet weerloos.

*offtopic*
what houd imho in??
  Met citaat antwoorden
Oud 22 November 2002, 13:31   #28
Fade of Light
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Originally posted by aarsch


nee ok. dat zeg ik ooit niet maar als je in een gevecht komt kan je er makkelijk uit komen als je capoeira kan. maar wat ik bedoelde is: als je op de grond gemept (what ever) word is die ander dus egt niet weerloos.

*offtopic*
what houd imho in??
imho = in my humble opinion (mijn bescheiden mening)

en over dat ander heb je deels gelijk.
Met capoeria kun je er uit komen, zolang de tegenstander niet ook naar de grond gaat...
  Met citaat antwoorden
Antwoord


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 14:34.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.