Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Psychologie & Filosofie
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Psychologie & Filosofie Een forum waar je je hart kunt luchten en naar hartelust kunt filosoferen.

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 17 February 2006, 16:57   #1
Lila88
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Wanneer kun je bolumia constateren?

Ik heb een vraag,

Wanneer kun je bolumia constateren?
Is het ook al als je je eten uit kotst, maar verder alles er weer bij eet dus niets afvalt...
of is het dat je je eten uit kotst en daarbij (te) veel afvalt.

Laat me weten wat jullie denken!

Gr.
  Met citaat antwoorden
Oud 17 February 2006, 18:40   #2
appelshampoo
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

definitie boulimia van www.sabn.nl

Boulimia nervosa (verkort tot boulimia) betekent letterlijk ‘eetlust als een os door nerveuze oorzaken’. Ook deze naam klopt niet helemaal, omdat er sprake is van eetbuien die worden afgewisseld met perioden van (bijzonder) matig eten. Bovendien hoeft het niet zo te zijn dat mensen met boulimia een grote eetlust hebben voordat ze een eetbui krijgen. Het gaat om het eten, niet om het stillen van honger. De drang om te eten lijkt op een verslaving. Boulimia wordt dan ook wel eetverslaving genoemd.

Tijdens een eetbui worden grote hoeveelheden eten naar binnen gewerkt en hebben de patiënten het gevoel dat zij de controle over hun eetgedrag kwijt zijn. Zij kunnen niet meer stoppen met eten. Het voedsel is dikwijls calorierijk en wordt vaak zonder proeven doorgeslikt. Meestal is het voedsel dat de patiënten zich buiten de eetbuien om niet toestaan.

De drang tot eetbuien is vaak zo groot dat patiënten deze gaan plannen. Zo kunnen patiënten bijvoorbeeld gedurende de dag, op hun werk, nauwelijks iets eten, om zich "s avonds wanneer ze alleen zijn over te geven aan een eetbui. Maar een eetbui kan ook ontstaan wanneer patiënten het gevoel hebben ‘over de schreef’ te zijn gegaan, omdat zij iets meer gegeten hebben dan zij zichzelf hadden toegestaan. De frequentie van de eetbuien varieert van persoon tot persoon. De ene patiënt(e) heeft twee eetbuien per week, de andere heeft er vele per dag.

Na een eetbui proberen boulimia-patiënten het eten zo snel mogelijk weer kwijt te raken. Vaak gebeurt dit door zelf opgewekt braken en/of het gebruik van laxeermiddelen en/of plasmiddelen. Het kan ook zijn dat er geen gebruik wordt gemaakt van deze middelen, maar dat na een periode van eetbuien een periode van streng vasten volgt. Als reactie op het hongergevoel dat door het vasten ontstaat, kunnen weer nieuwe eetbuien volgen. Ook het feit dat patiënten weten dat zij het eten na een eetbui weer snel kwijt kunnen, vormt vaak een voorwaarde voor het optreden hiervan.
  Met citaat antwoorden
Oud 17 February 2006, 18:47   #3
Lila88
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

hoe zit het dan met de mensen die geen eetbuien hebben maar wel braken na hun ontbijt of avond eten.. en verder normaal eten..
Zijn zij ook ziek? zo ja, Is daar een speciale naam voor?
  Met citaat antwoorden
Oud 17 February 2006, 18:58   #4
appelshampoo
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Dat lijkt me meer een vorm van Anorexia, je eet tussendoor ook niets?
  Met citaat antwoorden
Oud 17 February 2006, 19:42   #5
Lila88
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

waarom denk je dat het over mij gaat?

mijn vraag was, als iemand gewoon normaal eet.. soms meer soms iets minder.. tussendoortjes etc.. alleen braakt na het avond eten en ontbijt.

valt daar verder niets door af.'

gr
  Met citaat antwoorden
Oud 18 February 2006, 11:01   #6
appelshampoo
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Omdat veel mensen met een probleem de neiging hebben om in de derde persoon over zichzelf praten

Waarom braakt deze persoon? Om af te vallen of om een andere reden?
  Met citaat antwoorden
Oud 18 February 2006, 15:51   #7
Lila88
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

doet er niet toe waarom.. Het zal wel vanalles door elkaar zijn. Herinneringen, drang voor pijn, af willen vallen etc.

maar daar is geen naam voor of wel?
  Met citaat antwoorden
Oud 19 February 2006, 10:19   #8
appelshampoo
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lila88
doet er niet toe waarom.. Het zal wel vanalles door elkaar zijn. Herinneringen, drang voor pijn, af willen vallen etc.

maar daar is geen naam voor of wel?
Door de reden probeer ik er achter te komen wat voor soort eetstoornis het is
  Met citaat antwoorden
Oud 19 February 2006, 14:17   #9
Lila88
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

naja dat was de globale reden... en ja et gaat over mij dat was wel duidelijk... k ben niet tevreden met mezelf... uiterlijk, en innerlijk...
  Met citaat antwoorden
Oud 15 April 2008, 20:47   #10
TheGroovMaster
Über Mensch
 
TheGroovMaster's Avatar
 
Geregistreerd op: 11 April 2002
Locatie: Haarlem
Berichten: 9.069
Stuur een bericht via MSN naar TheGroovMaster
Standaard

Hey mensen, sorry dat ik dit topic weer naar boven gooi maar was opzoek naar informatie over bolumia en kwam dit als 3e tegen op google.

Ik ben naar informatie opzoek omdat mijn vriendin hier ook last van heeft. Gelukkig geeft ze het zelf toegegeven en heeft ze de moed gehad om hulp te zoeken bij een psygoloog. Die heeft bij de intake kunnen constateren dat haar bolumia een verbinding heeft met haar verleden waar het is ontstaan.

Bolumia is van wat ik van mensen gehoord heb die het ook hebben (gehad) veel ernstiger als hierboven beschreven wordt. In die zin erger dat je je ermee lichaam kapot maakt. In hoeverre weet ik alleen niet omdat ik pas net ben begonnen om hier informatie over in te winnen. Ik heb het momenteel erg druk op school om een project af te ronden maar zal daarna even wat meer informatie zoeken over bolumia en die hier neer zetten zodat mensen die meer willen weten of hulp zoeken over bolumia daarmee misschien kan helpen.
TheGroovMaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 April 2008, 21:15   #11
rarejopie
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

maar bolumia is toch dat je gaat overgeven steeds?

daar kan je toch eigenlijk zelf iets tegen doen? (sorry als ik bot overkom)
  Met citaat antwoorden
Oud 2 May 2008, 21:12   #12
pfm
Lid
 
Geregistreerd op: 2 May 2008
Berichten: 1
Standaard

Citaat:
Origineel gepost door TheGroovMaster Bekijk Bericht
Hey mensen, sorry dat ik dit topic weer naar boven gooi maar was opzoek naar informatie over bolumia en kwam dit als 3e tegen op google.
Misschien kan je een eindje op weg helpen, uit eigen ervaring sprekende. Gelukkig voor mij nu niet meer.

Alleerst komt (over het algemeen) boulimia vooral voor bij de mensen waarvan je het niet verwacht. Niet de mensen met overmatig overgewicht of extreem ondergewicht maar precies die mensen waarvan het gewicht ‘normaal’ lijkt.

Hoe het begint; dat kan op verschillende manier, zoals gepest zijn etc. Iig ben je niet te vrede met je uiterlijk. Perfectionisme een eigenschap die bij draagt aan boulimia.

Je bent niet te vrede met jezelf, begint minder te eten want ach dat helpt toch bij het verliezen van gewicht. Maar ja, niet eten dat is niet zo makkelijk als het lijkt, dus vervolgens krijg je enorme honger en moet dit oplossen.

Even tussen door, twee groepen:

- mensen die overgeven na een normale maaltijd
- mensen die over eten en dan overgeven bins eating

Je kunt gaan sporten om die kcal eraf te krijgen maar de makkelijke manier is om het er via dezelfde weg weer uit te krijgen. Dus steek je je vinger in je keel, dit lijkt makkelijker dan het klinkt maar voor dat je dat doet bedenk je je vele malen.

Ik zou zeggen probeer het zelf eens gewoon om te zien dat het het vreselijk is.

De eerste keren dat je het doet is vreselijk, maar ach het heeft het gewenste resultaat, en naarmate je het vaker doet gaat het alsmaar makkelijker, alsof je lichaam gestopt is weerstand te geven. En je wordt ook handiger; je weet wat je wel en niet moet eten wat voor voedsel er makkelijk uitkomt wat helpt om het er uit te krijgen.

Stroopwafels, droge koeken, karamel, snijkoek zijn allemaal dingen die moeilijk eruit te krijgen zijn. Ijs daarentegen helpt het proces van overgeven.

Ook wordt je steeds behendiger in het verbergen. Het is moeilijk om aan iemand te zien of hij/zij boulimia heeft maar het is niet onmogelijk.

Daarnaast bestaat er nog wat anders laxeermiddelen ook veel gebruikt bij anorexia, het is overal te krijgen en niet al te prijzig, daarnaast heeft het het gewenste effect zonder al te veel moeite.

Boulimia is slecht voor je lichaam het maakt je slokdarm, je keel, je maal, je gebit kapot. Je moet je voorstellen dat alle maagzuren tijdens het overgeven naar boven komen. Het kan je gebit echt grondig naar de klote helpen. De laxeermiddelen zijn helemaal slecht.

Als ik terugkijk op alles vind ik nu dat boulimia een ziekte is die voor luie mensen is (niet in de letterlijke zin van het woord) maar overgeven en laxeermiddelen zijn de makkelijkste manier om je probleem op te lossen. Je kunt het vergelijken met een rijkelui kindje dat iedere keer naar zijn ouders gaat als hij een probleem heeft, de ouders smijten er wat geld tegen aan en het probleem is opgelost. Je eet te veel en boulimia zijn de ouders die het probleem wel ff fixen.
Uiteindelijk heb ik verantwoordelijkheid genomen voor mijn actie’s; at ik te veel nou dan kom ik misschien wel een kilo aan, eigen schuld. Door dat in te zien en vervolgens te beginnen door normaal te eten hoef je ook geen oplossing te zoeken.
Ik ben er zelf afgekomen maar ben wel eens terug gegleden.

Vind het erg knap van je vriendin dat ze het je heeft verteld, het is namelijk net nog wat erger dan bv je ouders vertellen dat je hun auto in elkaar heb gereden, dat kunnen ze begrijpen boulimia daarentegen wordt vaak niet begrepen...

Hoop dat je er wat aan hebt!
pfm is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 22:22.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.