Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Multi Media > Kunst
FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Berichten van vandaag Markeer forums als gelezen

Kunst Leuke cabaretier gezien? Of spannende expositie in een museum? Schrijf je recensie hier! Mooi verhaal, gedicht of kunstig plaatje? Deel het hier met anderen!

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 20 May 2004, 02:00   #1
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Thumbs up Guido Weijers

Wie kent deze jeugdige topcaberetier?

Is nu bezig met zijn tweede show, die ik vanavond voor de tweede keer gezien heb...
Zijn vorige show heb ik ook twee keer mogen bijwonen plus al enkele keren op dvd gezien...

Dit is echt gewoon een topper. Voor iedereen van onze leeftijdscategorie een feest van herkenning in een razend tempo, anderhalf uur lang.

Gruwelijke woordspelingen combineert hij met hilarische verhalen om gelijk weer door te gaan met bedenksels uit zijn gedachtenwereld...

Werkelijkwaar een topper, plezier gegarandeerd.

www.goedonthouden.nl is zijn site... als je dat niet kunt onthouden, klik dan hier
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 May 2004, 13:16   #2
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

Gewoon niemand kent hem!?

Stelletje barbaren...
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 May 2004, 13:21   #3
0Vera
Lid
 
Geregistreerd op: 24 February 2003
Locatie: Lelystad
Berichten: 5.130
Standaard

Ik ken er heel wat, ik ging met mijn moeder altijd naar de opening van het cultureel jaar (vergeet de naam altijd) in Den Haag, naar diligentia voor een aantal try outs van meestal beginnend cabarettalent, en ik ken Ernst van der Pasch die ik geweldig vind, maar deze naam zegt me niks. Ik zal wel eens kijken
__________________
2-4-04 21:51 Getrouwd met Sandraatje :)
0Vera is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 May 2004, 16:12   #4
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

Ernst is oké, maar Weijers is beter. Hij zou een paar maanden geleden op tv komen, maar omdat die Juliana zo nodig dood moest gaan is dat uitgesteld naar de herfst.

Ken je Jochem Meyer wel? Da's ook een topper.

Allebei op DVD te verkrijgen nu.

In het segment wat minder bekende caberetiers natuurlijk, ik wil in dit topic dus absoluut geen Vis, Teeuwen, Maassen, van het Hek, Finkers of iets dergelijks horen..
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 May 2004, 20:32   #5
0Vera
Lid
 
Geregistreerd op: 24 February 2003
Locatie: Lelystad
Berichten: 5.130
Standaard

Maassen en Teeuwen, bah (soms overigens wel goeie grapjes of sketchjes, maar meestal vind ik ze te grof)
en Youp is nou wel HEEEEEEEEEEL erg uitgemolken vind je niet? laat em alsjeblieft es met wat nieuws komen

Jochem Meyer, schandelijk nee die ook niet. Wederom zegt de naam me alsnog wel iets. Kun je me een indicatie geven wat voor grappen die maakt, evenals Weijers?
__________________
2-4-04 21:51 Getrouwd met Sandraatje :)
0Vera is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 May 2004, 20:52   #6
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

Niet over die gasten als Teeuwen en Youp dus..

Guido Weijers.. maakt erg veel 'herkenbare' grappen en woordspelingen...
In de categorie herkenbare grappen haalt hij veel dingen aan van een aantal jaren terug, die toen 'in' waren... Maar ook heeft hij bijvoorbeeld een scčne waarin hij zijn visie op een discotheek uitlegt... Echt geweldig...
Woordspelingen.. lijkt me logisch wat dat inhoudt.
En hij maakt Youp belachelijk in zijn laatste show

Het tempo in zijn show ligt enorm hoog en het is echt een moderne cabetier... Overigens kijkt hij enorm scheel en is hij Brabants.. maar dat zal zijn doorbraak niet in de weg staan..

Jochem Myjer.. Zijn voorstelling heet AaDeHaDe.. zijn site is www.krullenbol.nl
Combineer deze twee zaken en je kunt je vast wel een voorstelling maken...

Nog wat andere namen, die wat bekender zijn...
Najib Amhali en Arie & Silvester zul je waarschijnlijk wel kennen. Zijn beide al op tv geweest. Zijn erg goed, vooral dat laatste duo naar mijn mening.

Klaas van der Eerden ken je misschien ook wel.. Vind ik wat minder dan voorgaande heren, maar zeker wel oke. Ook van het Klokhuis (net als Ernst geloof ik).

Sara Kroos.. om ook maar een dame te noemen. Imposant, krullenbol en brutaal... Een van de weinige vrouwen die ik echt goed vind.

Edit. Nog een duo wat ik erg goed vind, maar die ik nog vergeten was: Droog Brood. Eerste show was fantastisch. Zonder veel te zeggen zo'n droog-komische scenes neerzetten.. Meesterlijk.
Tweede show vond ik overigens al weer minder. Hopelijk geen one-show-fly.
__________________
"Groetjes terug."

Laatst aangepast door Tyskie : 1 June 2004 om 11:49
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 June 2004, 11:48   #7
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

Goede recensie van zijn eerste show -op DVD-.
Voor meer recensies, zie zijn site

Citaat:
Verbinding tussen tegenovergestelde begrippen
Guido Weijers - Oxymoron

door Joost van Hoek
14 mei 2004

De charme van Hans Teeuwen, de grote bek van Youp van 't Hek en het oorsuizende tempo van Lebbis en Jansen. Er is al veel gezegd over Oxymoron, het debuut van Guido Weijers toen hij deze show in de theaters opvoerde. Sinds oktober 2003 is hij echter al met zijn tweede show Myosotis in het land te zien. Logisch dus dat Oxymoron nu op dvd wordt uitgebracht. Voor hen die geen kaartje hebben kunnen bemachtigen, is dit de kans om toch met dit aanstormend Brabants talent kennis te maken.




"Hij stond vier keer in een uitverkocht Ahoy'. Tot hij genoeg kreeg van André Hazes, en André Hazes van hem." Zo begint de show en wordt het publiek een show toegezegd die zal spetteren van scherpte en turbotaal. Mijn verwachtingen zijn hoog bij de man die de halve finale haalde bij het Leids Cabaret Festival in 2000, vrij snel gevolgd door de publieksprijs op Cameretten. Allemaal duidelijke tekenen van een snelle erkenning. Houdt dit echter ook in dat wij de registratie van de show in De Kleine Komedie zo spetterend en indrukwekkend vinden als deze introductie ons belooft?




Tegenovergestelde begrippen
"Als je nu in bed ligt met een schizofreen, ga je dan vreemd of doe je dan aan groepsseks?" vraagt Weijers zich openlijk af. En dat is precies zijn probleem: hij bedenkt de verkeerde dingen op de verkeerde momenten. Dit is de basis van de show. Met een vliegende vaart worden wij door een batterij voorbeelden van die verkeerde dingen geleid. Er wordt gespeeld met woorden in een tempo dat soms bijna niet te volgen is. Weijers is een taalkunstenaar die invulling geeft aan het begrip oxymoron (ofwel een stijlfiguur die een verbinding legt tussen tegenovergestelde begrippen). Hij slaagt daarin overtuigend.




Hengeloooo
De show begint dan wel tekstueel virtuoos, in het begin van het programma is de humor niet op zijn sterkst. Een dieptepunt raakt hij met een te eenvoudige grap over Twente. Na wat vaag gebrabbel dat ergens tussen Twents, Gronings en Zweeds inzit eindigt hij met een lang uitgehaald cooola. En om het nog erger te maken, komt nog even de grap van de plaats met 20 klinkers (jawel hengelooooo) om te hoek kijken. Grappen over dialecten zijn alleen grappig als je er goed in bent en zeker niet als je de moppen van het schoolplein herhaalt.




LOL
Maar Weijers revancheert zich ijzersterk in het tweede deel van de show. Het tempo wordt weer flink opgejaagd en afgezaagdheid slaat om in herkenning. Gaby van RTL4 moet er aangeloven, waarbij opvalt dat Weijers weinig hoeft toe te voegen: de presentatrice zelf is al heel grappig. Dan gaan we verder met The A-team, Nils Holgersson, Rick Astley en als klap op de vuurpijl LOL+LOL=hihi (Casio rekenmachine humor). Het fraaie is dat Weijers van al deze herkenbare onderwerpen een voortdenderende trein aan grappen weet te maken. De spontaniteit waarmee de grappen gebracht worden doet je vermoeden dat hij ze ter plekke bedenkt. Hij flirt met zijn publiek en de zaal gaat er volledig op in. Op dit punt weet hij zijn virtuoos taalgebruik perfect te koppelen aan inhoud die herkenbaar is.




Doven
De kwaliteit van de opnames van Oxymogon is niet veel beter dan die van een televisie-uitzending. Wel is het camerawerk afwisselend, maar toch rustig genoeg om de uitstraling die Weijers van zichzelf heeft niet te verstoren. Opvallend bij de extra's is dat er een mogelijkheid is ingebouwd waarmee je een audio-cd van het programma kan branden. Met een beetje moeite heb je dus wel Guido Weijers voor in de auto of trein: dat is pas modern. Verder zit er nog een trailer van het programma bij en een oude video van Guido die een feesttent met meezingers vermaakt. Ik vind het eigenlijk wel jammer dat er niet iets als een interview met Weijers is toegevoegd. Er is ruimte genoeg voor en het is misschien wel interessant om te horen hoe hij op zijn eerste programma terugkijkt. Wat overigens wel erg goed is, is dat er ook ondertitels voor doven en slechthorenden opgenomen zijn op de dvd. Hij durft het dus blijkbaar aan om ook die paar scherpe grappen over doven aan hen te laten lezen.




Minpuntjes snel vergeten
Af en toe slaat Guido Weijers de plank finaal mis, maar als je zo'n goede debutant bent, worden dit soort minpuntjes snel vergeten. Het is mooi dat dit soort optredens snel op dvd worden vastgelegd, zodat ook mensen buiten het theater zich een beeld kunnen vormen van Guido Weijers.
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 22:21.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.