Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken!

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 23 June 2005, 09:58   #1
luie-donder
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard TBS verlof

Meerdere ontsnappingen uit Veldzicht

(Novum) - Uit de tbs-kliniek Veldzicht in het Overijsselse Balkbrug zijn de afgelopen twee maanden zeven tbs'ers ontsnapt. Het gaat om tbs'ers uit de kliniek, maar ook van de onderzoeksafdeling, meldt de Telegraaf.


Enkele medewerkers van de kliniek zeggen dat de ontsnapping van Wilhelm Schippers geen incident is. Schippers ontsnapte bijna drie weken geleden tijdens een verlof en werd een week later aangehouden, nadat hij een bejaarde man had vermoord. Justitie wil niet zeggen hoeveel ontsnapte patiënten nog vrij rondlopen.

Volgens het personeel is de agressie, vooral tegen hen, de afgelopen maanden sterk toegenomen. Dit zou komen door het personeelstekort en een gebrek aan ervaring en expertise vanwege de jonge leeftijd van het personeel. Hierdoor kunnen tbs'ers zonder adequate screening de kliniek uit. In Veldzicht zitten ruim 160 patiënten.



Zoals er staat is een paar weken geleden een man vermoord door een tbs'er die tijdens zijn verlof was ontsnapt. Dat kan toch niet zo maar gebeuren.


Moeten die mensen maar wel verlof hebben, waardoor ze zich aan kunnen passen aan de samenleving, waardoor ze ook kunnen ontsnappen?

Of moeten de mensen geen verlof meer hebben, waardoor ze zich niet meer zouden kunnen aanpassen aan de samenleving?


wat vind jij?

Ik vind zelf dat die mensen dan maar geen verlof meer moeten hebben, want je ziet hoe gevaarlijk ze zijn en waartoe ze in staat zijn en dan passen die mensen toch ook niet meer in deze samenleving als ze dit soort dingen doen
  Met citaat antwoorden
Oud 23 June 2005, 14:33   #2
luie-donder
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

heeft niemand hier een mening over?
  Met citaat antwoorden
Oud 23 June 2005, 17:47   #3
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Ik heb mijn twijfels bij het hele TBS-systeem. Psychiaters die denken in je hoofd te kunnen kijken.. Maargoed, ik ben bevooroordeeld wat dat betreft. Ken toevallig zelf een psychiater en die zou ik ook liever in een inrichting zien, vandaar..
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 June 2005, 17:49   #4
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

gewoon levenslang opsluiten deze gasten. het klopt allemaal van geen kanten, mensen worden gewoon op verlof gestuurd, je vraagt je haast af welke debielen daar de papieren tekenen. Ik begrijp ook niet dat donner kan zeggen dat het om een incident gaat terwijl iedereen hem tegenspreekt
  Met citaat antwoorden
Oud 23 June 2005, 17:51   #5
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Ik ook niet. En dan worden ze met verlof gestuurd met een onbewapende vrouw..
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 June 2005, 17:56   #6
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard

Kan je misschien even uitleggen wat TBS is?
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 June 2005, 17:59   #7
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thaliaaglaja
Kan je misschien even uitleggen wat TBS is?
TBS is een psychiatrische behandeling voor mensen die een ernstig misdrijf heeft gepleegd. De rechter kan de verdachte daartoe veroordelen naast zijn gevangenisstraf. Dat is een zeer zware behandeling waarbij de patiënt min of meer gehersenspoeld wordt en waarbij psychiaters kijken of er kans bestaat dat wanneer de patiënt vrij komt hij in herhaling zal vallen. Maar daarmee gaat nogal eens iets mis
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 June 2005, 19:35   #8
luie-donder
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik hoorde vandaag ook dat de meeste mensen die daar werken, jonge mensen zijn, van een jaar of 25 en ze hebben ook nog geeneens veel ervaring. Ik begrijp niet waarom ze dat soort mensen aannnemen.
  Met citaat antwoorden
Oud 24 June 2005, 09:35   #9
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Woudjuh
ik hoorde vandaag ook dat de meeste mensen die daar werken, jonge mensen zijn, van een jaar of 25 en ze hebben ook nog geeneens veel ervaring. Ik begrijp niet waarom ze dat soort mensen aannnemen.
Misschien omdat het de enige mensen zijn die daar nog durven/willen werken? En dat een goede basis is voor een verdere carrière.

Wat het probleem is, is dat veel van die mensen waarschijnlijk niet eens willen veranderen. Je mag niet vergeten dat het zwaar delinquenten zijn.
Bovendien is de menselijke psyche al zo ingewikkeld, bij zulke personen is er dan nog iets mis mee. Dat maakt het nog wat moeilijker. Want waar moet de psycholoog/psychiater (?) gaan zoeken: verkeerde jeugd, aangeboren, ...?
Het is allemaal niet zo eenvoudig als het lijkt.
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 June 2005, 09:49   #10
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

Ach, het systeem van TBS an sich vind ik niet verkeerd.. Met enkel het opsluiten van mensen bereik je zeker niets, hooguit verslechteringen... En Bartje overdrijft enigzins in zijn uitleg over TBS hoor..
In mijn ogen blijft het beteren van mensen om ze weer een kans te geven in de samenleving een zeer belangrijk aspect van ons justitieel systeem... Daar is TBS een uitstekend middel toe in principe. En natuurlijk is het onmogelijk om alle delinquenten te beteren....

Maar hoe het allemaal gaat vind ik wel raar, verlof waarbij ze blijkbaar vrij makkelijk weg kunnen lopen enzo.
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 June 2005, 15:33   #11
AmbyPur
Lid
 
Geregistreerd op: 12 April 2002
Locatie: Groningen
Berichten: 13.799
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tyskie
Ach, het systeem van TBS an sich vind ik niet verkeerd.. Met enkel het opsluiten van mensen bereik je zeker niets, hooguit verslechteringen... En Bartje overdrijft enigzins in zijn uitleg over TBS hoor..
In mijn ogen blijft het beteren van mensen om ze weer een kans te geven in de samenleving een zeer belangrijk aspect van ons justitieel systeem... Daar is TBS een uitstekend middel toe in principe. En natuurlijk is het onmogelijk om alle delinquenten te beteren....

hier ben ik het mee eens,

ik denk dat het probleem hem bij ons zit in onder andere het personeel , met al die bezuinigingen in de zorg tegenwoordig zal dat inderdaad niet alles zijn.
en je kunt er over vallen dat 25jarige mensen al in de psychiatrie gaan werken, maar waar wil je ervaren, oudere mensen vandaan halen, als ze op hun 25e nog geen ervaring op mogen doen?
Die 25jarigen hebben vaak wel ervaring op ander gebied. Iemand die op een TBSkliniek wordt aangenomen wordt echt wel goed gescreend op geschiktheid. Al zou het bij gebrek aan beter op dit moment niet alles zijn.

Daarbij denk ik dat het probleem in de nazorg zit. Inderdaad > hoe kun je een TBS'er op verlof sturen met een onbewapende vrouw?? Een TBS'er kan in de inrichting zo zijn gevormd dat ze binnen de inrichting wel "genezen" lijken, maar de kans dat ze terugvallen in oud gedrag zo gauw als ze weer in het oude milieu/systeem (de samenleving) komen is zo ontzettend groot. Hier zou veel meer mee moeten gebeuren denk ik. En ik denk dat dit wel een signaal is dat de regeling met verloven helemaal niet goed geregeld zijn....
AmbyPur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 June 2005, 15:36   #12
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tyskie
Ach, het systeem van TBS an sich vind ik niet verkeerd.. Met enkel het opsluiten van mensen bereik je zeker niets, hooguit verslechteringen... En Bartje overdrijft enigzins in zijn uitleg over TBS hoor..
In mijn ogen blijft het beteren van mensen om ze weer een kans te geven in de samenleving een zeer belangrijk aspect van ons justitieel systeem... Daar is TBS een uitstekend middel toe in principe. En natuurlijk is het onmogelijk om alle delinquenten te beteren....

Maar hoe het allemaal gaat vind ik wel raar, verlof waarbij ze blijkbaar vrij makkelijk weg kunnen lopen enzo.
Tja, ik blijf erbij dat je in dergelijk zieke geesten zoals ze vaak voorkomen onmogelijk kan kijken; laat staan dat je er invloed op kunt uitoefenen en daadwerkelijk iets kunt veranderen.

Meestal zit er bij dat soort mensen gewoon fundamenteel iets verkeerd en ik vind het dan ook levensgevaarlijk wanneer ze terugkeren in de maatschappij. Weet jij trouwens waar de afkorting TBS (het oude TBR) voor staat? Ik wist het ff niet meer..
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 June 2005, 16:29   #13
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

Ter Beschikking Stelling

En volgens mij is het merendeel van de behandelden gewoon weer positief in de maatschappij teruggekeerd (of hoe je het maar wilt noemen). Alleen de negatieve uitzonderingen halen het nieuws (zoals altijd).
Maar daar zou ik erg graag harde cijfers van zien, zoiets moet toch jaarlijks onderzocht en geëvalueerd worden lijkt mij.

Maar goed, hier heb ik te weinig kennis voor over het echte TBS-systeem en dat geldt zeker ook voor jou, Bart... Dus de echte discussie wil ik ook niet aangaan.
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 June 2005, 16:48   #14
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Ik heb sowieso een afkeer van psychologische zaken. Ik geloof daar helemaal niet in. Inderdaad zijn daar weinig zaken van beschikbaar. Graag zou ik wel eens een test willen zien tussen hoe iemand uit 20 jaar gevangenschap komt en hoe iemand na 20 jaar TBS eruit komt. Volgens mij is de eerste veel geschikter om terug te keren in de maatschappij dan de laatste.
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 June 2005, 16:51   #15
Tyskie
Lid
 
Tyskie's Avatar
 
Geregistreerd op: 8 March 2002
Locatie: Rhoon
Berichten: 8.827
Standaard

Ik betwijfel of dit voorbeeld uberhaupt realistisch is... Anders betwijfel ik het, de gevangenis maakt nooit mensen beter.

Maar als iemand onderzoeksresultaten heeft, dan zie ik ze idd graag. Zonder dat weet ik er helaas te weinig van om er echt een mening over te kunnen hebben.
__________________
"Groetjes terug."
Tyskie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 June 2005, 20:44   #16
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

nou lijkt me niet zo moeilijk, zulke gekken moeten gewoon NOOIT meer vrij komen.De samenleving is geen proeftuin
  Met citaat antwoorden
Oud 29 June 2005, 16:57   #17
Chinesepinguin
Erik
 
Geregistreerd op: 26 June 2005
Locatie: Ede
Berichten: 109
Standaard

Ik vind TBS wel een goed iets. Maar ik vind verlof, wat ze daar zelfs PROEF-verlof noemen!!!!, niet kunnen. Ik bedoel wat willen ze bereiken: FF kijken of hij de buitenwereld aan kan, goh hij heeft weer iemand vermoord. Tja dan proberen we het over een paarjaar gewoon nog een keer.
Waar slaat dit op mensen!?!??!?!
Chinesepinguin is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 23:22.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.