Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken!

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 17 January 2006, 19:24   #1
silverchair
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Jongeren en geld

Wat denken jullie over het onderwerp: Jongeren en geld?

Ik vond een stukje op internet:
Kinderen hebben de afgelopen jaren geprofiteerd van de economische groei. Ten opzichte van een aantal jaar geleden is het gemiddelde zakgeld flink gestegen. Ook hebben ze al jong allerlei apparaten. Op 8 jarige leeftijd heeft een kwart van de kinderen een pc op zijn eigen kamer staan en bij 13 jarigen is dat zelfs 48%. En ruim 70% van de dertienjarigen heeft een mobieltje. Jonge kinderen gaan over het algemeen goed met geld om. Wel maakt een op de vier kinderen ruzie om geld met de ouders.

Niet alleen deze kinderen maar ook de jongeren van 13 en ouder gaan tegenwoordig naar mijn idee niet bewust met hun geld om. Wat vinden jullie hiervan?
  Met citaat antwoorden
Oud 17 January 2006, 19:31   #2
bommelding
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Kinderen met hopen geld gaan er idd niet bewust mee om, kinderen die thuis niet té veel zakgeld krijgen gaan er veel bewuster mee om omdat ze weten dat hun budget beperkt is.

Wat die computer en gsm betreft, gewoon een gevolg van onze technische vooruitgang. Wat ben je tegenwoordig zonder computer of zonder internet? Contact met vriendenkring gebeurt heeel vaak via internet of via sms.
  Met citaat antwoorden
Oud 17 January 2006, 19:40   #3
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

hoe duur is een computer tegenwoordig nog, 600 euro?

De meeste rijke ouders zijn rijk geworden door verstandig om te gaan met geld en dus kunnen ze dat hun kinderen beter leren, dan mensen die maar een paar duizend euro op hun rekening hebben staan en moeilijk rondkomen.

Mensen die geen geld hebben geven vaak uit wat ze niet hebben en steken zichzelf in de schulden, denk maar aan al die onbetaalde telefoonrekeningen van al die breezers.


Hoewel ik het wel belachelijk vind dat een 12 jarige een pc of tv op zijn of haar kamer heeft
  Met citaat antwoorden
Oud 17 January 2006, 19:48   #4
silverchair
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ja ik vind dat dus ook belachelijk.
Misschien heeft dat wel met mijn opvoeding te maken hoor aangezien ik op mijn 16e pas mijn pinpasje en een mobiel kreeg. Maar ik ben ze er (achteraf gezien) erg dankbaar voor, als ik zie wat ik nu uitgeef aan beltegoed, en aan kleren ben ik blij dat ze me het niet eerder gaven..
En vooral als ik nu al kindertjes van 9 met een mobieltje zie, en misschien betalen die ouders dat ook wel hoor. Maar ten eerste worden ze daar nooit zelfstandig mee, als paps en mams het maar elke keer betalen. En als ze het wel zelf betalen zijn ze zo door hun geld heen. Beetje zonde, niet?
  Met citaat antwoorden
Oud 17 January 2006, 20:07   #5
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Dat sms-en enzo is verslavend, ook voor een kind van 9. Ik ben 22 en kan nog niet met mijn geld omgaan. Sparen heb ik nog nooit van gehoord, ik geef alles uit. Al kom ik nu rond, op mijn 16e had ik altijd te weinig geld, dus laat staan de 'generatie na mij' (wat klinkt dat zwaar )
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 January 2006, 20:18   #6
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje518
Dat sms-en enzo is verslavend, ook voor een kind van 9. Ik ben 22 en kan nog niet met mijn geld omgaan. Sparen heb ik nog nooit van gehoord, ik geef alles uit. Al kom ik nu rond, op mijn 16e had ik altijd te weinig geld, dus laat staan de 'generatie na mij' (wat klinkt dat zwaar )
Dat zou ik niet durven zeggen hoor. Ik ken een heleboel mensen die wel met geld weten om te springen van mijn leeftijd ("de generatie na jou" zoals jij het noemt). In mijn vriendenkring is er volgens mij niemand die geld door ramen en deuren smijt. De meesten moeten zelf hun uitgaven betalen (zakgeld, kleedgeld, loon, ...), maar er zijn er ook waarvan mama en papa alles betalen.
Bij mij financieren mijn ouders ook (bijna) alles, maar ik denk niet dat zij kunnen zeggen dat ik niet met geld kan omgaan. Ik heb van jongsafaan geleerd dat geld niet hoeft te rollen. Mijn ouders hebben hard gewerkt voor wat ze nu hebben bereikt en door mij (en mijn broertjes) daar respect voor bij te brengen, hebben ze ervoor gezorgd dat wij ook twee keer nadenken voor we iets duurders kopen.
Sparen (en zuinig zijn) zit bij ons in de familie en we hebben dat met de pap meegekregen om het zo te zeggen...
Ik schijn wel extreem gierig te zijn...

Dat kinderen van 13 een gsm hebben en een pc op hun kamer vind ik overbodig, maar wie ben ik om daar over te oordelen? Ik computer in de woonkamer en heb een hekel aan telefoneren .
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 January 2006, 21:35   #7
Trancekill
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Als ik maar een cent ziet wil ik gelijk gaan verspillen, maar hoe meer ik heb hoe minder ik wil verbruiken, gelukkig heb ik een spaarpotje gehad zodat ik lekker kan sparen! Maar het werkt niet echt, ik moet dus echt een doel hebben voordat ik pas echt goed en zuinig om kan gaan met geld, ik weet zeker dat ik later in finaciële problemen kom, als ik zo blijf, maar ik kan niet changen!
  Met citaat antwoorden
Oud 17 January 2006, 21:41   #8
bommelding
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik wil ook alles direct aan iets besteden maar heb gelukkig redelijk grote inkomsten voor mijn leeftijd wat er voor zorgt dat ik niets te kort kom en toch wat kan sparen. Soms financier ik mijn moeder zelfs!
  Met citaat antwoorden
Oud 18 January 2006, 14:26   #9
Foetsy
aber, warum?
 
Geregistreerd op: 23 May 2002
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 657
Standaard

ik had sinds m'n 12e geloof ik wel een computer...
nee, eerder zelfs, ik had een ouwe 286 ofzo. Maar ja, dat was omdat m'n vader ze niet zo duur kon krijgen via dat PC Privé gebeuren ofzo, subsidies die de overheid enkele honderden miljoen per jaar kostte.
Pinpas gewoon op m'n 12e, kleedgeld pas op m'n 16e ofzo omdat ik toch goedkoper uit was zonder.
Maar ik ben geen geld verslinderaar/verspiller. In tegenstelling to m'n zusje...
__________________
It is the things you believe in which make you human
Foetsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 January 2006, 16:58   #10
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard

Even een domme Belgenvraag: wat is een pinpas?
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 January 2006, 17:26   #11
Sanne
Whooohooo
 
Sanne's Avatar
 
Geregistreerd op: 17 December 2003
Locatie: Tilburg
Berichten: 7.664
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thali
Even een domme Belgenvraag: wat is een pinpas?
__________________
Well they said it changes when the sun goes down
Around here
Sanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 January 2006, 20:57   #12
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sanne
[afbeelding]
Bankcontact/mister cash? Zeg dat dan .

Ik vind 12 jaar wel bijzonder vroeg in dat geval . Wat waren/zijn de beperkingen die je als twaalfjarige had/hebt met zo'n kaart?
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 January 2006, 21:49   #13
meis
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Bij ons is dat simpelweg een bankkaart..

maar ontopic nu. Ik weet één ding, en dat ik dat mijn kinderen later nooit op zo een leeftijd die dingen zal krijgen.. gsm op je 9jaar, waar heb je dat voor nodig! komaan zeg. Net hetzelfde met een pc op je kamer, een 'familiepc' in de woonkamer ofzo volstaat toch ! (oke, ik heb nu ook een laptop op mijn kamer.. maar ik leef dan ook 5dagen op 7 in die kamer! nogal noodzakelijk dus). Een bankkaart, waar heb je dat voor nodig als je 12 bent! kom zeg..

ik denk hier misschien ook wel een beetje extreem over, heb ik altijd al gedaan. Maar ik ben volledig niet materialistisch aangelegd, en krijg het soms ook op mijn heupen van mensen die dat echt wel zijn (zoals mijn zus, elke week wel een nieuwe cd/dvd, nieuwe kleren, nieuwe mp3, nieuw fotoboekje, nieuw 'hebbedingetje' ... VRESELIJK vind ik dat, en dan verschiet ze er soms nog van dat mijn bankrekening NET iets meer dan 0€ bevat..). Ik ben dan zo ook in alles ingesteld, en ik heb bij heel veel dingen de gedachte van: oke, daar kan ik mijn geld eeecht niet aan geven! (zoals de typische vreselijke zon-zee-strand-discotheek vakanties, of 4daagjes werchter met een ticketje van maar liefst 120€ ofzo, of het zoveelste optrede van de ene of de andere, of 30€ inkom voor een stomme discotheek..) nee, echt niet. Dan besteed ik mijn geld veel liever aan nuttige dingen hoor..
  Met citaat antwoorden
Oud 19 January 2006, 12:10   #14
Foetsy
aber, warum?
 
Geregistreerd op: 23 May 2002
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 657
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thali
Ik vind 12 jaar wel bijzonder vroeg in dat geval . Wat waren/zijn de beperkingen die je als twaalfjarige had/hebt met zo'n kaart?
euh, geen?
Je kan er geld mee opnemen, maar verder had ik echt geen flauw idee hoe het zat met geld overschrijven enzo.
Je kan alleen geld opnemen als er ook geld op je rekening staat, dus als je ouders dat nou in de gaten houden, kan er ook niet bijster veel fout gaan.

Maar er is een verschil met vroeg een pinpas hebben en veel geld e.d. van je ouders krijgen. Veel geld e.d. krijgen is misschien niet goed, maar vroeg leren omgaan met geld misschien wel (al zullen sommigen het nooit leren)
__________________
It is the things you believe in which make you human
Foetsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 January 2006, 12:14   #15
The6thgate
Lid
 
The6thgate's Avatar
 
Geregistreerd op: 23 April 2002
Berichten: 11.029
Standaard

mn rekening zit ook weer tegen het nul punt (ofja zo erg is t nog niet maar 200 zie ik nu als bijna niks )

heb vorig jaar het hele jaar stagevergoeding+loon binnen gekregen en daardoor hoefde ik niet op uitgaven te letten. bij grote aankopen wel natuurlijk, maar met uitgaan enzo of andere dingen ondernemen boeide t niet meer. ik deed wat ik wou en hield nog veel over ook moet nu toch echt weer een beetje gaan opletten
The6thgate is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 January 2006, 15:18   #16
Jamiel
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Paar duizend euro op de bank en dan niet de rekeningen kunne betalen? pff dan leven wij onder de armoedegrens als dat nog niet eens de maatstaf is voor een middenklas burger
  Met citaat antwoorden
Oud 25 January 2006, 21:11   #17
frox
pudiecat
 
frox's Avatar
 
Geregistreerd op: 17 April 2003
Locatie: lo·ca·tie (de ~(v.)~s)
Berichten: 7.966
Standaard

Ik denk dat als de kinders een telefoon hebben, die hebben gekregen zodat hun ouders dan kunnen bellen als er iets aan het handje mocht zijn, en anders om.

Ik heb nooit meer zakgeld gekregen dan 5 Gluden(!) Kreeg ik elk jaar een gulden meer Geweldig vond ik dat! Later kreeg ik kleed geld 30 euro pm. Toen was ik 16. Nu krijg ik niks van mn ouders. Alleen stufi (studie finaciëring voor de belgen onder ons) ben blij dat die wat omhoog is gegaan De rest betaal ik me baantje. En ik kan niet veel werken want school is echt 5 dagen in de week en ben rond 17:00 thuis.

Maar naast dat heb ik nooit geld tekort, en heb ik altijd wel weten te sparen. Ik denk dat mn ouders bewust weinig aan mij hebben gegeven, ze hebben het wel. En ik vind dat het ook best heeft geholpen.
__________________
zuurkool ≠ koolzuur
Dat je het weet.
frox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 January 2006, 21:14   #18
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jamiel
Paar duizend euro op de bank en dan niet de rekeningen kunne betalen? pff dan leven wij onder de armoedegrens als dat nog niet eens de maatstaf is voor een middenklas burger
Wat is nou een paar duizend euro, je auto repareren is vaak al 1000 euro of een nieuwe koelkast
  Met citaat antwoorden
Oud 25 January 2006, 22:16   #19
MissDuplex
Lid
 
MissDuplex's Avatar
 
Geregistreerd op: 25 October 2005
Berichten: 973
Standaard

de kinderen weten niet hoe ze met het geld omgaan, omdat ze domweg alles van hun ouders krijgen
MissDuplex is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 January 2006, 10:58   #20
K@rima!
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PFP
Wat is nou een paar duizend euro, je auto repareren is vaak al 1000 euro of een nieuwe koelkast
Ja en zoiets haal je ook iedere maand.
  Met citaat antwoorden
Oud 26 January 2006, 16:04   #21
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door K@rima!
Ja en zoiets haal je ook iedere maand.
Nee maar je hebt toch wel een buffer nodig

Het schoolvoorbeeld van korte termijn denken en dan toch in de schulden komen als je wel een grote uitgave moet doen

[edit by thali]Let op je woorden, PFP![/edit]

Laatst aangepast door PFP : 26 January 2006 om 16:07
  Met citaat antwoorden
Antwoord


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 09:28.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.