Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken!

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 11 September 2005, 13:50   #1
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard Hoe ethisch is reclame?

Citaat:
Universitaire waakhond valt over seksistische doe-het-zelfreclame
Een schaars geklede vrouw met enorme borsten die in P-magazine siliconen aanprijst voor Gamma: voor de Antwerpse organisatie Zorra is de maat daarmee vol. De instantie, die verbonden is aan de Universiteit van Antwerpen, houdt zich bezig met het opsporen van en reageren op vrouwonvriendelijke rolpatronen in advertenties. De advertentie van de doe-het-zelfzaak noemt Zorra ronduit ‘vrouwvernederend’.
Gamma had een reeks van drie verschillende advertenties ontworpen, speciaal voor het publiek van het mannenblad P-magazine. Ze prezen afzonderlijk van elkaar siliconen, alleszuigers en latexverf aan. Fernand Dilliën van de communicatiedienst van Gamma begrijpt de reactie van Zorra, maar vindt ze wel uit de context gerukt. “De foto’s zijn typisch voor het P-magazine-publiek. Die verwachten iets van dat blad. Je moet de advertentie dan ook met een knipoog bekijken. Helaas is die verkeerd begrepen.”
De advertenties verschenen sinds ver weken in het blad, maar Gamma zal het roer nu omgooien wat de publiciteit voor de P-magazine-lezers betreft. “We hebben Zorra beloofd in de toekomst rekening te houden met hun kritiek. Vanaf volgende week is onze advertentie aangepast; de oorspronkelijke prent hebben we teruggetrokken.”
Eigenlijk ziet Dilliën ook wel wat humor in de hele commotie. In het televisieprogramma Aan tafel hoorde hij hoe Vlaams minister van Welzijn, Gezondheid en Gelijke Kansen Mieke Vogels (Agalev) de advertentiecampagne van Gamma afkeurde. “Maar op de website van Zorra las ik dat die organisatie niet opgezet is met de manier waarop Vogels publiciteit over aids-preventie voert.”
Bron: Lemma 4 Bronnenboek
Dit artikel is wel al vrij oud, maar dat doet er niet toe.

Wat mag en wat mag niet te zien zijn in reclame?
Is de reclame die hier als voorbeeld gegeven gewoon uit haar context gehaald en moet de organisatie dan niet alleen de reclame van Gamma in de P-magazine met de vinger wijzen, maar gewoon het hele blad of was de opmerking van Zorra terecht?
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 September 2005, 15:00   #2
Impressions
Lid
 
Impressions's Avatar
 
Geregistreerd op: 21 October 2003
Locatie: Brabant
Berichten: 10.885
Standaard

Ik vind het aanstellerij.
Impressions is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 September 2005, 21:26   #3
theo tank
Nostalgisch lid
 
Geregistreerd op: 11 January 2002
Berichten: 1.672
Standaard

Vind dit ook gezeur..

Het blad is duidelijk bedoeld voor een doelgroep. Dat Gamma daar met haar reclames op die doelgroep op inspeelt is gewoon pure marketing.
Dit is echt weer gezeik van een belangenorganisatie die te weinig aandacht krijgt, en zo het nieuws wil bereiken
__________________
"BESTUUR TEGEN DE MUUR!"
theo tank is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 September 2005, 14:03   #4
Foetsy
aber, warum?
 
Geregistreerd op: 23 May 2002
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 657
Standaard

ik ken dat blad niet, maar als enorme borsten de doelgroep aanspreekt, zullen er verder in dat blad ook nog wel dat soort dingen staan. Moeten ze dan niet dat hele blad maar aanklagen?
__________________
It is the things you believe in which make you human
Foetsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 September 2005, 14:27   #5
Pakspul
Banned
 
Pakspul's Avatar
 
Geregistreerd op: 11 February 2002
Locatie: Hengelo
Berichten: 12.521
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foetsy
ik ken dat blad niet, maar als enorme borsten de doelgroep aanspreekt, zullen er verder in dat blad ook nog wel dat soort dingen staan. Moeten ze dan niet dat hele blad maar aanklagen?
Gamma is een bouwmarkt
Pakspul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 September 2005, 17:59   #6
theo tank
Nostalgisch lid
 
Geregistreerd op: 11 January 2002
Berichten: 1.672
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pakspul
Gamma is een bouwmarkt
Logisch dus dat zij in een mannenblad dergelijke reclame maken..

In de aktueel zie je toch ook reclame die in de Donald Duck niet thuis hoort.
Gezever van zo'n zeik vereniging.
__________________
"BESTUUR TEGEN DE MUUR!"
theo tank is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 September 2005, 20:35   #7
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door theo tank
Logisch dus dat zij in een mannenblad dergelijke reclame maken..

In de aktueel zie je toch ook reclame die in de Donald Duck niet thuis hoort.
Gezever van zo'n zeik vereniging.
het heeft allemaal te maken met het morele verval dat is ingezet in de jaren 90
  Met citaat antwoorden
Oud 12 September 2005, 21:58   #8
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PFP
het heeft allemaal te maken met het morele verval dat is ingezet in de jaren 90
Leg uit?
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 September 2005, 10:48   #9
Ancalagon
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

reclame is niet ethisch nee, maar dit vind ik een beetje gezeur
  Met citaat antwoorden
Oud 13 September 2005, 15:43   #10
theo tank
Nostalgisch lid
 
Geregistreerd op: 11 January 2002
Berichten: 1.672
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje518
Leg uit?
Het wegruimen van taboe's is kennelijk moreel verval ?
__________________
"BESTUUR TEGEN DE MUUR!"
theo tank is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 September 2005, 16:04   #11
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door theo tank
Het wegruimen van taboe's is kennelijk moreel verval ?
Net of alle taboes moeten worden opgeheven. Seks op je 14e was voor kort nog een taboe, nu niet meer. Deze reclames passen in het spiraal van steeds meer seks en bloot dat je op tv,straat en in tijdschriften ziet. Goed voorbeeld is een enorme poster van het tijdschrift Yes met op de voorkant teksten als, hoe ver ga jij in bed, Mannen zijn leuke accessoires, Petra werd biseksueel.

Er zijn nog legio voorbeelden natuurlijk, dat reken ik ook onder moreel verval. Bedrijven spelen daar op in door ook steeds verder te gaan met hun reclames.
  Met citaat antwoorden
Oud 13 September 2005, 18:02   #12
Foetsy
aber, warum?
 
Geregistreerd op: 23 May 2002
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 657
Standaard

is dat een moreel verval? Waarom niet het tegenovergestelde? (eerder seks en meer nadruk op seks etc bedoel ik dan)
__________________
It is the things you believe in which make you human
Foetsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 September 2005, 20:38   #13
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PFP
Net of alle taboes moeten worden opgeheven. Seks op je 14e was voor kort nog een taboe, nu niet meer. Deze reclames passen in het spiraal van steeds meer seks en bloot dat je op tv,straat en in tijdschriften ziet. Goed voorbeeld is een enorme poster van het tijdschrift Yes met op de voorkant teksten als, hoe ver ga jij in bed, Mannen zijn leuke accessoires, Petra werd biseksueel.

Er zijn nog legio voorbeelden natuurlijk, dat reken ik ook onder moreel verval. Bedrijven spelen daar op in door ook steeds verder te gaan met hun reclames.
Maar vind je dat moreel 'verval'? Mijns inziens kan het niet zo heel veel kwaad..
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 September 2005, 21:52   #14
theo tank
Nostalgisch lid
 
Geregistreerd op: 11 January 2002
Berichten: 1.672
Standaard

Hoezo is praten over seks moreel verval?
__________________
"BESTUUR TEGEN DE MUUR!"
theo tank is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 September 2005, 21:55   #15
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door theo tank
Hoezo is praten over seks moreel verval?
Precies
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 September 2005, 22:16   #16
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door theo tank
Hoezo is praten over seks moreel verval?
Praten over seks is natuurlijk niets mis mee, maar het respect is verdwenen. Pure lust voert de boventoon, ongekende situatie in de geschiedenis
  Met citaat antwoorden
Oud 13 September 2005, 22:22   #17
theo tank
Nostalgisch lid
 
Geregistreerd op: 11 January 2002
Berichten: 1.672
Standaard

Is seks dan ook geen lust?

Volgens mij is juist door het bespreekbaar maken van seks er (ook) veel verbeterd.
50 jaar geleden was het net een zonde, en deden ze het alleen om kinderen van te krijgen...man moet er niet aan denken.

Seks zien als alleen voor de voorplanting, dat zou ik pas moreel verval willen noemen!


Tuurlijk is er wel een moreel verval gaande sinds een aantal jaar. Maar dan denk ik vooral aan andere dingen. Geen respect voor oudere, en autoriteit, toenemende (jeugd)criminaliteit, meer geweld met wapens, geen sociale controle van de omgeving, onverantwoordelijk gedrag van ouders mbt de opvoeding van kinderen..
__________________
"BESTUUR TEGEN DE MUUR!"
theo tank is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 September 2005, 22:26   #18
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door theo tank

Tuurlijk is er wel een moreel verval gaande sinds een aantal jaar. Maar dan denk ik vooral aan andere dingen. Geen respect voor oudere, en autoriteit, toenemende (jeugd)criminaliteit, meer geweld met wapens, geen sociale controle van de omgeving, onverantwoordelijk gedrag van ouders mbt de opvoeding van kinderen..
Dat bedoel ik dus, wilde alleen maar aangeven dat het maatschappelijk is geaccepteerd dat jeugd steeds vroeger en verder gaat met seks. Ik noem groepsverkrachtingen, het ontstaan van de breezercultuur en daar acht ik zulke reclames en beeldvorming mede verantwoordelijk voor.
  Met citaat antwoorden
Oud 13 September 2005, 22:28   #19
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Groepsverkrachting zie ik niet veroorzaakt worden door wat onschuldige koppen op de Yes. De Breezer-cultuur waarschijnlijk wel, maar ach.. Je hebt de weirdo's gehad, de hippies en wij leven in een breezer-cultuur, daar zie ik het kwaad niet zo van in (behalve dat ik mij eraan stoor dan )
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 September 2005, 22:40   #20
theo tank
Nostalgisch lid
 
Geregistreerd op: 11 January 2002
Berichten: 1.672
Standaard

Als je mij vraagt of ik het normaal vind dat je als meisje in groep 8 tijdens de musical toch minstens gevingerd moet zijn achter het decor, anders tel je niet, dan zeg ik ook nee!

Maar dat de jeugd steeds vroeger seksueel actief is, zie ik direct niet als een probleem.
Die normvervaging wel. Maar dat is meer kwestie van opvoeding c.q. gezag in mijn opvatting.
Vroege seks en respect kunnen heel goed hand in hand gaan.

Het gebrek aan respect voor andere wordt in mijn ogen eerder veroorzaakt door slechte en ontverantwoordelijk opvoeding van ouders, dan door de beeldvorming van reclame's..

Groepsverkrachtingen worden vaak ook gepleegd door jongeren met een etnische achtergrond waar het praten over seks thuis vaak nog een taboe is...
__________________
"BESTUUR TEGEN DE MUUR!"
theo tank is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 September 2005, 13:38   #21
ImaginaryDreams
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Alsow wij vrouwen door het gammakrantje opeens diep beledigt zijn ...
  Met citaat antwoorden
Oud 30 September 2005, 15:08   #22
Melisss
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

lol ik heb hier van de vakantie een opdracht over moeten schrijven, maar als je om je heen slaat zie je overal reclames waar het product met sex enz wordt geaccocieerd, ik sloeg de Glamour open, 4 reclames voor verschillende producten, 3 daarvan hadden met sex te maken. De producent speelt gewoon in op wat de consument graag ziet.

Mijn mening
  Met citaat antwoorden
Oud 30 September 2005, 15:13   #23
ImaginaryDreams
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

De wereld is oversekst !!...
  Met citaat antwoorden
Oud 30 September 2005, 15:15   #24
ImaginaryDreams
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pakspul
Gamma is een bouwmarkt
Is dat een taalgrapje ?...
  Met citaat antwoorden
Antwoord


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 15:23.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.