Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken!

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 5 October 2005, 18:38   #1
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard EU opent deur voor Turkije en Kroatië

EU opent deur voor Turkije en Kroatië (video)

Uitgegeven: 3 oktober 2005 17:11
Laatst gewijzigd: 4 oktober 2005 12:57

LUXEMBURG - De Europese Unie is in de nacht van maandag op dinsdag begonnen met de onderhandelingen over de toetreding van Turkije en Kroatië. De EU en Turkije werden het maandag op het allerlaatste moment eens over de opening van de onderhandelingen, die eerder op de dag zou plaatsvinden.

Bekijk video:
Modem/ Breedband


De Britse minister van Buitenlandse Zaken Straw, huidig EU-voorzitter, ontving zijn Turkse collega Gül na middernacht met een omhelzing in Luxemburg. Aan het begin van een formele ceremonie sprak Straw van een "werkelijk historische dag". Hij drong er bij Turkije op aan om de vele hervormingen die nodig zijn op het terrein van onder meer justitie en mensenrechten door te voeren.

Onderhandelen

De 25 lidstaten werden het pas aan het eind van de middag eens over de tekst over de methode van onderhandelen. De Britse minister van Buitenlandse Zaken Jack Straw zag ook "geen beletsel" meer om ook de onderhandelingen te beginnen met Kroatië, dat maandag het belangrijkste obstakel slechtte.

Oostenrijk

Oostenrijk bleef tot het laatste moment weigeren akkoord te gaan met de tekst die het raamwerk voor de onderhandelingen met Turkije vormt. Volgens het land moest daarin veel duidelijker worden opgenomen dat een volwaardig EU-lidmaatschap niet de uitkomst van de gesprekken hoefde te zijn. Voor Ankara was dat echter onbespreekbaar.

Straw

Straw voerde herhaaldelijk "harde en moeilijke" gesprekken met zijn Oostenrijkse ambtgenoot Ursula Plassnik. 's Ochtends waarschuwde Straw dat de EU "aan de rand van de afgrond" stond. "Als we de juiste weg kiezen, bereiken we de zonnige weiden. Als we de verkeerde kant opgaan, kan dat rampzalig zijn voor de Europese Unie."

Oostenrijk stond alleen met zijn dreigement een veto over de onderhandelingen uit te spreken. De overige 24 lidstaten pleitten voor een begin met de gesprekken met Ankara. Oostenrijk claimde echter ook te spreken namens de Europeanen die de Turkse toetreding niet zien zitten. Dat aantal zou volgens een onderzoek van het Oostenrijkse persbureau APA 54 procent van de EU-inwoners zijn.

Oostenrijk ging aan het einde van de middag echter overstag. Het land heeft daarbij volgens de Nederlandse minister van Buitenlandse Zaken Bot "veel moeten inslikken" van de eisen die het had. Alleen op het punt van de "opnamecapaciteit" van de EU zijn "enkele preciseringen gedaan".

Cyprus

Cyprus, dat door Turkije niet is erkend en het eiland moet delen met een Turks-Cypriotisch gedeelte, stemde al eerder in met de opening van de onderhandelingen.

Ankara nam even de tijd om in te stemmen met de voorwaarden om de formele gesprekken te beginnen. De Turkse minister van Buitenlandse Zaken Abdullah Gül stapte pas in zijn toestel om naar Luxemburg te vliegen, toen er maandagavond een Europees akkoord was.

Erdogan

De Turkse premier Tayyip Erdogan zei maandagochtend nog dat Ankara niet bereid is tot verdere compromissen ten aanzien van de eisen waaraan het land moest voldoen om de onderhandelingen te kunnen ingaan. Turkije zegt te hebben voldaan aan alle voorwaarden die de EU-leiders vorig jaar hebben gesteld, waaronder de aanpassing van zes wetten en de ondertekening van een douaneakkoord met Cyprus.

CDA en VVD verwachten moeizame onderhandelingen tussen de Europese Unie en Turkije, de komende tien tot vijftien jaar. Volgens Kamerlid Van Dijk (CDA) heeft Turkije zich in de afgelopen maanden wat betreft de erkenning van Cyprus niet van zijn sterkste kant laten zien. "Als dat een voorteken was, worden het buitengewoon lastige onderhandelingen. Ze zoeken telkens de rand op en daar ben ik niet blij mee", aldus Van Dijk. Zijn VVD-collega Van Baalen voorspelt ook dat "er nog harde noten te kraken zijn."

Kroatië

Kroatië kreeg maandagmiddag het toegangsbewijs voor de Europese Unie in handen door uitspraken van de hoofdaanklaagster van het Joegoslavië-Tribunaal in Den Haag. Carla Del Ponte verklaarde dat Kroatië zijn "volledige medewerking" geeft aan de uitlevering van de van oorlogsmisdaden verdachte Kroatische generaal Gotovina. De EU heeft volledige medewerking met het tribunaal in Den Haag altijd als voorwaarde gesteld voor het begin van formele gesprekken.


www.nu.nl
  Met citaat antwoorden
Oud 5 October 2005, 18:41   #2
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Iets dat geen draagvlak heeft bij de europeanen is toch doorgedrukt. Een miljarden verslindend proces is in werking gezet dat op niets anders zal uitdraaien dan op een totaal fiasco.

maar wat vinden jullie ervan, zal Turkije volwaardig lid worden en zal dit een aanwinst zijn voor de EU?
  Met citaat antwoorden
Oud 5 October 2005, 19:44   #3
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Krijgen we straks Rusland er ook nog bij zeker? Een land dat maar 3% ofzo op Europees grondvlak gelegen is hoort gewoon niet bij een Europese Unie, of ze er nu klaar voor zijn of niet.
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 October 2005, 20:32   #4
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik heb ook eigenlijk nog niemand gehoort in mijn omgeving die voor toetreding van turkije is. Het geografische element vind ik echter nog het onbelangrijkste
  Met citaat antwoorden
Oud 5 October 2005, 21:02   #5
Doperwt
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

we kunnen beter die hele europese unie gewoon opdoeken. Het brengt neits dan last mee en de gehele europese bevolking samen met hun mening wordt vergeten. Ik vind dat er eerst maar een referendum voor moet komen, voordat onze vertegenwoordiger overal mee gaat instemmen
  Met citaat antwoorden
Oud 5 October 2005, 21:10   #6
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PFP
Het geografische element vind ik echter nog het onbelangrijkste
Tja, in principe is dat natuurlijk zo maar persoonlijk valt het me op dat daar nauwelijks naar wordt gekeken.
Dat staat natuurlijk los van het feit dat er volop andere argumenten minstens zo zwaar tegen de toetreding wegen.
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 October 2005, 16:01   #7
puer1
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Ik vind niet dat Turkije bij de EU past.
Kijk maar wat er gebeurd met de Koerden ze hebben nauwelijks rechten. En in Cyprus hebben ze ook land bezet (Net als in Turkije). met de mensen rechte zit het dus niet goed maar d economie is ook niet echt goed.
  Met citaat antwoorden
Oud 6 October 2005, 20:51   #8
Doperwt
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik ben nog het bangst voor een algemene immigratie van alle turken, naar nederland
  Met citaat antwoorden
Oud 10 October 2005, 22:04   #9
theo tank
Nostalgisch lid
 
Geregistreerd op: 11 January 2002
Berichten: 1.672
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doperwt
we kunnen beter die hele europese unie gewoon opdoeken. Het brengt neits dan last mee en de gehele europese bevolking samen met hun mening wordt vergeten. Ik vind dat er eerst maar een referendum voor moet komen, voordat onze vertegenwoordiger overal mee gaat instemmen
De Europese Unie, of beter gezegd de Europese samenwerking, heeft tal van voordelen opgeleverd. Kijk alleen al naar de enorm gestegen welvaart in Europa sinds de tweede Oorlog.

Ik ben wel van mening nu het van een economisch samenwerking naar een (vergaande) politieke samenwerking/smelting wordt. Dat er ook zware argumenten gaan meespelen.

Immigratiestroom zie ik nog niet direct als gevaar. Argumenten als mensenrechtenschending vind daarentegen veel belangrijker.
__________________
"BESTUUR TEGEN DE MUUR!"
theo tank is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 October 2005, 22:15   #10
bartje518
Aachen TSV
 
bartje518's Avatar
 
Geregistreerd op: 12 January 2002
Locatie: Friedrichshain
Berichten: 13.372
Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door theo tank
Immigratiestroom zie ik nog niet direct als gevaar. Argumenten als mensenrechtenschending vind daarentegen veel belangrijker.
Anders ik wel! Wanneer je mensen het argument 'voordelen voor NL' voorhoudt, dan komt iedereen steeds met: maar wij betalen ook veruit het meeste. Tja, ga die mensen maar eens het principe 'Nederland handelsland' uitleggen
__________________
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 October 2005, 16:44   #11
ImaginaryDreams
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door puer1
Ik vind niet dat Turkije bij de EU past.
Kijk maar wat er gebeurd met de Koerden ze hebben nauwelijks rechten. En in Cyprus hebben ze ook land bezet (Net als in Turkije). met de mensen rechte zit het dus niet goed maar d economie is ook niet echt goed.
Als we nu eens met z'n allen VÓÓR de europese grondwet hadden gestemt ...
  Met citaat antwoorden
Oud 13 October 2005, 19:27   #12
aarsch
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

als turkije toe zal treden tot de EU zal het denk ik niet tot een algemene immigratie stroom leiden. als Turkije bij de EU komt zal de de werkgelegenheid daar gigantisch toenemen net zoals de welvaart, ik geloof niet dat Turken dan een reden hebben om massaal naar Nederland te trekken. (enige wat ik zie gebeuren is miss eventuele gezins herreneging en dat mensens terug zullen migreren naar vaderland als het beter gaat)
  Met citaat antwoorden
Oud 13 October 2005, 22:12   #13
Doperwt
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door aarsch
als turkije toe zal treden tot de EU zal het denk ik niet tot een algemene immigratie stroom leiden. als Turkije bij de EU komt zal de de werkgelegenheid daar gigantisch toenemen net zoals de welvaart, ik geloof niet dat Turken dan een reden hebben om massaal naar Nederland te trekken. (enige wat ik zie gebeuren is miss eventuele gezins herreneging en dat mensens terug zullen migreren naar vaderland als het beter gaat)
dream on. Die mensen die hier zitten kunnen gewoon hun handje ophouden en het geld wordt naar hen toe gesmeten. Die krijg je echt niet weg. Er zullen er juist meer komen en ook veel meer van andere landen via turkije
  Met citaat antwoorden
Oud 14 October 2005, 10:43   #14
aarsch
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doperwt
Die krijg je echt niet weg. Er zullen er juist meer komen en ook veel meer van andere landen via turkije
waarom? argument?
  Met citaat antwoorden
Oud 14 October 2005, 17:50   #15
Doperwt
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

de open grenzen he. Het wordt veel makkelijker voor hen om te reizen naar andere landen, dusja. Ook het aantal nep producten zal vermeerderd worden. Denk maar aan goedkope sigaretten, nep t-shirts, ...
  Met citaat antwoorden
Oud 14 October 2005, 18:21   #16
aarsch
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doperwt
de open grenzen he. Het wordt veel makkelijker voor hen om te reizen naar andere landen, dusja. Ook het aantal nep producten zal vermeerderd worden. Denk maar aan goedkope sigaretten, nep t-shirts, ...
we hebben ook open grenzen met frankrijk waarom zijn die hier niet?? of ook polen! die zouden toch ook massaal de nederlandse grenzen bestormen?? sorry maar merk er vrij weinig van.

het aantal nep producten? tjah als er een markt voor is is dat niet erg toch?
  Met citaat antwoorden
Oud 14 October 2005, 21:45   #17
theo tank
Nostalgisch lid
 
Geregistreerd op: 11 January 2002
Berichten: 1.672
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door aarsch
we hebben ook open grenzen met frankrijk waarom zijn die hier niet?? of ook polen! die zouden toch ook massaal de nederlandse grenzen bestormen?? sorry maar merk er vrij weinig van.

het aantal nep producten? tjah als er een markt voor is is dat niet erg toch?
Tuurlijk is de toestroom van nepproducten wel erg. Is gewoon misbruik maken van bestaande merken, en marketingformules.

Alleen dit argument geldt net zo goed voor bijvoorbeeld Griekenland en Tsjechië
__________________
"BESTUUR TEGEN DE MUUR!"
theo tank is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 October 2005, 01:22   #18
not-known
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doperwt
de open grenzen he. Het wordt veel makkelijker voor hen om te reizen naar andere landen, dusja. Ook het aantal nep producten zal vermeerderd worden. Denk maar aan goedkope sigaretten, nep t-shirts, ...
Nog nooit gehoord van Spanje met z'n nep producten? Het land zit er vol mee ja. Ik zie er nogthans weinig van op de markten hier hoor?
  Met citaat antwoorden
Oud 15 October 2005, 09:08   #19
Doperwt
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik weet niets van spanje en wat ze daar allemaal aan zooi verkôpen, maar ik weet wel dat turkije de grootste nep scapa, nep tommy, ... markt heeft. En die zoooi wil ik hier niet zien, daarom hou hen er maar lekker buiten. Waarom zouden we dan nog meer criminelen aantrekken als we er nu toch al genoeg hebben.

[edit by thaliaaglaja]Taalgebruik aangepast.[/edit]
  Met citaat antwoorden
Oud 15 October 2005, 19:32   #20
puer1
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ImaginaryDreams
Als we nu eens met z'n allen VÓÓR de europese grondwet hadden gestemt ...
gellukig is dat niet gebeurd.

Laatst aangepast door puer1 : 15 October 2005 om 19:34
  Met citaat antwoorden
Oud 15 October 2005, 19:39   #21
Bazzemans
Super Lid
 
Bazzemans's Avatar
 
Geregistreerd op: 14 January 2002
Locatie: Ulft & Enschede
Berichten: 5.522
Stuur een bericht via MSN naar Bazzemans
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door puer1
gellukig is dat niet gebeurd.
Goede argumentatie van je..
Bazzemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 October 2005, 19:42   #22
Bazzemans
Super Lid
 
Bazzemans's Avatar
 
Geregistreerd op: 14 January 2002
Locatie: Ulft & Enschede
Berichten: 5.522
Stuur een bericht via MSN naar Bazzemans
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door not-known
Nog nooit gehoord van Spanje met z'n nep producten? Het land zit er vol mee ja. Ik zie er nogthans weinig van op de markten hier hoor?
In spanje mogen ze die dingen ook gewoon zo in de winkel verkopen (net als in Turkije). In Nederland mag dat dus niet, de nepproducten worden daardoor alleen maar op de zwarte markt verkocht. Het aanbod is er nu zeker ook wel, maar om nou te zeggen dat het groter wordt als Turkije erbij komt. Het lijkt me niet veel uitmaken. In de winkels mogen ze het hier toch niet verkopen, laat staan dat er veel ondernemers zijn die het graat willen verkopen. Nu is de lol er toch juist ook aan dat het goedkoop is en dat je het meeneemt vanuit het buitenland. Als het in Nederland op de markt zou komen zou ik het iig niet kopen, omdat het goedkope namaak is. Meer omdat het gewoon goedkope, niet eens slecht uit ziende shirts zijn..
Bazzemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 October 2005, 11:13   #23
puer1
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bazzemans
Goede argumentatie van je..
dankje
  Met citaat antwoorden
Antwoord


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 09:31.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.