Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken!

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 4 December 2005, 18:09   #1
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard Franstaligen pikken nieuwe wooncode niet

Citaat:
za 03/12/05 - De Waalse regering gaat alle juridische en politieke middelen aanwenden om de nieuwe Vlaamse wooncode ongedaan te maken. De Vlaamse regering besliste gisteren om nieuwe huurders van sociale woningen te verplichten Nederlands te kennen.

De Waalse minister van Huisvesting André Antoine (CDH) reageert verbijsterd op die beslissing. Volgens hem is de verplichting in strijd met de grondwet die het recht op huisvesting en op een vrije taalkeuze garandeert.

Antoine kondigt hardnekkig juridisch en politiek verzet aan. De Waalse minister wil waken over de rechten van de Franstaligen, als zij zich vrij ergens in België willen vestigen.

Hij heeft een brief gestuurd naar de federale minister van Gelijke Kansen Christian Dupont (PS) "om het met hem eens te raken over de meest gepaste politieke reactie".

Antoine vraagt ook dat de interministeriële conferentie Huisvesting binnenkort samengeroepen zou worden om te debatteren over "die onaanvaardbare beslissing".

Kritiek uit de rand
Er is ook kritiek van Franstalige politici uit de Vlaamse rand rond Brussel.

Sociale woningen zijn er om een sociaal beleid te voeren en geen taalpolitiek, vindt FDF-burgemeester Christian Van Eyken van Linkebeek. "Ik aanvaard niet dat men van de kennis van het Nederlands een voorwaarde maakt", zegt hij.

Hij verzekert dat de Franstaligen in de rand alles zullen doen om de wooncode tegen te houden, eventueel door naar het Arbitragehof te stappen.
Bron.
Ik snap niet waarom men daar zoveel kritiek op heeft. Het is toch logisch dat als je ergens gaat wonen je de taal kan spreken? Je verhuist toch niet naar China als je geen woord Chinees kunt?
Als je naar Wallonië op vakantie gaat, moet je je brood ook in het Frans kunnen bestellen, want de verko(o)p(st)er doet gaan moeite om Nederlands te verstaan.
Ik moet eerlijk zijn dat ik niet weet of het wel zo'n goede beslissing is. Mensen die net in het land zijn en nog niet de mogelijkheid hebben gehad om de taal te leren, hebben in dit geval dan geen recht op een sociale woning.
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 December 2005, 18:57   #2
Foetsy
aber, warum?
 
Geregistreerd op: 23 May 2002
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 657
Standaard

Wat zijn sociale woningen precies?
En ik vind het ook een beetje jammer dat men zo protesteerd, al is het wel begrijpelijk. Het is immers hun eigen land waarin het gebeurt. Maar ja, buitenlanders die in Nederland komen wonen en geen Nederlands kennen moeten nog ook verplicht een inburgeringscursus doen?
Al is dat misschien niet een erg sterk argument, de taal is maar een klein deel van zo'n cursus volgens mij. En de cultuur etc hebben de Walloniërs al onder de knie, of is die ook verschillend?
__________________
It is the things you believe in which make you human
Foetsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 December 2005, 19:17   #3
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard

Walen zouden iets conservatiever zijn dan Vlamingen, maar voor de rest verschillen ze maar weinig onderling vermoed ik.

Sociale woningen zijn huizen voor personen met een laag inkomen. Ik geloof dat het OCMW die woningen verhuurt voor een lage huurprijs, zodat ook zij een dak boven hun hoofd hebben.
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 19:30.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.