Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken!

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 16 November 2005, 21:13   #1
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard Scholen vragen 10 euro per leerling

Citaat:
Scholen vragen 10 euro per leerling
wo 16/11/05 - De scholen vragen de overheid tien euro per leerling om de stijgende stookolierekening te betalen. "Anders zouden sommige scholen misschien de deuren moeten sluiten", klinkt het.


Het gaat om een gezamenlijk initiatief van alle schoolnetten.

De verschillende netten hebben een brief geschreven aan premier Guy Verhofstadt (VLD), minister van Financiën Didier Reynders (MR), Vlaams minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke (SP.A) en Vlaams minister-president Yves Leterme (CD&V).

"Die 10 euro per leerling is alleen maar een voorstel om de hoge energiefactuur van de scholen te temperen", zegt Mieke Van Hecke van het katholiek onderwijs.

"Die tegemoetkoming is wel degelijk nodig. Nu is de druk op de werkingsmiddelen te groot en gaat de stijging van de energiekosten ten koste van andere initiatieven voor beter onderwijs."

"Maar of het nu deze premie is van 10 euro per leerling of een fiscale korting op de stookoliefactuur is eigenlijk niet belangrijk", zegt Van Hecke. "Het belangrijkste is gewoon dat we een vergoeding krijgen."

Alle netten samen vragen 29 miljoen euro als tegemoetkoming voor de hoge olieprijzen. Frank Vandenbroucke wil het probleem aankaarten op de ministerraad van vrijdag. Daar zal worden nagegaan of ook de scholen recht hebben op een korting op de stookoliefactuur.

Vandenbroucke heeft extra geld klaar.
Bron.
Ik vind het schandalig dat ze zoiets gaan doen . De rekeningen zijn zo al duur genoeg. Mijn ouders betalen elke maand gemiddeld 15 euro kopies, terwijl alles in de handboeken staat en daarbij nog eens verwacht wordt dat je notities neemt op een apart blad.

De verwarming een paar graden lager zetten vraagt weinig moeite en scheelt een pak in de energiefactuur. Vorig jaar heeft men de verwarming eens een dag lang een paar graden minder gezet en er was amper iets van te merken. Als je een extra trui aandoet, merk je er zelfs helemaal niets van.
Maar nu staat de verwarming aan en als het te warm wordt in de klas, dan zetten ze een raam open, waardoor er heel veel warmte verloren gaat.

Bovendien is de elektriciteitsrekening van onze school ook veel hoger dan zou mogen volgens mij. Als wij 's maandags de computerklas binnengaan, blijkt meer dan de helft van de computers nog in standby te staan. Zoiets zou toch niet mogen?

Dat ze eens beginnen met een oplossing te zoeken daarvoor i.p.v. ons 10 euro verwarmingskosten door te rekenen.

Is het terecht dat de leerling (of de ouders van de leerling) opdraait voor zulke kosten? Zou jij akkoord gaan met deze maatregel of kan het jou niet echt veel schelen?
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 November 2005, 07:13   #2
Doperwt
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik vind dat het vaak al snel te warm wordt in een lokaal als ze nu gewoon een uur voor de school begint alle verwarmingen even vol open zetten dan kan het lokaal opwarmen, dan komen de leerlingen in het lokaal en blijft het vanzelf wel warm.

stookolie en stroomrekening, hebben toch neits met elkaar te maken?

En volgens mij zal dit alleen voor katholieke scholen gelden, want gemeenschapsscholen kregen het volgens mij betaald. En ik vind het idd schandalig.
  Met citaat antwoorden
Oud 17 November 2005, 19:54   #3
Saarah
Girls JustWannaHave Fun
 
Saarah's Avatar
 
Geregistreerd op: 17 August 2003
Locatie: Heist O/D Berg
Berichten: 2.764
Standaard

Bij ons op school is het echt ZO vaak dat de verwarming helemaal openstaat terwijl de ramen ook helemaal openstaan. Ik zou het dus echt belachelijk vinden moesten ze 10€ per lln vragen
__________________
** You're pulling me close, I just say no...
I say I don't like it, but you know I'm a liar...
'Cause when we kiss, oooh, fire! **
Saarah is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 November 2005, 20:07   #4
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doperwt
stookolie en stroomrekening, hebben toch neits met elkaar te maken?
Niet rechtstreeks, maar als je gaat kijken, gooien ze het geld gewoon naar buiten, terwijl ze ons laten opdraaien voor de verwarmingskosten.
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 November 2005, 22:37   #5
Bazzemans
Super Lid
 
Bazzemans's Avatar
 
Geregistreerd op: 14 January 2002
Locatie: Ulft & Enschede
Berichten: 5.522
Stuur een bericht via MSN naar Bazzemans
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Saarah
Bij ons op school is het echt ZO vaak dat de verwarming helemaal openstaat terwijl de ramen ook helemaal openstaan. Ik zou het dus echt belachelijk vinden moesten ze 10€ per lln vragen
Ramen open is ook voor de frisse lucht he.. Geen raam open is zelfs heel slecht.
Bazzemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 November 2005, 12:48   #6
ImaginaryDreams
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Wat een onzin...Ik kan me nog herinneren van toen ik op de basisschool zat dat de verwarming iedere dag vol openstond...
  Met citaat antwoorden
Oud 18 November 2005, 15:29   #7
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bazzemans
Ramen open is ook voor de frisse lucht he.. Geen raam open is zelfs heel slecht.
Maar het heeft toch weinig nut om én de verwarming aan te zetten én net boven de radiator een raam open te zetten? Dan wordt alle warme lucht naar buiten gezogen.
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 November 2005, 15:35   #8
Bazzemans
Super Lid
 
Bazzemans's Avatar
 
Geregistreerd op: 14 January 2002
Locatie: Ulft & Enschede
Berichten: 5.522
Stuur een bericht via MSN naar Bazzemans
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thaliaaglaja
Maar het heeft toch weinig nut om én de verwarming aan te zetten én net boven de radiator een raam open te zetten? Dan wordt alle warme lucht naar buiten gezogen.
Dat is ook het moeilijke, maar wat moet je dan? Als je het raam een half uur dicht doet is dit weer slecht voor de gezondheid. Ventilatie is ongelooflijk belangrijk. Alleen zorgt het wel voor hoge stookkosten.
Bazzemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 November 2005, 19:57   #9
Bazzemans
Super Lid
 
Bazzemans's Avatar
 
Geregistreerd op: 14 January 2002
Locatie: Ulft & Enschede
Berichten: 5.522
Stuur een bericht via MSN naar Bazzemans
Standaard

Citaat:
Invloed lucht op leerprestaties

DELFT TNO gaat op scholen onderzoeken of de slechte luchtkwaliteit effect heeft op de leerprestaties. Het schort vooral aan ventilatie. Regelmatig zit er op scholen tot vijf keer meer CO2 in de lucht dan wettelijk is toegestaan.

Uit onderzoek op scholen in Denemarken en Zweden blijkt dat leerlingen minder goed presteren als de luchtkwaliteit niet deugt. Uit eerdere onderzoeken bleek dat acht van de tien scholen in Nederland een slechte tot zeer slechte luchtkwaliteit hebben.

Het onderzoek naar de lucht op scholen wordt uitgevoerd op verzoek van het ministerie van VROM.
Luchtkwaliteit is dus zeer belangrijk. Daar kun je lijkt me niet over twijfelen. Jammer genoeg is het dan de vraag in hoeverre je de extra kosten die hierbij worden gemaakt moet doorberekenen naar de Burger of niet. Uiteindelijk is het natuurlijk zo dat op welke manier dan ook het doorberekend zal worden naar de burger. Alleen in deze kwestie zal het directer betaald meoten worden door de gebruiker (het kind, maar de verantwoordelijke moet dan betalen).
Bazzemans is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 11:51.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.