Ga Terug   Leerlingen.com Forum > Algemeen > Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden
FAQ Ledenlijst Kalender Berichten van vandaag

Nieuws, Actualiteiten en Achtergronden Bepraat hier de laatste actuele gebeurtenissen, of over alle andere onderwepen die actueel zijn en je interessant lijken!

Antwoord
 
Onderwerpopties Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 18 November 2005, 10:47   #1
silverchair
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard Islamitische feestdagen moeten officiële Nederlandse feestdagen worden.

Ik ben benieuwd wat jullie hier van vinden. Ik moet namelijk een beschouwing schrijven over dit onderwerp en daarna over de stelling debatteren..

Kom maar met jullie mening
  Met citaat antwoorden
Oud 18 November 2005, 12:13   #2
Xero
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Waarom alleen Islamitische feestdagen?
  Met citaat antwoorden
Oud 18 November 2005, 13:34   #3
silverchair
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Dat is gewoon de stelling.
maar jij vindt dus dat dan ook andere 'voor ons onbekende feesten officieel moeten worden?
  Met citaat antwoorden
Oud 18 November 2005, 14:03   #4
tieky
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

De islam wordt een steeds groter onderdeel van onze samenleving, dus ik denk dat ook hun feestdagen onze feestdagen moeten worden, en anders moet er sowieso een mogelijkheid zijn om voor de gelovige om dan vrij te krijgen. (volgens mij is die regeling er al wel, weet ik alleen niet zeker)

Maar aan de andere kant vind ik dat ons land van oorsprong Christelijk is. In Islamitische landen vieren ze toch ook geen kerst???
Ik vind het dus wel een zinnige discussie eigelijk
Kijken wat andere hier van vinden!!
  Met citaat antwoorden
Oud 18 November 2005, 15:37   #5
thali
architect of life
 
thali's Avatar
 
Geregistreerd op: 29 May 2004
Locatie: Belgica
Berichten: 7.713
Standaard

West-Europa heeft de feestdagen van het christendom overgenomen omdat het oorspronkelijk ook christelijk was. Jarenlang heeft de kerk ons via haar instellingen ons haar wil opgelegd. De christelijke waarden zijn gewoon overgenomen omdat ze humanistisch zijn.
Nu er meerdere godsdiensten in een land te vinden zijn, vind ik niet dat we van de islamitische feestdagen een officiële feestdag moeten maken. Dan zouden we ook op zaterdag niets mogen doen omdat de joden sabbat hebben.
Bovendien ben ik van mening dat we dan ook andere gebruiken zouden moeten overnemen en de islamitische waarden, normen en gebruiken zijn heel anders dan de onze, dus ik denk niet dat ik het zou willen op de eerste plaats.

Ook mag je niet vergeten dat er dan een andere feestdag sneuvelt: stel dat we nu het suikerfeest als een officiële feestdag gaan beschouwen, dan zou men van wapenstilstand (ik denk niet dat Nederland dat kent) of de dag van de arbeid (1 mei) een gewone werkdag maken en ik denk niet dat veel mensen daarmee akkoord zouden zijn.
__________________
bombing for peace is like fucking for virginity
beauty booty killerqueen
thali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 November 2005, 15:40   #6
Bazzemans
Super Lid
 
Bazzemans's Avatar
 
Geregistreerd op: 14 January 2002
Locatie: Ulft & Enschede
Berichten: 5.522
Stuur een bericht via MSN naar Bazzemans
Standaard

Onze cultuur is toch een hele andere dan de Islamtische. Onze cultuur kent zijn basis in het Christendom (hoe moeilijk dat voor sommige ook is) en daarbij horen bepaalde feestdagen. Om daarbij ook de moslims tegemoet te komen en één van hun feestdag een nationale feestdag te maken zie ik niet zo zitten. Natuurlijk moet er voor de moslims een mogelijkheid zijn om hun eigen geloof hierin hoog te houden en deze dagen de mogelijkheid krijgen om hun feestdag te vieren. Voor de rest van de Nederlanders zou het echter puur en alleen een extra vrije dag zijn. Men gaat zich dan opeens echt niet in de Islam of iets dergelijks interesseren. Wat dat betreft heeft het dus ook weinig invloed op de integratie en acceptatie van de islamtische allochtonen.
Bazzemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 November 2005, 16:25   #7
Foetsy
aber, warum?
 
Geregistreerd op: 23 May 2002
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 657
Standaard

Er wonen in Nederland meer dan een miljoen moslims. Waarom mogen zijn geen nationale moslim feestdagen maar moeten ze het met Christendom feestdagen doen waarin het grootste deel van Nederland toch niet in gelooft.
Hangt een beetje vanaf hoeveel christenen Nederland (of België, maar ik weet ook niet hoeveel moslims daar wonen) telt. Weet iemand dat?
__________________
It is the things you believe in which make you human
Foetsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 November 2005, 16:30   #8
3rd boetah
Stondvettekakkershierzo
 
3rd boetah's Avatar
 
Geregistreerd op: 14 June 1999
Locatie: Stasjawahahhala
Berichten: 2.267
Standaard

Moslims mogen gewoon hun feestdagen vieren. Het is voor hun een extra dag vrij bovenop de landelijke feestdagen. Het zijn gewoon bofkonten dus
__________________
neen, zijt ge zot of zo?
3rd boetah is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 November 2005, 16:41   #9
Bazzemans
Super Lid
 
Bazzemans's Avatar
 
Geregistreerd op: 14 January 2002
Locatie: Ulft & Enschede
Berichten: 5.522
Stuur een bericht via MSN naar Bazzemans
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foetsy
Er wonen in Nederland meer dan een miljoen moslims. Waarom mogen zijn geen nationale moslim feestdagen maar moeten ze het met Christendom feestdagen doen waarin het grootste deel van Nederland toch niet in gelooft.
Hangt een beetje vanaf hoeveel christenen Nederland (of België, maar ik weet ook niet hoeveel moslims daar wonen) telt. Weet iemand dat?
Volgens Wikipedia is 50% van de Nederlanders nog Christelijk. Daarnaast ziet 42% van de Nederlanders zich als "ongelovig", maar ze zijn dikwijls wel met Christelijke grondvesten opgevoed. Vaak vieren ze gewoon kerst en doen mee aan andere christelijke feesten. Hiermee zijn ze immers opgegroeid. Het is dus ook niet waar dat het grootste gedeelte van Nederland "er toch niet in gelooft". Ze geloven wel degelijk in een achterliggende gedachte van bijvoorbeeld samen zijn. Deze connectie heeft het overgrote gedeelte totaal niet met islamitische feesten. Het lijkt me daarom vrij voor de hand liggend dat dit geen nationale feestdagen zijn en dat we niet voor deze minderheid er ineens een nationale feestdag van moeten maken.

Bovendien komt het door wat jij zegt erop neer dat er geen nationale feestdagen meer zouden mogen zijn met een geloofsovertuiging als achtergrond op het moment dat het overgrote deel van Nederland nergens meer in gelooft. Waarom vind je dan wel dat de islamieten, joden of wat dan ook wel hun eigen feestdagen zouden moeten krijgen?
Bazzemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 November 2005, 11:20   #10
Foetsy
aber, warum?
 
Geregistreerd op: 23 May 2002
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 657
Standaard

daar zit wat in
__________________
It is the things you believe in which make you human
Foetsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 November 2005, 15:26   #11
Xero
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door silverchair
Dat is gewoon de stelling.
maar jij vindt dus dat dan ook andere 'voor ons onbekende feesten officieel moeten worden?
Er wonen best wel veel Katholieken in Nederland, maar daar zijn ook geen officiële Nederlandse feestdagen van. En wat dacht je van Joodse feestdagen.
  Met citaat antwoorden
Oud 22 November 2005, 15:52   #12
aarsch
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

dan vraag ik me af hoe `katholiek` onze feesten zijn....
  Met citaat antwoorden
Oud 22 November 2005, 16:05   #13
Bazzemans
Super Lid
 
Bazzemans's Avatar
 
Geregistreerd op: 14 January 2002
Locatie: Ulft & Enschede
Berichten: 5.522
Stuur een bericht via MSN naar Bazzemans
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xero
Er wonen best wel veel Katholieken in Nederland, maar daar zijn ook geen officiële Nederlandse feestdagen van.
Kerst, Pasen, Pinksteren, Hemelvaart en Goede vrijdag zijn anders officiële Nederlandse feestdagen en bovendien ook katholieke feestdagen hoor. Het zijn namelijk de Christelijke feestdagen die van oorsprong nationale feestdag zijn geworden.

Carnaval is overigens ook een katholieke feestdag.

Laatst aangepast door Bazzemans : 22 November 2005 om 16:07
Bazzemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 November 2005, 16:07   #14
Bazzemans
Super Lid
 
Bazzemans's Avatar
 
Geregistreerd op: 14 January 2002
Locatie: Ulft & Enschede
Berichten: 5.522
Stuur een bericht via MSN naar Bazzemans
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door aarsch
dan vraag ik me af hoe `katholiek` onze feesten zijn....
Dat is een betere vraag. De gebruiken waar een groot deel van de Nederlandse bevolking erop nahouden zijn Christelijke gebruiken. Het hangt er een beetje af van welke regio van Nederland je komt of het katholiek, hervormd of protestantse gebruiken zijn. Veel gebruiken komen in het algemeen ook gewoon met elkaar overeen. Daarom kan je beter spreken over christelijke feestdagen.
Bazzemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 November 2005, 19:43   #15
aarsch
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

ik doelde meer op het feit hoe de feesten zijn ontstaan..

staat er ergens een datum in de bijbel waneer jezus geboren? of dat we kerstbomen moeten versieren?

het is meer dat de heidenen vroeger de zonnewende (kortste dag van het jaar 25,25 december) vierden dit deden ze door dennenbomen in de fik te steken. om het voor de heidenen `acceptabler´ te maken hebben de christelijke de geboorte van jezus erover geplakt....

zoek ook voor de grap maar dingen op over sinterklaas.....
  Met citaat antwoorden
Oud 22 November 2005, 19:48   #16
Bazzemans
Super Lid
 
Bazzemans's Avatar
 
Geregistreerd op: 14 January 2002
Locatie: Ulft & Enschede
Berichten: 5.522
Stuur een bericht via MSN naar Bazzemans
Standaard

Oké, ik had niet begrepen dat je dat ermee bedoelde. Maar inderdaad daar heb ik ook weleens over gelezen. Echter is dat een hele andere discussie, want het gaat er hierbij om dat de Nederlandse samenleving deze feesten ooit tot officiële feestdag heeft gemaakt, omdat het Christelijke feestdagen zijn. Het verhaal achter de feesten zelf is zeker wel boeiend, maar niet relevant voor deze discussie..
Bazzemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 November 2005, 20:58   #17
Doperwt
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

voor de buitenlanders in marokko enzo worden de christelijke feestdagen toch ook niet ingevoerd. waarom zouden wij dat dan weer wel moeten doen?
  Met citaat antwoorden
Oud 22 November 2005, 22:38   #18
K@rima!
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Nee, dat is voor mij absoluut niet noodzakelijk. Zolang ik mijn dagje vrij met het offerfeest en suikerfeest kan krijgen ben ik tevreden.
En ik durf te wedden dat zeker 90% van de moslims ook daadwerkelijk gelovig is. Voor hen zit er achter het suikerfeest meer dan alleen zoetigheid eten en kadootjes vangen. Om zo'n bijzonder feest nou met miljoenen ongelovigen te vieren, daar voel ik eerlijk gezegd weinig voor.
  Met citaat antwoorden
Oud 22 November 2005, 22:47   #19
AmbyPur
Lid
 
Geregistreerd op: 12 April 2002
Locatie: Groningen
Berichten: 13.799
Standaard

als je waarde gaat hechten aan de originele, religieuze betekenis van feestdagen mag je een heleboel Nederlandse inderdaad wel afschaffen, zoals kerst, carnaval, pinksteren.. gros van de mensen heeft geen benul waar dat over gaat.

en zolang de islamitische (of welke andere) bevolkingsgroep er niet massaal om vraagt dat de feestdagen officiele NLe feestdagen worden hoeft het van mij niet.

ik vind wel dat ze op voor hun waardevolle feestdagen vrij moeten kunnen krijgen, zoals Karima noemt.
AmbyPur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 November 2005, 09:28   #20
aarsch
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doperwt
voor de buitenlanders in marokko enzo worden de christelijke feestdagen toch ook niet ingevoerd. waarom zouden wij dat dan weer wel moeten doen?
misschien omdat de sittuaties totaal niet op elkaar lijken??

een mogelijkheid is om moslims extra vrije dagen te geven gelijk aan het aantal feestdagen dat moslims kennen. maar dit zou weer niet eerlijk zijn tegen over niet moslim mederwerkers, dus heb ik er geen problemem mee om deze ook extra vrije dagen te geven de vraag is alleen hoe de branche organisaties e.d erop zullen reageren
  Met citaat antwoorden
Oud 23 November 2005, 14:26   #21
Bazzemans
Super Lid
 
Bazzemans's Avatar
 
Geregistreerd op: 14 January 2002
Locatie: Ulft & Enschede
Berichten: 5.522
Stuur een bericht via MSN naar Bazzemans
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AmbyPur
en zolang de islamitische (of welke andere) bevolkingsgroep er niet massaal om vraagt dat de feestdagen officiele NLe feestdagen worden hoeft het van mij niet.
Wat als ze hier dan wèl massaal om vragen, moet het dan wel?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AmbyPur

ik vind wel dat ze op voor hun waardevolle feestdagen vrij moeten kunnen krijgen, zoals Karima noemt.
Dat vind ik ook. Mijn vader had hier onlangs een belachelijke actie in. Was een (belangrijke) raadsvergadering op de dag waarop er ook suikerfeest was. Hierbij stond hij erop dat een turkse man kwam op die vergadering, omdat hij in mijn vaders ogen niet weg kon blijven. Later hebben mijn moeder en ik hem duidelijk gemaakt dat het suikerfeest te vergelijken is met Kerstmis voor de christelijke bevolking en dat hij daar dus absoluut niet in zijn recht stond. Hij zag dit zelf ook wel in en heeft ondertussen zijn excuses gemaakt. Ik dacht dat een heleboel Nederlanders wel wisten hoe belangrijk het suikerfeest is, maar dat hij dat niet wist vond ik toch wel schandalig..
Bazzemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 November 2005, 15:22   #22
Xero
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Anders schaffen we gewoon alle feestdagen af en geven we iedereen een aantal vrije dagen. Kunnen mensen zelf bepalen wanneer ze vrij nemen en het is eerlijk, want zo heeft iedereen evenveel vrije dagen. Ongeacht wat je geloof is.
  Met citaat antwoorden
Oud 23 November 2005, 16:07   #23
PFP
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door K@rima!
Nee, dat is voor mij absoluut niet noodzakelijk. Zolang ik mijn dagje vrij met het offerfeest en suikerfeest kan krijgen ben ik tevreden.
En ik durf te wedden dat zeker 90% van de moslims ook daadwerkelijk gelovig is. Voor hen zit er achter het suikerfeest meer dan alleen zoetigheid eten en kadootjes vangen. Om zo'n bijzonder feest nou met miljoenen ongelovigen te vieren, daar voel ik eerlijk gezegd weinig voor.
En ik voel er weinig voor om een heidens feest te vieren, iedereen blij
  Met citaat antwoorden
Oud 24 November 2005, 09:11   #24
Doperwt
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AmbyPur
als je waarde gaat hechten aan de originele, religieuze betekenis van feestdagen mag je een heleboel Nederlandse inderdaad wel afschaffen, zoals kerst, carnaval, pinksteren.. gros van de mensen heeft geen benul waar dat over gaat.

en zolang de islamitische (of welke andere) bevolkingsgroep er niet massaal om vraagt dat de feestdagen officiele NLe feestdagen worden hoeft het van mij niet.

ik vind wel dat ze op voor hun waardevolle feestdagen vrij moeten kunnen krijgen, zoals Karima noemt.
carnaval heeft ook neit iederen vrij hoor. dat is echt alleen in het zuiden van nederland. De rest van nederland gaat gewoon werken he. De reden waarom ze volgens mij met carnaval vrij geven is omdat iedereen strontzat is gedurende die dagen.
  Met citaat antwoorden
Oud 24 November 2005, 09:12   #25
K@rima!
Guest
 
Berichten: n/a
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PFP
En ik voel er weinig voor om een heidens feest te vieren, iedereen blij
  Met citaat antwoorden
Oud 24 November 2005, 14:18   #26
Bazzemans
Super Lid
 
Bazzemans's Avatar
 
Geregistreerd op: 14 January 2002
Locatie: Ulft & Enschede
Berichten: 5.522
Stuur een bericht via MSN naar Bazzemans
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doperwt
carnaval heeft ook neit iederen vrij hoor. dat is echt alleen in het zuiden van nederland. De rest van nederland gaat gewoon werken he. De reden waarom ze volgens mij met carnaval vrij geven is omdat iedereen strontzat is gedurende die dagen.
Carnaval is ook geen nationale feestdag. In het zuiden en het oosten van het land wordt het echter wel degelijk gevierd. Onderwijsinstellingen hebben de mogelijkheid een aantal vakantiedagen per jaar zelf in te delen. Voornamelijk in het zuiden zie je dan dat er een carnavalsvakantie ontstaat.
Bazzemans is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Berichting Regels
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. De tijd is nu 18:59.


Forum software: vBulletin 3
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.